خرید قاب گوشی و همه نکاتی که باید بدانید

خرید قاب گوشی و همه نکاتی که باید بدانید
راهنمای مطالعه

    قیمت گوشی که می‌دانید این روزها بس ناجوانمردانه بالاست. پس برای به‌ فنا نرفتن چند میلیون تومانی که دست می‌گیرید به‌ناچار باید به استفاده از قاب‌های محافظتی متوسل شوید. در این مطلب «درجه» از ضرورت خرید قاب گوشی و انواع مدل‌ها و جنس‌های موجود برایتان نوشته‌ایم. با ما همراه باشید.

    گفتنی‌ها زیاد است و بی‌مقدمه با ضرورت خرید قاب گوشی شروع می‌کنیم:

    اصلا چرا باید قاب گوشی بخریم؟

    ضرورت خرید قاب گوشی

    شاید شما هم جزو آن‌دسته از افرادی باشید که معتقدند گوشی با قاب زشت می‌شود. اما اگر از ما می‌پرسید، در خرید قاب گوشی تردید نکنید. این روزها گوشی موبایل حکم طلا دارد. البته تا زمانی که پخش زمین نشده باشد! وگرنه دیگر ارزشی ندارد. مهم‌ترین دلایلی که می‌توان برای ضرورت خرید قاب گوشی برشمرد عبارت‌اند از:

    • جلوگیری از صدمات فیزیکی: بعضی وسایل روزمره را هر چند بار هم که زمین بزنیم خیالی نیست. اما سخت توصیه می‌کنیم که هرگز جاذبه زمین را با انداختن گوشی به کودک‌تان نشان ندهید! زمین‌خوردن گوشی، درحالی‌که هیچ قاب محافظی ندارد، مساوی است با صدمات فیزیکیِ گاها تعمیرناپذیر و تضعیف محسوس عملکرد.
    • محافظت از اطلاعات: متأسفانه از وقتی گوشی به دست شدیم، دیگر تلاشی برای به خاطر سپردن هیچ شماره‌ تماسی نمی‌کنیم. حالا اگر برای مخزن اطلاعات‌مان اتفاقی بیفتد، مثلا گوشی طفلکی را طوری زمین بزنیم که دیگر قابل‌احیا نباشد، آن‌وقت همه شماره‌های تماس یا حتی گالری عکس‌مان از بین می‌رود!
    • حفظ قیمت گوشی: اگر اهل تعویض گوشی هستید، پس هرگز از خرید قاب طفره نروید. برای اینکه بتوانید گوشی کارکرده‌تان را با قیمت خوبی بفروشید، نباید هیچ‌گونه خط‌وخشی برداشته باشد. برای جلوگیری از ایجاد خط‌وخش هم که راهی جز قاب‌گرفتن گوشی نیست.

    امیدواریم که دلایل فوق برایتان قانع‌کننده بوده باشند. دلیل دیگری هم وجود دارد که البته نمی‌توان گفت ضروری است. قاب گوشی حتی می‌تواند وسیله‌ای برای بیان علایق و روحیات‌مان باشد. باوجود شرکت‌هایی که درزمینه شخصی‌سازی قاب گوشی فعالیت می‌کنند، هیچ بهانه‌ای برای پیدانکردن طرح دلخواه‌تان قابل‌قبول نیست.

    انواع مدل قاب گوشی

    مدل‌های قاب گوشی آن‌قدری متنوع‌اند که شاید برای انتخاب گیج شوید. هر مدلی مخصوص نیازی خاص طراحی شده است و مزایا و معایب خاص خودش را دارد. انواع مدل‌های روز بازار را می‌توان در یکی از انواع زیر جای داد:

    راگِد؛ یغور و بدقواره اما ضدضربه

    خرید قاب گوشی - مدل راگِد

    این مدل قاب‌ها، معروف به راگِد (rugged)، از قدرت محافظتی بالایی برخوردارند. اما سنگین و یغورند. همان طور که از هیبت‌شان پیداست، هر گوشی سبک و ظریفی را به تقریبا پاره‌آجر تبدیل می‌کنند! ولی خب برای شماهایی که شغل گوشی خراب‌کنی دارید بهترین‌ گزینه‌‌اند. چون قاب‌های راگِد در شرایط کاری سخت مانع ضربه‌های مهلک به گوشی می‌شوند. برای گوشی‌های بدنه‌شیشه‌ای هم که فوق‌العاده آسیب‌پذیرند، می‌توانید روی اینها حساب کنید.

    راگِدها همه کناره‌های گوشی و همچنین لبه‌های روی صفحه را پوشش می‌دهند. همین است که تا حد زیادی ضدضربه و لیزنخورند. حتی از دست خیس هم به‌راحتی لیز نمی‌خورند. البته به‌خاطر همین کت‌وکلفتی و لیزنبودن‌شان برای استفاده در جیب چندان راحت نیستند. برای حل این مشکل در آقایان استفاده از نگهدارنده‌های کمربندی را پیشنهاد می‌کنیم. درضمن شاید به‌دلیل ضخیم‌بودن این مدل قاب‌ها احساس کنید که فشاردادن دکمه‌های کناری کمی سخت شده است. 

    تاف؛ سخت و مقاوم و درعین‌حال جمع‌وجورتر از راگِد

    قاب‌های مدل تاف (tough) به اندازه راگِدها کت‌وکلفت نیستند. البته این مدلی‌ها هم گوشی را اندکی حجیم و سنگین می‌کنند. اما این افزایش حجم و وزن در حد راگِدها نامطلوب نیست. بهتر است در بین قاب‌های تاف دنبال مدلی باشید که کمی از لبه‌های روی صفحه را هم بپوشاند. این مدل قاب‌ها معمولا به ساختاری دولایه مجهزند: یک لایه پلی‌کربنات سخت و یک لایه داخلی نرم‌تر مانند سیلیکون برای جذب شوک ناشی از ضربه. در توضیحات برخی از این‌دست قاب‌ها شاید ببینید که به دارابودن نشان تست سقوط و تأیید مقاومت در برابر ضربه براساس استانداردهای نظامی اشاره شده است.

    اِسلیم (استاندارد)؛ سبک و ظریف و البته نسبتا مقاوم

    خرید قاب گوشی - مدل اِسلیم

    اگر به‌هیچ‌وجه حاضر نیستید که استایل گوشی خوشگل‌تان تحت تأثیر قاب‌های کت‌وکلفت تغییر کند، پس قاب‌های اِسلیم (slim) یا استاندارد برایتان بهترند. با قاب‌های راگِد یا تاف استایل گوشی دیگر پیدا نخواهد بود. بنابراین تنها درصورتی‌ دنبال قاب‌های یغور و حجیم باشید که حاضرید از ریخت‌وقیافه در ازای محافظت کامل بگذرید. ولی وقتی حفظ استایل گوشی برایتان در اولویت باشد، قاب‌ اِسلیم اولین پیشنهاد ما به شماست.

    مطمئنا با قاب‌های این مدلی آشنایی دارید. این مدل قاب‌ها پشت و کناره‌های گوشی را می‌پوشانند. پس در این نواحی خیال‌تان از بابت خط‌وخش راحت خواهد بود. اینها در برابر ضربات ناشی از سقوط هم تا حدودی مقاوم‌اند. منتها تضمینی در کار نیست. پس اگر سراغ اِسلیم‌ها رفتید، بدانید که نمی‌توانید در این مورد خیلی روی قدرت محافظتی قاب حساب کنید. اما، همان طور که گفتیم، قاب‌های اِسلیم درعوض خصوصیات ظاهری مشتری‌پسندی دارند. مهم‌ترین‌شان اینکه به‌لحاظ تنوع طرح و رنگ محشرند. حتی اگر روی پیدابودن خود استایل گوشی خیلی تأکید دارید، می‌توانید اِسلیم شفاف بخرید.

    خلاصه که قاب‌های اِسلیم را اکثرا به‌خاطر سبکی، محافظت نسبی و البته قیمت مناسب‌ترشان انتخاب می‌کنند.

    [related]8810[/related]

    کتابی؛ شکیل و خوش‌دست مناسب داخل کیف

    خرید قاب گوشی - مدل کتابی

    قاب‌های کتابی با اسامی مختلفی ازجمله فولیو (folio)، فلیپ کاور (flip cover) یا کیف کلاسوری هم شناخته می‌شوند. این نوع قاب‌ها از هم پشت و هم جلوی گوشی محافظت می‌کنند. منتها ازلحاظ میزان محافظت‌کنندگی می‌توانند از مدلی به مدل دیگر متفاوت باشند. مدل‌هایی که قاب داخل‌شان هر چهار طرف گوشی را پوشش می‌دهد طبیعتا بهترند.

    مهم‌ترین مزیت قاب‌های کتابی برای استفاده داخل کیف است. اینها به‌دلیل پوشاندن صفحه از برخورد اجسام خط‌انداز مانند کلید و پول‌خرد با سطح رویی گوشی جلوگیری می‌کنند. ازلحاظ ریخت‌وقیافه هم معمولا شکیل و خوش‌دست‌اند و تنوع مدل تقریبا خوبی دارند. جالب‌تر اینکه قاب‌های کتابی در برخی مدل‌ها از ویژگی خودایستایی برخوردارند. یعنی می‌توانید در مواقع نیاز، مثلا هنگام تماشای فیلم، از پایه پشت قاب برای ایستاندن گوشی کمک بگیرید. مدل‌هایی هم هستند که خود قاب برای ایستاندن گوشی تا می‌شود.

    قاب‌های کتابی در برخی مدل‌ها به‌صورت آهنربایی بازوبسته می‌شوند. آهنربایی‌ها ممکن است داخل کیف براثر حرکت باز شوند و صفحه گوشی در معرض برخورد با سایر اشیای قرار بگیرد. ولی مدل‌های دکمه‌ای یا کیفی از این بابت مطمئن‌ترند. این نکته را هم اضافه کنیم که با قاب‌های کتابی دسترسی به صفحه گوشی اندکی کُند می‌شود. پس اگر می‌خواهید که بلافاصله پس از بیرون‌آوردن گوشی از جیب یا کیف‌تان قادر به پاسخ‌گویی باشید، دور این مدل را خط بکشید. البته ناگفته نماند که کتابی‌ها مدل‌های پیشرفته و هوشمند هم دارند. طوری‌که می‌توانید بدون نیاز به بازکردن کاور قادر به کنترل تماس‌های ورودی یا مشاهده ساعت باشید.

    بامپِر؛ ساده و سبک با قابلیت ضربه‌گیری

    خرید قاب گوشی - مدل بامپِر

    بامپِرها (bumper) دراصل برای محافظت از لبه‌ها طراحی شده‌اند. به همین دلیل لبه‌های نسبتا ضخیمی دارند تا در کناره‌های گوشی قادر به جذب شوک ضربه باشند. منتها بامپرها معمولا از پشت گوشی محافظت چندانی نمی‌کنند. پس یادتان بماند که این مدل قاب‌ها قدرت محافظتی محدودی دارند. ولی خب خیلی ساده و سبک‌اند و جزو خوش‌قیمت‌‌ترین‌های بازار محسوب می‌شوند.

    قاب شارژ (باتری‌خور)؛ ناجی گوشی‌های شارژ‌ خالی‌کن

    خرید قاب گوشی - مدل باتری‌خور

    با این مدل قاب‌ها می‌توانید به‌محض خالی‌شدن باتری گوشی به امکانات شارژ مجهز باشید. یعنی بدون اینکه نیازی به حمل جداگانه پاوربانک داشته باشید قادر به شارژکردن گوشی با باتری تعبیه‌شده داخل قاب خواهید بود. اما باید بدانید که ظرفیت شارژ قاب‌های این مدلی کم و محدود است. اما نمی‌توان ادعا کرد که در مواقع ضروری کارراه‌انداز نیست. درضمن فراموش نکنید که قاب‌های شارژ به‌دلیل تعبیه باتری طبیعتا سنگین و حجیم‌اند. ضمن اینکه به‌لحاظ ساخت بیشتر از محافظت‌کنندگی روی قابلیت شارژشان تأکید شده است.

    قاب گوشی چه مدلی بخرم؟

    عمده مدل‌های موجود را باهم بررسی کردیم. اما شاید هنوز در انتخاب مردد باشید. خب اول صادقانه بگویید که چقدر در زمین‌زدن گوشی استادید؟ با همین یک سؤال قضیه روشن می‌شود. اگر به هر دلیلی، بی‌‌احتیاطی یا شرایط کاری، معمولا زیاد گوشی از دست‌تان می‌افتد یا تحت تأثیر آسیب‌های محیطی خواهد بود، قاب‌هایی که پوشش‌دهی کامل‌تر و قوی‌تری دارند را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگرچه این مدل قاب‌ها روی وزن و ابعاد گوشی تأثیر نامطلوب خواهند داشت، اما حداقل مطمئن‌ترند. ولی اگر مراقب‌اید و محافظت‌ نه‌چندان اغراق‌آمیز هم برایتان جواب می‌دهد، همان قاب‌های استاندارد یا بامپِرها کفایت می‌کنند.

    علاوه‌بر مدل ساختاری قاب حتی می‌توانید براساس جنس هم تصمیم بگیرید. پس بگذارید چند نکته‌ای را هم درخصوص انواع جنس قاب گوشی با شما در میان بگذاریم.

    انواع جنس قاب گوشی

    خرید قاب گوشی - انتخاب جنس

    لاستیکی، ژله‌ای و سلیکونی

    اگر به هریک از این اسامی برخوردید، بدانید که با قابی نرم و انعطاف‌پذیر طرف‌اید. این جنس قاب‌ها قابلیت ارتجاعی بالایی دارند. ازاین‌رو هم به‌راحتی قابل‌نصب‌‌اند و هم شدت ضربات را خنثی می‌کنند. از دیگر مزایای قاب‌های این جنسی می‌توان به لیزنبودن‌شان اشاره کرد. تازه در مقایسه با سایر جنس‌ها خیلی هم قیمت‌مناسب‌اند. اما خب مثلا سیلیکون اندکی چسبنده است و زود کثیف می‌شود.

    پلاستیک

    پلاستیک پرمصرف‌ترین ماده برای ساخت قاب گوشی است. ارزان هم تمام می‌شود. ازجمله رایج‌ترین پلاستیک‌های مورداستفاده در ساخت گوشی عبارت‌اند از پلی‌کربنات (PC) و پلی‌یورتان ترموپلاستیک (TPU). قاب‌های پلاستیکی در مقایسه با سیلیکون از تنوع بالاتری برخوردارند. اما قاب‌های پلاستیکی را ازلحاظ قدرت محافظتی و دوام می‌توان معمولی ارزیابی کرد. البته به کیفیت ساخت هم بستگی دارد. هرچه قاب از مواد پلاستیکی بی‌کیفیت‌تری ساخته شده باشد، برای مثال زودتر تغییر رنگ می‌دهد. ولی درکل قاب‌های پلاستیکی به‌دلیل تنوع بی‌نظیرشان بسیار محبوب‌اند.

    چرم

    خرید قاب گوشی - جنس چرم

    چرم را خصوصا به شما کلاسیک‌پسندها پیشنهاد می‌کنیم. این جنس قاب‌ها ممکن است از چرم اصل یا مصنوعی باشند. چرم اصل هم که می‌دانید ارزان نیست. اما فوق‌العاده شیک و لاکچری است و هرگز از مد نمی‌افتد. البته این جنس را بیشتر در رده قاب‌های کیفی یا کتابی می‌بینیم. چرم اصل دوام بالایی دارد و براثر استفاده خوش‌ظاهرتر می‌شود. قاب‌های این جنسی لیز نیستند و معمولا به جیب کوچکی هم برای حمل کارت مجهزند. اما متأسفانه قاب‌های چرمی از محافظت خیلی خوبی در برابر ضربات ناشی از سقوط برخوردار نیستند. ضمن اینکه تشخیص چرم اصل از تقلبی کار آسانی نیست.

    فیبر کربن

    فیبر کربن جنس فوق‌العاده مقاوم و بادوام اما درعین‌حال سبک و جذابی است. با قاب‌های این جنسی می‌توانید امیدوار باشید که گوشی گران‌قیمت‌تان از ضربات سخت و ناگهانی احتمالا جان سالم به در خواهد برد. منتها قاب‌های فیبر کربنی ازلحاظ تنوع طرح و رنگ محدودند.

    آلکانترا

    آلکانترا جنس خاصی است که توسط شرکتی به همین نام تولید می‌شود و اتفاقا محبوبیت زیادی هم پیدا کرده است. در قاب‌های این جنسی از پلی‌استر و پلی‌یورتان استفاده می‌شود که جزو بهترین‌ مواد مورداستفاده در ساخت قاب گوشی محسوب می‌شوند. فرمولاسیون ویژه آلکانترا درنهایت قابی بسیار محافظ، خوش‌استایل و بادوام به دست می‌دهد که خیلی هم گران نیست.

    فلز

    قاب‌های فلزی چندان رایج نیستند. معمولا هم از جنس آلومینیوم‌اند. آلومینیوم برای محافظت از گوشی در برابر خط‌وخش جنس فوق‌العاده‌ای است. اما شاید به‌اندازه جنس‌های انعطاف‌پذیرتر در برابر ضربه مقاوم نباشد. مشکل دیگری هم هست و آن اینکه قاب‌های فلزی می‌توانند اندکی سُر باشند. ضمن اینکه ممکن است در سیگنال‌دهی گوشی و قابلیت شارژ بی‌سیم اختلال ایجاد کنند.

    جمع‌بندی

    عمده نکاتی را که باید برای خرید قاب گوشی می‌دانستید با شما مطرح کردیم. در پایان باز هم تأکید می‌کنیم که هزینه‌کردن برای خرید یک قاب محافظ خوب و باکیفیت قطعا ارزشش را دارد. شما که چند میلیون تومان بابت خرید گوشی پول خرج کرده‌اید حیف نیست گوشی نازنین‌تان براثر کشمکش‌های روزمره به‌سادگی لب‌پر شود و از نو بودن بیفتد؟! زمین‌خوردن گوشی هم که قابل‌پیش‌بینی نیست. برای هرکسی ممکن است بالاخره جایی اتفاق بیفتد. مطمئن باشید که قاب گوشی در بسیاری از اتفاقات نجات‌دهنده خواهد بود. [see_also]13308[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید