راهنمای خرید لباس کودک از بدو تولد تا یک سالگی

راهنمای خرید لباس کودک از بدو تولد تا یک سالگی
راهنمای مطالعه

    خرید لباس کودک، بسیار سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است، به شرطی که بدانید در سنین مختلف چه لباسی مناسب کودکتان است. این مطلب درجه به شما کمک می‌کند، لباس مناسبی برای کودک دلبندتان بخرید.

    انتخاب و خرید لباس کودک، به‌ویژه نوزادانی که تازه متولد شده‌اند، ممکن است برای والدینی که به‌‌تازگی صاحب فرزند شده‌اند، کمی سخت و گیج‌کننده باشد. مخصوصا اگر وارد فروشگاه لباس نوزاد شوند، با دیدن انبوهی از مدل‌ها و جنس‌های مختلف لباس نوزاد، سردرگم و گیج خواهند شد. ما در این مطلب درجه سعی می‌کنیم نکات مهم و جامعی در مورد چگونگی انتخاب لباس مناسب برای نوزاد از بدو تولد تا یک سالگی را بیان کنیم.

    لباس مناسب نوزادان ۰ تا ۳ ماهه

    مهم‌ترین نکته در انتخاب یک لباس مناسب برای نوزاد ۰ تا سه ماهه، این است که اول بدانیم در این دوران کودک قادر به انجام چه کارهایی است، و اینکه دوست دارد چه رفتار و حرکاتی انجام دهد؟ نوزاد تازه متولد شده تقریبا بیشتر اوقات در خواب است. چند بار در شبانه‌روز شیر می‌خورد و اگر والدین خوش‌شانسی باشید، ۳ الی ۴ بار گریه می‌کند. در این سن کودک کنترل بسیار کمی بر اندام‌های خود دارد و بینایی او بسیار ضعیف است. اگر می‌خواهید برای نوزاد در این سن لباس بخرید، باید به خاطر داشته باشید که نوزادان تازه متولد شده، فوق‌العاده سریع رشد می‌کنند. پس بهتر است:

    ۱. لباس، مناسب فصلی باشد که در‌ آن هستید

    خرید لباس کودک - لباس مناسب فصل نوزاد

    مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید لباس نوزاد باید به آن توجه کرد، انتخاب جنس، طرح و حتی رنگ لباس متناسب با فصلی است که قرار است لباس به نوزاد پوشانده شود. این بسیار مهم است، لباس تابستانی را حتما در فصل گرما و لباس زمستانی را در فصل سرما به کودک خود بپوشانیم. بیش از آنچه ببینیم خودمان گرمان یا سردمان است، حواسمان باشد درست متوجه شویم کودکمان با چه لباسی راحت‌تر است.

    اینکه در چله تابستان وقتی زیر باد مستقیم کولر نشستیم و تا سردمان شد، بلافاصله تن کودک لباس گرم بپوشانیم، یا در سرمای زمستان با زیاد کردن گرمای بخاری، گرممان شد، لباس‌های نوزاد را کم کنیم، نه‌ تنها عاقلانه نیست، بلکه ممکن است باعث صدمه زدن و مریض شدن کودکمان شویم.

    ۲. لباس نوزاد دکمه‌های بزرگ و درزهای آزاردهنده نداشته باشد

    سعی کنید لباسی که برای نوزاد خود انتخاب می‌کنید، دکمه‌های بزرگ، تزئینات برجسته و آزاردهنده و درزهای ناراحت‌کننده نداشته باشد. درواقع لباسی بخرید که نوزاد بتواند در آن به راحتی بخوابد. چون همانطور که قبلا هم گفتیم، در این سن، نوزاد بیشتر اوقات شبانه‌روز خواب است. حتی اگر از شانس بد، نوزاد شما زیاد نمی‌خوابد، لااقل بیشتر اوقات دراز می‌کشد.

    ۳. به نوزاد جوراب نپوشانید

    خرید لباس کودک - جوراب

    بهتر است به جای جوراب برای نوزادی که تازه متولد شده است، جوراب‌شلواری تهیه کنید. معمولا در این سن نوزاد پاهایش را بیش از دیگر قسمت‌های بدنش به حرکت درمی‌آورد و احتمال افتادن و درآمدن جوراب از پاهایش زیاد است. بنابراین اگر می‌خواهید، پاهای کودکتان از سرما درامان باشد، یا به دلیل لطافت پوست صدمه‌ای نبیند، خرید و پوشاندن جوراب‌شلواری بهتر و عاقلانه‌تر است.

    ۴. لباس یقه‌دار مناسب نوزاد ۰ تا ۳ ماهه نیست

    متاسفانه یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید لباس نوزاد، به‌ویژه سنین ۰ تا ۳ ماهه به آن توجه نمی‌شود، یقه آن است. مخصوصا اگر یقه کمی بلند باشد و دورتادور آن با نوارهای توری، تزئین شده باشد. بیشتر این یقه‌ها باعث می‌شود، کودک پس از مکیدن و خوردن آن‌ها، دچار رفلکس معده شود. همچنین به دلیل مکیدن بیش از حد یقه، کودک تمایلی به خوردن پستانک نشان نمی‌دهد.

    ۵. برای نوزادتان لباسی که باید از قسمت سر پوشیده شود، نخرید

    خرید لباس کودک - لباس یقه دار نوزاد

    اگر در بیشتر مغازه‌های بازار بگردید، لباس‌هایی که مخصوص نوزادان برای شما آورده می‌شود، یا دکمه‌دار است، یا اگر از قسمت سر لباس باید به کودک پوشانده شود، در گوشه یقه یک یا دو دکمه برای راحت‌تر بازشدن آن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل طراحی و دوخت این مدل لباس‌ها، شکل منحصربه‌فرد سر نوزاد است. در این سن قسمتی از جمجمه سر نوزاد بسیار نرم است و باید دقت کرد، در هنگام پوشاندن لباس نوزاد به آن فشاری وارد نشود. همچنین والدینی که برای نخستین‌مرتبه لباس تن کودک خود می‌کنند، ممکن است با تشدید گریه‌های نوزاد دچار استرس شوند و ناخواسته به کودک خود آسیب بزنند.

    [related]2438[/related]

    ۶. لباس‌های سرهمی که از کنار پا باز می‌شود، انتخاب کنید

    خرید لباس کودک - سرهمی نوزاد از پا

    خوشبختانه تنوع جالبی از لباس‌های مناسب نوزادان تولید می‌شود. لباس‌هایی که برای سنین مختلف مناسب است. یکی از این نوع لباس‌ها، سرهمی است که در کناره‌های پاها، دو تا سه دکمه برای باز و بسته شدن لباس، قرار دارد. پدر و مادرهایی که تجربه زیادی در پوشاندن لباس به نوزاد ندارند، می‌توانند این سرهمی دکمه‌دار را برای فرزند خود تهیه کنند. بد نیست بدانید، باز و بسته کردن پوشاک نوزاد هم زمانیکه سرهمی دکمه‌دار به‌تن دارد، سخت نیست.

    ۷. لبا‌س‌هایی به رنگ‌های روشن و سفید به نوزادتان بپوشانید

    خرید لباس کودک - لباس روشن نوزاد

    تاثیری که رنگ در سلامت روح انسان می‌گذارد، از همان بدو تولد پدیدار می‌شود. سعی کنید برای نوزاد تازه متولد شده خود، لباس‌های روشن به‌ویژه سفید‌رنگ بخرید. همچنین لک‌هایی که به دلیل رفلکس معده یا آروغ نوزاد روی لباس ایجاد شود، از روی لباس‌های روشن راحت‌تر پاک می‌شود.

    ۸. جنس پارچه لباس نوزاد، نرم باشد

    همانطور که می‌دانید، پوست نوزاد تازه‌متولد شده بسیار حساس و لطیف است. بهتر است لباس‌هایی که برای این سنین تهیه می‌کنید، از پارچه‌ای بسیار نرم باشد تا اگر روی سر، صورت یا پوست بدن نوزاد کشیده شد، آسیبی به آن نرسد و نوزاد هم احساس ناراحتی نکند.

    ۹. پوشاندن آستین‌کوتاه یا شلوارک به نوزاد ممنوع است

    یکی دیگر از نکاتی که معمولا پدر و مادرها، مخصوصا کسانی که برای نخستین‌بار فرزنددار شده‌اند به آن توجه نمی‌کنند، استفاده از لباس آستین‌کوتاه یا شلوارک است. باید بدانید که نوزادان در این سنین از برهنه بودن متنفرند و دوست دارند تمام بدنشان پوشیده باشد. حتی اگر در فصل گرما به‌سر ببرند. پس اگر نگران گرمازدگی نوزادتان هستید، به آن‌ها لباسی کاملا پوشیده که از پارچه‌ای نرم و نازک دوخته شده است، بپوشانید.

    لباس مناسب کودکان ۳ تا ۶ ماهه

    خرید لباس کودک - لباس نوزاد ۶ تا ۹ ماه

    با عبور کودک از ۳ ماهگی، زندگی معمولا برای اکثر والدین نسبت به دوران گذشته راحت‌تر می‌شود. هم آشنایی بیشتری با رفتار و عادت‌های کودکشان پیدا کرده‌اند و هم تجربه نسبتا خوبی در این سه ماهه گذشته به‌دست آورده‌اند. در این بازه سنی ۳ تا ۶ ماهگی، کودک نسبت به گذشته بیشتر غذا می‌خورد.

    پوشاندن لباس سرهمی و یقه‌دار

    خوشبختانه مشکل کولیک روده تا حدودی از بین رفته یا اینکه تا میزان قابل توجهی کم‌تر شده است. در این سن کودک کاملا کنجکاو و به‌دنبال کشف دنیای اطراف است. شروع به چرخیدن می‌کند و حتی ممکن است، با کمک والدین بنشیند. نرمی و لطافت لباس‌ها، همچنان باید مانند سه ماهه اول تولد نوزاد باشد، ولی چون نسبت به گذشته کودک کنترل بیشتری بر حرکات اعضای بدن خود دارد، می‌توانید از لباس‌های سرهمی که از سر پوشانده می‌شود، استفاده کنید. در این سن دیگر مانعی برای پوشاندن لباس‌های یقه‌دار به کودکان وجود ندارد، چون همانگونه که گفتیم مشکلات رفلکس معده و کولیک روده یا به‌کلی از بین رفته است، یا خیلی کم‌تر از قبل اتفاق می‌افتد.

    لباس مناسب کودکان ۶ تا ۹ ماهه

    خرید لباس کودک - نپوشاندن جوراب به نوزاد

    ۱. پوشاندن جوراب و شلوار به کودکان، احتمال زمین‌‌خوردن آن‌ها را افزایش می‌دهد

    بین سن ۶ تا ۹ ماهگی، بسیاری از کودکان می‌توانند چگونگی حرکت‌کردن، راه‌رفتن و جنب‌وجوش کردن در اطراف خود را تشخیص دهند و در یک مسیر، بدون مشکل حرکت کنند. در این مواقع کودکان با استفاده از دست و انگشتان دست خود روی زمین حرکت می‌کنند، یا به اصطلاح سینه‌خیز (چهار دست‌وپا)، می‌روند. بنابراین بهتر است، به آن‌ها شلوار و جوراب نپوشانیم؛ چون باعث می‌شود آن‌ها هنگام حرکت تعادل خود را حفظ نکنند و زمین بخورند. برای کودکان ۶ تا ۹ ماهه، می‌توانید مثل ماه‌های قبل لباس‌های نرم، لطیف بخرید؛ سرهمی‌هایی که برای پوشیدن باید از قسمت یقه شروع کرد و سرهمی‌هایی که در قسمت پاچه دکمه‌دار است و به راحتی باز می‌شود، گزینه‌های خوبی هستند. فقط فراموش نکنید، در این سنین بهتر است شلوار نپوشند و به جای آن از شلوارک‌ و شورتک‌ها استفاده کنید.

    ۲. کمر شلوار کودک، نرم و لطیف باشد

    فراموش نکنید، چون کودک ۶ تا ۹ ماهه فعالیت زیادی نسبت به ماه‌های قبل خود انجام می‌دهد، کمر شلوارکی که به او می‌پوشانید، سفت نباشد تا مانع فعالیت وی نشود.

    ۳. می‌توانید به کودکتان، پیراهن و کفش بپوشانید

    دیگر می‌توانید به جای سرهمی از پیراهن‌های کودکان هم استفاده کنید. کفش هم پوشش دیگری است که معمولا در این سنین برای تشویق به راه‌رفتن کودکان از آن استفاده می‌شود. البته حتما دقت کنید کفی داخلی کفش کاملا نرم و راحت باشد و قسمت بیرونی کفش لغزنده نباشد.

    لباس مناسب کودک ۹ تا ۱۲ ماهه

    ۱. لباس دکمه‌دار برای کودک خطرناک است

    خرید لباس کودک - لباس بدون دکمه نوزاد

    کودکی که به سن ۹ ماهگی می‌رسد، دیگر درک درستی از توانایی‌های حرکتی خود دارد. همچنین به خوبی می‌تواند، اشیا و وسایل پیرامون خود را تشخیص دهد. بنابراین انتخاب یک لباس مناسب برای کودکان، به‌‌گونه‌ای که سلامتی آن‌ها را تهدید نکند، بسیار مهم است.

    این را هم اضافه کنم، بسیاری از کودکان در این سن دو دندان تیز در هر یک از فک‌ها دارند و به محض دیدن اشیا، آن‌ها را به دهان می‌گیرند و به دندان می‌کشند. دکمه‌ یکی از خطرناک‌ترین اشیایی است که می‌تواند در اطراف کودک باشد؛ چون اگر دستشان به دکمه‌‌ها برسد، آن را کنده و فورا به دهان می‌گذارند. در این صورت احتمال خفگی کودکتان بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین سعی کنید، لباس‌هایی برای آن‌ها انتخاب کنید که در حد امکان بدون دکمه باشد.

    ۲. به کودکتان لباس تیره بپوشانید

    خرید لباس کودک - لباس تیره نوزاد

    کودک در سن ۹ ماهگی به بعد، قدم به مرحله جدیدی از زندگی می‌گذارد، و آن هم، تغذیه از مواد غذایی در کنار شیر مادر است. درواقع کودکان علاقه زیادی دارند با کمک انگشتان و به تنهایی غذای خود را در دهان بگذارند. از این رو خرید لباس‌های سفیدرنگ اشتباه کاملا بزرگی است. سعی کنید، تن کودکتان لباس‌های تیره‌‌تر کنید تا هنگام شستن لکه‌های غذا، با مشکل جدی مواجه نشوید. البته پیش‌بندها برای کم‌تر کثیف‌شدن لباس کودکان بسیار مفید است.

    ۳. پارچه لباس کودک، با شستشو در آب گرم، خراب نشود

    خرید لباس کودک - خراب نشدن لباس در آب گرم

    همانطور که قبل‌تر گفتیم، کودک در این سن شروع به غذاخوردن می‌کند و چون سعی می‌کند خودش به تنهایی غذا بخورد، معمولا لباس‌هایش کثیف و لکه‌دار می‌شود. بنابراین بهتر است در خرید جنس پارچه لباس‌ کودکتان، دقت کنید. سعی کنید، لباسی خریداری کنید که مناسب شستن در آب گرم باشد و پارچه آن پس از شست‌وشو، خراب نشود.

    و اما کلام آخر در مورد خرید لباس کودک

    ما در این مقاله سعی کردیم، نکات جامع و کاملی را در مورد خرید لباس کودک از ۰ تا ۳ ماهگی با شما به اشتراک بگذاریم. قطعا هر کدام از شما عزیزان، تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارید. لطفا آن‌ها را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید تا بتواند، کمک و راهنمایی مناسبی برای دیگر کاربران باشد. [see_also]10398[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید