راهنمای خرید اسکیت برد و هر آنچه که باید در این باره بدانید

راهنمای خرید اسکیت برد و هر آنچه که باید در این باره بدانید
راهنمای مطالعه

    وقتی حرف از اسکیت می‌شوید خیلی‌های به یاد کفش اسکیت می‌افتند. اما اسکیت برد هم ورزشی جذاب است که هم هیجان دارد، هم زمین‌خوردن و دردکشیدن‌های طاقت‌فرسا! اما اگر اهل هیجان و تجربه هستید، این مطلب درجه را از دست ندهید. می‌خواهیم برایتان از نکات پیش از خرید اسکیت برد بگوییم.

    اگر شما هم دوست دارید شخصا این ورزش هیجان‌انگیز را تجربه کنید، بسیار هم عالی است! فقط می‌ماند خرید یک اسکیت برد خوب، که پیشنهاد می‌کنم آن را به ما بسپارید. کافی است با نکات پیش از خرید اسکیت برد آشنا شوید.

    ۱. استایل اسکیت برد چگونه است؟

    استایل اسکیت برد

    تخته اسکیت برد از قسمت‌های مختلفی مانند واشر، مهره محور، پیچ و مهره، تخته اسکیت برد، صفحه پایه، چرخ‌ها، یاتاقان و... تشکیل شده است و هرکدام از اسکیت بردها با توجه به نوع استفاده‌ از آن، طراحی و ساخته می‌شود. بنابراین اولین سوالی که هنگام خرید اسکیت برد باید از خود بپرسید، این است که هدفتان از خرید اسکیت برد چیست؟ آیا می‌خواهید فقط به صورت تفریحی و گهگاه از آن استفاده کنید؟ یا علاقه دارید اسکیت برد را به صورت حرفه‌ای و به عنوان ورزش مورد علاقه‌تان آموزش ببینید و حرکات فنی بزنید؟

    قطعا یک اسکیت برد ارزان که برای استفاده در زمین‌های مخصوص اسکیت برد مثلا در برخی پارک‌ها یا جایگاه‌های ورزشی طراحی شده، با اسکیت بردی که برای استفاده حرفه‌ای طراحی شده، متفاوت است.

    بد نیست بدانید رایج‌ترین اسکیت بردها به شکل مستطیل و دو سر آن به صورت نیم‌دایره است و به اصطلاح به نام اسکیت بردهای چوب بستنی شکل یا popsicle شناخته می‌شود. همچنین صفحه‌های اسکیت برد در اکثر موارد با یکدیگر قرینه هستند. البته تولیدکنندگان، اسکیت بردهایی با صفحات نوک تیر و اشکال فانتزی هم طراحی و تولید کرده‌اند. پس حتما پیش از خرید، ببینید برای چه منظوری می‌خواهید اسکیت برد بخرید.

    ۲. اسکیت بردی با عرض و طول مناسب بخرید

     پهنای اسکیت برد را درنظر بگیرید

    همانطور که در قسمت قبل هم توضیح دادیم، بهتر است پیش از خرید اسکیت برد ابتدا مشخص کنید به‌عنوان یک مبتدی اسکیت برد می‌خرید یا به‌عنوان یک حرفه‌ای؟ اگر مبتدی هستید، پیشنهاد ما این است که هرگز اسکیت بردی که تخته آن بیش از حد باریک است، نخرید. پهنای تخته اسکیت برد مناسب برای مبتدیان معمولا ۲۲ سانتیمتر است. سعی کنید، عرض یا پهنای تخته اسکیت برد شما کمتر از این مقدار نباشد.

    البته صفحه اسکیت برد باریک‌تر هم انتخاب خوبی است، اما نه برای مبتدیان. درست است که با صفحه باریک‌تر بهتر می‌توانید حرکت‌های نمایشی بزنید و با صفحه اسکیت برد با پهنای بیشتر نمی‌توانید به راحتی این حرکات را بزنید، ولی بهتر است ابتدا اصول این ورزش را آموزش ببینید، مطمئن باشید خیلی زود پیشرفت می‌کنید، و می‌توانید اسکیت برد حرفه‌ای خریداری کنید. طول صفحه اسکیت برد هم مثل عرض آن مهم است.

    معمولا طول یک اسکیت برد نرمال برای افراد مبتدی حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر است. اگر عرض صفحه اسکیت برد زیاد باشد، نیرو و انرژی زیادی هنگام انجام تکنیک‌های اسکیت بردینگ نیاز است. از طرفی هم اگر عرض اسکیت برد کم باشد، نمی‌توان تعادل را هنگام انجام این ورزش به خوبی حفظ کرد. بنابراین بهترین عرض و طول برای اسکیت برد باز مبتدی، ۲۲ سانتیمتر برای عرض و ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر برای طول است.

    ۳. شیب صفحه اسکیت برد را چک کنید

    شیب صفحه اسکیت برد را چک کنید

    پس از اینکه طول و عرض صفحه اسکیت برد را خوب بررسی کردید، حالا نوبت این است که به شیب دو قسمت انتهایی صفحه اسکیت برد توجه کنید. منظور دو قسمت خمیده صفحه اسکیت در راستای محور y است. هر چه این شیب بیشتر باشد، اسکیت برد مناسب حرفه‌ای‌هاست. و هرچه این شیب کمتر باشد، برای تازه‌کارها مناسب است.

    جالب است بدانید این شیب کمک می‌کند، تا اسکیت برد سوار به راحتی بتواند حرکات چرخشی، پرش از مانع و ارتفاع‌ها را به خوبی انجام داده و کنترل خوبی روی حرکات و تعادل اسکیت برد داشته باشد. اما برای افراد مبتدی مناسب نیست، چون تعادل خوبی روی انجام حرکات خود نخواهند داشت. بهتر است مبتدی‌ها پس از آموزش و یادگیری ترفندها و اصول این ورزش زیبا و هیجان‌انگیز، اسکیت بردی با صفحه شیبدار خریداری کنند.

    ۴. به نرمی و سختی و کوچکی و بزرگی چرخ‌های اسکیت برد توجه کنید

    چرخهای اسکیت بردیکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید اسکیت برد به آن توجه کنید، چرخ های آن است. اگر مبتدی هستید، بهتر است اسکیت بردی انتخاب کنید که سختی چرخ‌های بین a96 و a99 است. به بیانی ساده‌تر، چرخ‌های اسکیت برد برای مبتدیان بهتر است سختی متوسط داشته باشد و اندازه آن‌ها هم خیلی بزرگ نباشد. درواقع چرخ‌هایی که بزرگ و سفت است، باعث سریع‌تر حرکت کردن اسکیت برد باز می‌شود. و چرخ‌های کوچک‌تر و نرمتر هم باعث می‌شود اسکیت برد باز سرعت کمتری داشته باشد و هم به دلیل بیشتر بودن سطح تماس با زمین، نیاز به نیروی کمتری برای حرکت دارد.

    چرخ اسکیت بردبه طور کلی چرخ‌هایی که بزرگ‌تر و نرم‌تر است، باعث می‌شود اسکیت برد باز سریع‌تر برود ولی مانور دادن و حرکات نمایشی برای وی سخت‌تر می‌شود. این در حالی است که چرخ‌های کوچک‌تر و سخت‌تر، سریع‌تر شتاب می‌گیرد و حرکات نمایشی و فنی هم راحت‌تر انجام خواهد شد.

    ۵. کیفیت یاتاقان‌های اسکیت برد، بسیار مهم است

    یاتاقان های اسکیت برد

    یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب اسکیت برد مناسب، یاتاقان‌های آن است. یاتاقان‌های باکیفیت تاثیر قابل توجهی در طول عمر، حرکت راحت‌تر و چرخش بهتر و روان‌تر چرخ‌ها دارند. یاتاقان یا بلبرینگ، چرخ‌های اسکیت برد را به تیغه محور آن وصل می‌کند و علاوه بر آسان‌تر کردن حرکت چرخ‌ها، باعث می‌شود نیرو به یک اندازه در چرخ‌های اسکیت برد، وارد شود. سوئیس از جمله کشورهای تولیدکننده یاتاقان است. معمولا یاتاقان‌های تولیدی این کشور باکیفیت هستند.

    بهتر است از خرید اسکیت بردی که یاتاقان‌های آن تولید کشور چین است، خودداری کنید. چون ممکن است کیفیت مناسب را نداشته باشد. لزومی ندارد از گران‌ترین و باکیفیت‌ترین یاتاقان‌ها در ساخت اسکیت برد استفاده شود، همین که یاتاقان باکیفیت معمولی هم باشد، کافی است. فقط برای ماندگاری و طول عمر یاتاقان‌ها، باید از گل‌آلودشدن و خیس‌شدن مرتب اسکیت برد، جلوگیری کنید.

    ۶. بهتر است اسکیت برد دارای بوش (بوشینگ)، استاندارد باشد

    بوشینگ در اسکیت برد

    یکی از قطعه‌هایی که در اسکیت برد استفاده می‌شود، بوش یا بوشینگ است. این قطعه بین صفحه پایه و هنگر قرار می‌گیرد و مسئولیت آن نرم کردن چرخش اسکیت برد است. درواقع اگر بوش‌هایی که در ساخت اسکیت برد استفاده شده، بیش از حد استاندارد سفت باشد، اسکیت برد در زمانی که مسیر چرخشی را طی می‌کند، از خود مقاومت زیادی نشان می‌دهد و به اصطلاح به سختی می‌چرخد. این در حالی است که بوش نرم، یک چرخش راحت و بدون دردسر را برای اسکیت برد باز فراهم می‌کند.

    بوش در اسکیت برد

    شما می‌توانید اسکیت بردهای مختلفی را بیابید که در ساخت آن‌ها از انواع بوش‌ها با سختی‌های متفاوت استفاده شده است. و این میزان سختی روی دوام، ریباند و چرخش اسکیت برد نقش مهم و تاثیرگذاری دارد. البته نباید نگران باشید، چون اکثر اسکیت بردهای موجود در بازار، مجهز به بوش‌های مناسب مبتدیان است. ولی اگر حس می‌کنید بوش‌ها سست هستند، کافی است مهره‌های محور صفحه اسکیت را محکم کنید. یا اگر سنگین وزن هستید یا جثه شما نسبت به دیگران کمی بزرگ‌تر است، می‌توانید از فروشنده بخواهید اسکیت بردی به شما معرفی کند که بوش‌های آن سخت‌تر از اسکیت‌ بردهای معمولی باشد.

    ۷. نوار گریپ؛ بسیار مهم در انتخاب یک اسکیت برد مناسب

    نوار گریپ اسکیت برد

    نوار گریپ (Grip tape)، درواقع یک نوع نوار چسب مخصوص است که روی تخته اسکیت برد می‌چسبانند. برای ان که اصطکاک و چسبندگی بین پاهای اسکیت برد باز و صفحه اسکیت برد (تخته اسکیت برد)، ایجاد شود، سطح روی نوار گریپ به صورت دانه‌دانه تولید می‌شود. درواقع با وجود این نوار، پاهای ورزشکار زمانی که می‌خواهد تکنیک‌ها و مانورهای مختلف را اجرا کند، نمی‌لغزد.

    تولیدکنندگان معمولا نوار گریپ را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف می‌سازند. اما بد نیست بدانید، بهتر است نوار گریپ به رنگ تیره یا سیاه باشد؛ چون نسبت به نوار گریپ‌های شفاف و رنگی باکیفیت‌تر، نازک‌تر و از همه مهم‌تر بادوام‌تر است.

    ۸. سایز کفش شما تاثیری در عرض اسکیت برد ندارد

    سایز کفش در عرض اسکیت بردممکن است هنگام خرید اسکیت برد تصور کنید چون سایز پای شما بزرگ است، پس بهتر است اسکیت بردی با عرض صفحه زیاد خریداری کنید. اما این یک تصور کاملا اشتباه است. سایز پا و کفشی که می‌پوشید هیچ تاثیری در کم یا زیاد بودن عرض صفحه اسکیت برد ندارد. البته این مسئله تا زمانی درست است که سایز کفش شما به اندازه سایز کفش یک بستکتبالیست بسیار قد بلند نباشد!

    طبیعتا اگر چنین باشد، شما علاوه بر این که پای بزرگی دارید، وزن زیاد و هیکل درشتی هم دارید. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک اسکیت برد با صفحه عریض استفاده کنید.

    ۹. برند تاثیر زیادی در کیفیت اسکیت برد ندارد

    برند اسکیت برد

    بسیاری از کسانی که اسکیت برد می‌خرند، تصور می‌کنند، برند تاثیر زیادی در کیفیت و مرغوبیت اسکیت برد دارد. درواقع این چنین نیست. مهم نیست چه برندی خریداری می‌کنید، فقط باید دقت کنید، صفحه اسکیت برد مرغوب و باکیفیت باشد. بسیاری از شرکت‌های سازنده اسکیت برد، تخته‌های اسکیت برد را از تولیدکنندگان مخصوص تخته اسکیت برد تهیه می‌کنند و اکثرا از چوب افرای فشرده و حداقل متشکل از ۷ لایه فشرده است.

    ممکن است شما هم با برخی از فروشندگان روبه‌رو شوید که ادعا ‌کنند، محصول تولیدی آن‌ها بهترین است و اگر از برند ناشناخته خریداری کنید، به احتمال زیاد صفحه اسکیت برد شما خیلی زود می‌شکند. این ادعا اصلا درست نیست! همانطور که قبلا هم گفتیم، اکثر تولیدکنندگان اسکیت برد، صفحه خود را از شرکت‌هایی خریداری می‌کنند که کارشان تولید صفحه اسکیت برد است. پس مرغوبیت صفحه اسکیت برد ربطی به برند ندارد. اگر هم اتفاقی اسکیت بردی بخرید که بلافاصله پس از یک روز استفاده، صفحه‌اش بشکند، این از بدشانسی شماست.

    پیشنهاد می‌کنیم، حتما اصول و فوت‌وفن‌ها را آموزش ببینید. در این صورت مطمئن باشید به این راحتی‌ها هم صفحه اسکیت برد شما نه می‌شکند نه آسیب می‌بیند. فقط تا جایی که امکان دارد، از اسکیت بردهای ساخت چین، خریداری نکنید. چون در بین سایر اسکیت بردها کیفیت مناسبی ندارد.

    ۱۰. به استحکام تیغه (Trucks) اسکیت برد، دقت کنید

    تیغه در اسکیت برد

    یکی از قسمت تشکیل‌دهنده یک اسکیت برد، تیغه آن است. تیغه چرخ‌ها و بلبرینگ را به صفحه اسکیت برد وصل می‌کند. اکثرا جنس تیغه‌ها از فلز و انواع آلیاژهای آلمومینیومی است. صفحه پایه و معلق‌کننده یا هنگر (Hanger)، نام دو قسمت اصلی تشکیل‌دهنده تیغه است. درواقع این دو قسمت اصلی، تیغه را به تخته اسکیت برد متصل می‌کند. محور حرکتی اسکیت برد هم در همین قسمت تعبیه شده است.

    برای آنکه اسکیت بردی که خریداری می‌کنید، تا مدت‌ها برای‌تان کار کند و چرخ‌ها و بلبرینگ به این راحتی‌ها آسیب نبیند، بهتر است تیغه اسکیت برد، مقاوم و مرغوب باشد. درواقع دلیل این مسئله هم نقش تیغه در اتصال چرخ‌ها و بلبرینگ به صفحه اسکیت برد است. اگر تیغه مقاوم نباشد، در زمان انجام حرکت‌های نمایشی ورزشکار، فشار زیادی به آن وارد شده و احتمال آسیب دیدن اسکیت برد، بالا می‌رود.

    ۱۱. هرگز در خرید اولین اسکیت بردتان، زیادی هزینه نکنید

    خرید اولین اسکیت برد

    تا به اینجا در مورد نکات مهم برای خرید اسکیت برد صحبت کردیم. اینکه صفحه، چرخ‌ها، بلبرینگ، نوار گریپ، طول و عرض صفحه و... چه ویژگی‌هایی داشته باشد. یکی از اسکیت‌ برد بازهای حرفه‌ای در مقاله‌ای از تجربیات خود نوشته بود که هرگز هزینه زیادی در خرید اولین اسکیت برد خود نپردازید.

    او اضافه کرده بود که درواقع این نخستین اسکیت بازی شماست و می‌توانید، پس از یادگیری تمام اصول اسکیت سواری، خودتان به آرامی قطعات اسکیت برد را تعویض کنید. قابلیت تعویض قطعات یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های اسکیت برد است. نیازی نیست در اولین خریدتان، اسکیت بردی عالی با بهترین قطعات بخرید که قطعا هزینه زیادی برایتان به‌همراه خواهد داشت. اول بیاموزید که چگونه یک اسکیت باز حرفه‌ای شوید، پس از آن به اندازه کافی زمان دارید تا بهترین قطعات را بر اسکیت برد خود سوار کنید.

    و اما کلام آخر ...

    شما هم از علاقه‌مندان به اسکیت برد هستید؟ در چه سطحی کار می‌کنید؟ حرفه‌ای یا مبتدی؟ آیا تا به امروز تجربه خرید اسکیت برد داشته‌اید؟ چه خوب است اگر اسکیت برد خریده‌اید، از تجربه‌های خود در قسمت نظرات بگویید. نکاتی که ما در این مقاله به آنها اشاره نکرده‌ایم و با رعایت آنها می‌توان یک اسکیت برد مناسب خرید. مطمئنا دوستانی که این مقاله را می‌خوانند، با راهنمایی شما، انتخاب بهتری خواهند داشت.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید