مزایا و معایب کار در شهرستان های اطراف تهران

مزایا و معایب کار در شهرستان های اطراف تهران
راهنمای مطالعه

    تهران به‌عنوان پایتخت ایران، مرکز اصلی فعالیت‌های اقتصادی در کشور است. اگرچه ظرفیت‌های کاریابی و استخدام در تهران قابل‌توجه هستند، اما شهرستان‌های اطراف تهران هم ظرفیت‌های فراوانی برای اشتغال‌زایی دارند. وجود تعداد زیادی از آگهی‌ های استخدام کرج، اسلامشهر و شهریار که روزانه در منابع کاریابی مختلف درج می‌شوند، به‌خوبی بیانگر نیاز کسب‌وکارهای خارج از تهران به استخدام نیروهای کاری هستند.

    فعالیت تعداد زیادی از شرکت‌ های بزرگ و کوچک در شهرستان‌های اطراف تهران موجب شده است تا ضمن اشتغال‌زایی برای کارجویان بومی، شاهد رونق اقتصادی این مناطق در کشور باشیم. در این مقاله ضمن معرفی برخی از شهرستان‌های اطراف تهران، به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های موجود برای کار کردن در این مناطق خواهیم پرداخت.

    فرصت‌ها و چالش‌های موجود برای کاریابی و استخدام کرج

    کرج یکی از مناطق اطراف تهران است که به‌عنوان مرکز استان البرز شناخته می‌شود. کرج به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق شهری در ایران،‌ دارای تعداد قابل‌توجهی از نیروهای کاری و افراد جویای کار در فرصت های شغلی مختلف است.

    در حقیقت کرج با داشتن نزدیک به 2 میلیون نفر جمعیت، در فهرست 5 شهر پرجمعیت ایران قرار دارد. همچنین این کلان‌شهر، دارای بالاترین میزان رشد جمعیت در بین تمام مناطق شهری در کشور است. این آمارها بیانگر این موضوع هستند که رقابت شدیدی برای پیدا کردن شغل، در بین کارجویان خانم و آقا در کرج وجود دارد. از دیگر معایبی که برای زندگی و کار کردن در کرج وجود دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ترافیک و آلودگی هوا
    • تراکم بالای جمعیت
    • کمبود امکانات آموزشی

    بااین‌حال به دلیل فعالیت کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک در این شهر، روزانه آگهی‌های استخدامی متعددی در منابع کاریابی کرج منتشر می‌شوند. برای مشاهده جدیدترین فرصت‌های استخدامی کرج، می‌توانید روی لینک مورداشاره کلیک کنید. خوب است بدانید که کرج دارای بیش از هزار واحد تولیدی و صنعتی مختلف است که در شهرک‌های صنعتی و مناطق مختلف این شهر فعالیت دارند.

    همچنین وجود مراکز درمانی و بهداشتی متعدد در کرج، زمینه مناسبی را برای ایجاد فرصت‌های استخدامی در حوزه خدمات فراهم کرده است. از مراکز درمانی کرج می‌توان به بیمارستان امام علی (ع)، بیمارستان شهید مدنی و بیمارستان کمالی اشاره کرد. همچنین پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، از مراکز آموزشی بسیار مهم در این منطقه هستند.

    این در حالی است که وجود جاذبه‌های گردشگری و تاریخی متعدد در کرج، موجب رونق وضعیت کاریابی و استخدام کرج در حوزه گردشگری شده است. پیست اسکی دیزین، دهکده واریان، روستای برغان و آبشار آدران، ازجمله مهم‌ترین مناطق گردشگری در کرج هستند. از دیگر مزایایی که برای زندگی و کار در کرج وجود دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • وجود مراکز خرید متعدد و رونق صنعت خرده‌فروشی
    • وجود زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری مانند مترو جهت مدیریت زمان سفر
    • دسترسی راحت و سریع به کلان‌شهر تهران
    • فرصت‌ های استخدام کرج در شرکت های خصوصی معتبر مانند شرکت‌های سینا ژن، نیک کالا، صنایع غذایی 202،‌ آماده لذیذ، شرکت کارگزاری آگاه، اسنپ، زرماکارون و شاتل
    • وجود امکانات مختلف مرتبط با ورزش و سرگرمی

    مزایا و معایب کار در اسلامشهر

    بعد از معرفی برخی از ظرفیت‌های موجود برای کاریابی و استخدام کرج، در این بخش قصد داریم به معرفی مزایا و معایب کار و زندگی در یکی دیگر از شهرستان‌های اطراف تهران بپردازیم. یکی از شهرستان‌های اطراف کلان‌شهر تهران، شهرستان اسلامشهر است.

    مرکز این شهرستان که شهر اسلامشهر نام دارد، به‌عنوان دومین منطقه شهری پرجمعیت در تهران شناخته می‌شود. بر اساس سرشماری‌های انجام‌شده در سال 1395، شهرستان اسلامشهر بیش از 548 هزار نفر را در خود جای داده است.

    شهرستان اسلامشهر دارای مناطق شهری و روستایی متعددی است. از مناطق شهری در اسلامشهر می‌توان به احمدآباد مستوفی و چهاردانگه اشاره کرد. یکی از مهم ترین مزایای کاریابی در بازار کار اسلامشهر، فعالیت شرکت‌ های خصوصی بزرگ و معتبر در این منطقه است.

    شرکت‌هایی مانند صنایع غذایی میهن، فروشگاه‌های زنجیره‌ای هفت، بیمه آرمان، شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس، رونیکس، شرکت لبنیات و بستنی دومینو و شرکت بین‌المللی عمران سریر، تنها برخی از شرکت‌هایی هستند که اخیرا آگهی ‌های استخدام خود را در شهرستان اسلامشهر منتشر کرده‌اند.

    از دیگر مزایای کاریابی در بازار کار اسلامشهر، می‌توان به وجود شهرک صنعتی چهاردانگه در این منطقه اشاره کرد. در حقیقت می‌توان بازار مبل چهاردانگه را به‌عنوان یکی از مهم ترین نمادهای اقتصادی در شهرستان اسلامشهر دانست.

    به همین دلیل فرصت های شغلی و رشته های مرتبط با صنایع چوب و کابینت سازی، دارای بازار کار بسیاری خوبی در این منطقه هستند. درنتیجه می‌توان گفت چنانچه در مشاغل این حوزه در اسلامشهر مشغول به کار شوید، احتمالا درآمد شغل شما مبلغی قابل‌توجه خواهد بود.

    این در حالی است که نزدیکی به پایتخت، امکان پیدا کردن کار در تهران و وجود فرصت های استخدام متعدد در سایت های کاریابی اسلامشهر، از دیگر مزایای موجود برای کار کردن در این شهرستان هستند. با‌این‌حال وجود ترافیک و آلودگی هوا می‌تواند جزء معایب موجود برای کار و زندگی در اسلامشهر باشد.

    مزایا و معایب کار در شهریار

    بعد از بررسی فرصت‌های کاریابی و استخدام کرج و اسلامشهر، در این بخش به بررسی مزایا و معایب زندگی و کار در شهرستان شهریار می‌پردازیم. شهرستان شهریان یکی دیگر از شهرستان‌های اطراف شهر تهران است که جمعیت آن به بیش از 744 هزار نفر می‌رسد.

    شهرستان شهریار دارای 7 منطقه شهری شامل شهریار، اندیشه و صبا شهر است. همچنین ده‌ها منطقه روستایی در این شهرستان وجود دارند که به‌عنوان پایگاهی برای انجام فعالیت‌های کشاورزی محسوب می‌شوند.

    درنتیجه افرادی که در حوزه‌ کشاورزی به دنبال شغل مورد نظر خود هستند، می‌توانند آینده شغلی مناسبی را در این منطقه داشته باشند. این در حالی است که شهرستان شهریار جزء مناطق مستعد و مناسب برای توسعه فعالیت‌های گردشگری است.

    یکی دیگر از ظرفیت‌های بازار کار در شهریار که می‌تواند موردتوجه کارجویان خانم و آقا در این منطقه قرار گیرد، فعالیت شرکت های خصوصی مختلف در شهریار است. این شرکت های خصوصی با درج آگهی استخدام خود در سایت های کاریابی مختلف، نقش مهمی درکاهش نرخ بیکاری در شهریار دارند.

    به شکلی که بسیاری از شرکت های خصوصی بزرگ و معتبر مانند شرکت حلوای عقاب و کاله، ترجیح می دهند برخی از نیروهای کاری موردنیاز خود را از بین کارجویان ساکن در شهرستان شهریار انتخاب نمایند. از دیگر شرکت‌های فعال در این شهرستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • پویا پلیمر تهران
    • گروه صنعتی پنج سحابی آناهیتا
    • شرکت پخش زرین
    • مهام تجارت آداک

    همچنین قرارگیری فرودگاه‌های امام خمینی و مهرآباد در نزدیکی این شهرستان، از دیگر ظرفیت‌های اقتصادی موجود در شهرستان شهریار هستند. این در حالی است که وجود مشکلات ترافیکی، کمبود فضاهای فرهنگی و آموزشی و مشکلاتی برای تأمین آب کشاورزی، جزء مهم ترین مسائل موردتوجه برای کار و زندگی در شهریار هستند.

    جمع‌بندی

    اگرچه کلان‌شهر تهران دارای ویژگی‌ های لازم برای ایجاد فرصت های استخدامی متعدد است، اما شهرستان‌های اطراف پایتخت هم دارای ظرفیت‌های فراوانی برای اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری هستند. به همین دلیل در این مقاله ضمن معرفی برخی از ظرفیت‌های موجود برای افزایش فرصت‌ های استخدام کرج، اسلامشهر و شهریار، به بررسی مزایا و معایب کار و زندگی در این مناطق پرداختیم.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید