نکاتی که پیش از خرید رم کامپیوتر و لپ‌تاپ باید بدانید

نکاتی که پیش از خرید رم کامپیوتر و لپ‌تاپ باید بدانید
راهنمای مطالعه

    خرید رم کامپیوتر و لپ‌تاپ از مهمترین مراحل در اسمبل سیستم جدید یا ارتقای آن است. اگر شما هم دنبال خرید این قطعه هستید، راهنمای خرید رم کامپیوتر و لپ‌تاپ را از دست ندهید.

    با پیشرفت تکنولوژی و بهبود سرعت و توانایی کامپیوترها، انتظارات کاربران از ماژول‌های سخت افزاری بسیار بالا رفته است. یکی از قطعات اصلی در تعیین عملکرد و سرعت سیستم‌ها، حافظه رم است.

    حافظه رم چیست؟

    رم کامپیوتر و لپ تاپ

    رم (RAM) یا حافظه موقت که کوتاه شده عبارت Random Access Memory است، یکی از کلیدی‌ترین قطعات کامپیوتر است که کمتر از پردازنده‌ها به آن پرداخته می‌شود اما در عملکرد کلی کامپیوتر نقشی اساسی دارد.

    رم در واقع یک نوع حافظه موقت بسیار پرسرعت و بر پایه فلش است که داده‌های در حال پردازش توسط پردازنده‌ها را نگهداری می‌کند.

    رم کامپیوتر و لپ‌تاپ چطور کار می‌کند؟

    برخلاف تصور رم هیچ نقشی در ذخیره سازی اطلاعات روی کامپیوتر ندارد. در واقع رم مثل چرک‌نویس یا پیش‌نویس پردازنده است‌؛ بدین صورت که پردازنده اطلاعات اولیه را از هارد یا SSD اصلی گرفته و محاسبات موردنیاز یک پردازش خاص را در حافظه رم انجام می‌دهد.

    هرچه ظرفیت این چرک‌نویس بیشتر باشد، پردازنده می‌تواند عملیات بیشتری را در لحظه انجام دهد. البته اینطور هم نیست که هرچه حجم رم بیشتر باشد، بهتر است. در واقع هنر اصلی حفظ تعادل بین قدرت پردازنده و میزان حافظه و سرعت رم است.

    کدام نسل رم را بخریم؟

    ption id="attachment_44367" align="alignnone" width="850"]نوع و نسل حافظه رم کامپیوتر و لپ تاپ نسل‌های مختلف حافظه رم

    حافظه‌های موقت کامپیوتر و لپ‌تاپ در انواع مختلفی ارائه می‌شوند که با استاندارد DDR (کوتاه شده عبارت Double Data Rate) از یکدیگر قابل تشخیص هستند.

    حافظه‌های رم در حال حاضر تا نسل چهارم یا DDR4 معرفی شده‌اند. هر نسل DDR در مقایسه با نسل قبلی سرعت بیشتری دارد، برق کمتری مصرف می‌کند و زمان تاخیر کمتری دارد.

    در مادربردهای کامپیوتر و لپ‌تاپ به علت تفاوت در تعداد پین‌ها و شیارها، تنها یک نوع از این استاندارد پشتیبانی می‌شود. مثلا مادربردهای مدل ۲۰۱۴ به بعد تنها با DDR4 سازگارند و از نسل قدیمی‌تر پشتیبانی نمی‌کنند.

    با وجود تبدیل شدن DDR4 به یک استاندارد ثابت، همچنان برخی از لپ‌تاپ‌های سبک از استاندارد DDR3 بهره می‌برند. از این رو حتما پیش از خرید رم لپ‌تاپ از نوع رم مناسب برای دستگاه خود مطمئن شوید.

    لیست قیمت پرفروش‌ترین رم کامپیوتر و لپ‌تاپ

    به چه میزان حافظه رم نیاز دارید؟

    ظرفیت حافظه رم از اولین مشخصاتی است که هنگام خرید به آن دقت می‌کنید و جایی است که بیشتر خریداران اشتباه می‌کنند. رم کامپیوتر و لپ تاپ در ماژول‌هایی با ظرفیت ۲ تا ۳۲ گیگابایت و در مواردی خاص بیشتر در دسترس‌ هستند.

    در راهنمای خرید رم نمی‌توان ظرفیت خاصی را برای همه کاربران تجویز کرد و  این که چه میزان رم نیاز دارید به نیاز و کاربرد شما از کامپیوتر بستگی دارد.

    اگر ظرفیت حافظه رم کم باشد، باعث کندی و لگ می‌شود. اما اگر این ظرفیت بیش از حد بالا باشد، استفاده نخواهد شد و تنها هزینه‌ای اضافه پرداخت کرده‌اید.

    پس بهترین انتخاب، حافظه رمی است که با قدرت پردازنده و نیاز شما همخوانی داشته باشد. استاندارد امروزی و آنچه که ما از آن به عنوان Golden Area یاد می‌کنیم، حجم ۸ الی ۱۶ گیگابایت است.

    ۸ گیگابایت رم تقریبا تمام نیاز کاربران عادی را فراهم می‌کند. با این حال برای گیمرها، گرافیست‌ها، برنامه‌نویس‌ها و کسانی که با پردازش در لحظه زیاد سر و کار دارند، ۱۶ گیگابایت پاسخگوی انتظارات خواهد بود.

    خرید رم با حجم بالاتر از ۱۶ گیگابایت، جز برای اهداف خاص پیشنهاد نمی‌شود. با این حال متاسفانه در بازار ایران این باور اشتباه وجود دارد که رم بالاتر به معنی سرعت و کیفیت بیشتر است.

    مورد دیگری که در این راهنمای خرید رم باید به آن اشاره کنیم، بررسی میزان حافظه مورد پشتیبانی توسط مادربرد است. اکثر مادربردهای امروزی قابلیت پشتیبانی از رم با حجم‌های بسیار بالا را دارند اما بسیاری از لپ‌تاپ‌ها از این نظر دچار محدودیت هستند.

    [related]36530[/related]

    پیکربندی تک کاناله بهتر است یا دو کاناله؟

    راهنمای خرید رم

    یک سوال مهم حین خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ این است که خرید ۲ رم ۸ گیگابایتی بهتر است یا یک رم ۱۶ گیگابایتی؟ احتمالا اولین پاسخ برای بسیاری تهیه یک ماژول ۱۶ گیگابایتی باشد، با این حال این انتخاب غلطی است.

    برای بهره بردن از پهنای باند بیشتر از رم‌های با ماژول زوج استفاده کنید. یعنی به جای خرید یک رم ۱۶ گیگابایتی بهتر است ۲ ماژول یکسان ۸ گیگابایتی تهیه کنید.

    در این نوع پیکربندی که به آن چینش دو کاناله نیز گفته می‌شود، میزان انتقال اطلاعات و مسیرهای مسی بین حافظه رم و کنترل کننده رم دوبرابر می‌شود.

    بالا رفتن پهنای باند در دسترس، به معنی جا‌به‌جایی حجم بیشتری از داده در هر لحظه است. در این پیکربندی ضمن کاهش هزینه و تعویض آسانتر رم معیوب، سرعت و پهنای باند بیشتری نیز در اختیار خواهید داشت.

    با این حال این بخش چندان در لپ‌تاپ‌ها کاربردی نیست؛ چرا که اکثر لپ‌تاپ‌ها از قبل فضای مختص به رم مشخصی دارند و شما تنها قادرید که بسته به تک یا دو کاناله بودن لپ‌تاپ، اقدام به خرید رم کنید.

    سرعت و فرکانس رم چقدر باید باشد؟

    راهنمای خرید رم

    سرعت و فرکانس رم (RAM Frequency) از جمله ویژگی‌هایی هستند که در توصیف رم به صورت اشتباه به کار برده می‌شود. معمولا زمانی که قصد داریم سرعت یک رم را بسنجیم از فرکانس آن برحسب مگاهرتز یاد می‌کنیم. اما فرکانس با سرعت یکسان نبوده و تنها بخشی از سرعت رم محسوب می‌شود.

    در واقع فرکانس رم در کنار سایر ویژگی‌ها نظیر ٖتاخیر CAS و سرعت کلاک، سرعت واقعی رم را می‌سازند. با این حال مقایسه فرکانس رم برای مقایسه دو ماژول روش بدی محسوب نمی‌شود.

    همچنین باید بدانید مقداری که روی بسته‌بندی رم تحت عنوان فرکانس ذکر می‌شود، تنها یک عبارت تجاری و عددی با فاصله زیاد از فرکانس واقعی رم است.

    به طور معمول، حافظه‌های رم در سرعت پایین‌تری نسبت به فرکانس اسمی روی بسته‌بندی کار می‌کنند. علت این است که عدد ذکر شده روی بسته‌بندی اشاره به فرکانس پروفایل XMP/DOCP دارد؛ اما در عمل در سرعت بسیار پایین‌تر فعالیت می‌کنند و رسیدن به فرکانس روی بسته بندی تنها به صورت دستی ممکن است.

    به طور پیش فرض، حداکثر سرعت کلاک برای رم‌های رایج DDR4 برابر ۲۴۰۰ مگاهرتز است. وقتی رم را با سرعت‌های بالاتر از این می‌بینید، به این معنی است که ماژول توسط سازنده به سرعت اورکلاک (عبارت غلط اما رایج) یا به صورت دقیق‌تر در فرکانس کاری بالاتری فعال شده است.

    برای دسترسی به سرعت مورد نظر، بایستی مشخصات XMP/DOCP رم را در بایوس مادربرد فعال کنید. هرچند غالب افراد از این ویژگی آگاه نبوده و هرگز از آن استفاده نمی‌کنند.

    با اوصاف تهیه رم با چه فرکانسی قابل قبول است؟ پاسخ این سوال تا حدودی در گرو کاربرد شماست.

    یک کاربر عمومی با فرکانس کاری ۲۸۰۰ مگاهرتز به هیچ مشکلی برنخواهد خورد. اگر پردازنده قدرتمندی دارید، فرکانس پیشنهادی ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ مگاهرتز است که امکان استفاده همه جانبه از قابلیت‌های پردازنده را فراهم می‌کند.

    همچنین این بازه با اورکلاک نیز به حداکثر توانایی خود دست خواهد یافت که نیاز اکثر کاربران را پاسخگو است.

    فرکانس رم برای گیمرها، گرافیست‌ها و کاربران حرفه‌ای تا ۳۴۰۰ مگاهرتز نیز افزایش پیدا می‌کند؛ اما به یاد داشته باشید که در اکثر مواقع هزینه برای فرکانس‌های بالاتر از این مقدار، پول دادن بابت چیزی است که هرگز از آن استفاده نخواهید کرد.

    فراموش نکنید اگر قصد اضافه کردن حافظه رم جدید به رم فعلی کامپیوتر و یا لپ‌تاپ را دارید، بایستی رم با فرکانس یکسان به آن اضافه کنید.

    توصیه ما در این راهنمای خرید رم این است که تمامی حافظه‌های رم سیستم در یک فرکانس کاری فعالیت کنند تا از هرگونه اختلالی جلوگیری شود.

    لیست قیمت بهترین رم دو کاناله

    کدام فرم فاکتور رم را انتخاب کنیم؟

    ماژول‌های رم در ابعاد و فرم فاکتورهای مختلفی تولید می‌شوند اما دو فرم رایج و پرکاربرد در رم‌ کامپیوتر و لپ تاپ DIMM و SO-DIMM است.

    رم DIMM که کمی کشیده‌تر و بزرگتر است، معمولا در کامپیوترهای دسکتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع SO-DIMM هم که کوتاه‌تر و عریض‌تر است، در کامپیوترهای یکپارچه All in One و لپ‌تاپ‌ها کاربرد دارد. هرچند بسیار از لپ‌تاپ‌های جدید نیز از فرم فاکتور DIMM استفاده می‌کنند.

    بهترین مارک رم کامپیوتر و لپ تاپ چیست؟

    راهنمای خرید رم

    برندهای مختلفی اقدام به عرضه رم کامپیوتر و لپ تاپ می‌کنند. در راهنمای خرید رم توصیه می‌کنیم برای اطمینان از کیفیت و سرعت ماژول رم، سازگاری کامل با مادربرد و بهره بردن از گارانتی معتبر، از برندهای شناخته شده خرید کنید که خوشبختانه در بازار ایران نیز حضور دارند.

    از جمله برندهای قابل اعتماد در بازار ایران می‌توان به محصولات اقتصادی‌تر گیگابایت (Gigabyte)، ایکس‌پی‌جی (XPG) و کینگستون (Kingston) و یا محصولات رده گیمینگ و بسیار باکیفیتی نظیر تیم گروپ (Team Group)، گیل (Geil)، جی اسکیل (G.Skill) و کورسیر (Corsair) اشاره کرد.

    با این حال برای رم‌ لپ تاپ، انتخاب‌ها در بازار ایران کمی محدودترند. پیش از هرچیز شما بایست از سازگاری مادربرد و نوع رم متناسب با لپ تاپ اطمینان پیدا کرده و سپس از برندهایی چون کروشیال (Crusial)، سامسونگ، کینگستون و ای‌دیتا خرید کنید.

    لیست قیمت بهترین مارک‌های رم را ببینید

    جمع‌بندی راهنمای خرید رم کامپیوتر و لپ‌تاپ

    در راهنمای خرید رم گفتیم که ماژول‌های رم با معیارهایی مهم ظرفیت، فرکانس، سرعت و نوع پیکربندی سنجیده می‌شوند. ظرفیت بالاتر همیشه به معنی انتخاب بهتر نیست و بهترین رم برای شما باید بر اساس نوع نیاز و متناسب با قدرت پردازنده و نوع مادربرد انتخاب شود. اگر کاربر عادی و روزمره هستید، تهیه ۴ تا ۸ گیگابایت رم با فرکانس تا ۳۰۰۰ مگاهرتز و در قالب یک ماژول تک کاناله برای شما کافی خواهد بود. اگر استفاده سنگین‌تری دارید، خرید رم ۸ تا ۱۶ گیگابایت با سرعت بالای ۳۰۰۰ مگاهرتز را در قالب پیکربندی دو کاناله در نظر بگیرید. در نهایت اگر گیمر و تدوین‌گر یا گرافیست حرفه‌ای هستید، یا نیازتان در سطح ورک‌استیشن است، روی ۱۶ گیگابایت رم با فرکانس ۳۲۰۰ یا ظرفیت‌های بالاتر سرمایه‌گذاری کنید. نظر شما درباره این انتخاب رم مناسب چیست؟ چه عوامل دیگری در خرید رم کامپیوتر و لپ‌تاپ تاثیر گذارند که بایستی در راهنمای خرید رم به آنها بپردازیم؟ [see_also]40496[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید