نشانه های ذهن فقیر - راهکارهای رهایی از فقر ذهنی

نشانه های ذهن فقیر - راهکارهای رهایی از فقر ذهنی
راهنمای مطالعه

    نشانه های ذهن فقیر چیست؟ فقر ذهنی چه معنی می دهد؟ افراد فقیر چه عادت هایی دارند و چه کارهایی را می توان برای رفع این پدیده انجام داد؟ همه اینها سوالاتی هستند که ممکن است شما هم به دنبال پاسخ آنها باشید. اگر از شرایط فعلی خود ناراضی هستید و با توجیه کردن، پنهان شدن از دیگران و بی مسئولیتی این وضعیت را پشت سر می گذرانید، حتما تا انتها این مطلب را مطالعه کنید.

    منظور از ذهن فقیر چیست؟

    ذهنیت انسان ها همانند یک آب است که می تواند در هر ظرفی به شکل آن درآید. یکی از اشکال خطرناکی که غالبا ناشی از تاثیرات محیطی و تقلید از دیگران می باشد، فقر ذهنی است. منظور از این عبارت، وضعیتی است که در آن انسان ها خود را بی ارزش تلقی کرده و این منجر به برخی رفتارها می شود که آنها را ترسو و منفعل تر می نماید.

    فقر ذهنی پدیده ای است که مانع از رشد و تکامل انسان ها شده و شما را در محدودیت های خود حصر می کند. دلیل وجود چنین چیزی را می توان در محیط اطراف، رسانه ها، خانواده و تجربیات انسان ها دانست که نقش موثری در ایجاد و رشد آن دارد. با توجه به عواقبی که فقر ذهنی برای انسان ها در پیش خواهد داشت، مهم است که هر فرد بتواند بر ذهنیت خود تسلط یافته و قدرت مقابله با عوامل آن را داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این موضوع و راهکارهای رهایی از آن صحبت کنیم.

    نشانه های ذهن فقیر کدامند؟

    حال برای آنکه بهتر با این موضوع آشنا شوید، می خواهیم به بررسی نشانه های ذهن فقیر بپردازیم که عبارتند از:

    • احساس ناراحتی کردن که مقدار بیش از حد آن می تواند نشانه ای از ذهن فقیر باشد.
    • تغییرات مود و احساسات به صورت سریع که چنین نوساناتی منجر به نوسانات خلقی شده و می تواند در کنار سایر عوامل ضعف ذهنی را دربر داشته باشد.
    • یکی از نشانه های دیگر، عدم علاقه به کارهایی که قبلا دوست داشتید و کناره گیری خودتان از مردم است. اینها نشانه اولیه از سلامت روانی ضعیف هستند.
    • مشکل در تمرکز داشتن که یک نشانه مهم آن، عدم توانایی در به خاطر سپردن اطلاعات می باشد.

    از دیگر نشانه های ذهن فقیر همچنین می توان به عصبانیت زودهنگام، اعتماد بیش از حد، طغیان های عاطفی و یا تاب آوری کم اشاره نمود.

    توجه کنید که ذهن فقیر صرفا منجر به وضعیت اقتصادی نامطلوب نمی شود. بلکه می تواند خود را به حالت های مختلفی بروز دهد که در قسمت بعد به آن می پردازیم.

     

    افراد فقیر چه عادت هایی دارند؟

    فقر ذهنی علاوه بر تاثیرات محیط، ناشی از عادات نادرستی است که انسان ها در بازه های زمانی طولانی مدت آن را انجام داده اند. اگر بخواهیم برخی از عادت هایی که این افراد تکرار می کنند را به شما معرفی کنیم باید گفت:

    • رنجش: یکی از عادات نامناسب این افراد، رنجیدن خود است که باعث می شود تا نسبت به رویارویی با عیوب خود اقدامی نکرده و با پذیرش مسئولیت و افکار یا اعمال شان مقابله کنند.
    • توجیه کردن: این دسته از افراد به بهانه های مختلف خود را توجیه می کنند. دلایل این کار می تواند سرنوشت، عدم توانایی یا مقصر اعلام کردن دیگران باشد. یک نمونه بارز در این مورد، سپردن زندگی خود به سرنوشت و باورهای غلطی می باشد که می گوید سرنوشت آنها از قبل نوشته شده است.
    • سخت تر کار کردن: یکی دیگر از عادات نامناسبی که می توان در این افراد مشاهده کرد، سخت کارکردن بدون هوشمندی است. در این حالت ساعات زیادی را به شغل خود مشغول بوده و عمدتا نتایج معکوسی را می گیرند.
    • انتخاب های نادرست شغلی: ترس از بی پولی یا منافع مادی زودگذر، منجر به انتخاب های نادرست به خصوص در زندگی کاری شان می شود. در نتیجه علاقه و استعداد خود را درنظر نگرفته و می توانند دچار افسردگی و بی علاقگی به کار شوند.
    • نادیده گرفتن درخواست های خود: از آنجایی که این دسته از افراد از جواب نه شنیدن می ترسند، بسیاری از درخواست های خود را نادیده می گیرند.

     

    تفاوت های ذهن فقیر و ثروتمند

    حال که فهمیدیم افراد فقیر چه عادت هایی دارند، بهتر است قبل از اقداماتی که باید برای رفع این مشکل انجام دهیم، با تفاوت های ذهن فقیر و ثروتمند هم آشنا شوید. در این خصوص می توان گفت:

    • عمل گرایی: یکی از مهم ترین مواردی که باید در این قسمت بیان کرد، عمل گرایی ذهن ثروتمند برای عبور و حل مشکل است. این در حالی می باشد که ذهن فقیر مدام خود را قربانی جلوه داده و برای حل مشکلات خود اقدامی نمی کند.
    • تمرکز داشتن: ذهن ثروتمند بر روی اهدافی که تعیین کرده است، متمرکز می شود. این در حالی است که ذهن فقیر در هر جهت حرکت کرده و در نهایت به موفقیت هم نمی رسد.
    • پذیرش مسئولیت: ذهن موفق و ثروتمند، خود را مسئول وضعیت فعلی دانسته و برای بهبود آن تلاش می کند. در نقطه مقابل کسی که از فقر ذهنی رنج می برد، مدام دیگران را مقصر دانسته و با توجیه و رنجش خود، از مسئولیت پذیری در زندگی ممانعت می کند.
    • ریسک پذیری: همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، ذهن فقیر در ترس بی پولی ریسک پذیر نیست اما ذهن ثروتمند با تحمل این شرایط و برنامه ریزی اصولی، برای ارتقا خود ریسک می کند.
    • خلاقیت: یکی دیگر از موارد مهمی که می توان در این بخش بیان کرد، خلاقیت در استفاده از راه حل ها است. در این حالت ذهن ثروتمند به دنبال راه های سنتی و آسان تر بوده اما ذهن ثروتمند به دنبال راهکارهای نوآورانه و جدید است.

    در صفحه تفاوت ذهن فقیر و ثروتمند بیشتر راجع به تفاوت های ذهن فقیر و ثروتمند مطالعه کنید.

     

    چه راهکارهایی برای رهایی از فقر ذهنی وجود دارند؟

    زمانی که نشانه های ذهن فقیر را در خود یا دیگران می بینید، بهتر است هرچند کوچک، گام هایی را برای بهبود خود بردارید. برخی از اقداماتی که می توانید در این مبارزه از آنها استفاده کنید عبارتند از:

    • آگاهی و دانش را دنبال کنید: یکی از اقدامات مهم در این بخش، آگاهی است که می تواند محدودیت های بی جایی که در ذهن شما ایجاد شده اند را از بین ببرد. تا زمانی که نتوانید بر چنین دروغ هایی غلبه کنید، دست یافتن به ذهنیت ثروتمند ممکن نخواهد بود.
    • عمل کنید: غر زدن، توجیه کردن و بهانه گیری را کنار بگذارید و تلاش کنید تا با تجربیات گذشته خود و برنامه ریزی، گام های عملی را بردارید.
    • به خود زمان بدهید: با درک اینکه افراد فقیر چه عادت هایی دارند، برای رفع این عادات زمان دهید. در کنار تلاش و کوششی که برای رفع این عادات انجام می دهید، باید بدانید که تغییرات یک شبه رخ نمی دهند.
    • ارتباط با دیگران: برای رسیدن به اهداف خود با کسانی که مرتبط هستند کانکت شوید.
    • خواندن کتاب: در نهایت با خواندن کتاب از تجربیات و دانش دیگران برای ریشه کن کردن نشانه های ذهن فقیر استفاده کنید. برخی از کتاب های خوب در این زمینه عبارتند از: پدر پولدار پدر بی‌پول، ذهن فقیر ذهن ثروتمند، معجزه صبح و اثر مرکب.

    پیشنهاد می کنیم حتما سری به مقالات سایت ما نظیر https://dr-aria-parsa.com/personal-growth-and-development/the-secret-of-the-rich راجع به راز مخفی ثروتمندان بزنید و از محتوای آن برای توسعه فردی استفاده کنید.

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید