لوازم مراقبت از نوزاد؛ برای مراقبت از نوزاد به چه لوازمی نیاز داریم؟

لوازم مراقبت از نوزاد؛ برای مراقبت از نوزاد به چه لوازمی نیاز داریم؟
راهنمای مطالعه

    آیا به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اید و یا مسئولیت مراقبت از نوزادی را به عهده گرفته‌اید و نمی‌دانید دقیقا لوازم مورد نیاز برای مراقبت از نوزاد، کدام‌ها هستند؟ این مقاله از «درجه» در این خصوص به شما کمک می‌کند. همچنین اگر منتظر ورود نوزادی هستید؛ خواندن این مطلب کمکتان می‌کند بدانید دقیقا باید چه وسایلی بخرید.

    لوازم مورد نیاز مراقبت از نوزاد

    وقتی قصد دارید از نوزاد مراقبت کنید، به لوازم متعددی، از جمله لوازم مربوط به تغذیه، خواب و نظافت او نیاز دارید. اما خرید تمام این وسایل گاهی‌اوقات گیج‌کننده می‌شوند. ممکن است برخی از وسایل را فراموش کنید یا اصلا ندانید که کدام وسیله، کار مراقبت از نوزادتان را آسان‌تر می‌کند. نگران نباشید؛ ما در اینجا فهرستی از کالاهایی که برای نوزادتان نیاز دارید، تهیه کرده‌ایم.

    • لباس‌های کمد نوزاد
    • لوازم اتاق خواب نوزاد
    • لوازم تعویض پوشک نوزاد
    • لوازم حمام نوزاد
    • لوازم تغذیه نوزاد
    • لوازم بهداشتی نوزاد
    • برخی دیگر از تجهیزات مورد نیاز نوزاد

    اول: با لباس‌های کمد نوزاد آشنا شویم:

    مراقبت از نوزاد، لباس

    ۱. لباس یکسره یا سرهمی (۴ تا ۸ دست)

    لباس سرهمی معمولا پای ثابت کمد لباس نوزادان هستند. بیشتر مردم از این لباس‌ها برای نوزادان استفاده می‌کنند. زیرا این نوع لباس کل بالاتنه نوزاد را می‌پوشاند؛ پایین آن مانند بلوز مدام بالا نمی‌رود و شکم و پهلوی کودک بیرون نمی‌افتد. در فصول سرد هم می‌توان از این نوع لباس که دست‌ و پاها را هم می‌پوشاند، تهیه کرد. خوشبختانه این لباس‌ها خیلی گران نیستند و می‌توانید چند دست از آن را بخرید.

    در ضمن انواع رولباسی بچگانه هم وجود دارد که مانند لباس‌های سرهمی است ولی سایز آنها بزرگتر است و می‌توان پیش از بیرون بردن نوزاد، آن را روی لباس‌های دیگر نوزاد، پوشاند.

    ۲. بلوز آستین کوتاه نوزاد (۴ تا ۸ دست)

    این بلوزها  معمولا زیر پیراهن‌های دیگر به تن نوزاد پوشانده می‌شوند. البته بهتر است بلوزهایی انتخاب کنید که اندازه‌شان کمی بزرگتر از اندازه فعلی نوزادتان باشد. زیرا نوزادان رشد نسبتا سریعی دارند. می‌توانید اندازه یکی از لباس‌ها را کاملا اندازه بدن نوزاد انتخاب کنید و باقی را بزرگتر بخرید. همچنین می‌توانید بلوز نوع آستین کیمونوی آن را بخرید تا کودک‌تان در آن احساس راحتی داشته باشد.

    بلوز آستین کوتاه نوزاد

    ۳. شلوار نوزاد (۴ تا ۸ دست)

    شلوار نوزاد یکی از مهم‌ترین لباس‌های نوزاد است که تقریبا با هر لباس دیگر نوزاد همراه می‌شود. شلوار نوزاد بهتر است از جنس نخ باشد تا پوست نوزاد صدمه نبیند. البته در فصول گرم سال، نوع نازک آن را انتخاب کنید. همچنین پوشاندن و درآوردن شلوارها معمولا سخت است، بنابراین شلوار را کمی گشادتر از سایز اصلی نوزادتان تهیه کنید.

    شلوار نوزاد

    ۴. ژاکت دکمه‌دار نوزاد (۱ تا ۳ دست)

    وقتی هوا سرد می‌شود، باید لباس گرم به تن نوزادتان کنید. مخصوصا اگر او را برای گردش بیرون از خانه می‌برید. ژاکت، یکی از بهترین گزینه‌هاست. البته نوع دکمه‌دار که دکمه‌های آن جلوی لباس قرار گرفته باشد، بهتر است. برخی از ژاکت‌ها هم کلاه دارند. اما اگر برای نوزادتان کلاه خریده باشید، خریدن ژاکت کلاه‌دار خیلی ضروری نیست.

    ژاکت دکمه‌دار نوزاد

    ۵. جوراب (۴ تا ۷ دست)

    جوراب نوزاد

    تا زمانی‌که نوزاد به راه نیفتد، به کفش نیاز ندارد. اما استفاده از جوراب از همان روز اول تولد برایش ضروری است. خیلی از مادرها می‌پرسند که آیا پوشاندن جوراب واقعا لازم است؟ باید گفت، نوزادان معمولا به سرعت گرمای بدن خود را از دست می‌دهند و  بدن‌شان به‌راحتی نمی‌تواند دمای خود را کنترل و تنظیم کند. بنابراین استفاده از جوراب نازک در دمای اتاق و البته نوع ضخیم آن در هوای آزاد ضروری است. هنگام خرید جوراب نباید جوراب‌های تنگ بخرید. جوراب‌های تنگ روی پای کودک خط می‌اندازند.

    جوراب

    ۶. کلاه نوزادی (۱ تا ۳ دست)

    سر نوزادان خیلی زود سرد می‌شود و  باید آن را گرم نگه‌ ندارید بنابراین از همان ابتدای تولد برای او کلاه‌های نرم و مناسب بخرید. کلاه نوزادی در انواع متفاوت وجود دارد. در فصل گرم تابستان، کلاه نخی یا کلاه‌های لبه‌دار که جلوی نور خورشید را بگیرند، تهیه کنید و برای فصول سرد زمستان، کلاه‌های نسبتا گرم که البته تا روی گوش‌های او را بپوشاند، بخرید.

    کلاه نوزادی

    ۷. دستکش نوزادی

    گاهی‌اوقات والدین متوجه پوست دست نوزادان خود می‌شوند که به رنگ بنفش شده یا نوزاد احساس سرما می‌کند. همچنین بیشتر مواقع نوزادان بدون اینکه متوجه باشند، با ناخن‌های دست‌شان، پوست صورت‌شان را چنگ می‌اندازند. بنابراین خریدن دستکش‌های نوزادی- البته نازک و نخی- برای آنها ضروری است. همچنین در فصل سرد سال باید دستکش‌های ضخیم برای گرم نگهداشتن دست‌های او تهیه کرد. البته یادتان باشد که بدن نوزاد نباید بسیار گرم شود؛ زیرا او را در خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد قرار می‌دهد. 

    دستکش نوزادی

    ۸. پتوی نوزاد (۲عدد)

    پتوی دورپیچ یا پوشیدنی نوزاد، یکی دیگر از لوازم ضروری مراقبت از نوزاد است. این پتوها به‌راحتی نوزادتان را گرم نگه می‌دارند. البته اگر مراقب نباشید، پتوها ممکن است روی صورت نوزاد قرار گیرند و او را در معرض خطر خفگی قرار دهند. بنابراین پتوهای پوشیدنی در اینجا بسیار بهتر هستند. این پتوها در طرح‌های مختلف، زیپ‌دار یا آستین‌دار و بدون آستین تولید می‌شوند و با خیال راحت می‌توانید نوزادتان را گرم نگه‌ دارید.

    پتوی نوزاد

    ۹. قنداق فرنگی (۳ اندازه مختلف)

    اگر در روزهای سرد زمستانی می‌خواهید نوزادتان را بیرون از خانه ببرید، قنداق فرنگی به‌کارتان می‌آید. این قنداق مانند کیسه‌ای می‌ماند که می‌توانید نوزادتان را درون آن بگذارید و از سرمای زمستان او را محفوظ نگه دارید. هنگام خرید این قنداق‌ها به اندازه آنها توجه کنید تا کاملا اندازه قد نوزادتان باشد. البته بهتر است سه عدد قنداق فرنگی با اندازه‌های مختلف بخرید. زیرا رشد نوزاد سریع است. مراقب باشید جنس پارچه قنداق از نوع ضد آب باشد.

    قنداق فرنگی

    دوم: لوازم اتاق خواب نوزاد را بشناسیم:

    مراقبت از نوزاد، اتاق

    بهتر است که اتاق نوزاد مبلمان مخصوص به خود را داشته باشد تا او ایمن‌تر باشد و در عین حال بتوانید از او راحت‌تر مراقبت کنید. فهرست لوازم اتاق نوزاد به عبارت زیر هستند:

    • گهواره

    محل خواب نوزاد باید امن و آرام باشد؛ بنابراین به محض تولد نوزاد باید برای او تختخوابی مناسب بخرید. از طرفی نوزاد در دوران جنینی، که در رحم مادر بوده، تمام حرکات مادر را حس می‌کرده است، پس تکان‌های گهواره می‌تواند به او حس امنیت و آرامش دهد. همچنین حرکات گهواره‌ می‌تواند تعادل نوزاد را تحریک کند و این به نوبه‌ خود، زمینه‌ای برای رشد مهارت‌های حرکتی نوزاد خواهد شد. بنابراین بهتر است به جای تختخواب ثابت، برای او گهواره بخرید.

    گهواره

    • تشک سفت و پهن

    تشک نوزاد باید کاملا متناسب گهواره‌ای باشید که می‌خرید. فواصل موجود بین تشک و گهواره ممکن است نوزاد را به خطر اندازد. همچنین تشک نوزاد باید کاملا سفت باشد. تشک نرم باعث می‌شود که سر یا صورت نوزاد درون تشک فرو رفته و او در خطر خفگی یا حتی مرگ ناگهانی نوزاد قرار دهد. هنگام خرید تشک به کیفیت آن توجه کنید. معمولا هر چه قیمت تشک بیشتر می‌شود، لایه رویی آن ضخیم‌تر و در برابر صدمات مقاوم‌تر می‌شود. هرگز از تشک‌های دست دوم برای نوزاد‌تان استفاده نکنید. تشک نو از نظر بهداشتی، نوزاد را به خطر نمی‌اندازد.

    تشک نوزاد

    • ملحفه

    نوزاد برای رشد کامل باید بیشتر زمان روز را در خواب باشد؛ بنابراین مدت زمان زیادی روی تشک خود است. پس برای اینکه تشک به سرعت کثیف نشوند، روی آن ملحفه بکشید. ملحفه از جنس‌های مختلفی در بازار تولید می‌شود. به دلیل اینکه پوست نوزاد بسیار نرم و حساس است، باید ملحفه‌ای برای او بخرید که نرم و لطیف و قابل تنفس باشد. ملحفه‌های از جنس پنبه (نخی)، گزینه خوبی هستند. آنها نرم و همچنین ارگانیک‌اند؛ بدین معنا که از مواد شیمیایی کمتری تولید شده‌اند و موجب حساسیت پوستی در نوزاد نمی‌شوند. تنها ایراد ملحفه پنبه‌ای این است که به سرعت چروک می‌شود اما به دلیل اینکه این پارچه روی تشک را محکم می‌گیرد، چروک آن خیلی مشخص نمی‌شود.

    ملحفه

    • دوربین کنترل کودک

    بیشتر والدین از اینکه نوزاد‌شان را در اتاق تنها بگذارند، نگران هستند و دائما می‌خواهند وضعیت آن را کنترل کنند. اینجا بهترین راهکار استفاده از دوربین کنترل کودک است. یک دوربین مطمئن می‌تواند خیال شما را از وضعیت کودک‌تان راحت کند. می‌توانید هر لحظه و هر کجای خانه که هستید، مراقب فرزندتان هم باشید. انواع متفاوتی از دوربین‌های کنترل کودک در بازار وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را بخرید.

    دوربین کنترل کودک

    سوم: لوازم تعویض پوشک نوزاد کدامند؟

    مراقبت از نوزاد، تعویض

    حداقل ۲ سال کودک‌تان به لوازم مربوط به تعویض پوشک نیاز دارد. در ادامه لوازم مربوط به تعویض پوشک کودک را برایتان نوشته‌ایم:

    ۱. پوشک یکبار مصرف

    هنگام مراقبت از نوزاد، تعویض پوشک، سخت‌ترین قسمت آن به‌ نظر می‌رسد. اما مطمئن باشید که پس از مدتی به‌راحتی و بی‌دردسر آن را انجام می‌دهید. نوزادان به تعداد بسیاری پوشک نیاز دارند. موقع خرید پوشک، باید به موارد متعددی از جمله، مقدار جذب رطوبت، هزینه، اثر آن در محیط‌زیست و البته حساسیت‌زا نبودن آن توجه کنید. در بازار انواع پوشک وجود دارد که می‌توانید مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید. در مورد نکات خرید پوشک، این مطلب به‌کارتان می‌آید.

    پوشک

    ۲. تشک یا زیرانداز تعویض کودک

    پوشک نوزادان مرتب باید عوض شود. بنابراین باید جایی مخصوص این کار داشته باشید تا تعویض پوشک بچه را راحت‌تر انجام دهید. بنابراین خرید تشک یا زیرانداز تعویض کودک ضروری است. این زیراندازها باعث می‌شود که تشک خواب یا هر قسمت دیگر خانه تمیز بمانند و کودک‌تان هم روی آنها احساس آرامش کند. انواع متفاوت زیرانداز یا تشک تعویض کودک در بازار وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. البته زیراندازهای یکبار مصرف هم در بازار هستند که بهترین انتخاب برای روزهایی‌ است که به سفر می‌روید.

    تشک تعویض کودک

    ۳. دستمال مرطوب نوزاد

    والدین معمولا هنگام تعویض پوشک کودک، بدن او را شسته و از آلودگی‌ها پاک می‌کنند. اما همیشه و در هر مکانی نمی‌توان، نوزاد را به‌راحتی شست و تمیز کرد. در اینگونه مواقع، دستمال مرطوب گزینه خوبی به حساب می‌آید. دستمال مرطوب ضدباکتری و ضدعفونی‌کننده است.

    موقع خرید دستمال مرطوب، ضخامت و اندازه آن را در نظر بگیرید. اگر دستمال نازک و کوچک باشد، ممکن است برای هر بار تمیز کردن نوزاد، مجبور به استفاده بیش از یک دستمال شوید. در ضمن از نوع بی‌بوی آن استفاده کنید تا احتمال حساسیت پوستی نوزادتان بسیار کم شود. همچنین دستمال‌های فاقد مواد شیمیایی دوستدار محیط زیست به‌کار برید و به آلودگی محیط زیست اضافه نکنید.

    دستمال مرطوب

    ۴. پماد پای نوزاد

    معمولا پای نوزاد به دلیل پوشیدن پوشک قرمز شده و جوش می زند. به این وضعیت، سوختگی پای نوزاد می‌گویند. پوست قسمت باسن و ران‌های کودک متورم، قرمز و حساس می‌شود و حتی این آثار سوختگی روی آلت تناسلی او هم مشاهده می‌شود. پماد سوختگی پای نوزاد می‌تواند این وضعیت او را درمان کند. بنابراین تا هر زمان که کودک پوشک می‌شود باید از این پماد هم استفاده کنید.

    پماد سوختگی پای نوزاد

    چهارم: لوازم حمام نوزاد را بشناسید

    مراقبت از نوزاد، حمام

    وقت حمام می‌تواند لذت‌بخش باشد. اما برای حمام کردن کودک به وسایلی نیاز دارید که در ادامه به آنها اشاره شده است.

    ۱. وان حمام

    شستن بچه‌های خیلی کوچک کار واقعا سختی است. نوزادان معمولا از دست والدین سر می‌خورند و بیشتر مواقع هم گریه می‌کنند و موجب دستپاچگی والدین خود می‌شوند. اما استفاده از وان حمام کودک، کار شستن کودک را بسیار راحت می‌کند. وان‌ حمام نوزاد تا ۶ ماهگی او مناسب است و البته وقتی نوزاد توانست بنشیند، باید وان بزرگتری برای او بخرید.

    موقع خرید وان حمام نوزاد، نوعی بخرید که بتوان آن را درون سینک یا روی سینک آشپزخانه قرار داد. بیشتر این وان‌ها چند تکه هستند و می‌توان آنها را از هم جدا یا روی هم سوار کرد. برخی از وان‌ها هم قابلیت تنظیم دوباره دارند و می‌توان آنها را با رشد نوزاد، بزرگتر کرد. با توجه به بودجه‌تان می‌توانید یکی از این مدل وان‌ها را بخرید.

    وان حمام نوزاد

    ۲. شامپو سر و بدن نوزاد

    شامپو سر و بدن نوزاد

    تا چند سال گذشته شامپوهای متنوعی برای کودکان در بازار وجود نداشت. اما این روزها انواع شامپوهای مختلف معطر و بدون بو وجود دارد که ارگانیک هستند و چشم‌ها را نمی‌سوزانند. موقع خرید شامپو سر و بدن نوزاد باید نوعی تهیه کنید که حاوی مواد طبیعی و ملایم باشند و به پوست کودک صدمه نزنند و حساسیت‌های پوستی به‌وجود نیاورند. در ضمن از شامپوهایی که بوی تند و بسیار معطر دارند، استفاده نکنید. این نوع شامپوها ممکن است موجب حساسیت در نوزادان شود.

    همچنین موقع خرید صابون برای نوزادتان، توصیه‌های فوق را رعایت کنید.

    شامپو نوزاد

    ۳. حوله حمام کلاه‌دار

    بدن نوزادان خیلی زود سرد می‌شود. بنابراین پس از حمام باید آنها را بلافاصله گرم نگه‌دارید. یک حوله حمام کلاه‌دار مناسب‌شان است. حوله می‌تواند بدن آنها و کلاه، سرشان را گرم نگه‌دارد.

    در بازار حوله‌های متنوعی وجود دارد که گاهی انتخاب یکی از آنها بسیار سخت می‌شود. هنگام خرید، حوله‌ای بزرگتر از قد نوزادتان بخرید تا تمام بدن او را به خوبی بپوشاند. در ضمن هرچه حوله نرم‌تر باشد بهتر است. بدین ترتیب پوست نوزاد قرمز و حساس نمی‌شود.

    حوله حمام نوزاد

    ۴. لیف مخصوص نوزاد

    استفاده از لیف مناسب و بادوام می‌تواند حمام و شستشوی نوزاد را آسان‌تر کند. از لیف‌های نازک و بسیار نرم برای تمیز کردن نوزاد استفاده کنید. استفاده از لیف خشن، به پوست آنها صدمه می‌زند. همچنین اگر نوزادتان پوست بسیاری حساسی دارد یا به حساسیت‌های پوستی مبتلاست، باید لیف‌ حمامی که بسیار نرم باشد برای او بخرید.

    لیف نوزاد

    ۵. لوسیون بدن نوزاد

    بدن نوزادان تازه متولد شده معمولا نیازی به مرطوب‌کننده‌ها ندارد. اما گاهی‌اوقات پوست‌شان، به‌ویژه پس از حمام، خشک و حساس می‌شود. بنابراین بهتر است بعد از شستشوی بدن او از لوسیون‌های مرطوب‌کننده ویژه کودکان استفاده کنید.

    هنگام خرید لوسیون نوزاد، نوع بی‌بو و ساخته شده از مواد طبیعی آن را انتخاب کنید. لوسیون باید فاقد پارابن باشد. این ترکیب شیمیایی غدد درون‌ریز را با اختلال مواجه می‌کند. همچنین ماده شیمیایی فنوکسی‌اتانول نداشته باشد. زیرا این ماده مشکوک به سرطان‌زایی است. لوسیون نوزادان نباید مواد نگهدارنده داشته باشد. این مواد موجب واکنش‌های حساسیتی و پوستی نوزاد می‌شوند. بهتر است از لوسیون‌هایی استفاده کنید که روغن آن گیاهی باشد.

    لوسین نوزاد

    پنجم: لوازم تغذیه نوزاد کدامند؟

    مراقبت از نوزاد، تغذیه

    با داشتن لوازم زیر، می‌توانید نوزادتان را به‌راحتی سیر نگه‌دارید.

    ۱. شیشه شیر و سرشیشه

    شیشه شیر یکی از لوازم ضروری کودک شیرخوار است. برای خرید شیشه شیر مناسب، این راهنمایی کمک‌تان می‌کند. 

    شیشه شیر

    ۲. شیر خشک

    اگر خودتان به نوزاد شیر نمی‌دهید یا فقط مسئولیت نگهداری نوزادی را به‌ عهده دارید، باید برای تغذیه نوزاد، شیر خشک تهیه کنید. اگرچه شیر مادر بهترین غذای کودک است، گاهی‌اوقات همه مادرها به دلیل مشغله یا مشکلاتی که دارند، نمی‌توانند کودک‌شان را شیر دهند. شیر خشک برای اینگونه مواقع تولید شده است.

    انواع متفاوتی از شیر خشک در بازار وجود دارد. هنگام خرید شیر خشک باید به محتویات آن توجه کنید. شیر خشک باید حاوی پروتئین، چربی، کربوهیدرات و انواع ویتامین‌ها باشد.

    ۳. برس شیشه‌شوی (مخصوص شیشه شیر کودک)

    شیشه شیر پس از هر بار مصرف باید کاملا تمیز شسته شود. باکتری‌ها و کپک‌ها خیلی سریع به محتویات مانده در شیشه شیر جذب می‌شوند و آنها عاشق رطوبت هستند. همچنین شیر خشک یا حتی شیر مادر که درون شیشه شیر نگهداری شده است، به سرعت فاسد می‌شوند. بنابراین برس شیشه‌شوی یکی از لوازم ضروری نوزاد است که حتما باید یکی از آنها را بخرید.

    شیشه‌شوی کودک

    ۴. شیردوش

    شیردوش یکی از وسایل ضروری برای تغذیه نوزادانی است که مادران‌شان شاغل یا بسیار پرمشغله هستند. می‌توان با کمک این وسیله شیر مادر را در فریزر نگه‌داشت و زمانی‌که مادر کنار نوزاد نیست، با شیر او، نوزاد را تغذیه کرد. شیردوش‌های دستی و برقی متنوعی در بازار وجود دارند که البته برقی آن طرفدارهای بسیاری دارد. برای آگاهی بیشتر از خرید شیردوش، این مطلب را مطالعه کنید.

    شیردوش

    ۵. پیش‌بند

    ریختن شیر یا غذا روی لباس کودک، یکی از اجتناب‌ناپذیرترین چیزهایی است که هنگام غذا دادن به نوزاد پیش می‌آید. خرید پیش‌بند می‌تواند جلوی کثیف شدن لباس نوزادتان را بگیرد. انواع و اقسام پیش‌بندهای نخی و حوله‌ای در بازار وجود دارد. البته یک نوع پیش‌بند از جنس سیلیکون هم در بازار به فروش می‌رود که قسمت پایین‌ آن محفظه‌ای دارد و از ریختن غذا به روی لباس یا زمین جلوگیری می‌کند. این نوع پیش‌بند هم مانند پیش‌بندهای پارچه‌ای انعطاف‌پذیر و قابل شستشو هستند.

    پیش‌بند

    ۶. پیش‌بند آروغ‌گیر

    با آروغ زدن، گاز اضافی از معده نوزادان خارج می‌شود و اگر اینطور نشود ممکن است دچار دل‌درد شوند و کج‌خلقی کند. اما معمولا نوزادان موقع آروغ زدن کمی از شیری را که خورده‌اند هم برمی‌گرداند و لباس خود یا والدینش را کثیف می‌کند. بنابراین با استفاده از پیش‌بند آروغ‌گیر می‌توانید این مشکل را حل کنید. این پیش‌بند را روی شانه، بازو یا دامن خود گذاشته و نوزاد را برای آروغ زدن با صورت به روی آن قرار دهید.

    پیش‌بند آروغ‌گیر

    ۷. بالش شیردهی

    بالش شیردهی برای مادرانی که به نوزادان‌شان شیر می‌دهند، بسیار کاربردی است. این بالش‌ها می‌توانند جلوی شانه و کمردرد ناشی از شیر دادن را بگیرند و نوزاد هم هنگام تغذیه در وضعیت راحتی قرار داشته باشد. انواع و اقسام بالش شیردهی در اشکال گرد و مستطیلی وجود دارد.

    هنگام خرید این نوع بالش به اندازه آن دقت کنید. برخی از افراد، بالش‌های بزرگ را ترجیح می‌دهند، به‌طوری که بتوانند نوزاد را کاملا روی آن بخوابانند. اما برخی دیگر نوع کوچکتر و جمع‌وجورتر آن که مناسب مسافرت هم باشند را دوست دارند. جابه‌جایی این بالش‌ها راحت‌ترست. همچنین بالش‌هایی انتخاب کنید که به راحتی قابل شستشو باشند.

    بالش شیردهی

    ۸. گرمکن شیشه شیر

    وقتی با کسانی کخه تجربه مراقبت از نوزاد دارند صحبت کنید، می‌گویند به گرمکن شیشه شیر نیازی ندارید. اما اگر به کودک‌تان شیر خشک می‌دهید، مثلا، ۳ صبح که باید به او شیر بدهید، نوزاد معمولا از خوردن شیر سرد امتناع می‌کند. بنابراین در اینجا نیاز به گرمکن شیشه شیر احساس می‌شود. حتی اگر خودتان به نوزاد شیر می‌دهید، با استفاده از این دستگاه می‌توانید شیر خودتان را که قبلا در فریزر نگه‌ داشته‌اید، گرم کنید.

    دستگاه‌های گرمکن را می‌توانید روی درجه مناسب تنظیم کنید و شیر را در حد مطلوب گرم کرده و به نوزادتان بدهید. البته بازهم این وسیله ضروری نیست و می‌توانید از راه‌های دیگری برای گرم کردن شیر هم استفاده کنید.

    گرمکن شیشه‌شیر

    ۹. استریل‌کننده شیشه شیر

    از آنجایی‌که سیستم ایمنی نوزادان کوچکتر از ۳ ماه یا نوزادان نارس، بسیار ضعیف است، استریل کردن شیشه شیر آنها ضروری است. البته برای استریل کردن شیشه شیر می‌توانید آن را با آب و مایع ظرفشویی بشویید و سپس آن را به مدت ۵ دقیقه در آب در حال جوش یا درون ماشین ظرفشویی قرار دهید.

    اما اگر باز هم نگران استریل شیشه شیر نوزادتان هستید، دستگاه‌های استریل‌کننده به‌کارتان می‌آیند. این دستگاه‌ها با روش‌های مختلف بخار الکتریکی، بخار مایکروویو و نور ماوراء‌بنفش کار می‌کنند که سومی مزاحمت‌های بخار را حذف کرده است. با این دستگاه‌ها می‌توانید شیشه شیر، سرشیشه و پستانک نوزاد را استریل کنید.

    استریل‌کننده شیشه‌شیر

    ششم: لوازم بهداشتی نوزاد را بشناسید

    مراقبت از نوزاد، بهداشت نوزاد

     

    برای حفظ سلامت نوزاد باید به بهداشت او اهمیت بدهید. برای این کار لوازم زیر را حتما بخرید.

    ۱. ناخن‌گیر و سوهان ناخن نوزاد

    یکی از سخت‌ترین کارهای مربوط به بهداشت نوزاد، گرفتن ناخن‌های اوست. علاوه براینکه انگشت و ناخن‌های نوزاد خیلی کوچک هستند، او موقع گرفتن ناخن‌هایش کلی بی‌تابی هم می‌کند و هر لحظه امکان دارد گوشت انگشتش زیر ناخن‌گیر برود و معمولا کوتاه کردن ناخن‌ها کاری سخت می‌شود. اما نمی‌توان نسبت به ناخن‌ها بی‌تفاوت ماند. نوزاد ممکن است به پوست خود و حتی چشم‌هایش چنگ بزند و ناخن‌های بلند به او صدمه بزنند.

    خوشبختانه طرح‌های مختلف ناخن‌گیر نوزاد وارد بازار شده است که می‌توانید این کار سخت را بدون نگرانی انجام دهید. البته بهترین زمان برای گرفتن ناخن‌های نوزاد، وقتی است که او خواب است. اما بیشتر ناخن‌گیرهای نوزاد، به گیره‌هایی مجهز هستند که دسته‌های ناخن‌گیر را نگهداشته و شما راحت‌تر می‌توانید از آنها استفاده کنید. حتی همراه برخی از ناخن‌گیرها، ذره‌بین است تا بهتر ناخن‌های نوزاد را ببینید و آنها را کوتاه کنید.

    ناخن‌گیر نوزاد

    ۲. پوآر بینی و گوش

    تمیز کردن محتویات داخل بینی نوزاد سبب می‌شود او راحت‌تر نفس بکشد، غذا بخورد و بخوابد. برای اینکه بتوانید این کار را راحت و بدون اینکه نوزاد اذیت شود، انجام دهید می‌توانید از وسیله‌ای به نام پوآر بینی استفاده کنید. این وسیله به‌ویژه وقتی نوزاد سرما می‌خورد، بسیار کارایی دارد. انواع متفاوتی پوآر بینی در بازار وجود دارد که می‌توان به حبابی، دستی و برقی آن اشاره کرد.

    پوآر گوش هم مانند پوآر بینی، محتویات درون گوش را تمیز می‌کند و در صورت نیاز، به همراه پوآر بینی فروخته می‌شوند.

    پوآر بینی و گوش

    ۳. تب‌سنج کودک

    تب نوزادان را باید کاملا جدی گرفت و اگر تب نوزاد به دلیلی بالا رود، احتمال مرگ نوزاد را خواهد داشت. معمولا تب بالای ۳۸ درجه برای کودکان خطرناک است. به همین خاطر بهتر است در کنار لوازم بهداشتی و سلامتی کودکان، تب‌سنج هم داشته باشید.

    انواع و اقسام تب‌سنج‌ در بازار وجود دارد که می‌توانید آنها را به سه صورت دهانی، مقعدی یا زیربغل استفاده کنید. تب‌سنج‌های دهانی را برای اندازه‌گیری مقعدی استفاده نکنید. اخیرا نوعی تب‌سنج به شکل پستانک هم تولید شده است که مانند تب‌سنج‌های دیگر دقیق نیست و ۳ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد دمای بدن نوزاد را اندازه‌گیری کند. تب‌سنج‌های معمولی قدیمی و همچنین دیجیتال در بازار فروخته می‌شوند. نوع قدیمی آن معمولا شیشه‌ای و حاوی جیوه است که اگر شیشه آن موقع استفاده بشکند، مایع جیوه سلامت کودک را به خطر می‌اندازد. نوع دیجیتال برای نوزادان کارایی بیشتری دارد.

    تب‌سنج

    ۴. پستانک (۴ تا ۶ عدد)

    استفاده از پستانک یک روش عالی برای آرام کردن نوزاد است. انواع پستانک ارتودنسی، نوک گرد، سیلیکون، لاتکس، یک تکه و چند تکه وجود دارد. نوک پستانک‌های ارتودنسی در بالا گرد و ته آن تخت است و این نوع پستانک‌ها به دندان‌های در حال رشد کودک فشار نمی‌آورند.

    پستانک‌های نوک گرد معمولی بسیار شبیه نوک سینه مادر هستند و بهتر است برای نوزادانی که هنوز شیر مادر را می‌خورند، از این نوع پستانک بخرید تا گیج نشوند.

    پستانک‌های سیلیکونی بادوام‌ترند و تمیز کردن آنها راحت‌تر است. اما پستانک‌های از جنس لاتکس نرم و منعطف‌ترند.

    با تمام این احوال، معمولا نوع پستانک را کودک‌تان انتخاب می‌کند. بنابراین بهتر است چند مدل پستانک برای او بخرید تا ببینید به کدام یک واکنش مثبت نشان می‌دهد.

    اگر می‌خواهید بدانید محبوب‌ترین برندهای پستانک ایرانی کدام‌ها هستند، سری به این مطلب بزنید.

    پستانک

    هفتم: برخی دیگر از تجهیزات مورد نیاز نوزاد را بشناسید

    مراقبت از نوزاد، تجهیزات نوزاد

    تجهیزات زیر هم در مراقبت از نوزاد، کمک بسیار خوبی هستند.

    ۱. صندلی ایمنی کودک مخصوص خودرو

    در بازار انواع صندلی‌ ایمنی کودک مخصوص خودرو وجود دارد که از آنها می‌توان به انواع قابل تنظیم، تبدیل، سبک و غیره اشاره کرد. برای توضیح بیشتر این نوع صندلی، به مطلب صندلی ایمنی کودک و نکاتی که باید برای خرید بدانید مراجعه کنید.

    صندلی ایمنی کودک

    ۲. کالسکه

    این وسیله برای زمانی‌که قصد پیاده‌روی بیرون از خانه و در فضای باز دارید، بسیار مناسب است. انواع متفاوتی کالسکه در بازار وجود دارد که هنگام خرید واقعا گیج می‌شوید. برای خرید کالسکه مناسب از این راهنمایی استفاده کنید.

    کالسکه

    ۳. کریر نوزاد

    مادران در گذشته، با استفاده از پارچه، کودکان‌شان را به خود می‌بستند و در همان حال کارهای روزمره‌شان را انجام می‌دادند. امروزه با استفاده از پارچه‌های انعطاف‌پذیر و بادوام، انواع کریر نوزاد تولید می‌شود که مادران می‌توانند با خرید یکی از آنها، نوزادشان را به‌راحتی بغل کنند و کارهایشان را انجام دهند. کریرهای نوزاد به تسمه و کمربند و قلاب مجهز هستند و می‌توانند نوزاد را به بدن‌تان نزدیک نگه‌دارند، بدون اینکه مجبور باشید، با دست او را بگیرید.

    کریر

    ۴. تاب کودک

    تکان دادن نوزادان، آنها را بسیار آرام می‌کند. تاب کودک به این منظور ساخته شده است. شما می‌توانید نوزادتان را روی این تاب‌ها بگذارید و با یک تکان کوچک، مدت زیادی کودک‌تان روی آن تاب بخورد. این نوع تاب‌ها، مخصوص کودکانی است که هنوز نمی‌توانند بنشینند. اما هنگام خرید تاب، باید مراقب باشید نوع محکم و ایمن آن را بخرید تا سبب سقوط کودک و صدمه به او نشود.

    تاب برقی نوزاد

    کلام آخر

    امیدواریم این مقاله به‌کارتان بیاید و با خریداری لوازم معرفی شده در این مقاله بتوانید از نوزادتان به‌خوبی مراقبت کنید. [see_also]5049-12[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید