آیا خریدن دستگاه دست خشک کن کار درستی است؟

آیا خریدن دستگاه دست خشک کن کار درستی است؟
راهنمای مطالعه

    بررسی‌ها نشان داده است که دستگاه دست خشک کن می‌تواند باکتری‌های گوناگونی به دست‌ها منتقل کند. در این مقاله از «درجه»، نتایج چند بررسی در این زمینه شرح داده شده است.

    توالت‌ها، چه در خانه باشند و چه در یک مکان عمومی مانند فروشگاه، غیربهداشتی‌ترین مکان هستند. پس از هر بار استفاده از توالت باید دست‌هایتان را به خوبی با آب و صابون، بشویید و تمیز کنید. ثابت شده است که شستن دست‌ها می‌تواند از مقدار باکتری‌های بیماری‌زای موجود روی دست‌تان بکاهد. اما بهتر است بدانید که چگونه خشک کردن دست‌ها پس از شستشو هم مهم است.

    دستمال کاغذی یا دستگاه دست خشک کن

    دستگاه دست خشک کن

    فکر می‌کنید، دست‌هایتان را با دستمال کاغذی خشک کنید، بهتر است یا با دستگاه دست خشک کن؟

    هر دو حالت، مزایا و معایب خود را دارند. خشک کردن دست با دستمال کاغذی، دست‌هایتان را سریع‌تر خشک می‌کند اما چندان مناسب محیط زیست، نیست و می‌تواند به محیط زیست صدمه بزند.

    از طرفی خشک کردن دست‌ها با دستگاه دست خشک‌ کن، کمی بیشتر طول می‌کشد، اما این وسیله دوستدار محیط زیست است و صدمه‌ای به آن وارد نمی‌کند. اما باد گرم آن ممکن است موجب خشکی پوست‌تان شود و مصرف برق و آلودگی صدای آن هم از معایب این دستگاه به حساب می‌آید.

    اما مهم‌ترین موضوعی که باعث نگرانی مردم شده است، بهداشت دستگاه دست خشک کن است و باید گفت که محققان در این زمینه، همیشه با تردید به این دستگاه‌ها نگاه کرده‌اند و  تصمیم گرفتند که به بررسی این دستگاه بپردازند که به نتایج جالبی  دست یافتند.

    بررسی علمی دستگاه دست خشک کن

    خرید دستگاه دست خشک کن

    امروزه اغلب ما می‌دانیم که باکتری‌های مدفوع، هنگام استفاده از سیستم فلاش توالت بدون درب، در هوا پراکنده می‌شوند. اصطلاحا به این پدیده، «بخار توالت» گفته می‌شود. در واقع هنگام فلاش، ذرات باکتری با ارتفاع ۴,۵ متر در هوا پخش می‌شوند.

    اما این باکتری‌های مدفوع در چنین محیطی به کجا می‌روند؟

    در بررسی‌های محققان مشخص شده، این باکتری‌ها به وسیله دستگاه دست خشک کن، به درون کشیده شده و سپس آنها را با هر بار استفاده به بیرون و به روی دست‌ها می‌فرستد.

    محققان در این باره چه می‌گویند؟

    محققان دانشگاه کانکتیکات بررسی این دستگاه‌ها را با استفاده از قرار دادن پتری دیش، در دستگاه دست خشک کن که در توالت‌های مختلف قرار داشت، آغاز کردند. سپس نتایج این تحقیق را بررسی کردند.

    این ظروف آزمایشگاهی وقتی در هوای معمولی توالت قرار گرفتند، از یک نوع مجموعه باکتریایی پر شدند، اما وقتی آنها را به مدت ۳۰ ثانیه زیر دستگاه‌های دست خشک‌ کن قرار دادند، هر ظرف، پر از ۱۸ تا ۶۰ نوع مجموعه باکتریایی شد.

    محققان کانکتیکات به این نتیجه رسیدند که این دستگاه‌ها پر از انواع باکتری است و درواقع این میکروب‌های بیماری‌زا، هنگام استفاده از دستگاه، روی دست‌ها قرار می‌گیرند. در واقع هر مقدار و با هر سرعتی، هوای محیط توالت‌ها با استفاده از این دستگاه‌ها جابه‌جا شود، باکتری‌های بیشتری به دست‌ها می‌چسبد.

    نتیجه این آزمایش آنقدر نفرت‌انگیز بود که دیگر در دانشگاه کانکتیکات، از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنند و برای خشک کردن دست به سراغ دستمال‌های کاغذی همیشگی رفته‌اند.

    [related]7738[/related]

    محققان برنامه تلویزیونی علمی MythBusters 

    دست خشک کن

    در آزمایشی دیگر، محققان برنامه تلویزیونی علمی MythBusters شبکه دیسکاوری در آمریکا و استرالیا، از ۱۶ داوطلب خواستند  ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و سپس آنها را یکبار با دستگاه دست خشک‌ کن و بار دیگر با حوله‌های کاغذی خشک کنند. سپس محققان دست‌های داوطلبان را بررسی کردند.

    نتیجه این آزمایش نشان داد حوله‌های کاغذی تا ۷۱ درصد از باکتری‌ها می‌کاهد و دستگاه دست خشک کن تنها می‌توانند تا ۲۳ درصد باکتری‌ها را از بین ببرند. 

    محققان وسیله‌ای که دستمال کاغذی را نگه می‌دارد و همینطور خود دستگاه دست خشک‌ کن را هم بررسی کردند و معلوم شد، اطراف دستمال کاغذی فقط ۳ مجموعه باکتریایی اما اطراف دستگاه دست خشک‌کن، ۴۱ مجموعه باکتریایی وجود دارد.

    این بررسی نشان داد که استفاده از دستمال کاغذی برای رعایت بهداشت بهتر از دستگاه دست خشک کن است.

    محققی از کالیفرنیا

    دانشجوی محققی از کالیفرنیا که در رشته پرستاری مشغول به تحصیل بود، نتایج آزمایش خود روی دستگاه دست خشک کن در شبکه اجتماعی فیس‌بوک گذاشت.

    او یکی از ظروف پتری دیش را درون یک دستگاه دست خشک‌ کن، فقط به مدت ۳ دقیقه، قرار داده بود و پس از ۴۸ ساعت که ظرف را بررسی کرد، متوجه وجود انواع متفاوتی از باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا شد. این موجودات بیماری‌زا معمولا با استفاده از دستگاه دست خشک کن به دست‌ها منتقل می‌شوند. او تصویری از این باکتری‌ها و قارچ‌ها در فضای مجازی قرار داد.

    دستگاه دست خشک‌کن، باکتری‌ها و قارچ‌ها

    این دانشجوی پرستاری تاکید کرد که هرگز از این دستگاه‌ها استفاده نکنید چراکه هرگز بهداشتی نیستند. او معتقد است که استفاده از دستمال‌های کاغذی به مراتب بهداشتی‌تر است اما خشک شدن دست در هوای بیرون از توالت بهترین گزینه است.

    البته برخی از تولیدکنندگان این دستگاه‌های دست خشک‌کن می‌گویند که دستگاه آنها به فیلترهای هپا (HEPA)، مجهز است و می‌تواند باکتری‌ها و ذرات بیماری‌زا را قبل از اینکه از دستگاه خارج شوند، فیلتر کند که البته تحقیقات روی این فیلترها نشان داده است، تمام باکتری‌ها فیلتر نمی‌شوند و مجموعه باکتری‌ها فقط تا ۴ برابر کمتر از قبل می‌شوند، بنابراین باید گفت این دستگاه نمی‌تواند بهداشتی باشد.

    کلام آخر

    بیشتر محققانی که به بررسی بهداشت و میکروب‌های بیماری‌زا می‌پردازند می‌گویند، نباید بیش از حد از باکتری‌ها هراس داشت. البته افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افراد مسن، نباید از این دستگاه‌ها استفاده کنند. اما حقیقتی که در اینجا وجود دارد، این است باکتری‌ها ضرورتا برای بدن مضر نیستند. در واقع وجود باکتری‌ها و قارچ‌ها و دیگر میکروب‌ها باعث می‌شود، سیستم ایمنی بدن قوی شود. در ضمن با وجود اینکه دستگاه‌ دست خشک‌ کن، به طور بالقوه می‌توانند بیماری‌ها را گسترش دهند، این بدین منظور نیست که لزوما احتمال ابتلا به بیماری به وسیله این دستگاه‌ها زیاد است. اما این بررسی‌ها به شما کمک می‌کند که در استفاده از دستگاه دست‌ خشک‌ کن یا دستمال کاغذی، بهترین انتخاب را انجام دهید. امیدورایم خواندن این مطلب به شما کمک کند درباره استفاده از دستگاه دست خشک کن با دید بازتری تصمیم بگیرید و انتخاب کنید. اگر این مطلب برایتان مفید بود، ممنون می‌شویم آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. [see_also]7316[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید