بررسی پوکو X5 پرو شیائومی؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر

بررسی پوکو X5 پرو شیائومی؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر
راهنمای مطالعه

    گوشی پوکو X5 پرو شیائومی، جدیدترین عضو خانواده محبوب سری پوکو است که برخلاف پوکو X4 پرو که عقب‌گر

    گوشی پوکو X5 پرو شیائومی، جدیدترین عضو خانواده محبوب سری پوکو است که برخلاف پوکو X4 پرو که عقب‌گردی نسبت به نسل قبلی‌اش بود، این گوشی در پی رفع نواقص برآمده است.


    در بررسی پوکو X5 پرو شیائومی قرار نیست تغییر عمده و اساسی ببینید، اما پیشرفت‌هایی لحاظ شده که می‌تواند نظر کاربران را به این گوشی جلب کند. Xiaomi Poco X5 Pro در واقع نسخه جهانی گوشی دیگری به اسم ردمی نوت 12 پرو اسپید است که قبلا در چین عرضه شده بود.

    مشخصات پوکو X5 پرو شیائومی در یک نگاه

    پوکو X5 پرو شیائومی در بهمن ماه سال جاری و در مدل‌های ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی و ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم به بازارهای جهانی راه پیدا کرد. این گوشی میان‌رده در حال حاضر در بازه قیمتی ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد.

    در جدول زیر می‌توانید گوشی‌های هم‌رده و قابل رقابت با پوکو X5 پرو شیائومی را به لحاظ سخت‌افزاری، امکانات و قیمت احتمالی مشاهده کنید.

    گوشی‌های هم رده یا نزدیک به پوکو X5 پرو شیائومی شامل موارد زیر است:

    [table id=1362 /]

    بررسی ویدیویی پوکو X5 پرو

    طراحی پوکو X5 پرو؛ زیبا و یکدست

    شیائومی در طراحی گوشی Poco X5 Pro به سراغ طرح‌های شناخته شده‌ای که در پوکو ایکس 4 پرو و ردمی نوت 11 دیده‌ایم رفته است. در کل ما می‌توانیم همان شکل و فرم آشنایی که از یک گوشی پوکو انتظار داریم را در این محصول ببینیم. با این حال، شیائومی سعی کرده تا انسجام بیشتری به پوکو X5 پرو بدهد. پنل‌های جلو و عقب مسطح هستند و طرفین هم به همین شکل طراحی شده که حسی جالب و ارگونومی راحتی را به دستان منتقل می‌کند.

    [bs-quote quote="پوکو X5 پرو یکی از بهترین ارگونومی‌ها را در بین گوشی‌های پوکو دارد" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    گوشی با اینکه در رنگ‌های آبی، مشکی و زرد عرضه شده، اما انگار رنگ زرد، رنگ اصلی پوکو است و زیبایی‌های پوکو X5 پرو شیائومی در قالب رنگ زرد به بیشترین شکل ممکن نمایش داده می‌شود.

    جنس فریم و قاب پشتی از پلاستیک مات است که حس خوبی را منتقل می‌کند و خبری از لک و جای انگشت نیست. قاب جلویی هم به کل از لایه محافظ گوریلاگلس 5 پوشیده شده.

    حسگر اثرانگشت طبق معمول روی دکمه پاور با رنگی متمایز از قاب دیده می‌شود و از طرفی، پوکو X5 پرو شیائومی از گواهی IP53 برای مقاومت در برابر پاشش آب بهره می‌برد.

    گوشی‌های رقبیب پوکو X5 پرو با گواهی IP:
    • سامسونگ گلکسی A53 5G (گواهی IP67)

    [table id=1364 /]

    بررسی نمایشگر پوکو X5 پرو شیائومی؛ در حد پرچمداران

    در بررسی پوکو X5 پرو شیائومی دیدیم که این گوشی دارای صفحه‌نمایش ۶.۶۷ اینچی مجهز به پنل آمولد به‌روز شده از گوشی‌های پوکو X4 پرو و ردمی نوت 11 است.

    وضوح نمایشگر به ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل می‌رسد و تراکم ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ را شاهد هستیم. پنل بهبود یافته از عمق رنگ ۱۰ بیتی پشتیبانی می‌کند و بیش از یک میلیارد رنگ را به نمایش می‌گذارد. همچنین این پنل از فناوری HDR10 و محتوای دالبی ویژن به خوبی پشتیبانی می‌کند.

    نرخ نوسازی صفحه‌نمایش به ۱۲۰ هرتز می‌رسد و دارای دو حالت سفارشی (انتخاب بین ۱۲۰ و ۶۰ هرتز) و پیش‌فرض (سوییچ خودکار) است. این نرخ نوسازی بالا را مدل‌های موجود در فهرست بهترین گوشی موبایل ارائه می‌کنند.

    در حالت پیش‌فرض، سیستم از نوسازی ۱۲۰ هرتز برای رابط کاربری و اکثر برنامه‌ها به خصوص بازی‌ها استفاده می‌کند و زمانی که برای مثال در حال تماشای یک تصویر ثابت هستید، نرخ نوسازی به ۷۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند. البته که ۶۰ هرتز همیشه برای برنامه‌ دوربین و پخش ویدیو استفاده می‌شود.

    [bs-quote quote="صفحه‌نمایش آمولد پوکو X5 پرو شیائومی از کیفیت و شفافیت بالایی برخوردار است" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    فضای رنگی گسترده DCI-P3 در بررسی پوکو X5 پرو شیائومی یک ویژگی قابل پشتیبانی است.

    وقتی DCI-P3 در حالت Vivid یا پیش‌فرض باشد، بهترین و دقیق‌ترین عملکرد خود را دارد. همچنین استاندارد مرتبط با sRGB هم وجود دارد که می‌تواند بازتولید دقیقی از رنگ‌های سفید و خاکستری داشته باشد.

    در بحث روشنایی، پوکو X5 شیائومی در روشنایی معمولی عدد ۵۰۰ نیت و در حداکثر روشنایی عدد ۹۰۰ را نشان می‌دهد.

    [table id=1365 /]

    دوربین: عملکرد استاندارد در تمام موقعیت‌ها

    در بررسی پوکو X5 پرو شیائومی یک ماژول دوربین سه‌گانه در قسمت پشت و یک دوربین سلفی در بخش جلو می‌بینیم:

    • دوربین واید ۱۰۸ مگاپیکسلی
    • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی
    • دوربین التراواید ۸ مگاپیکسلی
    • دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی

    در بخش دوربین ما شباهت‌های بسیار زیادی بین این گوشی و پوکو X4 پرو 5G می‌بینیم. دوربین اصلی به طور پیش‌فرض عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی را ثبت می‌کند و شاید عالی نباشند، ولی خوب هستند و ما انتظارمان از یک گوشی میان‌رده برآورده می‌شود.

    [bs-quote quote="عملکرد دروبین در شرایط نوری مختلف استاندارد و رضایت بخش است" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    تصاویر کنتراست عالی، رنگ‌های زنده و واقعی و محدوده دینامیکی دوست‌داشتنی را به نمایش می‌گذارند و نویز آزاردهنده‌ای در آن‌ها نمی‌بینید.

    جزئیات کمی حل شده اما به قدری هستند که از تصویر لذت ببرید. جزئیات پیچیده مانند شاخ و برگ بیشتر وقت‌ها درهم می‌شوند یا در پس‌زمینه‌ها نوک تیز نمایان هستند.

    عکس‌ها با کمی زوم هم خوب هستند، اما وقتی روی زوم صد درصد هستید کیفیت آن‌ها پایین می‌آید و سیستم هوشمند گوشی آنها را بیش از حد پردازش می‌کند و مصنوعی به نظر می‌رسند.

    عکس‌های فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی Xiaomi Poco X5 Pro در نوع خود خوب هستند. جزئیات به نمایش درآمده جالب به نظر می‌رسند و گوشه‌ها به خوبی اصلاح می‌شوند و نویز بسیار کم است. رنگ‌ها تا حد زیادی واقع‌گرا نمایش داده می‌شوند، با این حال کنتراست و محدوده دینامیکی بعضی وقت‌ها متوسط هستند.

    از دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی پوکو X5 پرو شیائومی نمی‌توان انتظار خاصی داشت و جزئیات آن‌طور که انتظار دارید نشان داده نمی‌شوند.

    [bs-quote quote="عملکرد دوربین سلفی در کلاس گوشی‌های میان‌رده بسیار خوب است و می‌توان تصاویر زیبایی به ثبت برسانید" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    سلفی‌های ۱۶ مگاپیکسلی و سلفی‌های پرتره عالی هستند. نویز بسیار کم است و نمایش رنگ‌ و تعادل رنگ سفید، محدوده دینامیک و کنتراست در سطح مناسبی قرار دارند که می‌توان انتظار عکس‌های سلفی خوب را از این گوشی داشت.

    در بررسی پوکو X5 پرو شیائومی دیدیم که این گوشی از حالت شب خودکار هم پشتیبانی می‌کند و به صورت پیش‌فرض در تنظیمات پیشرفته فعال است.

    در نور کم، دوربین اصلی از حالت اتوماتیک استفاده کرد اما در دوربین اولتراواید چنین خبری نبود.

    با این حال تصاویری که با حالت شب خودکار گرفته شده‌اند دوست‌داشتنی هستند. اشباع رنگ به خوبی انجام شده و نویزها آنقدر کم هستند که می‌توان به راحتی چشم‌پوشی کرد.

    با اینکه عکاسی با حالت شب می‌تواند نوردهی بیشتری داشته باشد، اما در پوکو X5 پرو شیائومی می‌بینیم که بدون استفاده از این قابلیت هم می‌توان تصاویری «واقعی» ثبت کرد.

    [bs-quote quote="دوربین اصلی ویدیوهای 4K عالی و چشم‌نوازی ثبت می‌کند" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    شاید نوردهی و محدوده دینامیکی کمتر باشد، اما می‌توان با تصاویر حس واقعی‌تری را به دست آورد. البته که در دوربین فوق‌عریض می‌توان حالت شب را فعال کرد و نتیجه آن، از بین رفتن تمام نویزها و بهبود رنگ، کنتراست و محدوده دینامیکی است.

    گوشی پوکو X5 پرو شیائومی برخلاف نسخه قبلی خود، از فیلمبرداری 4K@30fps با دوربین اصلی خود پشتیبانی می‌کند و در وضوح 1080p می‌تواند هر دو سرعت ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه را به مخاطب ارائه دهد.

    دوربین فوق عریض فیلمبرداری 1080p@30fps دارد و دوربین سلفی می‌تواند تا فول اچ‌دی ۶۰ فریم در ثانیه ویدیو ثبت کند.

    ویدیوهای 4K که با دوربین اصلی Xiaomi Poco X5 Pro گرفته می‌شود در نوع خود عالی هستند. وضوح متعادل است، اما شاید جزئیات ریز کمی حل شده باشند.

    کنتراست، نور و رنگ‌ها همگی قابل قبول هستند و از آنجایی که ویدیوها با نرخ بیت بالای ۵۰ مگابیت در ثانیه ضبط می‌شوند، باید هم انتظار کیفیت بالا داشته باشیم.

    [related]51375[/related]

    تصاویر دوربین اصلی پوکو X5 پرو شیائومی (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین اصلی پوکو X5 پرو شیائومی در حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی:

    [gallery link="file" size="medium" ids="57543,57544"]

    تصاویر دوربین فوق‌عریض پوکو X5 پرو شیائومی:

    [gallery link="file" size="medium" ids="57545,57546"]

    تصاویر دوربین اصلی پوکو X5 پرو شیائومی در شب:

    [gallery link="file" size="medium" ids="57547,57548"]

    تصاویر دوربین فوق عریض پوکو X5 پرو شیائومی در شب:

    [gallery link="file" size="medium" ids="57549,57550"]

    تصاویر دوربین سلفی پوکو X5 پرو شیائومی:

    [gallery link="file" size="medium" ids="57551,57552"]

     

    گزینه‌های هم قیمت بهتر اگر دوربین برای شما در اولویت است:
    • سامسونگ گلکسی A73 5G
    • سامسونگ گلکسی A53 5G
    • شیائومی ۱۲ لایت

    [table id=1366 /]

    بررسی سخت افزار پوکو X5 پرو شیائومی؛ معمولی

    در بررسی پوکو X5 پرو دیدیم که این گوشی از چیپست اسنپ‌دراگون 778G 5G استفاده کرده که ارتقا فوق‌العاده‌ای نسبت به چیپ اسنپ‌دراگون 695 در پوکو X4 پرو به حساب می‌آید.

    [bs-quote quote="پردازنده نسبت به قبل بهتر شده و بازی‌های سنگین را اجرا می‌کند" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    این چیپ ۶ نانومتری دارای یک پردازنده هشت هسته‌ای با چهار هسته Kyro 670@2.4GHz (بر اساس کورتکس-A78) و چهار هسته Kyro 670 Silver @1.8GHz (بر اساس کورتکس-A78) است. همچنین یک پردازنده گرافیکی ادرنو 642L که بازدهی عالی دارد در قلب این گوشی دیده می‌شود.

    خیال‌تان را راحت کنیم. این گوشی دارای یکی از پرسرعت‌ترین پردازنده‌های میان‌رده حال حاضر است که به راحتی می‌تواند پاسخگوی برنامه‌های سنگین یا بازی‌های گرافیکی باشد.

    حتی می‌توان به اعداد و ارقامی بیش از ۶۰ فریم در ثانیه در برخی بازی‌ها دست پیدا کرد. یکی از مزیت‌های گوشی این است که در عملکردهای سنگین اصلا داغ نمی‌کند.

    در حالت استفاده صد درصدی از پردازنده، افت عملکرد زیادی را شاهد نبودیم که نشان می‌دهد با یک محصول مهندسی شده طرف هستیم.

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=64][/accordion]

    [/accordions]

     

    گوشی‌های رقیب پوکو X5 پرو با پردازنده قوی‌تر:
    • شیائومی 11T
    • شیائومی پوکو X4 GT

    پیکربندی حافظه؛ نبود اسلات حافظه

    پوکو X5 پرو در پیکربندی‌های ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی (با ۶ گیگابایت حافظه رم) و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی (با ۸ گیگابایت حافظه رم)، راهی بازارهای جهانی شده است.

    متاسفانه این گوشی هم به مانند ترند این روزهای بازار موبایل، از حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند و چنانچه نیازمند فضای ذخیره‌سازی بیشتر هستید، گزینه ۲۵۶ گیگابایتی را به شما توصیه می‌کنیم.

    [table id=1367 /]

    باتری؛ شارژ سریع ۶۷ وات

    گوشی هوشمند پوکو X5 پرو شیائومی از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند. عمر باتری پوکو X5 پرو با نسل قبل و گلکسی A53 تقریبا یکی است.

    گوشی می‌تواند به راحتی یک روز کامل را دوام بیاورد و به واسطه شارژ سریع ۶۷ واتی، می‌توان گوشی را از صفر تا ۸۲ درصد تنها در نیم ساعت شارژ کرد که عدد و رقم فوق‌العاده‌ای در این کلاس محسوب می‌شود.

    [table id=1368 /]

    امکانات؛ در حد استاندارد

    در بررسی پوکو X5 پرو شیائومی ویژگی‌های استانداردی را شاهد هستیم. با اینکه در این گوشی خبری از درگاه حافظه جانبی نیست، اما پکیج کلی گوشی همان چیزی هست که این روزها شاهدش هستیم. گوشی دارای جک ۳.۵ میلی‌متری صدا است، چیزی که این روزها کمتر می‌بینیم، حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور در کنار گوشی از سرعت بالایی برخوردار است و پوکو X5 پرو شیائومی به پورت USB-C نسل دوم مجهز است.

    پوکو X5 پرو شیائومی دارای بلندگوهای استریو در بخش بالایی و پایینی است و از فناوری دالبی اتموس پشتیبانی می‌کند. کیفیت هر دو اسپیکر در هر دو سمت یکسان است و از این لحاظ می‌توان صدایی شفاف و یکدست را از گوشی بشنویم. توصیه می‌کنیم حتما قابلیت دالبی را روشن نگه دارید تا با صدایی به مراتب بهتر مواجه شوید. خروجی صدا غنی است و صداها شفاف و واضح با بیس مناسب به گوش می رسند.

    [related]52017[/related]

    [table id=1369 /]

    امتیاز پوکو X5 پرو در بنچمارک

    شیائومی ۱۲ لایت با پردازنده ۶ نانومتری اسنپدراگون 778G در آزمون چند هسته‌ای بنچمارک گیگ‌بنچ ۵ به امتیاز ۲۹۴۳ و در آزمون تک‌ هسته‌ای به نمره ۷۸۵ رسیده است. همچنین در تست‌ آنتوتو ۹ امتیاز ۵۲۸۹۰۵ را کسب کرده است.

    در ادامه بررسی پوکو X5 پرو شیائومی نگاهی به مزایا و معایب این گوشی خواهیم داشت. 

    مزایا پوکو X5 پرو شیائومی

    طراحی یکدست

    پوکو X5 پرو شیائومی یکی از یک دست‌ترین و زیباترین طراحی‌ها را در میان گوشی‌های خانواده پوکو دارد. علاوه بر این در برابر پاشش آب هم مقاوم است.

    صفحه‌نمایش درخشان آمولد

    نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پوکو X5 شیائومی از کیفیت کم‌نظیری برخوردار است و می‌تواند پابه‌پای پرچمداران حرکت کند. نمایش بیش از یک میلیارد رنگ و روشنایی بالا، از مزیت‌های این صفحه‌نمایش است.

    بازدهی سخت‌افزاری مناسب

    پوکو X5 شیائومی یکی از قوی‌ترین گوشی‌های میان‌رده بازار است که می‌تواند از پس هر پردازشی، از جمله بازی‌های سنگین گرافیکی به راحتی بر بیاید و از همه مهم‌تر، داغ نکند!

    دوربین‌های استاندارد

    دوربین‌های پوکو X5 شیائومی به راحتی نمره قبولی را از ما می‌گیرند. کیفیت عکاسی و فیلمبرداری استاندارد است و شما می‌توانید برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز خود، حساب ویژه‌ای روی این گوشی باز کنید.

    عمر بالای باتری و شارژ سریع ۶۷ وات

    عمر باتری پوکو X5 شیائومی آنقدر بالا است که یک تا یک و نیم روز راحت شما را پشتیبانی کند و از طرفی، شارژ سریع ۶۷ واتی فقط با دقایقی اتصال به برق، می‌تواند مقدار کافی شارژ را برایتان تدارک ببیند.

    معایب پوکو X5 پرو شیائومی

    دوربین سلفی متوسط

    دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی در مقایسه با سنسور ۳۲ مگاپیکسلی گلکسی A53 و شیائومی ۱۲ لایت حرفی برای گفتن ندارد.

    نبود اسلات کارت حافظه

    در این گوشی خبری از اسلات برای کارت حافظه نیست و اگر نسخه ۱۲۸ گیگابایتی را انتخاب کنید احتمالا با مشکل حافظه ناکافی مواجه می‌شوید.

    دوربین ماکرو ضعیف

    نمی‌توان از دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی پوکو X5 پرو شیائومی انتظاری داشت. تصاویر کیفیت ندارند و جزئیات آنطور که باید نمایش داده نمی‌شوند.

    جمع‌بندی بررسی پوکو X5 پرو شیائومی

    بزرگترین دستاورد شیائومی با عرضه پوکو X5 پرو، بازگشت جایگاه این سری پس از عقب‌گرد سال گذشته با پوکو X4 پرو است. این گوشی تقریبا از هر لحاظ بهبود پیدا کرده و با یک محصول کامل و مدرن و امروزی طرف هستیم.

    اگر به سراغ پوکو X5 پرو رفتید، رنگ زرد آن را هم از نزدیک ببینید که احتمالا انتخاب شما آن باشد. طراحی گوشی آنقدر تمیز و ساده و یک‌دست است که از کار کردن با آن لذت می‌برید. صفحه‌نمایش اولد ۱۲۰ هرتزی از روشنایی بالایی برخوردار است و گواهی‌های HDR10 و دالبی ویژن باعث شده تا با نمایشگری خوش‌کیفیت روبه‌رو باشیم. در بخش سخت‌افزاری هم این گوشی حرفی باقی نمی‌گذارد و اسنپ‌دراگون 778G با قدرت کامل پاسخگوی تمام نیازهای مخاطب خود هست.

    گوشی پوکو X5 پرو از هر لحاظ یک میان‌رده کامل است. دوربین‌های گوشی (منهای ماکرو) خروجی فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند و می‌توان روی‌شان حساب باز کرد. چیپ جدید باعث شده تا فیلمبرداری 4K به این سری اضافه شود و خروجی آن هم لذت‌بخش است. اگر در محدوده ۱۲ تا ۱۴ تومان به دنبال یک میان‌رده شکیل و با کارایی استاندارد هستید، گوشی پوکو X5 پرو یک گزینه عالی برای شماست.

    سوالات متداول

    مزایا گوشی پوکو X5 پرو شیائومی چیست؟ طراحی یکدست، صفحه‌نمایش باکیفیت ۱۲۰ هرتز، سخت‌افزار مناسب و شارژدهی طولانی از مزایا این گوشی است. معایب گوشی پوکو X5 پرو شیائومی چیست؟ قیمت نسبتا بالا، دوربین سلفی متوسط، نبود خشاب برای کارت حافظه و دوربین ماکرو ضعیف از معایب این گوشی است.[see_also]46657[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید