مقایسه S23 FE با A54 سامسونگ؛ کدام مدل گلکسی را بخریم؟

مقایسه S23 FE با A54 سامسونگ؛ کدام مدل گلکسی را بخریم؟
راهنمای مطالعه

    مقایسه S23 FE با A54 از نظر قیمت چندان درست نیست چون اختلاف قیمت ۱۰ میلیون تومانی بین این دو گوشی سامسونگ وجود دارد. با این وجود گلکسی A54 پرفروش‌ترین گوشی میان‌رده سامسونگ بوده و در مقایسه S23 FE با A54 خواهیم دید که آیا می‌ارزد ۱۰ میلیون بیشتر برای گلکسی اس ۲۳ اف ای بپردازید یا خیر.

    مقایسه S23 FE با A54 در یک نگاه

    • پردازنده بسیار قوی تر در گلکسی S23 FE
    • پشتیبانی گوشی A54 از کارت حافظه
    • رم بالاتر برای پایه S23 FE (۸ گیگابایت در مقابل ۴ گیگابایت)
    • دوربین در S23 FE تا حد چشمگیری بهتر است
    • S23 FE دوربین تله فوتو دارد اما A54 فاقد این ویژگی است
    • A54 باتری بزرگتری دارد
    • گوشی S23 FE  در برابر گرد و غبار و آب مقاوم‌تر است

      

    مقایسه طراحی S23 FE با A54

    مقایسه طراحی S23 FE با A54

    هر دو گوشی طراحی پرچمدار داشته و بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسند، تنها تفاوت‌های جزیی در طراحی دوربین اصلی و رنگ‌های بیشتر در نسخه فن ادیشن تفاوت را رقم می‌زند.

    مقایسه طراحی S23 FE با A54 از نظر جنس و مقاومت بدنه تفاوت‌ بیشتری را نشان می‌دهد. Galaxy S23 FE در فریم آلومینیومی و با استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار عرضه می‌شود. در مقابل گلکسی A54 دارای قاب پلاستیکی و گواهی IP67 است. هر دو گوشی دارای محافظ گوریلا گلس هستند که برای پشت و جلو استفاده می‌شود.

    هر دو گوشی نسبتا سنگین هستند و در دست گرفتن برای مدت طولانی کمی خسته کننده است. هر دوی آنها لبه‌های تیز و ابعاد نسبتا بزرگی دارند. از نظر رنگ‌های موجود Galaxy S23 FE با تنوع رنگی بیشتری شامل لیمویی، بنفش، مشکی، سفید، نیلی و نارنجی عرضه می‌شود. رنگ های گلکسی A54 اما محدود به لیمویی، گرافیت، بنفش و سفید است.

    در مجموع برنده این بخش گلکسی اس ۲۳ اف ای است که مقاومت بالاتر، فریم فلزی و رنگ‌های متنوع‌تری دارد. البته تفاوت به قدری نیست که اختلاف قیمت ۱۰ میلیونی را توجیه کند.

    مشخصاتگلکسی A54گلکسی S23 FE
    اندازه (میلی‌متر)۱۵۸.۲ در ۷۶.۷ در ۸.۲۱۵۸ در ۷۶.۵ در ۸.۲
    وزن (گرم)۲۰۲۲۰۹
    جنس بدنه

    پلاستیک

    فریم پلاستیک

    پلاستیک

    فریم فلزی

    استاندارد مقاومتIP67 IP68 

    مقایسه صفحه نمایش A54 با S23 FE

    مقایسه نمایشگر S23 FE با A54

    روی کاغذ A54 صفحه نمایش Super AMOLED و گلکسی S23 FE پنل Dynamic AMOLED 2X دارد. در عمل اما مهم نیست سامسونگ اینها را چه می‌نامد، هر دو در واقع یک پنل با مشخصات بسیار مشابه هستند.

    گوشی‌ها دارای صفحه نمایش ۶.۴ اینچی هستند که در کنار هم یکسان به نظر می‌رسد و به سختی می‌توانید آنها را از هم تشخیص دهید. دلیلش هم این است که وضوح یکسانی فول اچ‌دی، نرخ رفرش ۱۲۰ و استاندارد +HDR10 دارند.

    در بررسی‌های صورت گرفته صفحه نمایش S23 FE تا ۱۴۵۰ نیت روشن که نسبت به ۱۰۰۰ نیت A54 کمی بیشتر است. البته هر دو صفحه کالیبراسیون رنگ دقیق را ارائه می‌دهند و تفاوت سطح درخشندگی آنها تنها زیر نور مستقیم خورشید قابل تشخیص است. بنابراین در این بخش برنده خاصی نداریم و عملکرد نمایشگر آنها یکسان است.

     

    مشخصاتگلکسی A54گلکسی S23 FE
    ابعاد نمایشگر۶.۴ اینچ۶.۴ اینچ
    نوع پنلSuper AMOLEDDynamic AMOLED 2X
    وضوح۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل
    نرخ رفرش۱۲۰ هرتز۱۲۰ هرتز
    حداکثر روشنایی۱۰۰۰ نیت

    ۱۴۵۰ نیت

    مقایسه سخت‌افزار و نرم افزار

    گلکسی A54 از چیپست میانرده اگزینوس ۱۳۸۰ با ۴ هسته قوی و ۴ هسته کم مصرف به همراه پردازشگر گرافیکی ۵ هسته ای Mali-G68 بهره می برد. از نظر حافظه رم نیز در سه نسخه ۴، ۶ و ۸ گیگابایتی ارائه شده که در این مقایسه ما نسخه ۸ گیگابایتی را داریم.

     گوشی S23 FE در بازارهای مختلف با تراشه‌‌های متفاوتی عرضه شده است. نسخه ایالات متحده دارای پردازنده Snapdragon 8 Gen 1 است، در حالی که مدل جهانی با تراشه Exynos 2200 به دست کاربران می‌رسد. هر دو پلتفرم ۸ هسته‌ای با یک هسته Prime و پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند هستند.

    هرچند قدرت تراشه گلکسی A54 خوب است اما عملکرد بسیار پایین‌تری نسبت به گلکسی S23 FE دارد. همانطور که در جدول زیر می‌بینید، امتیاز بنچمارک آنتوتو  گلکسی S23 FE تقریبا دو برابر رقیب است و از نظر توان پردازش GPU نیز سه برابر سریع‌تر است.

    مقایسه سخت‌افزار و نرم افزار A54 و S23 FE

    مقایسه S23 FE با A54 در عمل هم این تفاوت را ثابت می‌کند و بازی Minecraft Mobile روی میان‌رده گران‌تر سامسونگ به مراتب سریع‌تر و روان‌تر از A54 اجرا شد. پیمایش منو و اجرای برنامه‌ها به صورت همزمان، در هر دو گوشی روان و بدون لگ است اما در گلکسی اس ۲۳ اف ای سریع‌تر صورت می‌گیرد.  

    از نظر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری وضعیت برای هر دو گوشی یکسان است و ۴ سال به‌روزرسانی اصلی سیستم عامل (تا اندروید ۱۷) و ۵ سال وصله امنیتی را دریافت می‌کنند. هرچند نرم افزار و رابط کاربری آنها از نظر فنی یکسان است، اما به دلیل تفاوت سخت افزاری، تجربه کاربری یکسانی را ارائه نمی دهند که واضح‌‌ترین تفاوت بین این دو گوشی است.

     

    تفاوت دوربین A54 با S23 FE

    روی کاغذ سیستم دوربین A54 با S23 با سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و واید ۱۲ مگاپیکسلی دارند تفاوتی ندارند اما در عمل اینطور نیست. تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی Galaxy S23 FE رنگ‌های واقعی‌تر، شارپنس بالاتر و جزئیات بیشتری دارد.

    هر دو گوشی هنگام عکاسی در شرایط تاریک با دوربین اصلی نویز زیادی دارند، اما عکس‌های S23 FE جزئیات بیشتری دارد. همچنین گوشی A54 در نور کم یک رنگ سرخابی در نواحی روشن‌تر و یک رنگ آبی در قسمت‌های تیره‌تر ایجاد کند.

    مقایسه دوربین سلفی A54 با S23 یادآوری می‌کند که مشخصات فنی همیشه تمام داستان را بیان نمی‌کند. دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی در A54 سلفی‌هایی خوبی ثبت می‌کند اما نه تنها نسبت به عکس‌های ۱۰ مگاپیکسلی S23 FE برترری ندارد بلکه از نظر غنای رنگی به پای آن نمی‌رسد. 

    مقایسه دوربین سلفی (A54 بالا و S23 FE پایین)

    بزرگترین تفاوت دوربین‌ها در لنز سوم است. گلکسی A54 5G فاقد دوربین تله فوتو و زوم اپتیکال است و باید به زوم دیجیتال 2X بسنده کنید. از سوی دیگر S23 FE دوربین تله فوتو اختصاصی ۸ مگاپیکسلی دارد که امکان زوم ۳ برابری بدون افت کیفیت را به شما می‌دهد.

     

    مشخصاتگلکسی A54گلکسی S23 FE
    دوربین اصلی50MP f/1.850MP f/1.8
    دروبین فوق عریض12MP f/2.212MP f/2.2
    تله فوتوندارد8MP f/2.4 zoom (3x)
    ماکرو5MP f/2.4 (macro)ندارد
    دوربین سلفی32MP f/2.2

    10MP f/2.4

    عمر باتری و شارژدهی

    گلکسی A54 از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی تغذیه می کند، در حالی که گلکسی S23 FE دارای باتری کوچکتر ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی است.

    شارژدهی هر دو گوشی در مدت زمانی که از آن‌ها استفاده می‌کردیم، تقریباً یکسان دوام آوردند، به جز زمانی که بازی سنگینی روی گوشی اجرا می‌شد. در این مورد تراشه Exynos 2200 به خاطر قدرت بیشتر،مصرف انرژی بیشتری داشته و شارژ کمی زودتر تمام می‌شود. هر دو گوشی از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کنند اما شارژ بی سیم معکوس تنها در S23 FE ارائه شده است.

     

    اسپیکر

    هر دو گوشی اسپیکرهای استریو هیبریدی با بلندگوی اصلی در لبه پایین و یک اسپیکر تقویت‌شده در لبه بالا دارند. هر دوی آن‌ها صدای بسیار غنی و عمیقی ارائه می‌کنند، اما اگر بخواهیم کیفیت را نیز ارزیابی کنیم، گلکسی S23 FE نمره بسیار خوب وA54 نمره خوب می‌گیرد.

     

     

    A54 بخریم یا کدامیک را بخریم؟

    مقایسه گوشی A54 با S23 FE نشان داد که با وجود شباهت های زیاد در عمر باتری، نمایشگر و طراحی؛ S23 FE در بخش دوربین و سخت‌افزار عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. با این وجود اگر اهل بازی نیستید و کیفیت زوم برایتان مهم نیست، پرداخت ۱۰ میلیون تومان بیشتر برای S23 FE  توجیهی ندارد و A54 یک تجربه کاربری عالی برای شما به ارمغان می‌آورد.

    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید