۸ اشتباه مهلک تازه‌کارها در خرید و فروش ارز دیجیتال

۸ اشتباه مهلک تازه‌کارها در خرید و فروش ارز دیجیتال
راهنمای مطالعه

    اگر بدون دانش کافی وارد بازار رمزارز شوید، چیزی جز پشیمانی انتظارتان را نمی‌کشد. در این مطلب اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال را توضیح می‌دهیم که ضررهای هنگفتی را به بسیاری تازه‌کارها تحمیل می‌کند.

    بازارهای مالی همیشه برای مردم جذاب بوده‌اند و بسیاری از افراد با رویای یک شبه پولدار شدن و بدون تخصص وارد این بازارها شده‌اند. رمزارزها (کریپتوکارنسی) هم از جمله این بازارها بوده‌ که از سال ۲۰۱۳ به بعد و با صعود قیمت بیت‌کوین توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

    افراد بسیاری با استناد به شنیده‌ها از سودده بودن این بازار وارد این حوزه سرمایه گذاری شده‌اند ولی درصد زیادی از سرمایه‌گذاران همان تراژدی قدیمی ضررهای هنگفت را تجربه کردند. در این مقاله قصد داریم درباره اشتباهات مهلک تازه‌کارها در خرید و فروش ارز دیجیتال اطلاعاتی را ارائه دهیم.

    بدون دانش کافی وارد بازار نشوید

    اشتباهات در خرید و فروش ارز دیجیتال

    فعالیت‌ در بازارهای مالی بدون دانش قبلی و تمرین کافی مثل رانندگی بدون گواهینامه است. شاید آن شخص بتواند چند متری را به جلو برود ولی قطعا تصادف خواهد کرد. اگر شخصی بدون دانش و تمرین به معامله در بازار بپردازد امکان سوددهی اولیه بنا به بخت و اقبال وجود دارد ولی قطعا خسارات جبران ناپذیری را متحمل می‌شود.

    حوزه رمزارزها هم نه تنها مثل بورس و هر بازار مالی دیگری نیاز به آموزش دارد بلکه با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است و فعالان این حوزه باید دائما به مطالعه منابع جدید بپردازند.

    جدا از مفاهیم و کلیاتی که در مورد تحلیل بازار و خرید و فروش در بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال باید فرا می‌گیرید، باید با روش تحلیل جداگانه هر رمزارز و مطالعه اسناد آن نیز آشنا شوید.

    از طرفی وجود آموزش‌های متعدد و عدم توانایی تشخیص موارد مفید باعث سردرگمی می‌شود. لازم است تا قبل از تهیه هر آموزش یا شرکت در هر دوره، حتما نظرات شرکت کنندگان قبلی آن را بررسی کنید.

    مراقب کلاهبرداری رمز ارز باشید

    اشتباهات مهلک در خرید و فروش ارز دیجیتال

    با اوج گرفتن بازار رمزارز کلاهبرداری در این زمینه هم شدت گرفته اما آشنا شدن با روش‌های شایع کلاهبرداری به معامله مطمئن و حفظ سرمایه شما کمک زیادی می‌کند.

    شایع‌ترین روش کلاهبرداری در بازار رمز ارز عرضه اولیه جعلی است. در این روش شرکت یا افرادی با تبلیغات گسترده اقدام به معرفی یک رمزارز ظاهرا ارزشمند می‌کنند. در پشت پرده اما رمزارز مذکور هیچ ارزشی ندارد و هدف کلاهبرداران تنها خالی کردن جیب افراد ناآگاه است.

    دیگر کلاهبرداری شایع در حوزه ارز دیجیتال روش پانزی است. در این روش فرد کلاهبردار به قربانی وعده پرداخت سود کلان در ازای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز و معرفی اعضای جدید را می دهد. برای جلب اعتماد تازه واردها تا مدتی سود هم از سرمایه نفرات قبلی پرداخت می‌شود اما به یکباره کلاهبردار ناپدید می‌شود.

    تبلیغ صرافی و کیف پول‌های جعلی نیز روش دیگری است که در آن قربانی به یک سایت یا والت ظاهرا معتبر کشانده می‌شوند. کاربر هم با تصور اینکه در حال خرید یا استفاده از یک والت و سایت معتبر است مبالغی را به حساب کلا‌هبرداران واریز می‌کند.

    فروش توکن‌های بی‌ارزش، حملات فیشینگ، جا زدن خود به عنوان تیم پشتیبانی صرافی و نصب ویروس در قالب والت یا اپ استخراج رمزارز از دیگر روش‌های رایج کلاه‌برداری است.

    [related]36327[/related]

    از کلیدهای خصوصی خود محافظت کنید

    خرید و فروش ارز دیجیتال در بازار مالی نیازمند کیف پولی دیجیتال برای ذخیره و انتقال رمزارز است. هر کیف دارای یک آدرس عمومی و خصوصی است که اولی مثل شماره حساب عمل می‌کند اما دومی کلید دسترسی به سرمایه شماست.

    کلید خصوصی یک رشته طولانی و منحصربه‌فرد از کاراکترهاست که در عبارت بازیابی (Seed Phrase) ۱۲ تا ۱۴ کلمه‌ای خلاصه می‌شود. سرمایه گذاران لازم است تا از این رمز به خوبی مراقبت کنند زیرا در صورتیکه افراد سودجو به آن دست پیدا کنند، سرمایه‌شان از دست می‌رود.

    لازم به ذکر است که این رمزها مثل رمز ایمیل قابل بازیابی نیستند و در صورتی که شخصی رمز کیف پول خود را فراموش کند به هیچ عنوان نمی‌تواند به آن دست پیدا کند.

     کارمزد تراکنش‌ها را در نظر بگیرید

    ارز دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟ با ارزشمندترین رمزارزها آشنا شوید - درجه

    هر شبکه‌ای در بلاکچین برای معاملات میزانی کارمزد در نظر می‌گیرد که با کوچکترین واحد آن رمزارز محاسبه می‌شود. به عنوان مثال کمترین واحد معاملات بیت‌کوین را ساتوشی و اتریم را Wei می‌نامند.

    زمانی که سیستم‌های معاملاتی شبکه بلاکچین اقدام به خرید یا فروش رمزارز خاصی می‌کنند، مقداری هدر رفت انرژی دارند. این هدر رفت انرژی باید از طریق کاربر تامین شوند که نقش همان کارمزد را دارد. دقت به میزان کارمزد بسیار مهم است چون گاهی تا ۲۰ درصد از کل تراکنش را شامل می‌شود.

    کاربران باید از طریق کارگزاری و شبکه‌ای اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال کنند که کارمزد کمتری لازم دارد. برای مثال از طریق این سایت می‌توان میزان کارمزد معاملات اتریوم را مشاهده کرد.

    برای نوسانات شدید آماده باشید

    بازار کریپتو به دلیل سرمایه‌های هنگفت و عدم محدودیت در درصد نوسان، نوسانات بیشتری نسبت به بازارهای مالی دیگر دارد. برای مثال بیت‌کوین به عنوان با ثبات‌ترین رمزارز اواخر سال ۹۸ حدود ۵۰ درصد از ارزشش را از دست داد.

    همانطور که گاهی شاهد صعودهای خیره کننده هستیم، باید خود را برای سقوط‌های یک شبه هم آماده کنید. دقت در تحلیل و مطالعه درست اخبار می‌توانند معامله‌گر را تا حد زیادی از نوسانات غیر قابل پیش بینی حفظ کنند.

    برای اینکه سرمایه شما از نوسانات شدید در امان بمانند لازم است چند اقدام اساسی انجام دهید:

    1. سراغ رمزارزهای ناشناس نروید
    2. برای خود حد ضرر یا Stop Loss تعیین کنید
    3. استراتژی معاملاتی خود را دقیق انتخاب کنید (اسکالپ، انتقالی، سرمایه گذاری و ...)
    4. تایم فریم تحلیل خود را با استراتژی تطبیق داده و به صورت منظم تحلیل خود را به‌روزرسانی کنید
    5. مراقب پامپ و دامپ باشید

      پامپ و دامپ دو اصطلاحی هستند که در جهت سودجویی غیر متعارف توسط بازارگردان‌های اصلی انجام می‌شوند. پامپ معمولا زمانی رخ می‌دهد که افرادی با دارایی‌های کلان شروع به خرید می‌کنند.

      این افراد شامل بانک‌ها، سرمایه گذاران کلان و یا به اصلاح نهنگ‌های بازار رمزارز می‌شود. این گروه‌ها پس از آن که حجم بسیار بالایی از سرمایه خود را وارد معامله کردند، افراد عادی را به خرید همان ارز تشویق می‌کنند. همین امر باعث می‌شود تا قیمت رمزارز مد نظر به صورت صعودی و غیرمتعارف رشد کند یا اصطلاحا پامپ شود.

      بعد از آنکه قیمت به صورت حبابی بالا رفت، سرمایه گذاران اصلی به صورت ناگهانی اقدام به فروش دارایی خود می‌کنند و همین امر سود کلانی نصیب آن‌ها می‌کند. پس از این اقدام قیمت سقوط کرده یا دامپ می‌شود. در این وضعیت بسیاری افراد فریب خورده ضررهای سنگینی را تجربه می‌کنند.

      هیجانی معامله نکنید

      بازارهای مالی به دلیل تراکنش مالی بالا، نوسانات زیادی را تجربه می‌کنند. معامله‌گران نباید با کسب سود دچار غرور شوند و در صورت ضررهای متوالی هم باید بتوانند خشم خود را کنترل کرده و دست به خریدهای غیرمنطقی برای جبران ضرر نزنند.

      پیش از هر خریدی که انجام می‌دهید باید با تعیین استراتژی و تحلیل روند قیمتی برای خود حد ضرر یا استاپ لاس تعیین کنید. در این صورت پس از نزولی شدن قیمت دست به اقدام هیجانی و فروش یکباره نخواهید زد.

      بازار ارزهای دیجیتال به سبب ثبت رشدهای عجیب ظرف چند سال گذشته، یکی از مستعدترین بازارها برای ایجاد فومو (FOMO) است. کلمه FOMO که معادل Fear Of Missing out است، زمانی رخ می‌دهد که معامله‌گر به دلیل ترس از جا ماندن رشد قیمت بیت‌کوین و کسب سود دست به خرید و فروش هیجانی می‌زند.

      در دام FUD نیفتید

      اشتباهات در خرید و فروش ارز دیجیتال یکی دیگر از مفاهیم مهم در بازار رمزارز فاد یا FUD است که از سرواژه‌های Fear (ترس)، Uncertainty (بلاتکلیفی) و Doubt (شک و تردید) تشکیل شده است. این واژه به گزارش‌ها و خبرهای بی اهمیت و اغلب گمراه کننده در بازار رمزارز اشاره دارد که گاهی باعث می‌شود معامله‌گر به اشتباه دست به خرید و فروش بزند. برای مثال تاکنون چندین بار در ایران خبرها و شایعات نادرستی در مورد ممنوعیت خرید و فروش رمزارز منتشر شده که باعث شد بسیاری به یکباره اقدام به فروش رمزارزهای خود کنند. برای جلوگیری از فاد بهتر است خبرها را از منابع معتبر دنبال کنید. [see_also]36492[/see_also]

      تهیه شده در: درجه
      {{totalCount}} دیدگاه‌
      {{name.error}}
      {{email.error}}
      {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
      {{commentMessage.error}}

      ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید