بررسی شیائومی ۱۳ لایت؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین

بررسی شیائومی ۱۳ لایت؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین
راهنمای مطالعه

    در بررسی شیائومی ۱۳ لایت، خواهیم دید که آیا میان‌رده شبه پرچمدار جدید شیائومی، نسبت به مدل سال گذشته پیشرفتی داشته که بخواهیم به چنین گوشی مهاجرت کنیم؟

    شیائومی ۱۲ لایت در سال گذشته یک محصول میان‌رده فوق‌العاده بود. ساختار سبک وزن، ترکیب با عملکرد مناسب و دوربین‌های شگفت‌انگیز، آن را به گوشی هوشمندی توانا تبدیل کرده بود. حالا به بررسی شیائومی ۱۳ لایت می‌رسیم، جانشینی با فریم باریک‌تر، پردازنده سریع‌تر و برخی موارد دیگر که نشان می‌دهد این محصول حرف‌هایی برای گفتن دارد.

    مشخصات شیائومی ۱۳ لایت

    بررسی شیائومی 13 لایت

    شیائومی ۱۳ لایت در اسفند ماه ۱۴۰۱ و در ظرفیت‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۸ گیگابایت حافظه رم به بازارهای جهانی و ایران راه پیدا کرد. در زمان بررسی شیائومی ۱۳ لایت این گوشی به سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 مجهز شده و شیائومی قرار است تا اندروید ۱۵ را روی این گوشی اعمال کند.

    رقبای شیائومی شیائومی ۱۳ لایت به لحاظ امکانات و سخت‌افزار:

    [table id=1417 /]

    طراحی شیائومی ۱۳ لایت؛ جذاب و دلربا

    در حالی که ظاهرا شیائومی ۱۲ لایت مقدار زیادی به گوشی‌های گلکسی اس 8 سامسونگ اما طراحی نسبتا مدرن‌تر شباهت دارد، با این حال ما با یک طراحی زیبا و با ارگونومی جذاب روبه‌رو هستیم.

    [bs-quote quote="شیائومی ۱۳ لایت یکی از زیباترین و جذابت‌ترین گوشی‌ها در رده قیمت خود است" style="style-13" align="right" color="" author_name="" author_job="" author_avatar="" author_link=""][/bs-quote]

    از نظر اندازه، شیائومی لایت ۱۲ و ۱۲ تقریبا مشابه هستند، اما حسی متفاوت نسبت به یکدیگر دارند. لبه‌های منحنی نمایشگر ۶.۵۵ اینچی که به پنل پشتی می‌پیوندد، به شکلی طراجی شده که بدنه گوشی نازک‌تر احساس می‌شود.

    لبه‌های گوشی از پلاستیک ساخته شده و حس خوبی را دارند، با این حال شیائومی برای بدنه پشتی از شیشه نسبتا باکیفیتی استفاده کرده که چسبندگی کمی دارد. شیائومی در جعبه گوشی یک قاب سیلیکونی قرار داده تا شما در صورت نیاز از آن استفاده کنید. بدنه پشتی تا حدودی لغزنده است و استفاده از قاب سیلیکونی می‌تواند کمک شایانی به این قضیه کند.

    شیائومی ۱۳ لایت دارای گواهی IP53 برای مقابله با پاشش آب و گرد و غبار است و بنابراین نمی‌توانید این گوشی را کامل به درون آب فرو ببرید و فقط در مقابل قطرات باران یا پاشش آب مختصر می‌تواند مقاومت نشان دهد.

    کناره‌های نازک گوشی به اندازه کافی پهن هستند تا دکمه‌های کنترل بلندی صدا را در خود جای دهند، در لبه پایینی بلندگو، پورت شارژ USB-C و خشاب دو سیمکارت را هم می‌بینیم.

    رقبای ۱۳ لایت با قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار:
    • گلکسی A54 سامسونگ (گواهی IP68 کاملا ضد آب)
    • گلکسی S21 FE سامسونگ (گواهی IP68 کاملا ضد آب)

    [table id=1418 /]

    بررسی نمایشگر شیائومی ۱۳ لایت؛ هم‌کلاس پرچمداران

    بررسی شیائومی 13 لایت

    شیائومی ۱۳ لایت تقریبا به همان پنل ۶.۵۵ اینچی OLED نسخه سال قبل با وضوح فول اچ‌دی، ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی، نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز و پشتیبانی از عمق رنگ ۱۲ بیتی مجهز است. نکته مهم در بررسی نمایشگر شیائومی ۱۳ لایت، پشتیبانی از فناوری‌های دالبی ویژن و HDR10+ است.

    در حالت دستی، پنل به حداکثر روشنایی ۵۱۲ نیت می‌رسد اما در حالت خودکار، ما می‌توانیم به روشنایی ۹۳۸ نیت برسیم. این اعداد و ارقام با ادعای شیائومی مبنی بر روشنایی ۵۰۰ و ۱۰۰۰ نیت تقریبا برابری می‌کند و نزدیک است.

    در هر صورت، روشنایی بسیار زیاد است و شما در هر محیطی قرار بگیرید، اعم از روشنایی محیط بسته یا نور مستقیم خورشید، می‌توانید محتوای روی صفحه‌نمایش شیائومی ۱۳ لایت را مشاهده کنید.

    در بحث نرخ نوسازی تصویر، ما با سیستمی نسبتا هوشمند و خودکار طرف هستیم. اگر گوشی به حالت بی‌کار باشد، نرخ تازه‌سازی تا ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند و البته در برنامه‌های پخش‌کننده ویدیو هم همین کار را انجام می‌دهد.

    تقریبا همه برنامه‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، با فرکانس ۱۲۰ هرتز کار کردند. البته این در صورتی است که حالت نرخ تازه‌سازی را به صورت پیش‌فرض تنظیم کرده باشید، با این حال می‌توانید در صورت دلخواه، آن را به ۶۰ هرتز محدود کنید.

    نمایشگر شیائومی ۱۳ لایت از هر نظر عالی است. رقبای هم‌قیمت با نمایشگر مشابه:
    • موتورولا Edge 30 با نمایشگر آمولد ۱۴۴ هرتزی
    • گلکسی S21 FE با نمایشگر داینامیک آمولد ۱۲۰ هرتزی
    • گلکسی A54 سامسونگ با نمایشگر سوپر آمولد ۱۲۰ هرتزی
    • شیائومی پوکو F4 GT با نمایشگر آمولد ۱۲۰ هرتزی

    بررسی دوربین شیائومی ۱۳ لایت؛ عالی

    بررسی شیائومی 13 لایت

    در بررسی شیائومی 13 لایت، به دوربین‌های این محصول می‌رسیم جایی که هم می‌توان نتایج خوب و قابل قبولی را دریافت کرد و هم در بعضی بخش‌ها، کمی و کاستی‌هایی قابل مشاهده است. گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت به این دوربین‌ها مجهز است:

    • دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی
    • دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی
    • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی
    • دوربین عریض ۳۲ مگاپیکسلی سلفی + دوربین تشخیص عمق ۸ مگایپکسلی

    دوربین اصلی از سنسور ۵۰ مگاپیکسلی سونی IMX766 استفاده کرده که یک اتفاق معمول در محدوده قیمت شیائومی ۱۳ لایت است. این دوربین نسبتا بزرگ، اندازه‌ای برابر با ۱.۵۶/۱ اینچ دارد و پیکسل‌های بزرگ ۱.۰ میکرومتری را ارائه می‌کند. این دوربین با دیافراگم عریض f/1.8 جفت شده و ما قصد داریم ببینیم آیا این سنسور نسبت به سال گذشته در گوشی نسل جدید تفاوتی ایجاد کرده یا خیر.

    دوربین فوق‌عریض هم نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی مانده. دوربینی با سنسور ۸ مگاپیکسلی، ۴.۰/۱ اینچ ۱.۱۲ میکرومتر همراه با لنز f/2.2 که میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای را فراهم می‌سازد.

    اما دوربین سوم، یک لنز ماکرو اختصاصی با سنسور کوچک ۲ مگاپیکسلی ۵.۰/۱ اینچی است و فوکوس خودکار ندارد. همچنین دیافراگم این لنز f/2.4 است.

    در بخش جلو، ما یک دوربین دوگانه سلفی ۳۲ مگاپیکسلی f/24 فوق‌عریض را با میدان دید ۱۰۰ درجه می‌بینیم. همچنین دوربین دوم یک سنسور تشخیص عمق ۸ مگاپیکسلی است که کمک می‌کند تا عکس‌های بوکه بهتری را ثبت کنید.

    سنسور اصلی

    در بررسی شیائومی‌ ۱۳ لایت می‌بینیم که دوربین اصلی در طول روز عکس‌های خوبی در فضای باز ثبت می‌کند. در واقع می‌توان این برداشت را داشت که دوربینی با وضوح کمتر، عکس‌های کمی واضح‌تر از مدل قبلی خود می‌گیرد. دامنه داینامیکی نیز عالی است، جزئیات کافی ثبت می‌شود و نویز فقط با وارسی دقیق در سایه‌ها قابل مشاهده است.

    نکته جالب این است که برخلاف بسیاری از گوشی‌های شیائومی، بازتولید رنگ در گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت کمی محافظه‌کارانه‌تر انجام می‌شود. کنتراست نیز به میزان قابل توجهی کمتر از حد معمول است و نوردهی کلی روشن‌تر است.

    در کل، بررسی شیائومی ۱۳ لایت نشان می‌دهد که عکاسی در نور روز قابل قبول است و شاید از گوگل پیکسل 6a که یکی از رقبای‌اش محسوب می‌شود، کمی عقب‌تر قرار می‌گیرد

    اما به عکاسی در نور کم با دوربین اصلی می‌رسیم، جایی که نرم‌افزار به طور خودکار حالت اختصاصی شب را فعال می‌کند. اگر می‌خواهید عکس‌های معمولی در شب بگیرید، می‌توانید آن را در تنظیمات دوربین غیرفعال کنید. اما توصیه می‌کنیم که عکس‌ها را با همان حالت شب تهیه کنید.

    عکس‌های کم‌نور نسبت به محدوده قیمتی شیائومی ۱۳ لایت بسیار خوب است. آنها معمولا با جزئیات زیاد در سایه‌ها، به خوبی نوردهی می‌شوند اگر چه در این مناطق کمی نویز هم قابل رویت است. در مقایسه با مدل سال گذشته، بهبودهای قابل توجهی در محدوده دینامیکی می‌بینیم. با این حال، کنتراست و رنگ‌ها به کمی تقویت نیاز دارند و در برخی مواقع، منابع نور مصنوعی به نظر می‌رسند.

    حالت شب اختصاصی اکثر این مشکلات را تا حدی برطرف می‌کند و عکس‌های تمیزی را می‌توانید ثبت کنید. رنگ‌ها دلپذیرتر و واقعی‌تر به نظر می‌رسند و محدوده دینامیکی گسترده‌تر است.

    دروبین فوق عریض

    به دوربین فوق‌عریض در بررسی شیائومی ۱۳ لایت و تست در نور روز می‌رسیم. این گوشی از همان سنسور ۸ مگاپیکسلی، عکس‌های فوق‌عریض بهتری را به ثبت می‌رساند. با این حال، عکس‌ها به طور کلی نرم‌تر و کم‌جزئیات هستند. حتی می‌توانید حاشیه‌های رنگی کوچک را در نواحی مختلف تصویر ببینید که این قضیه علاوه بر افزایش نویز در محیط کم‌نور اتفاق می‌افتد.

    دوربین فوق‌عریض در محیط کم‌نور مقداری مشکل دارد. تصاویر بسیار نرم، با رنگ‌های شسته شده و نویز فراوان دیده می‌شوند. عکس‌ها حتی برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی هم مناسب به نظر نمی‌رسند.

    مطلب مرتبطبررسی نوت 13 پرو شیائومی؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا

    دوربین سلفی

    در بررسی شیائومی ۱۳ لایت فهمیدیم که این گوشی در بخش سلفی بی‌نظیر است. دوربین سلفی در هر سناریوی مختلف نوری، با کیفیت ثابت عکس می‌گیرد. الگوریتم HDR به انداز کافی مناسب است، رنگ‌ها خوب و کنتراست خوب است اما  سلفی‌ها قطعا نسبت به نسل قبلی که فوکوس خودکار داشت، کمی کاهش کیفیت را تجربه می‌کند.

    فیلمبرداری

    شیائومی ۱۳ لایت با دوربین اصلی خود می‌تواند تا وضوح 4k@60fps ویدیو ضبط کند و دوربین فوق‌عریض به وضوح 1080p@30fps محدود شده است. متاسفانه حالت لرزشگیر ثابت فقط روی وضوح ‌1080p کار می‌کند و روی وضوح 4K، نمونه‌ای نه چندان کارآمد از لرزشگیر را مشاهده می‌کنیم. درست مانند نسخه نسل قبلی، ویدیوهای 4K عالی هستند. نوردهی خوب، رنگ‌های واقعی و جزئیات قابل قبول در کنار دامنه دینامیکی گسترده و کنتراست عالی، شیائومی 13 لایت را از حیث دوربین ما را سربلند می‌کند.

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی ۱۳ لایت در روز (منبع: GAMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین فوق عریض شیائومی 13 لایت در روز

    [gallery link="file" size="medium" ids="59004,59005"]

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی 13 لایت در نور کم (بدون حالت شب)

    [gallery size="medium" link="file" ids="59007,59006"]

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی 13 لایت در حالت شب

    [gallery link="file" size="medium" ids="59008,59009"]

    تصاویر دوربین فوق‌عریض شیائومی 13 لایت در حالت شب

    [gallery link="file" size="medium" ids="59010,59011"]

    تصاویر دوربین ماکرو شیائومی 13 لایت

    [gallery link="file" size="medium" ids="59012,59013"]

    تصاویر دوربین سلفی شیائومی 13 لایت

    [gallery link="file" size="medium" ids="59014,59015"]

    [table id=1419 /]

    بررسی سخت‌افزار شیائومی ۱۳ لایت؛ همه فن حریف

    بررسی شیائومی 13 لایت

    چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 7 نسل 1 تقریبا یک سال پیش معرفی شد اما از آن زمان تاکنون به طور گسترده از این تراشه استفاده نشده است.  چیپ‌ست جدید مبتنی بر فرآیند ۴ نانومتری است که از موتور اختصاصی هوش مصنوعی کوالکام بهره می‌برد.

    [bs-quote quote="پردازنده از عهده پردازش‌های سنگین در برنامه‌ و بازی‌های گرافیکی برمی‌آید" style="style-13" align="left" color="" author_name="" author_job="" author_avatar="" author_link=""][/bs-quote]

    این تراشه شامل یک پردازنده هشت هسته‌ای با هسته‌های 1x2.4 گیگاهرتز Cortex-A710، 3x2.36 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4x1.8 گیگاهرتز Cortex-A510 است. تراشه اسنپ‌دراگون 7 نسل 1 از واحد گرافیکی Adreno 644 استفاده می‌کند که ۲۰ درصد نسبت به قبل قوی‌تر شده.

    هرچند با نسل جدیدی از تراشه کوالکام روبه‌رو هستیم، اما در قیاس با اسنپدراگون 778G ارتقا متوسطی را شاهده بوده.

    عملکرد پردازنده یکسان است در حالی که عملکرد پردازنده گرافیکی خالص کمی بهبود پیدا کرده. شما با همین قیمت گوشی شیائومی 13 لایت می‌توانید به سراغ مواردی مجهز به اسنپ‌دراگون 888 بروید.

    اما در کل، پردازنده گوشی موبایل شیائومی 13 لایت می‌تواند از پس بازی‌ها و برنامه‌های سنگین و نیمه‌سنگین بر بیاید و تجربه خوبی را به واسطه نمایشگر قدرتمند و بادقت خود ارائه کتد.

     

    گوشی‌هایی در محدوده قیمتی مشابه و توانا در قدرت پردازشی بالا:
    • شیائومی 11T پرو
    • گلکسی S21 FE
    • شیائومی 12X

    جدول مقایسه شیائومی ۱۳ لایت با رقبای اصلی:

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=70][/accordion]

    [/accordions]

    پیکربندی حافظه؛ عدم پشتیبانی از کارت حافظه

    در بررسی شیائومی 13 لایت می‌بینیم که این گوشی در تمام مدل‌ها با ظرفیت ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت، دارای ۸ گیگابایت حافظه رم است.

    نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید نبود اسلات کارت حافظه در این گوشی است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم نسخه ۲۵۶ گیگابایتی را بخرید تا از نظر حافظه دچار مشکل نشوید.

    [table id=1420 /]

    باتری و شارژدهی؛ نقطه ضعف

    در بررسی شیائومی ۱۳ لایت انتظار داشتیم به خاطر باتری بزرگتر و پردازنده بهینه‌تر مصرف شارژ نسبت به قبل بهتر شده باشد اما در کمال تعجب اینطور نیست. این گوشی نه تنها از نسل قبل، بلکه از گلکسی A54 5G سامسونگ با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت نیز عملکرد ضعیف‌تری دارد.

    ۱۳ لایت در آزمایش وب‌گردی توانست ۱۲ ساعت و ۱۴ دقیقه دوام بیاورد و در تست پخش مداوم ویدیو ۱۷ ساعت شارژدهی ارائه می‌دهد. در بخش مکالمه نیز ۲۳ ساعت و ۴۸ دقیقه می‌تواند همراه شما باشد.

    در عوض یک شارژر ۶۷ واتی پر توان داریم که باتری را در نیم ساعت تا ۸۳ درصد و در ۴۲ دقیقه به صورت کامل شارژ می‌کند.

    [table id=1421 /]

    امکانات

    بررسی شیائومی 13 لایت

    Xiaomi 13 Lite به سنسور اثرانگشت اپتیکال زیر صفحه‌نمایش مجهز شده که از کیفیت خوبی بهره می‌برد و به پورت USB-C 2.0 OTG مجهز است. البته شما در این گوشی جک ۳.۵ میلی‌متری و اسلات کار حافظه مشاهده نمی‌شود.

    [table id=1422 /]

    نمرات شیائومی ۱۳ لایت

    گوشی هوشمند شیائومی 13 لایت در تست‌ها و بنچ‌مارک‌های مختلف توانسته تا نتایج نسبتا خوبی را به ثبت برساند. این گوشی در تست AnTuTu 9 با ۵۳۴۱۴۳ امتیاز فقط کمی بیشتر از نسخه نسل قبلی و پایین‌تر از گوگل پیکسل 6a، شیائومی 12T یا پوکو F4 GT قرار گرفته است.

    مزایا شیائومی ۱۳ لایت

    طراحی پریمیوم و وزنی سبک و راحت

    گوشی موبایل شیائومی 13 لایت از طراحی به شدت زیبا و چشم‌نوازی برخوردار است و وزن سبک و راحت آن، ما را یاد گوشی‌های کامپکت می‌اندازد.

    صفحه‌نمایش سطح پرچمدار OLED با عمق رنگ ۱۲ بیتی و ۱۲۰ هرتز

    نمایشگر  هیچی کم ندارد و از لحاظ روشنایی و عمق رنگ در کنار نرخ نوسازی تصویر، می‌تواند شما را شگفت‌زده کند.

    سرعت شارژ رقابتی

    شیائومی 13 لایت از سرعت شارژ ۶۷ واتی استفاده می‌کند که سبب می‌شود تا باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی این گوشی در ۴۲ دقیقه شارژ شود.

    دوربین اصلی با کیفیت

    دوربین اصلی از کیفیت بسیار خوبی در بحث عکاسی و فیلمبرداری برخوردار است و می‌توان از آن برای عکسبرداری حرفه‌ای و ضبط ویدیوهایی با وضوح 4K در سطحی بالا به راحتی استفاده کرد.

    معایب شیائومی ۱۳ لایت

    شارژدهی باتری می‌توانست بهتر باشد

    متاسفانه شارژدهی باتری آنقدرها که گوشی‌های شیائومی به آن معروف هستند، در شیائومی 13 لایت خوب نیست و حتی کمی از نسل قبل هم ضعیف‌تر است.

    لنز تشخیص عمق سلفی ناکارآمد

    در حالی که شاید وجود یک لنز ۸ مگاپیکسلی تشخیص عمق در کنار ۳۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض سلفی شما را خوشحال کند، اما این لنز هیچ‌تفاوتی در عکس‌ها ایجاد نمی‌کند و به شدت ناکارآمد است.

    قیمت بالا نسبت به نقاط ضعف و کارایی

    با برچسب قیمتی که شیائومی 13 لایت دارد، می‌توان به سراغ گزینه‌هایی به مراتب بهتر از حیث باتری، سرعت شارژ، دوربین و حتی قدرت پردازشی رفت و هنوز نمی‌دانیم چرا گوشی با وجود ضعف‌هایش، به این شکل قیمت‌‌گذاری شده است.

    در آخر

    بررسی شیائومی ۱۳ لایت نشان داد که احتمالا نمی‌تواند گزینه اول شما در بازه قیمتی ۱۶ تا ۱۹ میلیون تومان باشد. با اینکه گوشی از طراحی زیبایی استفاده می‌کند، پردازنده نسل جدید و کارآمدی دارد و دوربین اصلی هم کیفیت خوبی ارائه می‌دهد، اما برخی ضعف‌هادر کنار قیمت بالا، ارزش خرید شیائومی ۱۳ لایت را پایین می‌آورد.

    با این حال اگر به دنبال یک گوشی جدید و شیک هستید که نمایشگری چشم‌نواز و با کیفیت از نوع OLED، طراحی پریمیوم‌اش و دوربین و پردازنده‌ای قدرتمند  دارد، با چشم‌پوشی از باتری ضعیف شیائومی ۱۳ لایت یک گزینه مناسب خواهد بود.

    سوالات متداول در مورد شیائومی 13 لایت

    قیمت شیائومی ۱۳ لایت چقدر است؟ شیائومی ۱۳ لایت نسخه ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۸ گیگابایت حافظه رم در حال حاضر با قیمت ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. مشخصات شیائومی ۱۳ لایت چیست؟ چیپست اسنپدراگون 7 پلاس نسل ۱، نمایشگر ۶.۵۵ اینچ با رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، دوربین ۵۰ مگاپیکسلی و شارژ سریع ۶۷ وات[see_also]50533[/see_also]

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید