بررسی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر

بررسی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر
راهنمای مطالعه

    بررسی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس گوشی‌های جدید اپل را از نظر پردازنده، دوربین، باتری و کیفیت نمایشگر محک می‌زند. مزایا و معایب آیفون ۱۴ و رقبای گوشی اپل را نیز معرفی خواهیم کرد.

    اپل امسال هم کار خود را با ۴ مدل جدید iPhone 14 شروع کرد، اما یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌ها نسبت به سال گذشته، حذف مدل مینی و جایگزین‌ کردن آن با مدل پایه، یعنی همان آیفون ۱۴ است که در کنار آن، آیفون ۱۴ پلاس را هم با صفحه‌نمایش بزرگتر و باتری حجیم‌تر قرار داده.

    موضوعی که در مورد بررسی آیفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴ وجود دارد این است که هر دوی این گوشی‌ها از صفحه‌نمایش، چیپ اصلی و مشخصاتی تقریبا مشابه مدل‌های سال گذشته استفاده می‌کنند که احتمالا برای دارندگان آیفون ۱۳ نمی‌توانند دلیل قانع‌کننده‌ و منطقی برای ارتقا باشند. اما جدا از این مسئله، هر دو گوشی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس، محصولات فوق‌العاده و قدرتمندی به نظر می‌رسند که در لیست بهترین گوشی موبایل قرار دارند. در بررسی آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس تفاوت‌های این گوشی‌ها را با پرچمدارهای جدید مقایسه کرده‌ایم.

    بررسی ویدیویی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس

    بررسی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس: مشخصات عمومی

    گوشی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس در شهریور ماه امسال رونمایی شدند و چند هفته بعد راهی بازارهای جهانی و ایران شدند. تقریبا به جز اندازه صفحه‌نمایش، حجم باتری و البته قیمت، این دو گوشی هیچ تفاوت بارز و مشخصی با یکدیگر ندارند. هر دوی این گوشی‌ها هم به ۶ گیگابایت رم و  ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده‌اند.

    در زمان بررسی آیفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴ نسخه ۱۶ سیستم عامل iOS روی آنها نصب شده که طبق روال همیشگی اپل، این گوشی‌ها می‌توانند تا ۶ نسل آینده به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت کنند.

    نسخه ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس در مهر ماه به ترتیب حدود ۳۷ تا ۴۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. نزدیکترین رقبای این گوشی‌ها:
    • سامسونگ S22 پلاس - ۳۰ میلیون تومان
    • سامسونگ S22 الترا - ۳۹ میلیون تومان
    • گلکسی S21 الترا  - ۳۸ میلیون تومان
    • شیائومی می ۱۱ الترا -  ۳۵ میلیون تومان

    [table id=1280 /]

    طراحی و کیفیت ساخت آیفون ۱۴

    بررسی آیفون ۱۴ پلاس

    جدا از رنگ‌های جدید، آيفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴ از لحاظ طراحی بسیار شبیه به آیفون ۱۳ هستند. قاب آلومینیومی، محل قرارگیری دکمه‌ها، بلندگوی استریو، درگاه لایتنینگ و حتی صفحه‌نمایش، همگی بدون تغییر به نظر می‌رسند. اما با این حال ما شاهد تغییرات کوچک ساختاری هستیم.

    آیفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴ آنقدر از لحاظ سایز و ظاهر شبیه به هم هستند که می‌توان اکثر قاب‌های آیفون ۱۳ را در مدل‌ جدید مورد استفاده قرار داد.

    وزن آیفون ۱۳ حدود ۱۷۲ گرم و آیفون ۱۴ پلاس حدود ۲۰۳ گرم است که می‌توان گفت تقریبا سبک و خوش‌دست هستند.

    مثل همیشه، اپل در زمینه کیفیت ساخت توانسته در بالاترین و بی‌عیب و نقص‌ترین جایگاه ممکن قرار بگیرد.

    مطلب مرتبطمقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵

    درست مانند مدل قبلی، بدنه از شیشه با لایه محافظ سرامیکی مقاوم ساخته شده و دور تا دور را قاب آلومینیومی باکیفیت احاطه کرده است.

    هر دو گوشی مد نظر ما دارای استاندارد حفاظتی IP68 هستند که در برابر آب تا عمق ۶ متر و زمان ۳۰ دقیقه و همچنین گرد و غبار کاملا ایمن خواهند بود.

    [table id=1281 /]

    نمایشگر آیفون ۱۴ پلاس؛ ۶۰ هرتزی اما باکیفیت 

    بررسی آیفون ۱۴ پلاس

    در بررسی آیفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴ هر دوی این گوشی‌ها به یکی از بهترین نمایشگرهای دنیا مجهز هستند. صفحه‌نمایش سوپر رتینا XDR آیفون ۱۴ در سایز ۶.۱ اینچ (وضوح ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل) و آیفون ۱۴ پلاس با ۶.۷ اینچ (وضوح ۱۲۸۴ در ۲۷۷۸ پیکسل)، گزینه‌های مناسب برای سلیقه‌های مختلف هستند که البته، هر دوی آنها به لحاظ مشخصات تفاوت خاصی با مدل‌های سال گذشته ندارند.

    [bs-quote quote="برخلاف مدل‌های پرو، آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس دارای نرخ رفرش ۶۰ هرتزی هستند!" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    در حالی که ناچ بالای صفحه نمایش در دو مدل آیفون ۱۴ پرو و پور مکس حذف شده، اما همچنان این طراحی سال گذشته را در مدل‌های پایه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس بدون تغییر مشاهده می‌کنیم.

    یکی از معایب آيفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴ نبود قابلیت پروموشن ۱۲۰ هرتزی است که سال گذشته در مدل‌های پرو آیفون مشاهده کردیم.

    در هر دو مدل پایه آیفون ۱۴ شاهد نرخ نوسازی تصویر ۶۰ هرتزی هستیم. ما حتی در مدل‌های ارزان‌قیمت گوشی‌های اندرویدی نرخ نوسازی ۹۰ تا ۱۲۰ هرتز داریم اما اپل تصمیم گرفته که در قبال مدل‌های پایه آیفون‌های جدید، هنوز به نرخ ۶۰ هرتز پایبند باشد و قابلیت ۱۲۰ هرتز را مختص مدل‌های پرو نگه دارد.

    آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس درست مانند مدل‌ قبلی، فاقد هرگونه حالت حداکثر روشنایی خودکار هستند که بنابراین نمی‌توانید به روشنایی بیش از آن چیزی که در نوار لغزنده است، دست یابید و اپل این قابلیت را برای مدل‌های پرو محفوظ نگه داشته است.

    نمایشگر آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس دارای فناوری‌های HDR10 و دالبی ویژن هستند و از طرفی، ویدیوهای HDR روی این صفحه‌نمایش به شکل منعطف و جالبی پخش می‌شوند. در این نمایشگر، محتوا فقط روی قسمتی که ویدیو در حال پخش است به صورت HDR اجرا می‌شود و باقی بخش‌های صفحه‌نمایش حالتی عادی دارند.

    رقبای آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس با نمایشگر ۱۲۰ هرتز:

    [table id=1282 /]

    بررسی دوربین آیفون ۱۴: تجربه بی‌نظیر عکاسی و فیلمبرداری

    بررسی آیفون ۱۴ پلاس

    در بررسی آیفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴، ما فقط دو دوربین در قسمت پشتی گوشی‌ها می‌بینیم:

    • دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.5
    • دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4
    • دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.9

    این دوربین‌ها با اینکه مشخصاتی نسبتا مشابه با مدل‌های سال گذشته دارند، اما از سنسورهای جدیدی استفاده کردند که عملکرد کلی را به خصوص در نور کم بهبود بخشیده‌اند. دوربین جلو هم که همچنان ۱۲ مگاپیکسلی است، حالا به فوکوس خودکار مجهز شده که تجربه عکاسی سلفی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

    اپل در نسل جدید گوشی‌های هوشمند از فناوری پردازشی موتور فوتونیک استفاده کرده است که نسل قبلی آن با نام دیپ فیوژن شناخته می‌شد. موتور فوتونیک می‌تواند تصاویر بیشتری را در یک عکس ادغام کند و همچنین از تصاویر فشرده نشده برای فرآیند ادغام استفاده می‌کند.

    [bs-quote quote="کیفیت تصاویر و سطح جزئیات، کنتراست و توازن رنگ‌ها عالی است" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    عکاسی با آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس در سطح فوق‌العاده‌ای قرار دارد و اگر از زوم اپتیکال و ماکرو مدل‌های بالاتر چشم‌پوشی کنیم، می‌توانیم به خروجی‌ مدل‌های پایه افتخار کنیم.

    تصاویر از همه لحاظ دارای بالاترین کیفیت ممکن است. دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده در این دو گوشی، دقیقا همانی است که سال گذشته در مدل‌های پرو مورد استفاده قرار گرفته که از این لحاظ، ما با یکی از بهترین‌ دوربین‌های دنیا طرف هستیم.

    دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس، برخلاف دوربین اصلی به جای مدل‌های پرو، از آیفون ۱۳ گرفته شده که به معنای عدم وجود فوکوس خودکار است. همچنین این دوربین نمی‌تواند به عنوان یک شوتر ماکرو عمل کند.

    عکس‌هایی که این دوربین ثبت می‌کند بسیار گسترده هستند. تفکیک جزئیات خوب است، کنتراست در سطح عالی قرار دارد و نمایش رنگ‌ها بسیار دقیق صورت می‌گیرد. حتی محدوده دینامیکی تقریبا با دوربین اصلی یکی است.

    گوشی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس دوربین تله‌فوتو اختصاصی ندارند، به این معنی که ما فقط به زوم دیجیتال دسترسی داریم. خوشبختانه زوم ۲ برابری دیجیتال کار خود را فوق‌العاده انجام می‌دهد و نتایجی به کیفیت تصاویر معمول را می‌توان دریافت کرد.

    [related]41827[/related]

    دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی هر دو آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس عالی است. جزئیات در سطح خوبی قرار دارد، بافت و رنگ پوست بسیار طبیعی به نظر می‌رسد و کنتراست و دامنه پویا نیز تحسین برانگیز است. نویز تصاویر بسیار کم است و دوربین تا جای ممکن سعی می‌کند در شرایط نوری مختلف، نویز را به حداقل برساند.

    هر سه دوربین آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس می‌توانند تا وضوح حداکثر 4K و نرخ ۶۰ فریم برثانیه فیلم‌برداری کنند. همچنین قابلیت اسلوموشن در وضوح 1080p با نرخ ۲۴۰ فریم در دسترس است.

    به مانند نسل گذشته، حالت سینمایی که تقریبا کارکردی شبیه افکت بوکه در ویدیوها دارد، در آیفون‌های ۱۴ هم مورد استفاده قرار گرفته و توانسته ارتقا نسبتا جزئی به لحاظ کیفی داشته باشد.

    تصاویر دوربین واید آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس (منبع: GAMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین واید آیفون ۱۴ در شب با نایت مود فعال:

    [gallery link="file" size="medium" ids="53958,53959"]

    تصاویر دوربین الترا واید آیفون ۱۴:

    [gallery link="file" size="medium" ids="53960,53961"]

    تصاویر دوربین الترا واید آیفون ۱۴ در شب با نایت مود فعال:

    [gallery link="file" size="medium" ids="53962,53963"]

    تصاویر دوربین سلفی واید آیفون ۱۴:

    [gallery link="file" size="medium" ids="53964,53965"]

    [table id=1283 /]

    عملکرد پردازنده؛ هنوز هم فوق‌العاده

    بررسی آیفون ۱۴ پلاس

    بررسی آیفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴ نشان می‌دهد که گوشی‌های جدید اپل از همان تراشه آیفون ۱۳ پرو مکس استفاده می‌کنند.

    [bs-quote quote="A15 Bionic به آسانی هر بازی و برنامه سنگینی را اجرا می‌کند" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    تراشه ۵ نانومتری و ۱۵ میلیارد ترانزیستوری A15 Bionic، دارای ۶ هسته است که ۲ هسته آن ۳.۲۳ گیگاهرتزی آوالانچ و ۴ هسته آن از نوع بلیزارد ۱.۸۲ گیگاهرتزی هستند.

    این تراشه همچنین شامل پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای است که به راحتی می‌تواند از پس هر بازی یا عملیات گرافیکی سنگینی بربیاید.

    در بنچ‌مارک آنتوتو ۹ ما به امتیاز عالی ۸۱۷ هزار واحدی رسیدیم و در آزمون چند هسته‌ای گیگ‌بنچ هم به امتیاز بسیار خوب ۴۷۶۱ و تک هسته‌ای ۱۷۸۳ دست پیدا کردیم.

    تراشه A15 Bionic به راحتی می‌تواند چه در امور روزانه و کارهای معمول و چه در عملیات‌های سنگین یا بازی‌های پرجزئیات، کارایی فوق‌العاده‌ای از خود نشان دهد.

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=57][/accordion]

    [/accordions]

    پیکربندی حافظه؛ متنوع و عالی

    آیفون‌ ۱۴ و ۱۴ پلاس از لحاظ پیکربندی حافظه کاملا مشابه یکدیگر هستند. اپل در هر دو گوشی آیفون‌ ۱۴ از ۶ گیگابایت حافظه رم استفاده کرده و در مدل‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی آنها را راهی بازار کرده است.

    اپل نه به سراغ مدل ۶۴ گیگابایت رفته (که البته این رویه را از آیفون ۱۳ شروع کرد) و نه نسخه ۱ ترابایتی را برای این مدل در نظر گرفته.

    از طرفی، شاید مقدار ۶ گیگابایت رم نسبت به گوشی‌های اندرویدی پرچمدار که تا ۱۲ و حتی ۱۶ گیگابایت هم رفته‌اند، کم به نظر برسد اما به خاطر ویژگی‌های نرم‌افزاری و به خصوص سیستم‌عامل iOS، این مقدار رم کاملا کفایت می‌کند.

    همچنین به مانند همیشه، در گوشی‌های جدید اپل خبری از اسلات کارت حافظه نیست.

    [table id=1284 /]

    باتری؛ شارژدهی بهینه و مناسب

    بررسی آیفون ۱۴ پلاس

    آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس به ترتیب از باتری ۳۲۷۹ و ۴۳۲۳ میلی‌آمپر ساعتی برخوردار هستند که با شارژ سریع ۲۳ واتی سازگاری کامل دارند. وجود شارژ سریع و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری صورت‌گرفته از سوی اپل، ما می‌توانیم این دو گوشی را در عرض نیم‌ساعت، صفر تا ۶۰ درصد شارژ کنیم. همچنین شارژ کامل چیزی حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

    در بررسی آیفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴، این دو گوشی می‌توانند تا حدود ۱۸ ساعت پخش ویدیو، ۱۸ ساعت وب‌گردی و نزدیک ۲۰ ساعت مکالمه را با شارژ ۱۰۰ درصدی ارائه دهند.

    هر دو مدل با شارژرهای بی‌سیم Qi سازگارند و در صورت استفاده از آنها با توان ۷.۵ وات شارژ می‌شوند اما اگر از مگ‌سیف خود اپل استفاده کنید، با سرعت ۲ برابر و توان ۱۵ واتی شارژ می‌شوند.

    پرچمدارانی که باتری بهتر و شارژ پرسرعت‌تری نسبت به آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس دارند:
    • شیائومی ۱۲ پرو: باتری ۴۶۰۰ میلی آمپر ساعت با شارژ سریع ۱۲۰ وات
    • وان پلاس پرو ۱۰: باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت با شارژ سریع ۸۰ وات

    [table id=1285 /]

    امکانات؛ اسپیکرهای عالی

    آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس هر دو از اسپیکرهای استریو برخودارند که یکی از آنها در لبه پایین و دیگری در لبه بالایی نمایشگر قرار گرفته. صدای خروجی آنها همچون نسل قبل حجم خوبی دارد و شفاف و بدون نویز است.

    در پرچمدارهای جدید خبری از اسکنر اثر انگشت نیست و احراز هویت از طریق Face ID انجام می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مهم باید به دستیار صوتی سیری، حسگر NFC و پشتیبانی از UWB اشاره کرد.

    [table id=1286 /]

    نمرات آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس

    تراشه A15 Bionic با اینکه یک سال از عمرش می‌گذرد و یک بخش تکراری در آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ پلاس است، اما هنوز هم آن را می‌توان در زمره قدرتمند‌ترین تراشه‌های موبایل دنیا دانست که امتیازات و بنچ‌مارک‌هایش همچنان برای بسیاری از برند‌ها دست‌نیافتنی است.

    در بنچ‌مارک آنتوتو ۹ ما به امتیاز عالی ۸۱۷ هزار واحدی رسیدیم و در آزمون چند هسته‌ای گیگ‌بنچ هم به امتیاز بسیار خوب ۴۷۶۱ و تک هسته‌ای ۱۷۸۳ دست پیدا کردیم.

    مزایا آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس

    نمایشگر فوق العاده

    نمایشگر درخشان OLED فوق‌العاده باکیفیت، در کنار فناوری‌های پیشرو HDR10، دالبی ویژن و رنگ‌پردازی بی‌نظیر، یکی از اصلی‌ترین مزایا در بررسی آیفون‌ ۱۴ پلاس و ۱۴ است.

    پردازنده قدرتمند

    با وجود استفاده دوباره از پردازنده A15 Bionic، اما همچنان این چیپ‌ست می‌تواند پاسخگوی همه نیازهای کاربر از امور روزانه تا بازی‌های سنگین گرافیکی در بهترین حالت ممکن باشد.

    دوربین با کیفیت

    با اینکه تغییر بنیادی در دوربین‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس نسبت به مدل‌های سال گذشته لحاظ نشده، اما همچنان سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی این دو گوشی می‌توانند تصاویری به شدت چشم نواز با گستره دینامیکی و کنتراست بالا، توازن بی نظیر در رنگ‌ها و سطح جزییات خیره کننده ثبت می‌کنند.

    فوکوس خودکار در دوربین سلفی

    اپل در آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس دوربین سلفی را به فوکوس خودکار مجهز کرده که می‌تواند تجربه عکاسی سلفی را لذت‌بخش‌تر کند.

    معایب آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس

    تغییرات جزئی نسبت به آیفون ۱۳

    اگر آیفون ۱۳ دارید و قصد ارتقا به آیفون ۱۴ دارید، حتما نسبت به تفاوت‌ها دقت لازم داشته باشید. آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس تقریبا از همان سخت‌افزار و دوربینی که در سال گذشته استفاده شده بود، بهره می‌برند.

    تفاوت بسیار زیاد نسبت به مدل‌های پرو

    ما فقط در مدل‌های پرو آیفون ۱۴ می‌توانیم به صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز تطبیق‌پذیر، تراشه جدید A16 Bionic، دوربین زوم و قابلیت‌های کلیدی دسترسی داشته باشیم که باعث شده تا فاصله مدل‌های پرو و معمولی به شدت زیاد شود.

    فست‌شارژی که هنوز سریع نیست!

    در قیاس با بسیاری از گوشی‌های هوشمند بازار، هنوز اپل نتوانسته تا سرعت شارژ گوشی‌های خود را به طرز قابل توجهی زیاد کند.

    جمع بندی بررسی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس

    بررسی آیفون ۱۴ پلاس اپل با عرضه خانواده آیفون‌های ۱۴ آنقدر قدم متفاوت و بلندی برنداشته و صرفا خود را محدود به یک سری ارتقا نه چندان محسوس کرده است. این قضیه بیشتر از همه در دو آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس به چشم می‌خورد. مشخصات سخت‌افزاری و ظاهر این دو آیفون با مدل‌های سال گذشته برابری می‌کند و حتی این قضیه به چیپ‌ست اصلی هم رسیده است. اینجا سوال پیش می‌آید که آیا خرید آیفون ۱۴ یا ۱۴ پلاس منطقی است یا خیر؟ پاسخ این سوال را می‌توان به دو شکل داد. اگر شما جزو کسانی هستید که آیفون ۱۳ در اختیار دارید، ارتقا آن به آیفون ۱۴ (جدا از بحث علاقه) و با قیاس قراردادن مشخصات، کار غیرمنطقی است. اما اگر دستگاه اندرویدی دارید یا مدل آیفون‌تان قبل از ۱۳ است، می‌توان با توجه به قیمت و اختلاف‌ کم یا زیاد مدل‌های ۱۳ یا ۱۴، یک گزینه مناسب پیدا کرد. شاید بزرگترین نقطه ضعفی که بتوان متوجه آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ پلاس کرد، نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی صفحه‌نمایش آن است. در زمانی که گوشی‌های پرچمدار سایر برند‌ها به نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز هستند، اپل بخشی از پرچمداران گران‌قیمت خود را از این قابلیت و ویژگی به‌روز محروم کرده است. [see_also]41826[/see_also]

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید