همه نکاتی که باید قبل از خرید شیردوش بدانید

همه نکاتی که باید قبل از خرید شیردوش بدانید
راهنمای مطالعه

    نوزاد کوچک‌تان را در آغوش می‌گیرید و به او شیر می‌دهید؟ صحنه زیبا و مادرانه‌ای است. اما به دلایل مختلف، گاهی لازم است، شیرتان را از طریق شیردوش بدوشید و بعد به کودک بدهید. خرید شیردوش و نکاتی که باید در این‌باره بدانید به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری برای رسیدگی به وظایف مختلف‌تان داشته باشید. در این مطلب همه نکاتی که قبل از خرید شیردوش باید بدانید را برایتان گفته‌ایم.

    چرا به خرید شیردوش نیاز دارید؟

    خرید شیردوش

    دلایل مختلفی برای خرید شیردوش وجود دارد؛ شاید سرکار می‌روید و در نبودتان باید به طریقی به کودک خود شیر بدهید، شاید هم خوردن شیر از پستان برای نوزاد سخت است یا هر دلیل دیگری. مثلا گاهی‌اوقات مجبور هستید منزل را ترک کنید و امکان بردن کودک را با خود ندارید. در این صورت باید به سراغ روشی بروید تا شیر را در زمان نبودتان به کودک برساند. خرید شیردوش برای مادران تقریبا لازم است. شیردوش‌ها، شکل‌ها و انواع مختلفی دارند به همین خاطر باید قبل از خرید نکات مختلفی را درباره آنها بدانید. برای خرید این وسیله، بودجه‌تان را تخمین بزنید و با مرور سبک زندگی‌تان به نتیجه نهایی درباره خرید بهترین گزینه برسید.

    انواع شیردوش را بشناسید

    تمام انواع شیردوش، شیر را از سینه می‌دوشند. این وسایل در قالب دستی یا اتوماتیک یا خودکار در بازار عرضه می‌شوند. نوع دستی، مجهز به اهرمی است که به کمک دست به خارج کردن شیر از پستان کمک می‌کند و نوع خودکار (اتوماتیک) هم به کمک برق یا باتری کار می‌کند و برای خارج کردن شیر نیازی به دست ندارد. در ادامه هر یک از این انواع را بیشتر شرح می‌دهیم تا در خرید شیردوش به مشکلی برنخورید و همه چیز را بدانید:

    شیردوش دستی

    برای استفاده از این شیردوش‌ها باید با یک دست، وسیله را روی پستان نگه دارید و با دست دیگر با فشار دادن پمپ وسیله، شیر را از پستان خارج کنید. این نوع از شیردوش‌ها ارزان هستند اما تمام کارها در طول دوشیدن شیر به عهده مادر است. البته طیف قیمتی این شیردوش‌ها از حوالی ۱۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از ۵۰۰ هزار تومان هم ادامه پیدا می‌کند. معمولا، نوع مناسب آن را می‌توان با قیمتی مقرون به صرفه خریداری کرد.

    شیردوش خودکار الکتریکی

    خرید شیردوش

    شیردوش‌های خودکار با یک عدد سیم به پریز برق متصل می‌شوند و شیر را به طور خودکار از پستان‌ها خارج می‌کنند. برای خرید شیردوش خودکار با دو انتخاب رو به رو خواهید بود؛‌ شیردوش‌های مخصوص یک پستان یا دو پستان. قیمت این شیردوش‌ها به طور متوسط از قیمت شیردوش‌های دستی بیشتر است. طیف قیمتی آنها از ۲۰۰ هزارتومان شروع می‌شود و تا بالای سه و چهار میلیون تومان هم ادامه پیدا می‌کند.

    شیردوش خودکار باتری‌دار

    در این شیردوش‌ها هم منابع تغذیه دستگاه برای پمپاژ شیر، باتری است. برخی از شیردوش‌های الکتریکی هم با برق کار می‌کنند و هم با باتری. نیاز نداشتن به پریز برق، امتیاز خوب و مطلوبی است که کار را برای‌تان ساده‌تر می‌کند. برای مثال، در سفر، در بیرون از منزل و حتی در منزل هم با وجود دستگاهی که نیاز به پریز برق ندارد، کار دوشیدن شیر ساده‌تر خواهد بود. مدت زمان و ظرفیت شیردوش‌های مختلف برای کار کردن پیوسته متفاوت است اما معمولا این مدت زمان هشت ساعت است. یعنی تا هشت ساعت بی‌وقفه می‌توانید از شیردوش‌هایی که با باتری کار می‌کنند به راحتی استفاده کنید.

    [related]1367[/related]

    خرید شیردوش بی‌نیاز به دست (هندزفری)

    خرید شیردوش

    شیردوش‌های بی‌نیاز به دست یا هندزفری را می‌توانید بپوشید و برای دوشیدن شیر با آنها نیازی به استفاده از دست‌ها وجود ندارد. این وسایل را می‌توان در سینه‌بند جای داد و به راحتی شیر را دوشید. این شیردوش‌ها معمولا ارزان نیستند. دلیل بالا بودن متوسط قیمت آنها نسبت به گزینه‌های دیگر در طراحی ظریف آنهاست و اینکه بدون ایجاد سر و صدا و جلب توجه به راحتی شیر را از پستان مادر می‌دوشند و در هر محیطی قابل استفاده هستند. این شیردوش‌ها در دسته شیردوش‌های باتری‌دار یا برقی قرار می‌گیرند.

    خرید شیردوش برای دو پستان

    این نوع از شیردوش‌ها هم گزینه دیگری هستند که به طور هم‌زمان، شیر را از هر دو پستان می‌دوشند. شیردوش‌های این مدلی در صرفه‌جویی زمان به شما کمک شایانی می‌کنند و اگر نوزادتان در طول روز زیاد شیر می‌خورد برای‌تان گزینه‌ای بسیار مناسب خواهند بود. امکان ساختن پمپ‌های دستی به این صورت وجود ندارد. بدیهی است که وقتی دو دست درگیر نگه داشتن وسیله روی پستان باشد، امکان دوشیدن شیر مقدور نخواهد بود. پس شیردوش‌هایی که برای دوشیدن هم‌زمان دو پستان هستند هم در دسته شیردوش‌های خودکار قرار می‌گیرند.

    چطور باید از شیردوش استفاده کرد؟

    خرید شیردوش

    اگر قرار است که بعد از مرخصی زایمان به سرکار برگردید یا به دانشگاه و... می‌روید باید با خرید شیردوش برای خود، کارتان را راحت کنید. قبل از اینکه برای نخستین بار اقدام به دوشیدن شیر کنید با دستگاه و طرز کار آن به دقت آشنا شوید. شیوه کار کردن با شیردوش دستی و برقی به شرح زیر است:

    شیردوش دستی چطور کار می‌کند؟

    • ابتدا مطمئن شوید که شیردوش و دست‌های‌تان کاملا تمیز هستند؛
    • پوشش شیردوش را روی سینه قرار بدهید به طوری که در تماس کامل با پوست آن باشد؛
    • دسته یا اهرم شیردوش را به آرامی فشار بدهید تا فرایند به تدریج شروع شود؛
    • برای اینکه شیر بیشتری در مخزن و ظرف شیردوش جمع شود، اهرم و دسته استخراج شیر را محکم‌تر بفشارید؛
    • بعد از دوشیدن هر دو پستان، شیردوش را کاملا تمیز بشویید و بگذارید تا برای استفاده دفعه بعدی خشک شود.

    شیردوش خودکار چطور کار می‌کند؟

    • ابتدا مطمئن شوید که شیردوش و دست‌های‌تان کاملا تمیز هستند؛
    • دستگاه را به پریز برق متصل کنید یا اگر فقط باتری دارد، آن را روشن کنید؛
    • اتصال شیردوش به پستان را انجام بدهید؛
    • بسیاری از شیردوش‌های خودکار دارای دکمه‌ای برای تنظیم سرعت و روند دوشیدن شیر هستند. از آن استفاده کنید و با سرعتی کار را شروع کنید که به تحریک خروج شیر کمک می‌کند و روندی مشابه آنچه مک زدن نوزاد برای خروج شیر از پستان به وجود می‌آورد در پستان ایجاد کنید؛
    • برای تکمیل فرایند دوشیدن شیر، دستگاه را روی سرعت بالاتر تنظیم کنید و این کارها را برای پستان بعدی هم تکرار کنید. چنانچه، وسیله‌تان برای هر دو پستان باشد  این امور به طور هم‌زمان شدنی و ممکن خواهد بود.

    به این توصیه‌ها دقت کنید

    خرید شیردوش

    میزان استفاده شما از دستگاه شیردوش به مقدار شیری بستگی دارد که در طول روز به نوزاد می‌دهید. احتمالا با رشد نوزاد، میزان نیاز به دوشیدن شیر هم بیشتر می‌شود زیرا به شیر بیشتری در طول روز نیاز پیدا می‌کند. اگر برای دوشیدن شیر مشکل دارید و شیر به راحتی از پستان‌ها خارج نمی‌شود باید سعی کنید که این کار را در محیطی آرام و بدون استرس انجام بدهید.

    استفاده از کمپرس گرم و ماساژ دادن بدن برای خروج بهتر شیر از پستان‌ها هم راه مناسبی است. برای اینکه شیرتان بیشتر باشد و راحت‌تر آن را بدوشید، حواس‌تان به نوشیدن مایعاتی مانند آب و گزینه‌های دیگری مانند دم‌نوش‌ها و نوشیدنی‌های بدون کافئین باشد. در خرید شیردوش به نیازهای‌تان و تعداد دفعاتی که از این وسیله استفاده می‌کنید کاملا دقت داشته باشید.

    نظافت و استرلیزه کردن شیردوش را یاد بگیرید

    نظافت و رسیدگی به تمیزی شیردوش بسیار اهمیت دارد و بعد از خرید شیردوش و یاد گرفتن شیوه استفاده از آن حتما باید شیوه تمیز و استرلیزه کردن آن را هم بدانید. بطری شیر، بخش و پوششی که روی پستان قرار می‌گیرد، دریچه و اهرم پمپاژ شیر و هر قطعه و بخش دیگری از شیردوش باید به دقت تمیز شود. نظافت این وسیله هم سلامت نوزاد را حفظ می‌کند و هم از بروز بیماری‌های عفونی در مادر جلوگیری به عمل می‌آورد. احتمال اینکه بتوانید شیردوش را در ماشین ظرف‌شویی قرار بدهید و بشویید هم وجود دارد اما قبل از آن به این نکات در شست و شو دقت کنید:

    • بخش‌های مختلف پمپ شیردوش را بلافاصله بعد از استفاده از وسیله با آب سرد، آب بکشید.
    • بعد از آب‌کشی، هر قطعه از این وسیله را به دقت با مایع ظرف‌شویی و آب گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه بشویید.
    • زمانی که شست و شوی قطعات مختلف به پایان رسید، آنها را در جاظرفی تمیز بگذارید تا آب آن خشک شود یا از یک پارچه/دستمال کاغذی کاملا تمیز برای خشک کردن قطعات شیردوش استفاده کنید. استفاده از حوله برای خشک کردن، فکر زیاد خوبی نیست زیرا احتمال اینکه جرم و میکروب در پرزهای حوله پنهان باشد بسیار زیاد است.
    • بعد از خشک شدن قطعات مختلف شیردوش، بخش‌های گوناگون آن را سرهم کنید و بعد در کابینت، کمد و... بگذارید.

    استرلیزه کردن بخش‌های مختلف شیردوش را یاد بگیرید

    خرید شیردوش

    استرلیزه کردن بخش‌های مختلف شیردوش همیشه ضروری نیست. اگر نوزادتان زیر سه ماه دارد یا از نظر سیستم ایمنی بدن دچار ضعف است، باید ضدعفونی و استرلیزه کردن شیردوش را حتما در نظر داشته باشید. فراموش نکنید که وقتی می‌خواهید برای اولین بار از شیردوش استفاده کنید هم لازم است تا آن را کاملا تمیز و استرلیزه کنید. برای استرلیزه کردن باید:

    • پمپ وسیله را به خوبی با آب و مایع ظرف‌شویی بشویید؛
    • قطعات و بخش‌هایی از دستگاه را که قابل قرار دادن در آب جوش هستند، در یک قابلمه پر از آب بگذارید؛
    • آب را به مدت پنج دقیقه بجوشانید؛
    • بعد از اینکه قطعات در آب جوش پاکسازی شدند، آنها را به کمک یک انبر از ظرف خارج کنید.

    در آخر

    بخشی از شیردوش در تماس با نوک پستان و حوالی آن قرار می‌گیرد. باید در هنگام خرید به تناسب اندازه وسیله با پستان دقت داشته باشید. برخی از برندها با در نظر گرفتن ابعاد مختلف پستان مادران، اقدام به تولید شیردوش‌هایی با اندازه‌های مختلف در قطعه متصل‌شونده به پستان کرده‌اند. اما برخی از برندها هم این موضوع را در نظر ندارند. پس خودتان در هنگام خرید شیردوش به موضوع تناسب دقت داشته باشید. به این نکات هم توجه کنید:

    • شیر دوشیده را می‌توانید تا چهار ساعت در دمای اتاق (۲۵ سانتی‌گراد یا کمتر) نگهداری کنید؛
    • شیر دوشیده را می‌توانید تا چهار روز (در دمای ۴.۴ سانتی‌گراد) در یخچال نگهداری کنید؛
    • شیر دوشیده را می‌توانید شش تا ۱۲ ماه (در دمای منفی ۱۷.۸سانتی‌گراد یا سردتر) در فریزر نگهداری کنید.

    برای خرید شیردوش در مدل‌های مختلف می‌توانید به وبسایت دیجی‌کالا هم سری بزنید: انواع شیردوش [see_also]741[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید