۶ مورد از معایب دنا پلاس توربو که باید بدانید

۶ مورد از معایب دنا پلاس توربو که باید بدانید
راهنمای مطالعه

    معایب دنا پلاس توربو از نظر فنی، طراحی و کابین شامل مواردی است که قبل از خرید دنا پلاس باید بدانید.

    دنا پلاس توربو یکی از محبوب‌ترین محصولات شرکت ایران خودرو به شمار می‌رود که در فهرست ماشین ارزان اتومات هم قرار دارد.

    دنا پلاس توربو به دلیل عدم تنوع بازار ایران و نبود حریفان مناسب برای این محصول، توانسته سری در میان سرها برای خود درآورد و به محصولی پرفروش تبدیل شود.

    در این مقاله می‌خواهیم معایب دنا پلاس توربو را به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم تا ببینید اسب سرکش و محبوب ایرانی در آن روی سکه خود چه ایرادات و کمبودهایی دارد. پیش از این معایب پژو پارس را برایتان توضیح داده بودیم.

    معایب دنا پلاس توربو

    معایب دنا پلاس توربو از موتور با استهلاک بالا گرفته تا مواردی در طراحی و کابین را شامل می‌شود که در ادامه همه را توضیح داده‌ایم.

    1. استهلاک بالای پیشرانه توربو با گذر زمان

      با وجود آن که در دهه‌های گذشته اکثر خودروهای پرفروش بازار کشور همگی با موتور تنفس طبیعی تولید شده‌اند اما ایران خودرو طی دهه ۹۰ تصمیم گرفت موتور EF7 را به سیستم مکش توربوشارژ مجهز کند. هدف از آن افزایش توان خروجی و در نتیجه بهبود توان حرکتی خودروها از جمله سورن توربو و دنا پلاس توربوشارژ بود.

      اما پیشرانه‌های توربوشارژ نسبت به موتورهای تنفس طبیعی در طول زمان استهلاک بیشتری از خود نشان می‌دهند و معمولا زودتر دچار خرابی می‌شوند.

      به‌ویژه که سطح کیفی بنزین و روغن مورد استفاده در این موتورها باید دقیقا مطابق استانداردهای شرکت سازنده باشد تا موتور طول عمر مفید خود را حفظ کند.

      ption id="attachment_46614" align="aligncenter" width="850"]معایب دنا پلاس توربو معایب دنا پلاس توربو

      از آنجا که کیفیت بنزین در کشور ما سازگاری زیادی با سوخت استاندارد مورد استفاده در موتورهای توربوشارژ ندارد، معمولا پیشرانه خودروهایی مثل دنا پلاس توربو خیلی زود دچار ناک می‌شوپد. این ناک زدن می‌تواند طی مدت‌های کمتر از حد انتظار موتور را به حد فرسودگی و آسیب‌های جدی برساند.

      مواردی مثل شکستن رینگ و پیستون، یاتاقان زدن، شاتون زدن و ...، از جمله جدیدترین آسیب‌های ناشی از ناک بیش از حد موتور خودرو است.

      بنابراین اولین عیب دنا پلاس توربو را می‌توان همین پیشرانه پرخوران آن دانست که استهلاک نسبتا بیشتری در مقایسه با نمونه تنفس طبیعی داشته و معمولا طی مدت کوتاه‌تری دچار عیب می‌شود.

      همچنین دمای آن به دلیل وجود سیستم توربوشارژ و تفاوت در ضریب تراکم سیلندر، به‌ویژه در سطح شهر و مسیرهای پرترافیک بیش از حد بالا می‌رود که این مورد نیز می‌تواند بر طول عمر قطعات فنی موتور تاثیر منفی بگذارد.

      [related]41063[/related]

      همچنین نقایصی مثل روغن‌ریزی از سیستم توربو و خرابی پره‌های توربین این سامانه نیز از دیگر عیوب توربوشارژرها به حساب می‌آیند.

      پس اگر به دنبال یک خودرو بی‌دردسر هستید، توصیه می‌کنیم از پیشرانه‌های توربوشارژ به‌ویژه در شرایط فعلی که سوخت و روغن مناسب به آسانی در دسترس مشتری ایرانی نیست، پرهیز کرده و به موتورهای تنفس طبیعی با قدرت کمتر و البته استهلاک پایین‌تر بسنده کنید.

      به دارندگان دنا پلاس توربو توصیه می‌کنیم پیش از خاموش کردن موتور، ابتدا مدتی صبر کنند تا فن شروع به کارکرده و دما را به حد پایین برساند. بدین ترتیب عمر سیستم توربوشارژ افزایش‌یافته و در فواصل کوتاه دچار خرابی ناشی از افزایش بیش از حد دما نمی‌شود.

      1. نبود سیستم کنترل کشش و پایداری

        برای خودروی نسبتا گران‌قیمتی مثل دنا پلاس وجود سیستم کنترل کشش و پایداری باید به عنوان امکانات و آپشن‌های استاندارد در نظر گرفته شود.

        اما همانطور که در مقایسه دنا پلاس و تارا اتوماتیک گفتیم، ایران ‌خودرو برای کاهش هزینه‌ها از به‌کارگیری چنین سیستم کاربردی و مهمی برای محصول محبوب و پرفروش خود چشم پوشی کرده است.

        با توجه به توان نسبتا بالای موتور و فرمان برقی؛ نبود سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، باعث می‌شود هندلینگ و تعادل به‌ویژه در سرعت‌ بالا و سر پیچ‌ها، دچار انحراف از مسیر و بیش یا کم فرمانی شود که خطرساز است.

        اما اگر سیستم‌های کنترل هرزگردی و پایداری مناسب‌ برای این سدان خانوادگی استفاده می‌شد، قطعا وضعیت هندلینگ و تعادل آن در سر پیچ‌ها بهتر از شرایط کنونی بود و سطح امنیت خودرو به حد قابل قبولی ارتقا پیدا می‌کرد.

        بنابراین نبود سیستم کنترل کشش و پایداری یکی از معایب اصلی دنا پلاس توربو به حساب می‌آید.

        1. کیفیت ساخت پایین‌تر از حد انتظار

          زمانی که مشتری خودرویی در حد دنا پلاس توربو آن هم با قیمت نسبتا گزاف خریداری می‌کند، انتظار دارد که حداقل در بحث کیفیت ساخت کابین و همچنین قطعات فنی اتومبیل به مدت ۴ الی ۵ سال با مشکلات ناشی از کیفیت پایین قطعات و مونتاژ کم‌دقت، برنخورد.

          اما متاسفانه دیده شده که در بسیاری از نمونه‌های دنا پلاس توربو چنین مشکلاتی وجود دارد.

          کیفیت نامناسب متریال کابین، مونتاژ کم‌دقت فضای داخلی و کیفیت پایین بخش فنی به‌ویژه قطعات برقی و الکترونیکی، از جمله معایب دنا پلاس توربو در بعضی نمونه‌ها است.

          داخل دنا پلاس اتومات

          1. ضرایب نامناسب گیربکس اتوماتیک

            قطعا وجود یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته روی چنین خودرو داخلی را باید به فال نیک گرفت. اما وقتی پشت دنا پلاس توربو اتوماتیک می‌نشینید و می‌خواهید با آن حرکت کنید، وقفه‌های اولیه پدال گاز در تعامل با گیربکس اتوماتیک و سیستم توربو، باعث نارضایتی شما می‌شود.

            بعد از آنکه خودرو راه می‌افتد نیز متوجه خواهید شد که گیربکس خیلی زودتر از حد انتظار ضرایب را سبک می‌کند تا از لحاظ مصرف به شرایط مقرون به صرفه‌تری دست یابد.

            [related]48647[/related]

            اما در مواقعی که احتیاج به سبقت‌گیری و گشتاور بالا باشد، این ضرایب سبک چندان کارایی ندارند و روی کیفیت رانندگی تاثیر کاملا منفی می‌گذارند. با این حساب چنین موردی می‌تواند جزو معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک به حساب آید.

            گاهی اوقات نیز دیده شده بروز عیب در فشنگی پدال ترمز باعث می‌شود تا دنده به راحتی از حالت پارک خارج نشود.

            به‌ویژه در مواردی که راننده عجله داشته باشد این مورد هم می‌تواند جزو موارد اعصاب خردکن و دردسرساز در دنا پلاس توربو اتوماتیک محسوب شود.

            1. فضای نسبتا محدود پای راننده

              از خودرویی به ابعاد دنا پلاس انتظار می‌رود که حداقل فضای پای مناسب برای راننده در آن وجود داشته باشد.

              متاسفانه به دلیل ابعاد داشبورد معمولا پای راست راننده با سمت چپ قسمت میانی داشبورد در جدال است و این مورد می‌تواند بر میزان راحتی و تمرکز راننده تاثیر منفی بگذارد.

              همچنین ممکن است رانندگان بلندقد از لحاظ فضای سر نیز محدودیت‌هایی را روی صندلی جلو تجربه کنند که از معایب دنا پلاس توربو است.

              1. طراحی ناهماهنگ از معایب دنا پلاس توربو

                شاید اکثر مشتریان عادی و افرادی که سررشته زیادی از بحث طراحی خودرو ندارند، دنا پلاس توربو را یکی از زیباترین محصولات داخلی بدانند.

                ما به سلیقه آنها احترام می‌گذاریم اما باید بگوییم وقتی که این خودرو را در مقایسه با محصولات روز دنیا قرار می‌دهیم، می‌بینیم که ناهماهنگی‌های زیادی در طراحی دنا پلاس توربو وجود دارد.

                اصولا در اینجا با همان بدنه و پلتفرم سمند روبرو هستیم که دچار تغییراتی شده است. نوع طراحی خشن و هندسی چراغ‌های جلو چندان هماهنگی با چراغ‌های ملایم‌تر نمای عقب ندارد.

                طرح شیشه‌های نمای جانبی نیز در مقایسه با ابعاد درها به‌ویژه درب عقب، تا حدودی نامتجانس و غیرعادی جلوه می‌کند.

                بنابراین از دید کارشناسی ناهماهنگی زیادی در طراحی بیرونی این خودرو مشاهده می‌شود که می‌توان آن را جزو معایب دنا پلاس توربو تلقی کرد.

                جمع‌بندی معایب دنا پلاس توربو

                در پایان باید گفت که با وجود معایب دنا پلاس توربو که ذکر کردیم، از مزایایی مثل موتور پرقدرت، طراحی اسپرت، امکانات قابل قبول در مقایسه با دیگر تولیدات داخلی، طراحی نسبتا زیبای کابین و صندوق عقب بزرگ نیز سود می‌برد. با این حال انتظار داشتیم که محصولی با چنین قیمتی حداقل در بحث کیفی وضعیت بهتری ارائه دهد و از امکاناتی مثل سیستم کنترل کشش و پایداری نیز برخوردار باشد که متاسفانه چنین نشده است. نظر شما در مورد معایب دنا پلاس توربو چیست؟ تجربه سواری این مدل از بهترین ماشین ایرانی را دارید؟ [see_also]46588[/see_also]

                تهیه شده در: درجه
                {{totalCount}} دیدگاه‌
                {{name.error}}
                {{email.error}}
                {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
                {{commentMessage.error}}

                ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید