مقایسه گلکسی A73 با A54 سامسونگ؛ بهترین میان‌رده‌ها

مقایسه گلکسی A73 با A54 سامسونگ؛ بهترین میان‌رده‌ها
راهنمای مطالعه

    مقایسه گلکسی A73 با A54 از نظر دوربین، صفحه نمایش، پردازنده و باتری نشان می‌دهد کدامیک از این دو میانرده سامسونگ بهتر است.

    گلکسی A54 جدیدترین میان‌رده سامسونگ است که در مدتی کوتاه توانسته نظر خریداران زیادی را جلب کند و در فهرست بهترین گوشی موبایل قرار گرفته است. همانطور که در بررسی گلکسی A54 دیدیم، این گوشی از نظر طراحی دگرگون شده اما مشخصاتش تغییر چندانی نکرده است. در مقایسه گلکسی A54 با A73 به شما خواهیم گفت کدامیک ارزش خرید بیشتری دارد.

    ویدیو مقایسه گلکسی A73 با A54

    مقایسه طراحی گلکسی A54 با A73

    مقایسه گلکسی A73 با A54 از نظر طراحی نشانگر تفاوت عمده بین آنهاست. گلکسی A73 به عنوان برادر بزرگتر بدنه پلاستیکی دارد و طراحی نسل قبل میان‌رده‌های سامسونگ در آن پیاده شده که مشخصه اصلی آن ماژول دوربین چهارگوش و برجسته است.

    در سمت دیگر گلکسی A54 پنل پشتی شیشه‌ای دارد و از طراحی نسل جدید سامسونگ برخوردار است. این گوشی ظاهرش را از پرچمدارهای سری گلکسی S23 به ارث برده و به جای ماژول برجسته، لنزهای سه‌گانه و مجزای دوربین مستقیما از بدنه بیرون زده‌اند.

    مطلب مرتبط: بررسی گلکسی S23 FE سامسونگ

    همانطور که در تصویر مقایسه گوشی A73 و A54 می‌بینید، برادر بزرگتر ۰.۶ میلی‌متر نازک‌تر و ۵ میلی‌متر بزرگتر است. گلکسی A54 به خاطر بدنه شیشه‌ای ۲۰۲ گرم وزن دارد که ۲۱ گرم از رقیب بیشتر است.

    مقایسه گلکسی A73 و A54 م

    سامسونگ در هر دو گوشی از فریم پلاستیکی استفاده کرده که به صورت خمیده طراحی شده تا بهتر در دست بنشیند.

    میزان حاشیه‌های دور نمایشگر در A73 کمتر است و حدود ۱۳ درصد از پنل جلو را اشغال کرده در حالی که این میزان برای رقیب به ۱۷ درصد می‌رسد.

    هر دو گوشی گواهی IP67 دارند که به معنی مقاومت در برابر نفوذ آب در عمق یک متری برای ۳۰ دقیقه است.

    در مجموع برنده این بخش گلکسی A54 است که طراحی جدیدتر و بدنه شیشه‌ای دارد و به خاطر ابعاد جمع و جور، خوش‌دست‌تر است. البته اگر وزن سبک برای شما مهم است، سراغ گلکسی A73 بروید.

    [table id=1439 /]

    مقایسه نمایشگر گلکسی A73 با A54

    مقایسه گلکسی A73 و A54

    نمایشگر با کیفیت پای ثابت میان‌رده‌های سامسونگ است و شامل این دو گوشی هم می‌شود. گلکسی A73 به نمایشگر سوپر امولد پلاس ۶.۷ اینچی با وضوح فول اچ‌دی و تراکم ۳۹۳ پیکسل در اینچ مجهز است.

    در سوی دیگر گوشی A54 میزبان پنل کوچکتر ۶.۵ اینچی سوپر امولد با وضوح مشابه و تراکم ۴۰۳ پیکسل در اینچ است. وضوح تصویر، عمق رنگ و کنتراست در هر دو گوشی چشم‌نواز و تحسین‌برانگیز است.

    هر دو مدل نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی دارند که عالی است اما در گلکسی A54 نرخ رفرش به صورت خودکار بین ۶۰ و ۱۲۰ هرتز جابجا می‌شود که به مصرف کمتر باتری کمک می‌کند اما در رقیب خبری از آن است.

    سطح حداکثر روشنایی گلکسی A54 به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد که ۲۵ درصد از A73 بالاتر است و مشاهده صفحه زیر نور مستقیم آفتاب را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این +HDR10 در گوشی A54 نسبت به گوشی HDR10 در رقیب تا حدودی کیفیت تصویر بهتری فراهم می‌کند.

    محافظت از نمایشگرها در برابر خط و خش در هر دو مدل بر عهده لایه محافظ گوریلا گلس ۵ قرار دارد.

    با وجود اینکه هر دو گوشی نمایشگر معرکه‌ای دارند اما در مقایسه گوشی A54 با A73 باید برادر کوچکتر را برنده دانست که روشنایی بیشتر، نرخ رفرش خودکار و کنتراست بهتری را فراهم می‌‌کند.

    [table id=1440 /]

    مقایسه سخت‌افزار گوشی A73 با A54

    مقایسه گوشی A73 و A54

    همانطور که در بررسی گوشی A54 گفتیم، سامسونگ در این مدل از تراشه اختصاصی خود یعنی اگزینوس ۱۳۸۰ استفاده کرده است. در مقابل گلکسی A73 به یکی از محبوب‌ترین پردازنده‌های میان‌رده یعنی اسنپدراگون ۷۷۸ برخوردار است که در بسیاری از گوشی‌ها شاهدش هستیم.

    قدرت پردازش اگزینوس ۱۳۸۰ و اسنپدراگون ۷۷۸ تقریبا برابر است و در بنچمارک معتبر آنتوتو ۹ به ترتیب امتیازات ۵۱۳ هزار و ۵۳۰ هزار واحدی را کسب کرده‌اند.

    مقایسه گوشی A73 و A54 نشان می‌دهد هر دو گوشی در عملکرد روزمره و اجرای برنامه‌های پرکاربرد مثل گردش در شبکه‌ای اجتماعی، وبگردی، تماشای ویدیو سریع و بدون لگ هستند.

    با این حال گلکسی A73 به واسطه گرافیک Adreno 642L در بازی‌ها پایداری و ثبات بیشتری دارد و حین اجرای گیم نرخ فریم بیشتر و گرافیک بالاتری را تجربه خواهید کرد. البته این تفاوت به حدی نیست که خیلی به چشم بیاید.

    هرچند هر دو مدل حافظه رم LPDDR5 دارند اما در بنچمارک‌ها پهنای باند حافظه در اگزینوس ۱۳۸۰ تقریبا دو برابر است که به معنی پردازش سریع برنامه‌ها خواهد بود.

    علاوه بر این گلکسی A54 به حافظه داخلی UFS 3.1 مجهز شده که نسبت به نسل UFS 2 رقیب سرعت بیشتری را ارائه می‌کند.

    در مجموع برنده این بخش هم گلکسی A54 است که با وجود قیمت کمتر، عملکرد سخت‌افزاری مشابه ارائه می‌کند و حتی از نظر حافظه هم برتری‌هایی دارد.

    [table id=1437 /]

    مقایسه دوربین گلکسی A73 با A54

    گلکسی A73 از دوربین چهارگانه با سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی برخوردار است اما گلکسی A54 از یک چیدمان سه‌گانه با سنسور ۵۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

    روی کاغذ دوربین گلکسی A54 با سنسور ۵۰ مگاپیکسلی باید عملکرد ضعیف‌تری نسبت به رقیب داشته باشد اما اجازه ندهید اعداد شما را فریب دهند چون واقعیت چیز دیگری است.

    این دوربین ۵۰ مگاپیکسلی با ابعاد 1/1.56 اینچی و پیکسل‌های یک میکرونی یکی از بهترین سنسورهاست و عکس‌های چشم‌نواز با رنگ‌های دلپذیر، کنتراست بالا و محدوده پویایی گسترده ثبت می‌کند. حتی در شب هم نوردهی بدون اغراق و عالی انجام می‌شود و جزییات به خوبی در عکس‌ها دیده می‌شوند.

    سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی گلکسی A73 هم از نظر غنای رنگی، کنتراست و دامنه پویایی در سطحی ایده‌آل قرار دارند. در تصاویر هیچ نویزی دیده نمی‌شود و جزییات در سطح بالایی ثبت می‌شوند. با این حال تصاویر در شب در حد یک میان رده است و جای کار بیشتری دارد.

    گلکسی A73 و گوشی A54 امکان فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه با دوربین اصلی و سلفی را به شما می‌دهند.

    هر دو گوشی سامسونگ به سلفی ۳۲ مگاپیکسلی مجهز شده‌اند که عکس‌‌های خوش رنگ و لعاب و شادابی را ثبت می‌کنند و در فهرست بهترین دوربین گوشی میان رده قرار دارند.

    در مجموع دوربین هر دو گوشی عملکردی مناسب دارند. از یک طرف گلکسی A54 در شب عکس‌های بهتری ثبت می‌کند و در سمت دیگر گلکسی A73 جزییات بیشتری را به دست شما می‌رساند. همچنین ادیت نرم‌افزاری و رنگ‌های اغراق شده در A54 کمتر شده که می‌تواند یک مزیت محسوب شود.

    [table id=1441 /]

    مقایسه باتری گوشی A73 و A54

    مقایسه گلکسی A73 و A54

    سامسونگ هر دو گوشی محبوب خود را به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز کرده که از شارژ سریع ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند.

    گلکسی A54 به واسطه نمایشگر کوچکتر و پردازنده بهینه‌تر شارژدهی بیشتری دارد و با استفاده عادی می‌توانید تا ۱.۵ روز روی شارژدهی حساب کنید. در مقابل گلکسی A73 هم عملکرد مناسبی دارد اما بیشتر از یک روز شما را همراهی نمی‌کند.

    در جعبه هیچکدام از این دو گوشی خبری از شارژر نیست و باید جداگانه آن را بخرید.

    با وجود ظرفیت و توان مشابه شارژ کامل گلکسی A54 یک ساعت طول می‌کشد اما این میزان برای گلکسی A73 حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه است. بنابراین برنده مقایسه گلکسی A73 با A54 در این بخش برادر کوچکتر خواهد بود.

    [table id=1438 /]

    مقایسه اسپیکر و امکانات گلکسی A73 و A54

    هر دو مدل به اسپیکرهای استریو قدرتمندی مجهز شده‌اند که صدا را با حجم بالا، تفکیک عالی و بیس مناسب به گوش شما می‌رساند.

    مطابق انتظار خبری از جک ۲.۵ میلیمتری صدا نیست و برای اتصال هدفون باید بلوتوث یا مدل Type-c استفاده کنید. حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر با دقت و سرعت خوب دیگر ویژگی مشترک در این دو میان رده سامسونگ است.

    در آخر؛ گوشی A73 بهتر است یا A54؟

    مقایسه گلکسی A54 با A73 مزایا و معایب این دو گوشی را نسبت به یکدیگر به خوبی نشان داد. اگر نمایشگر بزرگ برایتان مهم است سراغ گلکسی A73 بروید اما در غیر این صورت A54 انتخاب بهتری خواهد بود. هر دو مدل عکس‌های خوب و با کیفیتی ثبت می‌کنند و ویدیوهای 4K آنها چشم‌نواز است. از نظر سخت‌افزاری با وجود پردازنده‌های متفاوت، شاهد عملکرد یکسانی هستیم و برنامه‌ها و بازی‌ها به شکلی روان و سریع اجرا می‌شوند. هر دو گوشی باتری ۵۰۰۰ میلی آمپرساعتی دارند اما شارژدهی گلکسی A54 کمی بیشتر است. در مجموع گلکسی A54 به واسطه بدنه شیشه‌ای، طراحی جذاب‌تر و قیمت مناسب‌تر برنده این مقایسه خواهد بود. [see_also]52017[/see_also]

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید