راهنمای خرید لپ تاپ برنامه نویسی برای همه زبان‌ها

راهنمای خرید لپ تاپ برنامه نویسی برای همه زبان‌ها
راهنمای مطالعه

    خرید لپ تاپ برنامه نویسی باید بر اساس فاکتورهای مختلفی صورت گیرد. این فاکتورها شامل مشخصات سخت افزاری، ابعاد نمایشگر، سیستم عامل و موارد دیگری است که در این راهنمای خرید توضیح داده‌ایم.

    برنامه‌نویسی یکی از مشاغل با درآمد مناسب است که از چند سال قبل بین ایرانی‌ها محبوبیت‌ زیادی پیدا کرده است. نخستین قدم برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس کاربلد داشتن سیستمی مناسب برای اجرای سریع و آسان کدها است. اگر شما هم به دنبال خرید لپ تاپ برنامه نویسی هستید، در ادامه با ما همراه شوید.

    راهنمای خرید لپ تاپ برنامه نویسی

    در بازار صدها مدل متنوع لپتاپ از ده‌ها برند مختلف را پیدا می‌کنید که هر کدام قیمت خاصی دارند. اما همه این آنها لپتاپ مناسب برنامه نویسی نیستند و با خرید مدل اشتباه چندین میلیون تومان را دور ریخته‌اید . لپتاپ مناسب برنامه نوسی باید فاکتورهای مختلفی داشته باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

    خرید لپ تاپ برنامه نویسی چقدر هزینه دارد؟

    خرید لپ تاپ برنامه نویسی به هزینه خیلی زیادی نیاز ندارد و قیمت مدل‌های مختلف بدین ترتیب است:

    • اگر قصد شما توسعه وب و زبان‌هایی مثل جاوا یا html است، خرید سیستمی با پردازنده core i3 نسل یازده با حدود ۱۵ میلیون قیمت کفایت می‌کند.
    • اگر می‌خواهید روی پایتون یا C و جاوا کار کنید، باید حدود ۲۵ میلیون برای سیستمی با حداقل پردازنده core i5 نسل یازده کنار بگذارید.
    • اگر هدفتان خرید مک‌بوک برای برنامه‌نویسی iOS یا macos است، باید دستکم ۵۰ میلیون برای خرید مدل‌های نو یا ۳۰ میلیون تومان برای مک‌بوک استوک هزینه کنید.

    کدام زبان برنامه‌نویسی را انتخاب می‌کنید؟

    خرید لپ تاپ برنامه نویسی قبل از هر چیز باید بر اساس زبان برنامه‌نویسی مورد نظر شما انجام شود. سیستم عامل‌های موبایل iOS و اندروید هر کدام نیازمندی‌های متفاوتی برای توسعه دارند.

    اگر می‌‌خواهید با زبان سوییفت کار کنید و برای آیفون یا آیپد برنامه بسازید، سراغ خرید مک‌بوک بروید چون بیشترین سازگاری را با اکوسیستم اپل دارد. محیط توسعه Xcode اپل که برای تولید برنامه‌های iOS استفاده می‌شود، با سیستم عامل macOS سازگار است و برای کار با آن باید لپ تاپ اپل مک‌بوک بخرید.

    برای توسعه برنامه اندروید می توانید از هر لپ تاپی استفاده کنید چون برنامه Android Studio به عنوان سکوی اصلی توسعه برنامه اندورید با ویندوزسازگار است و روی هر لپ تاپی با سخت‌افزار مورد نیاز قابل اجراست.

    دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب مثل پایتون، C و جاوا با سیستم‌عامل‌های لینوکس و ویندوز سازگار هستند و تنها کافی است لپتاپ با سخت‌افزار مناسب را بخرید.

    راهنمای خرید لپ تاپ برنامه نویسی راهنمای خرید لپ تاپ برنامه نویسی

    پردازنده مناسب کدام است؟

    برای اکثر زبان‌های برنامه نویسی خرید لپتاپ با پردازنده Intel Core i5 یا AMD Ryzen 5 کفایت می‌کند. با این حال اگر زمینه‌کاری پیچیده‌تری مانند یادگیری ماشین یا ویرایش ویدیو دارید، بهترین لپتاپ برنامه‌نویسی برای شما مدلی با پردازنده قدرتمندتر مانند Intel Core i7 یا AMD Ryzen 7 خواهد بود.

    فرانت اند یکی از محبوب‌ترین و ساده‌ترین زمینه‌های فعالیت در برنامه نویسی است. توسعه فرانت‌اند شامل کار با زبان‌هایی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای ایجاد رابط کاربری در صفحات وب و اپلیکیشن‌ها است. توسعه وب به قدرت پردازش بالایی نیاز ندارند و خرید لپ تاپ برنامه نویسی با پردازنده Core i3 نسل یازده یا بالاتر برای آن کفایت می‌کند.

    پایتون هم این روزها به محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی بدل شده. اگر قصد فعالیت در این زمینه را دارید خرید لپ تاپ برنامه نویسی با یک پردازنده میان رده مانند Intel Core i5 یا AMD Ryzen 5 را توصیه می‌کنیم. با این حال، اگر قصد کار با مجموعه داده‌های بزرگ یا الگوریتم‌های پیچیده را دارید، پردازنده‌ای قدرتمندتر مانند Intel Core i7 یا AMD Ryzen 7 انتخاب بهتری است.

    اگر قصد دارید برنامه‌های موبایلی متکی به هوش مصنوعی یا با گرافیک بالا توسعه دهید که به قدرت پردازش زیادی نیاز دارند، خرید لپ تاپ برنامه نویسی با گرافیک اختصاصی و پردازنده Intel Core i7 یا AMD Ryzen 7 را در نظر بگیرید.

    بین پردازنده AMD و اینتل چند تفاوت کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. پردازنده‌های AMD عملکرد چند هسته‌ای بهتری را ارائه می‌دهند که برای اجرای همزمان چند برنامه یا مالتی‌تسکینگ سنگین مفید است.

    از سوی دیگر، پردازنده‌های اینتل عملکرد تک هسته‌ای بهتری دارند که برای موارد نیازمند سرعت کلاک بالا مانند کامپایل کد یا اجرای برنامه‌های تک رشته‌ای، بهتر است. این تراشه‌ها نسبت به پردازنده‌های AMD توان کمتری مصرف می‌کنند که به شارژدهی بهتر لپتاپ کمک می‌کند.

    در نهایت هر دو پردازنده AMD و Intel بسته به نیاز و بودجه شما می توانند انتخاب های خوبی برای برنامه نویسی باشند. هنگام انتخاب بین آنها، ویژگی‌های خاص زبان برنامه نویسی و محیط توسعه و همچنین ترجیحات شخصی خود را از نظر قیمت، عملکرد و مصرف باتری در نظر بگیرید.

    [related]34510[/related]

    چقدر حافظه رم می‌خواهم؟

    میزان حافظه رم RAM یکی از مهمترین مواردی است که در  راهنمای خرید لپ تاپ برنامه نویسی باید در نظر گرفته شود. به عنوان یک برنامه نویس با اجرای IDE یا محیط‌های توسعه سنگین و ماشین‌های مجازی سروکار دارید. این برنامه ها حجم زیادی دارند و حافظه زیادی را اشغال می کنند و اجرای آنها بار پردازشی سنگینی را به لپتاپ تحمیل می‌کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ با رم زیادی را انتخاب کنید.

    برای توسعه دهندگان وب که با ابزارهای توسعه یا کامپایل سنگین کدها مواجه نیستند میزان RAM نگرانی اصلی نیست و ۸ گیگابایت رم کاملا کفایت می‌کند. توسعه دهندگان برنامه یا نرم افزاری که برای کامپایل پروژه های عظیم نیاز به اجرای ماشین های مجازی، شبیه سازها و IDE ها دارند، به رم بیشتری نیاز دارند. برای این برنامه نویس‌ها خرید لپتاپ با حداقل ۸ گیگابایت رم ایده آل است.

    از سوی دیگر محیط های توسعه بازی نیاز به سیستم های قدرتمند برای اجرا دارند. اگر می‌خواهید در زمینه توسعه بازی کار کنید، سراغ دستگاهی با دستکم ۱۶ گیگابایت رم باشید.

    برنامه نویسی پایتون، اندروید و iOS هم به حافظه موقت بالایی نیاز دارد و حداقل باید لپتاپی با ۸ گیگابایت رم داشته باشید. اگر با مجموعه داده های بسیار بزرگ سروکار دارید یا چندین ماشین مجازی را اجرا می‌کنید، لپتاپی با رم ۱۶ گیگابایت یا بیشتر را در نظر داشته باشید.

    پرفروش‌ترین لپ‌تاپ مناسب برنامه نویسی را ببینید

     

    حافظه داخلی لپ تاپ برنامه نویسی چقدر باشد؟

    در راهنمای خرید لپ تاپ برنامه نویسی حتما به جای حافظه HDD معمولی مدلی با حافظه SSD را انتخاب کنید. همانطور که در مقایسه SSD با HDD دیدیم، سرعت این نوع حافظه ده برابر هارد معمولی است.

    در بازار برخی مدل‌های با حافظه هیبرید هم در بازار پیدا می‌شود. در این صورت می‌توانید هاردی با ظرفیت حداقل یک ترابایت را برای ذخیره فایل و یک حافظه SSD دستکم ۲۵۶ گیگابایتی را برای اجرای سریع سیستم عامل و برنامه‌ها داشته باشید.

    اگر لپ تاپ مورد نظر تنها یک اسلات حافظه دارد، حتما حافظه را از نوع SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت یا بیشتر انتخاب کنید. در فهرست بهترین لپتاپ تا ۲۰ میلیون تعدادی از این مدل‌ها را معرفی کرده‌ایم.

    راهنمای خرید لپ تاپ برنامه نویسی

    چه نمایشگری انتخاب کنم؟

    برنامه نویسی اغلب شامل کار با چندین پنجره و ویرایشگر متن است بنابراین صفحه نمایش با ابعاد بزرگتر مفید خواهد بود. یک لپ تاپ ۱۳ یا ۱۴ اینچی ممکن است برای کارهای اصلی برنامه نویسی کافی باشد، اما متن، تصاویر و سایر عناصر رابط کاربری کوچکتر به تصویر کشیده می‌شوند که منجر به خستگی چشم بیشتر می شود.

    اگر مشکلی با ابعاد بزرگ ندارید، خرید لپ تاپ برنامه نویسی ۱۵ یا حتی ۱۷ اینچی بهتر خواهد بود.

    وضوح صفحه نمایش هم در خرید لپتاپ برای برنامه نویسی مهم است. توسعه دهندگان بازی و نرم‌افزار باید صفحه نمایش با دقت فول اچ‌دی انتخاب کنند که عناصر را با دقت بالاتری نمایش می‌دهد. رزولوشن بالاتر فضای کاری بیشتری را هم به شما می‌دهد تا چندین پنجره را در کنار هم باز کنید.

    نمایشگرهای لمسی یا لپ تاپ‌های هیبریدی کاربرد چندانی برای برنامه نویسی ندارند. این مدل‌ها ارزش پرداخت هزینه اضافی ندارند مگر اینکه بخواهید از لپتاپ خود برای اهداف دیگری نیز استفاده کنید.

    کیبورد و تاچ پد

    شما به عنوان یک برنامه نویس زمان زیادی را صرف تایپ و کدنویسی خواهید کرد، بنابراین حین خرید لپتاپ باید به راحت بودن کیبورد توجه کنید. کیبوردی را انتخاب کنید که دارای نامپد یا اعداد در سمت راست باشد.

    کیفیت و استحکام کلیدها نیز مهم است چون باید برای مدت طولانی از آنها استفاده کنید. به چیدمان صفحه کلید نیز دقت کنید. برخی لپ تاپ‌ها صفحه‌کلیدهایی با طرح‌بندی کیبورد عجیب و غریب دارند که در آن کلیدهای Fn و Ctrl سر جای معمولشان نیستند، یا برخی از کلیدها مانند Enter و Backspace کوچکتر از حد عادی هستند. عادت کردن به این نوع صفحه کلید ممکن است کمی طول بکشد. تاچ پد هم باید سریع و دقیق باشد تا ناوبری سریع و راحت صورت بگیرد.

    برای برنامه نویسی با لپ تاپ به گرافیک اختصاصی نیاز دارم؟

    گرافیک اختصاصی برای برنامه نویسی ضروری نیست و برای اکثر کارها گرافیک مجتمع اینتل یا AMD روی پردازنده لپتاپ کفایت می‌کند. با این وجود گرافیک مجزا برای اجرای پروژه‌های گرافیکی سنگین می‌تواند مفید باشد.

    توسعه پایتون هم معمولاً نیازی به گرافیک اختصاصی ندارد، اما اگر قصد دارید با یادگیری ماشین یا سایر دیگر پروژه‌های GPU محور کار کنید، بد نیست خرید لپ تاپ برنامه نویسی با گرافیک اختصاصی را مد نظر قرار دهید.

    [related]55399[/related]

    باتری و شارژدهی

    برنامه نویسی به واسطه درگیر کردن شدید پردازنده و رم مصرف شارژ بالایی دارد. بنابراین به دنبال لپ تاپی باشید که عمر باتری آن حداقل ۶ تا ۸ ساعت باشد. لپ تاپی با این مشخصات به شما امکان می‌دهد بدون نگرانی از تمام شدن شارژ باتری، ساعت‌ها بیرون از خانه یا دفتر روی پروژه‌های خود کار کنید.

    این روزها تعداد نسبتا زیادی از لپتاپ‌ها از استاندارد Power Delivery پشتیبانی می‌کنند که امکان شارژ دستگاه با پاور بانک‌ها را می‌دهد. بد نیست نیم نگاهی هم به این مدل‌ها داشته باشید. راهنمای خرید پاور بانک برای لپ تاپ را هم از دست ندهید.

    پورت‌ها

    لپتاپ مناسب برنامه نویسی باید دارای پورت‌های کافی مثل USB 3.0، درگاه USB-C، HDMI و اترنت باشد. بدین ترتیب می‌توانید لپ تاپ را در صورت نیاز به حافظه‌های جانبی، نمایشگر خارجی، شبکه، چاپگر و غیره متصل کنید.

    کدام سیستم عامل مناسبتر است؟

    سیستم عامل ویندوز یک انتخاب محبوب برای برنامه نویسی است چون ده‌ها محیط توسعه برای آن ساخته شده است. از سوی دیگر MacOS به دلیل سهولت استفاده و ابزارهای توسعه داخلی، بین توسعه دهندگان محبوب است. لینوکس گزینه دیگری است که اغلب برای توسعه وب استفاده می‌شود.

    جدیدترین لپ‌تاپ مناسب برنامه نویسی را ببینید

     

    در آخر

    در راهنمای خرید لپ تاپ برنامه نویسی باید چندین فاکتور اصلی را در نظر بگیرید که شامل نوع پردازنده، میزان رم و حافظه داخلی، ابعاد صفحه نمایش، راحتی صفحه کلید و تاچ پد، شارژدهی طولانی و سیستم عامل می‌شود. انتخاب لپ تاپ برای برنامه نویسی به هزینه بالایی نیاز ندارد مگر اینکه هدف شما برنامه نویسی برای دستگاه‌های اپل باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با دیگر مخاطبان درجه به اشتراک بگذارید.

     

    سوالات متداول

    بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی کدام است؟ ایسر سوییفت ۳، HP Spectre x360، MacBook Pro و Lenovo ThinkPad X1 بهترین لپ تاپ برنامه نویسی هستند. قیمت لپ تاپ برای برنامه نویسی چقدر است؟ برای برنامه نویسی وب حداقل ۱۵ میلیون، برای پایتون و توسعه نرم‌افزار ۲۵ میلیون و برای اپل بالای ۴۰ میلیون است.[see_also]54924[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید