بررسی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر

بررسی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر
راهنمای مطالعه

    بررسی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE نشان می‌دهد با نسخه جدیدی از گوشی می ۱۱ لایت طرفیم که تغییراتی مانند تراشه اسنپدراگون 778G و پشتیبانی از 5G را تجربه می‌کند.

    کمبود جهانی تراشه باعث شد شرکت‌های تولیدکننده مانند شیائومی، نسخه جدیدی از برخی گوشی‌های خود مانند شیائومی ۱۱ لایت 5G را با تغییراتی در بخش پردازنده روانه بازار کنند. در واقع سازندگان چاره دیگری نداشتند و این تنها استراتژی آن‌ها برای عرضه گوشی‌های جدیدی محسوب می‌شود.

    در بررسی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE نیز همین رویه پیاده شده و شیائومی این گوشی را بر اساس می ۱۱ لایت و به همراه برخی تغییرات جزئی روانه بازار کرده است.

    این تغییرات منجر به بهبودهای قابل توجهی برای میان‌رده جدید شیائومی شده است. در ادامه این مطلب از درجه، به بررسی شیائومی ۱۱ لایت NE پرداخته و نکات مثبت و منفی آن را مشخص خواهیم کرد.

    مشخصات عمومی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

    بررسی شیائومی 11 لایت 5G

    شیائومی در ۲۴ شهریور ماه از گوشی شیائومی 11 لایت 5G NE رونمایی کرد و ۱۰ مهر ماه آن را در نسخه‌هایی با ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ یا ۸ گیگابایت رم روانه بازار کرد.

    در زمان بررسی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE این گوشی از سیستم عامل اندروید ۱۱ پشتیبانی می‌کند و نسخه‌های بعدی آن را نیز دریافت خواهد کرد.

    اگر در گذشته از گوشی‌های شیائومی استفاده کرده باشید، می‌دانید که سیستم عامل این گوشی با پوسته MIUI 12 اجرا می‌شود که تقریبا نسبت به قبل تغییر چندان زیادی نکرده است. با این حال اگر برای اولین بار قرار است یکی از گوشی‌های شیائومی به دست بگیرد، پوسته آن برای شما کمی متفاوت خواهد بود.

    این گوشی در آبان ماه و هنگام نوشتن این مطلب با قیمت حدود ۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد و از شبکه‌های ارتباطی GSM / HSPA / LTE / 5G پشتیبانی می‌کند.

    در محدوده قیمت ۸ تا ۱۰ میلیون تومان، این گوشی با دستگاه‌های زیر رقابت می‌کند:

    [table id=892 /]

    طراحی؛ شیک و زیبا

    بررسی شیائومی 11 لایت 5G

    از نظر طراحی گوشی تغییری نکرده است و همچنان با ضخامت ۶.۸ میلی متری و وزن ۱۵۸ گرمی روانه بازار شده که با این وجود می‌توان از شیائومی ۱۱ لایت 5G NE به عنوان یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌های بازار نام برد. طراحی و ابعاد مناسب گوشی، هنگام کار کردن با آن کاملا احساس خواهد شد.

    شیائومی 11 لایت 5G NE از زیباترین و سبک‌ترین گوشی‌های بازار است

    فریم دور گوشی از پلاستیک براق ساخته شده که بی‌شباهت به فلز نیست. شیائومی برای ساخت پنل پشتی گوشی خود از شیشه مات استفاده کرده که باعث زیباتر شدن طراحی آن می‌شود.

    دیگر مورد مهم در بررسی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE پشتیبانی از استاندارد IP53 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب است.

    هرچند این گوشی نیز مانند نسخه قبلی در رنگ‌های مشکی، صورتی و آبی عرضه شده اما برخی تغییرات جزئی در رنگ‌های آن دیده می‌شود.

    شیائومی ۱۱ لایت 5G NE از نظر طراحی یک گوشی بدون نقص است اما اگر مقاومت دستگاه برای شما اهمیت بیشتری دارد، گلکسی A52s 5G با پنل پلاستیکی و پشتیبانی از استاندارد IP67 بسیار مقاوم‌تر است.

    [table id=893 /]

    نمایشگر؛ خیره‌کننده با نمایش یک میلیارد رنگ

    خوشبختانه شیائومی نمایشگر فوق‌العاده می ۱۱ لایت را در این مدل حفظ کرده است. شیائومی ۱۱ لایت 5G NE از نمایشگر اولد (OLED) ۶.۵ اینچی با پشتیبانی از وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز بهره می‌برد. اما دیگر نکته‌ای که کیفیت بالای نمایشگر دستگاه را نشان می‌دهد، پشتیبانی از رنگ‌های ۱۰ بیتی و نمایش یک میلیارد رنگ است.

    نمایشگر فوق‌العاده شیائومی ۱۱ لایت NE یک میلیارد رنگ را به تصویر می‌کشد

    نمایشگر گوشی از دو نرخ ۶۰ هرتز و ۹۰ هرتز برای نمایش محتوای استفاده می‌کند که این امر تاثیر زیادی روی صرفه‌جویی در مصرف باتری دارد. کنتراست فوق‌العاده تصویر و پشتیبانی از دالبی‌ویژن و +HDR10 شما را در محتوا غرق خواهد کرد.

    به صورت کلی در بررسی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE از نمایشگر می‌توان به عنوان یکی از نقاط مثبت یاد کرد.

    هرچند نمایشگر این گوشی شما را راضی خواهد کرد، اما دستگاه‌های زیر از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰هرتزی پشتیبانی می‌کنند:
    • پوکو F3
    • گلکسی A52s 5G
    • گلکسی M52

    [table id=894 /]

    دوربین؛ عملکرد خوب و قابل توجه

    بررسی شیائومی 11 لایت 5G

    روی پنل پشتی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE یک ماژول دوربین سه‌گانه با ظاهری خاص دیده می‌شود که سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی و ماکرو ۵ مگاپیکسلی را در خود جای داده است.

    هرچند خبری از دوربین تله‌فوتو نیست، اما برای بزرگنمایی می‌توانید از قابلیت زوم دیجیتال دو برابری سنسور اصلی استفاده کنید. در بالای سمت چپ نمایشگر دستگاه نیز یک دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی وجود دارد.

    ماژول دوربین با توجه به شکل جمع و جور خود، فضای بسیار کمی از پنل پشتی دستگاه را اشغال کرده است و احتمالا شیائومی نیز از سنسورهای کوچک‌تری استفاده کرده باشد.

    تصاویر دوربین اصلی در روز و شرایط نوری مناسب، واضح و به همراه جزئیات زیادی دیده می‌شوند. از طرفی دیگر نویز عکس‌های این دوربین بسیار کم است و رنگ‌ها در تمام شرایط و موقعیت‌ها دقیق دیده می‌شوند.

    دوربین اصلی عکس‌های با کیفیت و بدون اغراق ثبت می‌کند

    با این حال اگر از حالت با وضوح بالا ۶۴ مگاپیکسلی دوربین استفاده کنید، وضوح تصاویر کمی گرفته شده و نویز زیادی در برخی نقاط دیده خواهد شد. رنگ‌ها نیز گرمتر از واقعیت به نظر می‌رسند. با این وجود، طبق نمونه‌های به ثبت رسیده استفاده از حالت ۱۶ مگاپیکسلی سنسور اصلی برای عکاسی پیشنهاد می‌شود.

    دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی شیائومی ۱۱ لایت NE نیز عکس‌هایی با کنتراست خوب به ثبت می‌رساند که رنگ‌های آن بسیار دقیق دیده می‌شوند. با این وجود در برخی موارد جزئیات ثبت شده چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسند اما اگر سطح انتظارات بالایی نداشته باشد، قابل قبول هستند.

    فاصله کانونی دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی نیز بین ۳ تا ۷ سانتی متر است و برخلاف بسیاری از دوربین‌های ماکرو دیگر به فوکوس خودکار مجهز است. جزئیات، رنگ‌ها و کنتراست این دوربین شیائومی ۱۱ لایت NE عکس‌های آن به خوبی دیده می‌شوند. با این وجود دوربین ماکرو طرفداران خاص خود را دارند و موارد استفاده آن‌ها چندان زیاد نیست.

    با وجود نایت مود، عکس‌های شیائومی ۱۱ لایت NE در شب نیز کیفیت خوبی دارند

    در ادامه بررسی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE باید به حالت نایت مود در دوربین‌های واید و الترا واید اشاره کرد که وضوح عکس‌ها را در محیط‌های کم نور پس از پردازش حدودا ۲ یا ۳ ثانیه‌ای بهبود می‌بخشند.

    با استفاده از دوربین اصلی دستگاه می‌توانید ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه و ویدیوهای ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰، ۶۰ یا ۱۲۰ فریم به ثبت برسانید.

    همچنین سنسورهای فوق‌عریض و ماکرو شیائومی ۱۱ لایت 5G NE می‌توانند ویدیوهایی با وضوح ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه را ثبت کنند. ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین‌های این گوشی از نظر نمایش جزئیات فوق‌العاده هستند و هیچ نویزی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین فوق‌عریض شیائومی ۱۱ لایت 5G NE:

    [gallery columns="2" link="file" ids="44259,44260"]

    تصاویر زوم ۲ برابری دوربین اصلی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE:

    [gallery columns="2" link="file" ids="44261,44262"]

    تصاویر دوربین ماکرو شیائومی ۱۱ لایت 5G NE:

    [gallery columns="2" link="file" ids="44263,44264"]

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE در شب: [سمت راست بدون نایت مود، سمت چپ با نایت مود]

    [gallery columns="2" link="file" ids="44265,44266"]

    تصاویر دوربین فوق‌عریض شیائومی ۱۱ لایت 5G NE در شب: [سمت راست بدون نایت مود، سمت چپ با نایت مود]

    [gallery columns="2" link="file" ids="44267,44268"]

    [table id=895 /]

    [related]43193[/related]

    عملکرد پردازنده؛ در حد متوسط

    بررسی شیائومی 11 لایت 5G

    شیائومی ۱۱ لایت 5G NE از تراشه اسنپدراگون 778G بهره می‌برد که به آسانی قادر به اجرای پردازش‌های روزمره خواهد بود.

    این تراشه شاید روی کاغذ تغییر چندان زیادی نسبت به اسنپدراگون 780G در می ۱۱ لایت 5G نداشته باشد، اما در واقعیت تراشه‌های کاملا متفاوتی هستند. در اسنپدراگون 778G به جای یک هسته ۴ هسته قدرتمند ۲.۴ گیگاهرتزی داریم و ۴ هسته دیگر کمی قوی‌تر شده‌اند

    از طرفی دیگر هرچند پردازشگرهای گرافیکی این دو تراشه (آدرنو ۶۴۲ و ۶۴۲L) بدون تفاوت به نظر می‌رسند، اما نتایج بنچمارک‌ها نشان می‌دهد که اسنپدراگون 778G از نظر پردازش گرافیکی قدرت کمتری دارد. البته احتمالا در اجرای بازی‌ها با مشکل چندان بزرگی مواجه نخواهید شد، اما همچنان نمی‌توان انتظار زیادی از آن‌ها داشت.

    پردازنده گرافیکی قوی نیست و بازی‌ها را باید در تنظیمات گرافیکی پایین اجرا کنید

    از طرفی دیگر، طبق نتایج ارائه شده از سوی بنچ‌مارک‌ها و هسته‌های اصلی این پردازنده، می‌توان انتظار داشت که اسنپدراگون 778G در انجام پردازش‌های سنگین مشکلی نداشته و از می ۱۱ لایت 5G عملکرد بهتری داشته باشد.

    با این وجود میزان تفاوت آن‌ها بسیار ناچیز است و به نظر نمی‌رسد در استفاده و انجام کارهای روزمره، تفاوت چندان زیادی احساس کنید.

    اسنپدراگون 778G در تست‌های نانو ریویو امتیاز کلی ۶۴ را کسب کرده که با این وجود از پردازنده اسنپدراگون ۸۷۰ گوشی پوکو F3 پرو یا دیمنسیتی ۱۱۰۰ موجود در پوکو X3 GT ضعیف‌تر است.

    اگر قدرت پردازنده برای شما اولویت دارد، گزینه‌های ارزانتر یا هم قیمت از پردازنده قوی‌تر برخوردار هستند:

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=29][/accordion]

    [/accordions]

    پیکربندی حافظه؛ همان گزینه‌های معمولی

    پردازنده شیائومی ۱۱ لایت 5G NE با ۶ یا ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی همراه شده است.

    نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد تفاوت قیمتی ناچیز بین نسخه‌های ۶/۱۲۸ و ۸/۱۲۸ است، بنابراین بهتر است مدلی با حافظه بیشتر را خریداری کند تا از سرعت بالاتر و حافظه داخلی بیشتری بهره‌مند شوید.

    البته این گوشی به همراه اسلات کارت microSD ارائه می‌شود، بنابراین می‌توانید با استفاده از کارت microSD جانبی حافظه داخلی دستگاه خود را افزایش دهید.

    [table id=896 /]

    باتری؛ ظرفیت محدود

    بررسی شیائومی 11 لایت 5G NG

    شیائومی ۱۱ لایت 5G NE از باتری ۴۲۵۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که از این باتری کوچک می‌توان به عنوان یکی از دلایل جمع و جور بودن گوشی نام برد.

    باتری شیائومی ۱۱ لایت 5G NE برخلاف ظاهرش شارژدهی مناسبی دارد

    هرچند ظرفیت باتری دستگاه چندان زیاد نیست اما از شارژ سریع ۳۳ وات پشتیبانی می‌کند و در عرض ۳۰ دقیقه ۵۸ درصد از آن شارژ خواهد شد. همچنین برای شارژ کامل گوشی خود به ۶۴ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

    وجود پردازنده ۶ نانومتری و کم مصرف اسنپدراگون 778G باعث شده تا باتری این دستگاه به وضوح بازدهی انرژی بهتری داشته باشد و مقاومت ۱۲۲ ساعت را به ثبت برساند.

    هرچند شیائومی ۱۱ لایت 5G NE در این محدوده عملکردی مشابه با سایر دستگاه‌ها دارد اما گلکسی A42 5G با ۱۴۴ ساعت شارژدهی عملکرد نسبتا بهتری را به ثبت رسانده. گوشی‌های با شارژ سریع‌تر:
    • پوکو X3 GT با شارژ سریع ۶۷ وات
    • ردمی نوت ۱۱ پرو با شارژ سریع ۶۷ وات
    • ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس با شارژ سریع ۱۲۰ وات

    [table id=897 /]

    امکانات؛ در حد استاندارد

    بررسی شیائومی 11 لایت 5G NG شیائومی 11 لایت 5G NE

    طبق معمول تمام گوشی‌های میان رده بازار، حسگر اثر انگشت شیائومی ۱۱ لایت 5G NE نیز داخل کلید پاور آن قرار گرفته و اثر انگشت کاربران را برای باز کردن قفل صفحه با سرعت بسیار بالایی اسکن می‌کند.

    همچنین از دیگر مواردی که می‌توان در بررسی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE به آن اشاره کرد اسپیکر استریو است که یکی از آن‌ها در پایین دستگاه قرار گرفته و دیگری بالای نمایشگر به عنوان بلندگو عمل می‌کند. صدای اسپپیکر تا سطح متوسط با کیفیت است اما صداهای بلند چندان ایده‌آل به نظر نمی‌رسند.

    اسلات سیم کارت دوم و کارت حافظه یکسان است و باید یکی را انتخاب کنید

    در داخل جعبه این گوشی شارژر ۳۳ وات، کابل شارژ و برچسب محافظ آن قرار دارد. همچنین در این گوشی نیز مانند بسیاری از گوشی‌‌های جدید شاهد جک ۳.۵ میلی‌متری نیستیم و شیائومی درون جعبه یک تبدیل USB-C به جک ۳.۵ میلی‌متری قرار داده تا کاربران برای اتصال هدفون و هندزفری‌های خود از آن استفاده کنند.

    [table id=898 /]

    نمرات شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

    بررسی شیائومی 11 لایت 5G NG

    شیائومی ۱۱ لایت 5G NE با پردازنده اسنپدراگون 778G در آزمون چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۵ به امتیاز ۲۸۳۲ دست پیدا کرده که با این وجود از گوشی‌هایی مانند پوکو X3 پرو و گلکسی A52 سامسونگ عملکرد بهتری دارد.

    همچنین گوشی شیائومی در آزمون تک هسته‌ای به امتیاز ۷۸۷ دست پیدا کرده که نشان‌دهنده عملکرد بهتر آن نسبت به گوشی‌های ذکر شده است.

    در ادامه نگاهی به بررسی و نظرات کاربران درباره شیائومی ۱۱ لایت 5G NE خواهیم انداخت تا مزایا و معایب گوشی جدید شیائومی مشخص شوند.

    این مشکلات توسط کاربران و هنگام استفاده با دستگاه مشاهده شده‌اند و ممکن است تمام کاربران آن‌ها را تجربه نکنند اما به تصمیم‌گیری نهایی شما از خرید این گوشی کمک خواهند کرد.

    [table id=899 /]

    مزایای شیائومی ۱۱ لایت 5G NE از دید کاربران


    طراحی شیشه‌ای بسیار سبک و زیبا

    یکی از نکات مثبت گوشی شیائومی که باعث رضایت کاربران شده، استفاده از شیشه و البته طراحی خاص و متفاوت آن است. اگر به طراحی و ظاهر گوشی خود اهمیت می‌دهید، در خرید شیائومی ۱۱ لایت 5G NE شک نکنید.

    نمایشگر فوق‌العاده با کیفیت

    همانطور که در بررسی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE اشاره کردیم، نمایشگر این گوشی با نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز، پشتیبانی از یک میلیارد رنگ و فناوری‌های دالبی ویژن و +HDR10 یکی از بهترین موارد محسوب می‌شود.

    عملکرد مناسب دوربین‌ها

    دوربین‌های شیائومی ۱۱ لایت 5G NE در روز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند و می‌توانید از عکس‌های آن لذت ببرید. همچنین با پشتیبانی از نایت مود، عکس‌های شب نیز همچنان راضی کننده هستند.

    معایب شیائومی ۱۱ لایت 5G NE از دید کاربران


    ظرفیت محدود باتری

    باتری ۴۲۵۰ میلی‌آمپرساعتی این گوشی ظرفیت بالایی ندارد و در صورت اجرای بازی یا گردش دائم در اینستاگرام شارژدهی بالایی ندارد. البته شارژ سریع ۳۳ وات و عرضه با آداپتور اصلی این ضعف را تا حدودی جبران کرده است.

    عملکرد پردازنده کمی ناامید کننده است

    نسخه اصلی می ۱۱ لایت 5G با پردازنده اسنپدراگون 780G نسبت به رقبای خود برتری خاصی نداشت. شیائومی در این نسخه پردازنده را کمی قوی‌تر کرده اما  پردازشگر گرافیکی کمی ضعیف‌تر شده. بنابراین برای انجام برخی بازی‌های موبایل مانند کال آو دیوتی موبایل احتمالا مجبور به استفاده از تنظیمات گرافیکی پایین خواهید شد.

    قیمت نسبتا بالا در مقایسه با رقبا

    شاید شیائومی ۱۱ لایت 5G NE بین دستگاه‌های گران بازار قرار نگیرد، اما در طول چند ماه گذشته گوشی‌های قدرتمندی روانه بازار شدند که جایگزین‌های مناسبی برای این مدل محسوب می‌شوند. برای مثال وان پلاس نورد ۲ با قیمت پایین‌تری از نظر عملکرد پردازنده، دوربین‌ها، سرعت شارژ و حتی سیستم عامل سریع‌تر، عملکرد کلی بهتری را ارائه می‌کند.

    جمع‌بندی بررسی شیائومی 11 لایت 5G NE

    بررسی شیائومی 11 لایت 5G NE شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

    شیائومی ۱۱لایت 5G NE از ظاهر جذاب و چشم‌نوازی برخوردار است اما رقبای قدرتمند زیادی دارد که خرید آن را برای کاربران با تردید همراه می‌کنند. در صورتی که طراحی جذاب، وزن سبک، نمایشگر با کیفیت و دروبین برایتان اولویت دارد از خرید شیائومی ۱۱ لایت 5G NE پشیمان نخواهید شد.  اما اگر اهل اجرای بازی هستید یا شارژدهی بالا برایتان اهمیت زیادی دارد بهتر است سراغ گزینه‌های دیگری مثل پوکو F3 بروید که در بررسی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE به آنها اشاره کردیم.  [see_also]42677[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    Daraje com
    Daraje com
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید