مقایسه ساینا و تیبا؛ کدام خودرو ارزان سایپا را بخریم؟

مقایسه ساینا و تیبا؛ کدام خودرو ارزان سایپا را بخریم؟
راهنمای مطالعه

    در مقایسه ساینا و تیبا این دو خودرو را از نظر ظاهری، فنی و موتور، امکانات و آپشن‌ها و قیمت مقایسه کرده‌ایم تا مدل مناسب را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

    مقایسه ساینا و تیبا می‌تواند یک موضوع جذاب برای بسیاری از مشتریان ایرانی به‌ویژه افراد با بودجه کمتر باشد؛ چراکه با توجه به محدودیت شدید تنوع خودروهای ارزان‌قیمت در بازار ایران، مشتریان به‌ناچار محصولاتی مثل ساینا و تیبا را برای خرید انتخاب می‌کنند.

    از آنجا که در حال حاضر قیمت خودرو در بازار آزاد بیش از سطح درآمد عموم جامعه افزایش پیدا کرده، خودروهای تا ۲۰۰ میلیون مثل این دو محصول سایپا فروش بالایی را تجربه خواهند کرد. در این مطلب به بررسی کامل و مقایسه ساینا با تیبا می‌پردازیم تا درنهایت ببینیم کدام یک را باید بخریم.

    بنابراین اگر شما هم می‌خواهید یکی از این دو سدان کوچک سایپا را به خانه ببرید، دعوت می‌کنیم در ادامه با مقایسه ساینا با تیبا همراه درجه باشید. لازم به ذکر است که در این مطلب نمونه‌های دنده‌ای تیبا و ساینا مقایسه شده‌اند.

    مقایسه ساینا و تیبا از نظر طراحی

    مقایسه ساینا و تیبا ؛ کدامیک را بخریم مقایسه ساینا و تیبا

    تیبا و ساینا از لحاظ قیمت و نوع کاربرد بسیار نزدیک به هم هستند. همین موضوع باعث می‌شود که مشتریان پرشماری خواهان خرید آنها باشند و در عین حال شک و تردیدهای زیادی هم به دلشان راه می‌دهند تا یکی را انتخاب کنند.

    در مورد مقایسه ساینا با تینا از نظر ظاهری باید بدانید که طراحی تیبا به سال ۸۸ برمی‌گردد و این در حالی است که ساینا محصول سال ۹۵ است و به عنوان نسخه فیس‌لیفت تیبا از طراحی ظاهری به‌روز و مدرن‌تر بهره می‌برد. به حدی که بدون شک تمامی خریداران و مشتریان چهره و نمای عقب ساینا را بسیار جذاب‌تر از تیبا می‌دانند.

    مقایسه ساینا و تیبا

    طرح کشیده چراغ‌های ساینا، جلوپنجره مستقل از کاپوت، طرح اسپرت‌تر سپر و درمجموع چهره گیراتر، از ویژگی‌های نسبتا جذاب نمای جلو ساینا به شمار می‌رود که در تیبا موجود نیستند. ناگفته نماند که شرکت سایپا ادعا می‌کند طرح درپوش موتور ساینا را به منظور تطابق بیشتر با استانداردهای حفاظت از عابر پیاده ارتقا داده و درنتیجه از این جهت هم باید گفت که ساینا بر پدر خود یعنی تیبا برتری دارد.

    همچنین تشبیهات فوق را می‌توان برای وصف وضعیت نمای عقب دو خودرو نسبت به یکدیگر نیز به کاربرد و درمجموع باید گفت که در مقایسه ساینا و تینا از نظر طراحی بدنه، موقعیت ساینا بسیار بهتر، زیباتر و اسپرت‌تر از تیبا احساس می‌شود.

    البته گلایه‌هایی درباره کیفیت سپر ساینا و مقاومت آن در برابر ضربه از سوی برخی مشتریان ابراز شده که نارضایتی بعضی افراد را به دنبال داشته است. این در حالی است که چنین مشکلی در تیبا مشاهده نشده و انتقاد چندانی از این جهت به محصول قدیمی‌تر سایپا وارد نیست.

    کابین ساینا

    درون کابین‌ها با وجود آن که طرح داشبورد ساینا جدیدتر است ولی با این حال نمی‌توان برتری فاحشی را برای آن در نظر گرفت. حتی برخی مشتریان همان داشبورد و فضای داخلی تیبا را نسبت به ساینا ترجیح می‌دهند.

    به دلیل پلتفرم و بنیان یکسان، در سایر موارد کابین این خودروها کاملا مشابه یکدیگر بوده و تفاوت زیادی چه از لحاظ کیفیت متریال و چه از لحاظ کیفیت ساخت، فضای پا برای سرنشینان عقب و ... بین این دو مشاهده نمی‌شود.

    مقایسه ساینا و تیبا - داخلی تیبا

    صندلی‌های ردیف عقب ساینا و تیبا می‌تواند پاسخگوی حضور دو تا نهایت سه سرنشین بزرگسال باشد و در مقایسه با خودروهایی مثل پژو ۲۰۶ فضای پای بیشتری را به سرنشینان هدیه می‌دهد.

    درون صندوق عقب تیبا و ساینا گنجایشی در حد ۳۷۰ لیتر تعبیه شده که در مقایسه با محصولاتی مثل سمند و پژو ۴۰۵ کمی محدود به نظر می‌رسد، اما جهت پاسخگویی به نیاز خانواده‌های ۳ الی ۴ نفره تقریبا کفایت خواهد کرد. در نهایت از نظر طراحی کابین در مقایسه تینا با ساینا تفاوت زیادی احساس نمی‌شود.

    [related]42012[/related]

    مقایسه فنی ساینا و تیبا

    این دو خودرو اساسا یک پلتفرم مشترک با پیشرانه و گیربکس یکسان دارند. بنابراین از لحاظ فنی اختلاف محسوس و قابل توجهی بین آنها وجود ندارد. با این حال ساینا حدود هزار و ۵۰ کیلوگرم وزن دارد که معادل ۳۵ کیلوگرم بیشتر از وزن تیبا است و همین مورد می‌تواند به صورت جزئی ارتقای عملکرد فنی تیبا را به دنبال داشته باشد؛ هرچند که این برتری در عمل شاید چندان به چشم نیاید.

    به هر ترتیب باید بدانید که هر دو خودرو از موتور ۸ سوپاپ ۴ سیلندر m15 سایپا (موتور ارتقا یافته پراید) نیرویی برابر با ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن ‌متر دریافت کرده و آن را از طریق گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهند.

    موتور ساینا

    شتاب هر دو خودرو چیزی حدود ۱۳ ثانیه برآورد می‌شود و مصرف سوخت آن‌ها هم به طور میانگین در حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. البته این میزان به طور رسمی برای ساینا برابر ۷.۰۲ و برای تیبا معادل ۶.۹۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که اختلاف بین آنها می‌تواند ناشی از وزن کمتر تیبا باشد.

     خودرو تیبا SXساینا EX
    نوع موتور۴ سیلندرخطی M15۴ سیلندرخطی M15
    حجم پیشرانه (cc)۱۵۰۳۱۵۰۳
    قدرت۸۷ اسب بخار۸۷ اسب بخار
    گشتاور۱۲۸ نیوتن متر۱۲۸ نیوتن متر
    مصرف سوخت (ترکیبی) لیتر در 100کیلومتر۶.۹۵۷.۰۲
    شتاب 0 تا 100۱۳۱۲.۸
    حداکثر سرعت۱۷۰ کیلومتر در ساعت۱۷۵ کیلومتر در ساعت
    جعبه دندهدستی ۵ دندهدستی ۵ دنده
    گنجایش مخزن سوخت (لیتر)۴۱۴۱

     

    در مجموع از لحاظ فنی و تجربه رانندگی، اختلاف میان مقایسه ساینا و تیبا چندان محسوس نیست و هر دو خودرو عملکردی تقریبا یکسان و البته قابل قبول به عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت داخلی را ارائه می‌دهند.

    سیستم تعلیق آنها نیز خیلی نرم یا خیلی سفت نیست و برای این رنج قیمت می‌تواند تا حدودی رضایت‌بخش برآورد شود. به‌ویژه اگر آنها را با کیفیت سواری و عملکرد تعلیق پراید مقایسه کنیم، این برتری محسوس‌تر به نظر می‌رسد.

    کشش و قدرت موتور تیبا و ساینا تقریبا در یک سطح بوده و در سربالایی‌ها یا سبقت‌گیری‌ها نسبت به محصولاتی مثل پراید و پژو 206 تیپ دو عملکرد کاملا بهتری را ارائه خواهند داد. اما شعاع گردش این دو خودرو کمی بیش از حد به نظر می‌رسد و دور زدن با آن در خیابان‌ها و مسیرهای باریک‌تر احتیاج به فرمان گرفتن‌های بیشتری دارد.

    مقایسه ساینا با تیبا

    مقایسه امکانات ساینا با تیبا

    در مقایسه ساینا و تیبا پرفروش‌ترین نسخه‌های خودروها را در نظر گرفته‌ایم؛ بنابراین ساینا EX و تیبا SX مورد نظر ما هستند که در این میان ساینا EX از امکانات بیشتری مثل شیشه‌بالابرهای برقی عقب، آینه‌های جانبی برقی، صفحه نمایش MFD، سنسور پارک عقب، دماسنج و ترمز EBD بهره می‌برد و بنابراین نسبت به تیبا از این لحاظ برتری دارد.

    از سوی دیگر مواردی مثل دو کیسه هوا، ترمزهای ABS، شیشه‌بالابرهای برقی جلو و سیستم صوتی با USB از امکانات مشترک میان این دو مدل به شمار می‌رود.

    ption id="attachment_45918" align="aligncenter" width="850"]مقایسه تیبا با ساینا مقایسه ساینا و تیبا

    نتیجه مقایسه ساینا و تیبا: کدام یک را بخریم؟

    به عنوان نتیجه نهایی مقایسه ساینا و تیبا بایست به عرض برسانیم که مسلما مشخص است ساینا به دلایلی مثل برخورداری از ظاهر زیباتر و همچنین برخی امکانات بیشتر، خودروی بهتری برای مشتریان با توان مالی بالاتر، مخصوصا زوج‌های جوان و یا خانواده‌های کم‌جمعیت به‌حساب می‌آید. اما نکته اینجاست که نمونه‌های صفرکیلومتر این دو خودرو مقداری با یکدیگر اختلاف قیمت دارند و همین مورد سبب شود تا برخی از مشتریان تیبا با قیمت ارزان‌تر را خریداری کنند به‌ویژه اگر بودجه بسیار کمتری داشته باشید و بخواهید نمونه‌های کارکرده این دو خودرو را بخرید، آن وقت تیبا به دلیل وجود نمونه‌های ارزان‌قیمت‌تر آن در بازار، بیشتر به نظرتان خواهد آمد. به طور کلی اگر توان مالی خرید ساینا را دارید، به نظر می‌رسد که این خودرو اتومبیل بهتری برای شما باشد و به‌ویژه طراحی ظاهری بسیار جذاب‌تر آن می‌تواند شما را به نحوی مطلوب‌تر از خریدتان خرسند سازد. نظر شما در مورد مقایسه ساینا و تیبا چیست؟ [see_also]29326[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید