خرید مچ بند هوشمند و ۸ نکته مهمی که باید قبل از خرید بدانید

خرید مچ بند هوشمند و ۸ نکته مهمی که باید قبل از خرید بدانید
راهنمای مطالعه

    مچ بند هوشمند یا همان ردیاب سلامتی (fitness tracker) ابزارکی برای پایش فعالیت‌های بدنی است که با حسگر کار می‌کند. کفش ورزشی بپوشید یا کفش اسکیت، در حال دویدن باشید یا یوگا، این مچ‌بند به دردتان می‌خورد. در این مطلب «درجه» مهم‌ترین نکاتی را که باید قبل از خرید مچ بند هوشمند بدانید با شما در میان می‌گذاریم.

    ۱. خرید مچ بند هوشمند؛ ساده یا پیشرفته؟

    خرید مچ بند هوشمند

    انواع‌واقسام مچ بندهای هوشمند در بازار موجود است. این‌طور نیست که همه مدل‌ها کارکرد یکسانی داشته باشند. بلکه هر مدلی برای رفع مجموعه‌ای از نیازهای بخصوص طراحی شده است.

    مچ بندهای هوشمند به دو دسته کلی قابل‌تقسیم‌اند:

    مچ بند هوشمند معمولی برای ردیابی فعالیت‌های بدنی روزمره

    این نوع مچ بندهای هوشمند معروف به «all-day trackers» برای پایش فعالیت‌های معمولی که در طول روز داریم طراحی شده‌اند. ازجمله قابلیت‌های این نوع مچ بندها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • شمارش تعداد قدم‌های پیموده‌شده؛
    • شمارش تعداد پله‌هایی که بالا رفته‌اید؛
    • اندازه‌گیری طول مدت ورزش؛
    • اندازه‌گیری کالری سوزانده‌شده؛
    • هشدار عدم تحرک؛
    • پایش وضعیت خواب.

    مچ بند هوشمند پیشرفته برای ورزشکارهای حرفه‌ای

    مچ بندهای هوشمند پیشرفته علاوه‌بر قابلیت‌های موجود در انواع معمولی از قابلیت‌های اضافه‌تری هم برخوردارند:

    • اندازه‌گیری ضربان قلب؛
    • تشخیص الگوی تنفس؛
    • اندازه‌گیری مسافت طی‌شده؛
    • اندازه‌گیری سرعت؛
    • تشخیص مسیر؛
    • تشخیص تغییرات ارتفاع؛
    • پخش موسیقیِ متناسب با نوع فعالیت ورزشی.

    پس برای خرید مچ بند هوشمند باید ببینید به چقدر قابلیت‌های پیشرفته نیاز دارید. اگر صرفا دانستن تعداد قدم‌های پیموده‌شده و کالری سوزانده‌شده در هر روز برایتان کفایت می‌کند، نیازی نیست حتما سراغ مدل‌های پیشرفته بروید. مدل‌های پیشرفته بیشتر به درد کسانی می‌خورند که به‌طور جدی ورزش می‌کنند.

    ۲. استایل؛ مچ‌بندی یا سایر مدل‌ها؟

    خرید مچ بند هوشمند مدل گیره‌ای

    آیا می‌دانستید که ردیاب‌های سلامتی لزوما مچ‌بند نیستند؟ برخی ردیاب‌های سلامتی مثل گیره به لبه‌ لباس یا بند کفش وصل می‌شوند. مدل‌های گردن‌آویز و انگشتری هم داریم. حتی مدل‌هایی هستند که زیر سربندهای ورزشی وصل می‌شوند. اما ما به شما همان مدل‌های مچ‌بندی را پیشنهاد می‌کنیم.

    مدل‌های مچ‌بندی از قابلیت‌های بیشتری برخوردارند. اگر مجهز به صفحه‌نمایش باشند، به‌جای ساعت هم قابل‌استفاده‌اند. اما اگر ترجیح می‌دهید مچ دست‌تان خالی باشد، باید بدانید که سایر مدل‌ها قابلیت‌های محدودتر و کارایی ضعیف‌تری دارند. سایر مدل‌ها اغلب از قابلیت اندازه‌گیری ضربان قلب و پایش وضعیت خواب برخودار نیستند. یا برای مثال مدل‌های گیره‌ای ممکن است در شمارش تعداد قدم‌ها به اندازه مدل‌های مچ‌بندی دقیق نباشند. 

    نکته دیگری هم هست که باید توجه کنید. شاید بخواهید ۲۴ ساعته از این وسیله استفاده کنید. پس باید دنبال استایلی باشید که موقع خواب یا با لباس‌های آستین‌بلند اذیت‌تان نکند. برخی مچ بندهای هوشمند درشت‌اند و برای کسانی که مچ‌شان لاغر است یا بیشتر از لباس‌های آستین‌بلند استفاده می‌کنند مناسب نیستند. پس قبل از خرید مچ بند هوشمند حتما مدل‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام مدل را می‌توانید ساعات طولانی بپوشید.

    ۳. صفحه‌نمایش‌دار یا بدون صفحه‌نمایش؟

    خرید مچ بند هوشمند صفحه‌نمایش‌دارمچ بندهای هوشمند از لحاظ صفحه‌نمایش بر سه نوع‌اند:

    • بدون صفحه‌نمایش؛
    • صفحه‌نمایش‌دار؛
    • دارای نشانگرهای LED.

    مچ بندهای هوشمندِ بدون صفحه‌نمایش درعوض اپلیکیشن مخصوصی دارند که روی گوشی نصب می‌شود و از این طریق می‌توانید نتایج پایش را ببینید.

    این درحالی است که مدل‌های صفحه‌نمایش‌دار کاربری به‌مراتب راحت‌تری دارند. بدون اینکه نیازی به نصب اپلیکیشن داشته باشید، می‌توانید زمان و سایر داده‌ها را در لحظه ببینید. اما مدل‌های صفحه‌نمایش‌دار گران‌ترند. عمر کوتاه باتری هم عیب دیگرشان است. پس خودتان سبک‌سنگین کنید و ببینید کدام ویژگی، کاربری آسان یا قیمت پایین، برایتان در اولویت است.

    مچ بندهای هوشمندِ دارای نشانگر LED هم هستند که به پیچیدگی انواع دارای صفحه‌نمایش نیستند. اینها برای کسانی مناسب‌اند که نیازی ندارند مچ بند هوشمندشان حتما زمان را هم نشان دهد و بیشتر تمایل دارند که با یک نگاه تنها از مثلا تعداد قدم‌های پیموده‌شده مطلع شوند.

    ۴. تنوع قابلیت‌های جانبی

    در مچ بندهای هوشمند با تنوع گسترده‌ای از قابلیت‌های جانبی روبه‌رو هستیم. جذاب‌ترین این قابلیت‌ها عبارت‌اند از:

    قابلیت اندازه‌گیری ضربان قلب

    خرید مچ بند هوشمند با قابلیت اندازه‌گیری ضربان قلب

    اگر اندازه‌گیری ضربان قلب برایتان شاخص مهمی است، باید دنبال مچ بندهای هوشمند پیشرفته با دقت بالا باشید. ازجمله مزایای این قابلیت جذاب عبارت‌اند از:

    • اندازه‌گیری محدوده نوسانات ضربان قلب حین ورزش؛
    • اندازه‌گیری میزان ضربان قلب در حالت استراحت که یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی سلامتی است؛
    • افزایش دقت محاسبه‌گر کالری‌سوزی؛
    • افزایش دقت پایشگر خواب به‌دلیل لحاظ‌شدن اطلاعات قلبی در نتایج پایش.

    اغلب مچ بندهای هوشمند برای اندازه‌گیری ضربان قلب از حسگرهای اُپتیکال و فرایندی به‌اسم فوتوپِلِتیسموگرافی یا به‌اختصار PPG بهره می‌گیرند که به زبان ساده یعنی استفاده از نور برای تشخیص تغییرات جریان خون و محاسبه تعداد ضربان قلب. اما این را هم بدانید که مچ بندهای هوشمندِ دارای قابلیت اندازه‌گیری ضربان قلب زود شارژ خالی می‌کنند و حداقل هر چند روز یک بار باید کامل شارژ شوند. این درحالی است که شارژ باتری انواعِ با کارایی ساده‌تر ممکن است حتی هفته‌ها دوام بیاورد.

    بسیاری از مچ بندهای هوشمند جدید از دقت اندازه‌گیری نسبتا خوبی برخوردارند. ولی باز هم فراموش نکنید که اطلاعات حاصل از این مچ بندها به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند جایگزین چکاب پزشکی باشد.

    سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS)

    خرید مچ بند هوشمند GPSدار

    خرید مچ بند هوشمند GPSدار را خصوصا به دونده‌ها پیشنهاد می‌کنیم. اگر به‌طور منظم پیاده‌روی می‌کنید هم GPS می‌تواند برایتان قابلیت جذابی باشد. این قابلیت به دو شکل در مچ بندهای هوشمند یافت می‌شود:

    • GPS داخلی: یعنی خود مچ بند به سیستم موقعیت‌یابی مجهز است؛
    • GPS اتصالی: به این معنی که خود مچ بند به سیستم موقعیت‌یابی مجهز نیست و باید از طریق اپلیکیشن به GPS گوشی موبایل‌ وصل شود.

    اگر از مچ بند هوشمندتان انتظار ارائه اطلاعات دقیق مسافتی دارید یا نیازی به حمل تلفن همراه حین ورزش نمی‌بینید، بهتر است سراغ مدلی بروید که به GPS داخلی مجهز باشد. بااینکه بسیاری از مچ بندهای هوشمند از قابلیت ردیابی مسافت برخوردارند، اما ردیابی مسافت بدون وجود حسگر GPS تخمینی بیش نیست و نمی‌تواند دقیق باشد. ضمن اینکه با GPS امکان اندازه‌گیری سرعت هم وجود دارد. 

    ولی ناگفته نماند که قابلیت موقعیت‌یابی روی قیمت تأثیر مستقیم دارد. خصوصا مچ بندهای هوشمند مجهز به GPS داخلی از انواع دارای GPS اتصالی گران‌ترند. در کنار همه اینها لازم به یادآوری است که استفاده از GPS موجب کاهش طول‌مدت نگهداری شارژ باتری می‌شود.

    پایشگر خواب

    مچ بندهای هوشمندی که از قابلیت پایش خواب برخوردارند، می‌توانند از لحاظ کیفیت و دقت بسیار متفاوت باشند. برخی مچ بندهای هوشمند درموردشان ادعا می‌شود که به‌خودی‌خود زمان خواب‌تان را می‌فهمند. اما برخی دیگر را خودتان باید پیش از خواب با فشردن دکمه دستگاه باخبر کنید.

    از مچ بندهای هوشمندِ دارای این قابلیت انتظار می‌رود که با استفاده از داده‌های مربوط به پایش ضربان قلب و فعالیت‌هایی که در طول روز داشته‌اید، بتوانند الگوی خواب‌تان را بررسی کنند. صحت نتایج این بررسی هم، همان طور که گفتیم، به کیفیت و دقت دستگاه بستگی دارد.

    اپلیکیشن

    اپلیکشن جزو آپشن‌های چندان لازم نیست. اما اگر علاقه‌مندید که بتوانید اطلاعات مچ بند هوشمندتان را روی گوشی موبایل هم دنبال کنید، پس باید به چند نکته دقت داشته باشید.

    درصورتی اپلیکیشن برایتان مفید واقع خواهد شد که ساده و قابل‌فهم یا بهتر بگوییم کاربرپسند باشد. برخی مدل‌های مچ بند هوشمند برای دسکتاپ هم نسخه قابل‌نصب دارند. اما چه برای گوشی و چه دسکتاپ اول چک کنید که اپلیکیشن ارائه‌شده روی چه سیستم‌عاملی قابل‌نصب است. در بعضی موارد اپلیکیشن‌ها تنها برای نصب روی گوشی‌های تحت iOS طراحی شده‌اند. ضمن اینکه معمولا نرم‌افزار مچ بندهای هوشمند روی سیستم ویندوز قابل‌نصب نیست.

    [related]8320[/related]

    ۵. طول عمر باتری؛ شارژکُش یا شارژ ماندگار؟

    خرید مچ بند هوشمند - طول عمر باتری

    طول عمر باتری در مچ بندهای هوشمند به سطح پیشرفته‌بودن دستگاه بستگی دارد و می‌تواند از چند روز تا چند ماه متفاوت باشد. به‌طورکلی هرچه قابلیت‌های جانبی بیشتری وجود داشته باشد، یعنی شارژ باتری زودتر خالی می‌شود.

    همان طور که گفتیم، مچ بندهای هوشمندِ دارای حسگر موقعیت‌یاب یا قابلیت اندازه‌گیری ضربان قلب زودتر شارژ خالی می‌کنند. یا مثلا از یک مچ بند هوشمندِ دارای صفحه‌نمایش بزرگ و رنگی نمی‌توانید انتظار داشته باشید که با هر شارژ شش ماه کار کند.

    بسیاری از مچ بندهای هوشمند با هر بار شارژ کامل ۴ تا ۵ روز کار می‌کنند. اما لازم است بدانید که همه مچ بندهای هوشمند از باتری قابل‌شارژ برخوردار نیستند. مدل‌هایی هم داریم که با باتری‌های سکه‌ای کار می‌کنند. باتری این قبیل مچ بندهای هوشمند یک‌بارمصرف است و پس از چند ماه باید تعویض شود.

    ۶. میزان مقاومت در برابر آب

    خرید مچ بند هوشمند مقاوم در برابر آب

    برای اینکه بتوانید با مچ بند هوشمندتان استخر هم بروید یا حتی استحمام کنید، باید مدلی بخرید که در برابر آب مقاوم باشد. تازه شاید گاهی مجبور شوید زیر باران بدوید. مچ بندهای هوشمند معمولا کاملا ضدآب نیستند. اما از مقداری مقاومت نسبی در برابر آب برخوردارند.

    برای بیان میزان مقاومت مچ بندهای هوشمند در برابر آب اغلب از استاندارد ATM (اتمسفر) استفاده می‌شود که میزان مقاومت در برابر فشار آب را نشان می‌دهد. هرچه عدد ATM بالاتر باشد بهتر است. برای مثال ۱ ATM یعنی فشار آب تا عمق ۱۰ متری برای دستگاه قابل‌تحمل است. یا مثلا ۵ ATM یعنی تا عمق ۵۰ متری. مچ بندهای هوشمند با ATM یک تا ۳ معمولا برای شنا به اندازه کافی مناسب نیستند. برای شنا مچ بندهای هوشمند حداقل ۵ ATM و ترجیحا بالاتر و در حد ۱۰ ATM را پیشنهاد می‌کنیم.

    برای بیان میزان مقاومت در برابر نفوذ آب از استاندارد IP هم استفاده می‌شود که علاوه بر مقاومت در برابر مایعات مقاومت در برابر جامدات نظیر گردوغبار را نیز نشان می‌دهد. مثلا می‌نویسند IP58. رقم اول (۵) نشان‌دهنده میزان مقاومت در برابر گردوغبار و رقم دوم (۸) میزان مقاومت در برابر آب است. در این مورد هم هرچه اعداد بزرگ‌تر باشند بهتر است. البته گاهی برای میزان مقاومت در برابر گردوغبار رقمی ذکر نمی‌شود که دراین‌صورت به‌جای رقم اول شاهد علامت X خواهیم بود (مثلا IPX7).

    ۷. کیفیت و دقت

    مچ بندهای هوشمند برای شمارش تعداد قدم‌های پیموده شده یا محاسبه ساعات خواب و ارائه هر اطلاعات دیگری از این‌دست از حسگرها و الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین درصدی احتمال خطا وجود دارد. اما اگر به داده‌هایی احتیاج دارید که درصد خطای کمتری داشته باشند، بهتر است از دستگاه‌هایی که برای اندازه‌گیری صرفا یک عملکرد خاص به‌طور تخصصی طراحی شده‌اند استفاده کنید. برای مثال اندازه‌گیری ضربان قلب با نوارهای دور سینه معمولا از حسگرهای داخلی مچ بندهای هوشمند دقیق‌تر است.

    ۸. قیمت خرید مچ بند هوشمند

    قیمت مچ بند هوشمند

    در توضیح موارد بالا از عوامل تأثیرگذار در قیمت هم برایتان گفتیم. به‌طورکلی هرچه کیفیت و دقت دستگاه بالاتر و مجهز به قابلیت‌های جانبی بیشتری باشد، به قیمت اضافه می‌شود. در حال حاضر قیمت مچ بندهای هوشمند در برندهای متفرقه از زیر ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و در برندهای معتبر به بالای ۵۰۰ هزار تومان و حتی در برخی مدل‌ها تا ۲ میلیون تومان هم می‌رسد.

    سخن پایانی

    در پایان جا دارد اضافه کنیم که ردیاب‌های سلامتی علاوه‌بر مچ بند هوشمند با اسامی دیگری از قبیل دستبند هوشمند یا دستبند سلامتی هم شناخته می‌شوند. برای انتخاب و خرید مچ بند هوشمند سَرسَری تصمیم نگیرید. برای اینکه از خریدتان راضی باشید، بهتر است مدل‌های مختلفی را که مدنظر دارید در فروشگاه‌های اینترنتی جست‌وجو کنید و نظرات کاربران را درموردشان بخوانید. شاید سایر کاربران به نقاط قوت و ضعفی اشاره کرده باشند که روی تصمیم‌تان برای خرید اثر بگذارد. [see_also]2389[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید