راهنمای خرید و ۱۰ مدل از بهترین پرینترهای چاپ عکس

راهنمای خرید و ۱۰ مدل از بهترین پرینترهای چاپ عکس
راهنمای مطالعه

    پرینتر چاپ عکس دستگاهی است که با آن می‌توانید عکس‌های جذابتان را خودتان چاپ کنید. در این مطلب می‌خواهیم در خرید بهترین چاپگر عکس کمکتان کنیم.

    نکات مهم در خرید پرینتر چاپ عکس

    اگر قصد خرید پرینتر چاپ عکس دارید، قبل از هرچیز باید چند ویژگی مهم را در نظر بگیرید. پرینتری که می‌خرید باید اهداف شما را برآورده کند. برای مثال، اگر می‌خواهید هرازگاهی در خانه عکس‌هایی را که با دوستان گرفته‌اید چاپ کنید، لزومی ندارد یک دستگاه بزرگ گران‌قیمت بخرید.

    از سوی دیگر، اگر برای یک اداره یا مرکز تجاری پرینتر رنگی می‌خواهید و حجم چاپتان زیاد است، یک پرینتر خانگی با توان چاپ هر عکس در ۵ دقیقه اصلا مناسب نخواهد بود. برخی از عوامل مهم در هنگام خرید پرینتر چاپ عکس عبارت‌اند از:

    ۱. فناوری چاپ

    اولین ویژگی مهم در خرید چاپگر عکس نوع فناوری چاپی مورد استفاده است. سه نوع اصلی فناوری پرینتر عبارت‌اند از:

    • جوهرافشان
    • تصعید رنگ
    • لیزر

    پرینترهای لیزری برای چاپ عکس به کار نمی‌روند بنابراین با گزینه سوم کاری نداریم. در ادامه دو مدل پرینتر جوهرافشان و تصعیدی را معرفی خواهیم کرد.

    پرینتر عکس جوهرافشان

    مدل جوهرافشان از روش پاشش جوهر استفاده می‌کند و کیفیت خیلی خوبی دارد. این پرینتر نسبتا ارزان و قابل‌اعتماد است و به‌راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین تعویض کارتریج جوهر در آن خیلی آسان است. یکی دیگر از مزایای این چاپگرها امکان استفاده انواع کاغذ در آنها است.

    بااین‌حال نقطه‌ضعف پرینتر جوهرافشان این است که درصورت استفاده‌نکردن برای مدت نسبتا طولانی چار گرفتگی می‌شود.

    پرینتر عکس با فناوری تصعید رنگ

    مدل دوم فناوری تصعید رنگ (Dye sublimation) است. اگر دوست دارید در رویدادی مانند عروسی یا مهمانی عکس‌هایی را که گرفته‌اید همان‌جا چاپ کنید، خرید چاپگر عکس با این فناوری مناسب است؛ زیرا مدل‌های قابل‌حمل دارند و کار با آنها راحت است. البته مدل‌های تجاری آن سنگین هستند.

    این پرینترهای عکس از مجموعه‌ای از کاغذها و جوهرهای اختصاصی استفاده می‌کنند. به همین دلیل جوهر و کاغذ همزمان تمام می‌شود و لازم نیست هریک را جداگانه بررسی کنید. از سوی دیگر، راحت‌تر می‌توانید هزینه چاپ را محاسبه کنید. کیفیت عکس چاپ‌شدهٔ این پرینترها بالاست و سرعت زیادی هم دارند. بااین‌حال کیفیت عکس در جوهرافشان اطمینان‌بخش‌تر است. از معایب این مدل از بهترین پرینتر چاپ عکس نیاز به استفاده از کاغذهای اختصاصی در انواع و اندازه‌های خاصی است.

    ۲. اندازه چاپ

    پرینتر چاپ عکس - اندازه چاپ اهمیت دارد

    دومین عامل مهم برای خرید چاپگر عکس اندازه چاپ است. این ویژگی تغییردادنی نیست و از اول باید درست انتخاب کنید. تصمیم بگیرید که به‌طورکلی بیشتر در چه اندازه‌هایی عکس چاپ می‌کنید و بودجه‌تان چقدر است. اگر مبتدی هستید، خرید پرینتر عکس مدل‌های استاندارد برای مثال، عرض ۳۲×۴۸ سانتی‌متر برایتان بهتر است. این اندازه را می‌توان قاب کرد و روی دیوار آویخت.

    یک پرینتر رنگی رومیزی حرفه‌ای استاندارد، تصاویری با ابعاد ۴۲.۵×۵۵ سانتی‌متر چاپ می‌کند که اندازه پانوراما است. اگر قابلیت کاغذ رولی داشته باشد، می‌تواند با همان عرض طول دلخواهتان را چاپ کند.

    برای تصاویر بزرگ‌تر از ۶۰ سانتی‌متر، باید واحد تولیدی داشته باشید؛ زیرا برای نگهداری صحیح و جریان‌یافتن جوهر در چاپگر عکس، باید مداوم از آنها استفاده کنید. این دستگاه‌ها برای محیط خانه و چاپ گاه‌به‌گاه مناسب نیستند. هزینه نگهداری آنها هم بسیار زیاد است و به فضای بزرگی نیاز دارند.

    بنابراین هنگام خرید پرینتر چاپ عکس برای مبتدیان تا ۳۲.۵ سانتی‌متر، برای حرفه‌ای‌ها تقریبا ۴۲.۵ سانتی‌متر و برای مراکز تولیدی و تجاری ۶۰ سانتی‌متر به بالا کافی است. تعداد دفعات چاپ و حجم چاپ موردنیاز را تعیین کرده و سپس برای خرید اقدام کنید.

    فهرست پرینترهای چاپ عکس پرفروش را ببینید

    ۳. وضوح و ماندگاری چاپ

    وضوح چاپ را با دی‌پی‌آی (DPI) اندازه می‌گیرند. هرچه این مقدار بالاتر باشد، نقاط کمتر به چشم می‌آیند و جزئیات بیشتری چاپ می‌شوند. حداقل وضوح چاپ باید ۴۸۰۰ × ۱۲۰۰ دی‌پی‌آی باشد.

    در خرید پرینتر چاپ عکس ماندگاری چاپ هم بسیار مهم است. برخی از چاپگرهای عکس تضمین می‌کنند عکسی که چاپ می‌کنید ۵۰ تا ۱۰۰ سال دوام بیاورد. این‌ها از رنگ‌های گران‌تری استفاده می‌کنند. رنگ‌های رایج معمولا طول عمر بسیار کمتری دارند و مقاومت آنها در برابر نور هم کمتر است.

    ۴. سرعت پرینتر چاپ عکس

    عکاسان حرفه‌ای یا افرادی که باید عکس‌هایی در حجم زیاد چاپ کنند، باید توجه ویژه‌ای به حداکثر سرعت چاپ داشته باشند. اگر قرار است تعداد زیادی عکس چاپ کنید و چاپگرتان کند باشد، نیازهایتان را برآورده نمی‌کند.

    ۵. نوع جوهر و تعداد رنگ‌ها

    پرینتر چاپ عکس - جوهر و تعداد رنگ‌ها

    پرینتر چاپ عکس دو نوع جوهر دارد:

    • جوهرهای مبتنی بر رنگدانه یا پیگمنت
    • جوهر مبتنی بر رنگ

    جوهرهای مبتنی بر رنگدانه برای کارهای آرشیوی مناسب‌ترند؛ زیرا ماندگاری آنها بیشتر است. بااین‌حال باید بدانید که این جوهرها گران‌تر هم هستند. اگر می‌خواهید کارهایتان را در گالری به نمایش بگذارید باید از این نوع استفاده کنید.

    برای چاپ عکس‌های خانگی یا هدیه‌دادن، چاپگرهای ارزان‌تری که با جوهرهای مبتنی بر رنگ کار می‌کنند مناسب‌تر هستند. کیفیت این رنگ‌ها کمتر است.

    یک اصطلاح مهم هنگام خرید چاپگر عکس گاموت (Gamut) است. این اصطلاح به تعداد رنگ‌هایی اشاره دارد که چاپگر می‌تواند چاپ کند. ابتدایی‌ترین دستگاه‌ها از سیستم CMYK استفاده می‌کنند که شامل چهار رنگ فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و مشکی است.

    با ترکیب طیف‌های مختلف این چهار رنگ، رنگ‌های زیادی به دست می‌آید؛ بااین‌حال گستردگی طیف رنگ آنها محدودیت دارد. این یعنی ممکن است برخی رنگ‌های خاصی که روی صفحه‌نمایش مشاهده می‌کنید در عکس چاپ نشوند. چاپگرهای خانگی استاندارد از تنظیم ساده همین چهار رنگ استفاده می‌کنند.

    پرینتر چاپ عکس سیاه و سفید

    اگر بیشتر می‌خواهید چاپ‌های سیاه و سفید داشته باشید، از چاپگری که چند نوع طیف رنگ مشکی دارد استفاده کنید. این دستگاه بهتر از چاپگر رنگی است که رنگ‌های اضافی زیادی دارد. در چاپگرهای مدرن‌تر چندین سایه از سیاه و خاکستری وجود دارد که به شما کمک می‌کند به درجه‌بندی‌های ظریف در چاپ‌های رنگی و تک‌رنگ دسترسی داشته باشید.

    برخی از چاپگرهای مدرن، دو کانال اختصاصی برای مشکی براق و مشکی مات دارند. در این چاپگرها نیازی به تغییر جوهر نیست. در چاپگرهایی که باید برای سوییچ‌کردن بین مات و براق جوهر را عوض کنید، مقداری جوهر هدر می‌رود.

    ۶. نوع کاغذ پرینتر

    پرینتر چاپ عکس - نوع کاغذهایی که استفاده می‌کنیم

    می‌توانید برای چاپ فقط از کاغذهای استاندارد استفاده کنید؛ اما بیشتر مدل‌های پرینتر چاپ عکس با طیف وسیعی از کاغذها کار می‌کنند. مهم‌ترین نکته این است که حداکثر ضخامت کاغذ و روش‌های تغذیه آن را تعیین کنید. حداکثر ضخامت کاغذ به این معناست که کاغذهای نازک‌تر از آن ضخامت را می‌توانید استفاده کنید.

    روش تغذیه یعنی شیوه‌ای که چاپگر کاغذ را برای چاپ وارد دستگاه می‌کند. برخی کاغذها درون سینی، برخی رولی و برخی در مسیر مستقیم کاغذ را به دستگاه وارد می‌کنند. مسیرهای مستقیم کمتر رایج هستند و برای کاغذهای ضخیم‌تر استفاده می‌شوند. این کاغذها اگر با روش استاندارد وارد شوند ممکن است چروک بخورند. در هر صورت چاپگر باید کاغذ را در بهترین حالت برای چاپ قرار دهد.

    به‌جز این موارد ویژگی‌های دیگری هم مانند درایورها و تنظیمات پیشرفته، پشتیبانی از شبکه وای‌فای و صرفه‌جویی در زمان نیز در برخی مدل‌های بهترین پرینتر چاپ عکس امکانات بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهند؛ مخصوصا اگر مستقیما از گوشی، دوربین یا تبلت عکس چاپ کنید، این ویژگی‌ها بیشتر به دردتان می‌خورند.

    [related]49121[/related]

    بهترین مارک پرینتر چاپ عکس

    برندهای معتبر در زمینه چاپ و عکاسی زیاد هستند اما در ادامه ۵ مورد از بهترین مارک چاپگر عکس را به شما معرفی می‌کنیم.

    • کانن

    برند کانن (Canon) از پرفروش‌ترین برندهای دوربین و چاپگر در دنیا است. این برند پرینترهایی در انواع مختلف جمع‌وجور، تجاری و خانگی تولید می‌کند.

    • HP

    این برند هم بسیار شناخته‌شده است. اچ پی طیف بسیار گسترده‌ای از چاپگرها را برای انواع کارها تولید می‌کند.

    • اپسون

    برند اپسون (Epson) پرینترهای تخصصی مخصوصا پرینترهای تصعید رنگ تولید می‌کنند و بیشتر برای اهداف تجاری مناسب هستند.

    • کداک

    کداک (Kodak) یکی دیگر از غول‌های حوزه فناوری چاپ و عکاسی است که برخی از بهترین پرینترها با کیفیت عالی را تولید می‌کند.

    • پولاروید

    پولاروید یکی دیگر از بهترین برندهای حوزه چاپ عکس است که پرینترهایی با کیفیت تولید می‌کند.

    ۱۰ مدل از بهترین پرینتر چاپ عکس

    در این قسمت ۱۰ تا از بهترین چاپگرهای عکس موجود در بازار ایران را معرفی می‌کنیم.

    ۱. پرینتر جوهرافشان چندکاره کانن مدل PIXMA TS5020

    پرینتر چاپ عکس - پرینتر جوهرافشان چندکاره کانن مدل PIXMA TS5020

    کانن یکی از بهترین و معتبرترین برندها در زمینه تولید محصولات چاپ و عکاسی است. این مدل از بهترین پرینتر چاپ عکس از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. مدل پیکسما ابعاد بزرگی دارد و برای مصارف اداری و نیز خانگی مناسب است.

    البته بستگی دارد که خودتان به چه نوع پرینتری نیاز داشته باشید. صفحه‌نمایش ال‌سی‌دی دارد و رابط کاربری آن طوری است که هر کاربری می‌تواند از آن استفاده کند.

    ویژگی‌های اصلی

    • فناوری چاپ: جوهرافشان
    • کاربری: ۳ کاره؛ پرینت، اسکن، کپی
    • سایز چاپ: کاغذ A4
    • نوع چاپ: رنگی
    • وای‌فای: دارد
    • چاپ دورو: دارد
    • قیمت: ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان.

    مشاهده تصاویر و مشخصات این پرینتر

    ۲. پرینتر چاپ عکس اچ پی مدل Sprocket

    پرینتر چاپ عکس - پرینتر چاپ عکس اچ پی مدل Sprocket

    این محصول از سری چاپگرهای اچ پی است که کیفیت بالایی در چاپ عکس دارد. فناوری به‌کاررفته در این پرینتر زیرو اینک (Zero ink) است که یعنی این چاپگر نیازی به کارتریج ندارد. محصول نهایی کیفیت بسیار بالایی دارد و رنگ‌های آن جذاب و زنده هستند. برای چاپ با این مدل از بهترین پرینتر چاپ عکس به کاغذهای مخصوص نیاز دارید.

    ویژگی‌های اصلی

    • فناوری چاپ: زیرو اینک
    • کاربری: تک‌کاره (فقط چاپ عکس)
    • سایز چاپ: اندازه کاغذ عکس
    • نوع چاپ: رنگی
    • وای‌فای: ندارد (بلوتوث دارد)
    • چاپ دورو: ندارد
    • قیمت: ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان.

    ۳. پرینتر جوهرافشان اپسون مدل L805

    ption id="attachment_49536" align="alignnone" width="850"]بهترین پرینتر چاپ عکس پرینتر جوهرافشان اپسون مدل L805

    اپسون یکی از برندهای بسیار خوشنام در زمینه تولید ابزارهای چاپ است. این دستگاه که به تانکر جوهر مجهز است، عکس‌هایی با کیفیت و با هزینه کم روی کاغذ چاپ می‌کند. بسیاری از عکاسان می‌توانند از آن استفاده کنند. بهترین پرینتر چاپ عکس اپسون می‌تواند روی سی‌دی یا دی‌وی‌دی هم عکس ذخیره کند.

    ویژگی‌های اصلی

    • فناوری چاپ: مخصوص چاپ عکس
    • کاربری: تک کاره
    • سایز چاپ: کاغذ A4
    • نوع چاپ: رنگی
    • وای‌فای: دارد
    • چاپ دورو: دارد
    • قیمت: ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تومان

    مشاهده تصاویر و مشخصات این پرینتر

    ۴. پرینتر چاپ عکس فوجی فیلم مدل instax SHARE SP-3

    پرینتر چاپ عکس - پرینتر چاپ عکس فوجی فیلم مدل instax SHARE SP-3

    شرکت فوجی برندی خوشنام در زمینه چاپ عکس است. پرینتر اینستکس به‌جای جوهر از واکنش‌های شیمیایی در داخل کاغذ استفاده کرده و رنگ‌های عکس را چاپ می‌کند. برای چاپ در این مدل از بهترین چاپگر عکس باید از اپلیکیشن مخصوص خودش استفاده کنید.

    • فناوری چاپ: مخصوص چاپ عکس
    • کاربری: تک کاره
    • سایز چاپ: اندازه کاغذ عکس
    • نوع چاپ: رنگی
    • وای‌فای: دارد
    • چاپ دورو: دارد
    • قیمت: ۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان

    مشاهده تصاویر و مشخصات این پرینتر

    ۵. پرینتر چاپ عکس اپسون مدل Expression Photo XP-55

    پرینتر چاپ عکس - پرینتر مخصوص چاپ عکس اپسون مدل Expression Photo XP-55

    این مدل از بهترین پرینتر چاپ عکس فقط مخصوص چاپ عکس است. کارتریج آن شش‌رنگ است و رنگ‌هایی دقیق و جذاب چاپ می‌کند. در این دستگاه می‌توانید از ضخامت‌های متفاوت کاغذ استفاده کنید. برای کاغذ A4 هم یک سینی مجزا دارد.

    ویژگی‌های اصلی

    • فناوری چاپ: جوهرافشان
    • کاربری: تک‌کاره
    • سایز چاپ: A4 و کاغذ عکس
    • نوع چاپ: رنگی
    • وای‌فای: دارد
    • چاپ دورو: دارد
    • قیمت: ۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان

    مشاهده تصاویر و مشخصات این پرینتر

    ۶. پرینتر چاپ عکس پولاروید مدل ZIP

    پرینتر چاپ عکس - پرینتر چاپ عکس پولاروید مدل ZIP

    این پرینتر چاپ عکس دوست‌داشتنی، بسیار جمع‌وجور است و راحت می‌توانید آن را حمل کنید. این دستگاه تصاویر را از تلفن هوشمند شما می‌گیرد و عکس رنگی در اندازه ۵ در ۷.۵ چاپ می‌کند. اپلیکیشن مخصوص آن را باید در تلفنتان نصب کنید و با بلوتوث با دستگاه جفت کنید.

    ویژگی‌های اصلی

    • فناوری چاپ: مخصوص چاپ عکس
    • کاربری: تک‌کاره
    • سایز چاپ: اندازه کاغذ عکس
    • نوع چاپ: رنگی
    • وای‌فای: ندارد (بلوتوث)
    • چاپ دورو: ندارد
    • قیمت: در دسترس نیست

    ۷. پرینتر رنگی امبراش مدل Kongten

    پرینتر چاپ عکس - پرینتر رنگی امبراش مدل Kongten

    این پرینتر برای چاپ عکس‌های رنگی با سرعت و کیفیت بالا ساخته شده است. اندازه بسیار کوچکی دارد و کاملا سبک است؛ به‌طوری‌که راحت می‌توانید آن را در دست بگیرید. بهترین پرینتر چاپ عکس امبراش قابلیت چاپ روی پارچه لباس و پوست بدن برای تتو را هم دارد.

    ویژگی‌های اصلی

    • فناوری چاپ: جوهرافشان
    • کاربری: تک‌کاره
    • سایز چاپ: اندازه کاغذ عکس
    • نوع چاپ: رنگی
    • وای‌فای: دارد
    • چاپ دورو: ندارد
    • قیمت: حدود ۴میلیون تومان

    مشاهده تصاویر و مشخصات این پرینتر

    ۸. پرینتر چاپ عکس آگفافوتو مدل Realipix Moments

    پرینتر چاپ عکس - پرینتر چاپ عکس آگفافوتو مدل Realipix Moments

    این پرینتر از فناوری مخصوص خودش برای چاپ عکس استفاده می‌کند و قادر است عکس‌ها را تا اندازه ۱۰×۱۵ سانتی‌متر چاپ کند. وضوح عکس‌ها خوب هستند و سرعت مناسبی هم برای چاپ دارد. می‌توانید با اتصال بلوتوثی آن را به تلفن همراهتان متصل کرده و عکس‌های دلخواهتان را چاپ کنید.

    ویژگی‌های اصلی

    • فناوری چاپ: مخصوص چاپ عکس
    • کاربری: تک‌کاره
    • سایز چاپ: اندازه کاغذ عکس
    • نوع چاپ: رنگی
    • وای‌فای: ندارد و از بلوتوث استفاده می‌کند
    • چاپ دورو: ندارد
    • قیمت: در دسترس نیست

    ۹. پرینتر چاپ عکس شیائومی مدل XMKDDYJ01HT

    پرینتر چاپ عکس - شیائومی

    بهترین چاپگر عکس شیائومی هم قابل‌حمل است و اندازه بسیار جمع‌وجوری دارد، طوری که شبیه یک پاوربانک به نظر می‌رسد. کیفیت عکس‌های چاپی آن بالاست و با سرعت مناسبی عکس‌ها را تحویل می‌دهد. قیمت آن هم مقرون‌به‌صرفه است و می‌توانید عکس‌ها را به‌اندازه کاغذ مخصوص شیائومی چاپ کنید و لذت ببرید.

    ویژگی‌های اصلی

    • فناوری چاپ: مخصوص چاپ عکس
    • کاربری: تک‌کاره
    • سایز چاپ: اندازه کاغذ عکس تقریبا ۷.۵×۷.۵
    • نوع چاپ: رنگی
    • وای‌فای: دارد
    • چاپ دورو: دارد ولی اتوماتیک نیست
    • قیمت: یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان

    ۱۰. پرینتر بی‌سیم کانن مدل SELPHY CP1300

    پرینتر چاپ عکس - پرینتر بی سیم کانن مدل SELPHY CP1300

    این پرینتر چاپ عکس هم محصول برند فوق‌العاده کانن است و هم با کابل به دوربین عکاسی و با وای‌فای به گوشی هوشمند شما وصل می‌شود.

    تصاویر چاپی این پرینتر بسیار باکیفیت هستند و به‌دلیل استفاده از فناوری تصحیح رنگ مخصوص کانن، با سرعت بالایی پردازش و تحویل داده می‌شوند. صفحه‌نمایش این پرینتر اندازه بزرگی دارد که کار با آن را برایتان راحت می‌کند. این پرینتر از کاغذ گلاسه استفاده می‌کند.

    • فناوری چاپ: تصعید رنگ
    • کاربری: تک‌کاره
    • سایز چاپ: اندازه کاغذ عکس
    • نوع چاپ: رنگی
    • وای‌فای: دارد
    • چاپ دو رو: دارد
    • قیمت: ۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان

    مشاهده تصاویر و مشخصات این پرینتر

    جمع‌بندی راهنمای خرید پرینتر چاپ عکس

    پرینتر چاپ عکس از تصاویر موجود در گوشی هوشمند یا دوربین عکاسی شما عکس چاپی روی کاغذ تهیه می‌کند. این دستگاه‌ها در انواع مختلف خانگی و پیشرفته برای مراکز تولیدی و تجاری تولید می‌شوند. در این مطلب ابتدا درباره نکات مهم در خرید چاپگر عکس صحبت کردیم، سپس سراغ بهترین مارک چاپگر عکس رفتیم و در نهایت ۱۰ مدل از بهترین پرینتر چاپ عکس را به شما معرفی کردیم. برخی از آنها کوچک و قابل‌حمل هستند، برخی دیگر رومیزی و برخی بزرگ هستند. کارآیی هریک از آنها بسته به نیاز شماست و باید دقت کنید حجم کاری که می‌خواهید با آنها انجام دهید چقدر است. البته باید به قیمت آنها هم دقت کنید. برخی بالای ۱۰میلیون هستند و قیمت برخی دیگر از یک‌میلیون هم تجاوز نمی‌کند. آیا تاکنون از مدل‌های معرفی شده در فهرست بهترین پرینتر چاپ عکس استفاده کرده‌اید؟ می‌توانید درباره کارآیی، مزایا و معایب آن برای ما و دوستانتان توضیح دهید؟ [see_also]24364[/see_also]

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید