معایب شاهین سایپا که قبل از خرید این خودرو باید بدانید

معایب شاهین سایپا که قبل از خرید این خودرو باید بدانید
راهنمای مطالعه

    معایب شاهین سایپا از کیفیت مونتاز پایین تا مشکلات موتور و طراحی کابین را شامل می‌شود. اگر قصد خرید این خودرو دارید با ادامه مطلب مشکلات شاهین سایپا همراه شوید.

    خودروی شاهین در حال حاضر بهترین محصول ملی شرکت سایپا به شمار می‌رود که در واقع بر اساس پلتفرم یکی از محصولات قدیمی تویوتا ساخته شده است. این خودرو در سال ۱۴۰۰ به بازار آمد و علی‌رغم آنکه انتظار استقبال بیشتری از آن می‌رفت، نقاط ضعف و معایب شاهین سایپا باعث شد فعلا نتواند انتظارات را برآورده کند و در جدول فروش همچون دیگر محصولات پرتیراژ داخلی، به رکوردشکنی در غیاب حریفان مطرح خارجی بپردازد.

    سایپا شاهین

    این سدان جمع‌وجور ابتدا قرار بود با موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس H330 به مشتریان ایرانی تحویل داده شود. اما پس از برقراری مجدد تحریم‌ها، شرکت برلیانس از ادامه همکاری با سایپا صرف نظر کرد و در نتیجه دومین خودروساز بزرگ کشور مجبور شد تا به سراغ تنها موتور خود یعنی موتور M15 تیبا برود و با اضافه کردن سیستم توربوشارژ به این پیشرانه، آن را روی اتاق شاهین نصب کند.

    البته قرار است موتور TU5 پلاس شرکت ایران خودرو به خانواده شاهین راه پیدا کند اما فعلا و در زمان نگارش این متن، فقط همان موتور توربوشارژ M15 برای شاهین در دسترس است. در ادامه به چند مورد از معایب شاهین سایپا و دلایل عدم استقبال گسترده مشتریان از این سدان ایرانی اشاره شده است. پیش از این معایب تارا اتوماتیک، معایب دنا پلاس توربو و معایب کوییک را بررسی کرده بودیم.

    معایب شاهین سایپا

    چند مورد از نقاط ضعف شاهین سایپا را در ادامه متن توضیح داده‌ایم.

    معایب موتور توربوشارژ شاهین با فناوری قدیمی

    همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، شرکت سایپا قرار بود یک موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶۵ لیتری متعلق به شرکت برلیانس را روی شاهین نصب کرده و آن را به بازار بفرستد. اما بخت با سایپا یار نبود و با شروع تحریم، شرکت برلیانس از ایران رفت تا سایپا بماند و حوضش که همان اتاق زیبای شاهین باشد.

    موتور سایپا شاهین

    در چنین شرایطی مهندسان سایپا تصمیم گرفتند تا با حداقل هزینه، یک پیشرانه نسبتا قابل برای شاهین تولید کنند. بنابراین به سراغ موتور تیبا رفتند و با نصب توربوشارژ روی این موتور ۸ سوپاپ، یک پیشرانه قدیمی به‌ظاهر جدید را به وجود آوردند و نتیجه کار نیز همان‌طور که انتظار می‌رفت، خیلی موردپسند مشتریان و کارشناسان قرار نگرفت.

    فناوری سرسیلندر ۸ سوپاپ سال‌هاست که منسوخ شده و حالا دیگر بیشتر موتورهای چهار سیلندر صرفا به صورت ۱۶ سوپاپ روانه بازار می‌شوند. مصرف سوخت پایین‌تر، عملکرد نرم‌تر موتور، کارایی بهتر و ایجاد سروصدای کمتر، از مزیت‌های پیشرانه‌های ۱۶ سوپاپ نسبت به مدل‌های ۸ سوپاپ محسوب می‌شوند.

    موتور M15 تکنولوژی بسیار قدیمی دارد؛ زیرا در اصل همان موتور پراید است که دهه‌ها پیش طراحی شده و از لحاظ فناوری ساخت، مناسب استفاده در یک خودروی جدید هم‌سطح شاهین نیست.

    ضمن آن که موتورهای توربوشارژ نیازمند دقت نگهداری بسیار بالاتری هستند و به دلیل حساسیت آنها نسبت به کیفیت بنزین، استهلاک بیشتری برای مشتریان به دنبال دارند. به خصوص که کاربران محصولات خانوادگی همچون شاهین تا به حال در بازار ایران با موتور توربوشارژ سروکار نداشته‌اند و استهلاک بیشتر موتور توربوشارژ می‌تواند کمی برای آنها دردسرساز باشد‌.

    پلاستیک خشک و کم کیفیت در کابین شاهین

    قبول داریم که خودرو شاهین یک ماشین لوکس نیست و نباید انتظار داشت که از متریال مرغوب درون کابین آن استفاده شود. با این حال وقتی شرکت سایپا یک ماشین خانوادگی نسبتا زیبا را طراحی کرده است، انتظار می‌رود که نمای داخل آن نیز از لحاظ کیفیت متریال در حد متوسط باشد و از پلاستیک‌های خشک و بی‌کیفیت در آن استفاده نشود.

    داخل شاهین سایپا

    اما متاسفانه داشبورد شاهین از جنس پلاستیک خشک نامرغوب ساخته شده که این موضوع می‌تواند خیلی زود توی ذوق سرنشین و مالک خودرو بزند. از طرف دیگر طراحی داشبورد شاهین نیز نسبت به طرح بدنه، محافظه‌کارانه‌تر انجام شده و زیبایی چندانی در داشبورد این خودرو مشاهده نمی‌شود. با این حساب، کابین کم کیفیت و با طراحی ضعیف را می‌توان از معایب شاهین سایپا دانست.

    [related]49941[/related]

    کیفیت مونتاژ و عایق‌بندی نامناسب کابین

    شرکت سایپا نه‌تنها از متریال کم کیفیت در ساخت کابین شاهین استفاده کرده است، بلکه دقت مونتاژ ادوات این بخش از شاهین خیلی دل‌چسب نیست و تا حد زیادی جای انتقاد باقی می‌گذارد.

    همچنین کیفیت عایق‌بندی کابین نیز به ویژه در سرعت‌های بالا تا حدودی ضعیف به نظر می‌رسد. به ویژه افرادی که انتظار سکوت کامل در کابین شاهین را دارند، باید بدانند که در سرعت‌های بالا صدای غرش موتور و همچنین صدای لاستیک‌ها تا حدودی به داخل نفوذ می‌کند و این مورد می‌تواند جزو معایب شاهین سایپا تلقی شود.

    معایب شاهین از نظر شتاب

    خودروی شاهین نتوانسته در فرآیند شتاب گیری انتظارات را برآورده کند و عملکرد قابل قبولی ارائه دهد. شتاب صفر تا صد این خودرو در تست‌های غیررسمی بالای ۱۶ ثانیه است.

    این مساله نشان می‌دهد علی‌رغم قدرت مناسب پیشرانه شاهین، شرکت سایپا نتوانسته موتور و گیربکس این خودرو را به نحو مطلوب با اتاق مطابقت دهد و توان حرکتی مناسب به ویژه در ابتدای حرکت برای آن ایجاد کند. با این حساب اگر به شتاب و چابکی اتومبیل خود بسیار اهمیت می‌دهید، احتمالا شاهین سایپا نمی‌تواند در حد توقع شما ظاهر شود.

    شتاب شاهین سایپا

    امکانات ناکافی

    از دیگر نقاط ضعف شاهین سایپا باید به سطح پایین امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو اشاره کنیم. این حق مشتری است که اگر خودرویی با قیمت شاهین خریداری می‌کند، از امکاناتی مثل کروز کنترل، صندلی برقی راننده و سیستم کنترل پایداری برخوردار شود.

    با این وجود متاسفانه شرکت سایپا با حذف این آپشن ها سعی داشته تا هزینه‌های تولید شاهین را به حداقل برساند و یا اینکه با اضافه کردن آنها به تیپ فول آپشن که احتمالا در آینده وارد بازار خواهد شد، سود بیشتری نصیب خود کند.

    به نظر می‌رسد در دنیای امروز خودرویی به قیمت شاهین باید حداقل از چهار کیسه هوا، سانروف برقی، سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل و رادار هشدار نقاط کور برخوردار شود که متاسفانه فعلا در محصول سایپا وجود ندارد. سایر امکانات این خودرو نیز چندان دندان‌گیر نیستند و در مجموع باید عدم تنوع آپشن‌های شاهین را جزو نقاط ضعف اصلی آن دسته‌بندی شود.

    طرح ناهماهنگ چراغ‌های روی درب صندوق

    معایب شاهین سایپا شامل طراحی هم می‌شود و با وجود ظاهر نسبتا زیبا و ظریف چراغ‌های آن هماهنگ نیستند. طرح قبلی این خودرو در قسمت پشت انتقادات زیادی را برانگیخت و در نمونه جدید با وجود بهبود قابل توجه چراغ‌های روی درب عقب هنوز ایراداتی دارد.

    با نگاه به قسمت پشت شاهین این طور احساس می‌شود که حوصله طراح در این بخش به سر آمده و صرفا خواسته رفع تکلیف کند و چراغ‌های ساده مثلثی روی در صندوق ترسیم کرده است. البته احتمالا موضوع هزینه تولید بیشتر مدنظر بوده تا با کمترین هزینه بتوان چراغ‌های روی درب صندوق را تولید کرد. بنابراین این مورد را نیز می‌توان به مشکلات شاهین ساپیا اضافه کرد.

    سایپا شاهین

    چرا خودرو شاهین نخریم؟

    در این مطلب کمابیش به مهم‌ترین معایب شاهین سایپا اشاره کردیم تا اگر می‌خواهید این ماشین ایرانی را خریداری کنید، بدانید که از چه نقاط ضعفی رنج می‌برد و احتمالاً می‌تواند چه دردسرهایی برای شما ایجاد کند. مهم‌ترین نقطه ضعف شاهین سایپا استفاده از موتور ۸ سوپاپ تیبا است که علی‌رغم مجهز شدن به سیستم توربوشارژ، نتوانسته از لحاظ کیفیت فنی و توان حرکتی، توقع مشتریان و کارشناسان را به طور کامل برآورده کند.

    اگر یک موتور تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ از ابتدا روی این خودرو نصب می‌شد، حالا شاید انتقادها از شاهین کمتر بود و بررسی آمار فروش حکایت از استقبال مناسب مشتریان از این محصول داشت. با این حال شرکت سایپا در آینده موتور tu5 پلاس را روی اتاق شاهین نصب خواهد کرد و آن وقت به احتمال زیاد مشتریان استقبال بهتری از این سدان زیبای ایرانی به عمل خواهند آورد. البته اگر قیمت آن در محدوده منطقی و مناسب قرار داشته باشد.

     

    سوالات متداول

    مهمترین نقطه ضعف شاهین سایپا چیست؟

    موتور ۸ سوپاپ تیبا است که با وجود توربوشارژ، نتوانسته از لحاظ کیفیت فنی و توان حرکتی، توقع مشتریان را به طور کامل برآورده کند.

    چرا خودرو شاهین نخریم؟

    موتور ضعیف، شتاب پایین، کیفیت مونتاژ و عایق‌بندی نامناسب کابین و امکانات محدود ارزش خرید شاهین سایپا را پایین آورده است.

    [see_also]52449[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید