انواع روشویی؛ کدام مدل روشویی برای خانه شما مناسب‌تر است؟

انواع روشویی؛ کدام مدل روشویی برای خانه شما مناسب‌تر است؟
راهنمای مطالعه

    انتخاب یک سینک روشویی مناسب، از بین سینک های موجود در بازار بسیار سخت است. پیشنهاد می‌کنیم، این مطلب از درجه را از دست ندهید! با معرفی ۱۲ مدل انواع روشویی و توضیح هرکدام از این مدل‌ها می‌خواهیم کار انتخاب را برایتان ساده‌تر کنیم.

    زمانی که برای خرید سینک روشویی به فروشگاه لوازم بهداشتی ساختمان مراجعه می‌کنیم، با دیدن انواع روشویی سردرگم می‌شویم. حقیقت این است که تا زمانی که ندانیم به دنبال چه نوع سینکی هستیم، این مشکلات وجود دارد. در گام اول باید بدانید که چه نوع سینکی برای خانه شما مناسب است، تا بتوان بهترین را در بین گزینه‌های موجود انتخاب و خریداری کرد. پس بهتر است، با انواع روشویی آشنا شویم.

    ۱. سینک روشویی بدون لبه (زیرسنگی)

    سینک روشویی حمام بدون لبه

    سینک روشویی بدون لبه، یکی از پرطرفدارترین سینک‌های روشویی است که تا به امروز تولید و وارد بازار شده است. این نوع سینک در زیر پیشخوان قرار دارد و لبه آن دقیقا همسطح پیشخوان قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت آن می‌توان به ظاهر یکدست، زیبا و نمای ساده آن اشاره کرد. همچنین به دلیل یکسان بودن سطح پیشخوان با لبه سینک، تمیزی و نظافت آن نسبت به سایر سینک‌ها بهتر و بیشتر رعایت می‌شود و پاک‌کردن آن راحت‌تر از دیگر انواع سینک است.

    البته بد نیست بدانید این نوع سینک‌ها فقط قابل نصب روی سطوح سنگی است و از دیگر سطوح مانند لمینت و ... نمی‌توان استفاده کرد. چرا که نمی‌توان آن را در مقابل رطوبت ایجادشده هنگام مصرف آب، آب‌بندی کرد. از این رو به این نوع سینک روشویی، زیرسنگی هم گفته می‌شود. همچنین قیمت آن‌ها نسبت به دیگر سینک‌‌ها کمی گران‌تر است. بنابراین بهتر است، خانواده‌های پرجمعیت به دلیل استفاده زیاد از سینک روشویی این مدل را انتخاب کنند.

    ۲. سینک روشویی لبه‌دار

    سینک روشویی حمام لبه دار

    همانطور که از نام آن مشخص است، یک سینک روشویی لبه‌دار، به صورتی طراحی شده که قسمت اعظم آن زیر پیشخوان و لبه آن با کمی ارتفاع بالاتر از پیشخوان قرار دارد. عموما بیشتر این سینک ها در زیر پیشخوان قرار دارد و فقط لبه آن بسته به سبکی که طراحان و سازندگان آن را تولیدکرده‌اند، روی پیشخوان نشسته است.

    این مدل سینک روشویی بیشتر مناسب پیشخوان‌های چوبی است؛ چون همانطور که گفته شد، بیشترین قسمت سینک در داخل پیشخوان است و لبه آن با ارتفاع کمی از سطح پیشخوان قرار دارد، از این رو احتمال ریزش آب روی پیشخوان هنگام مصرف آب وجود ندارد.

    همچنین فضای دستشویی یا حمام با قرارگیری سینک لبه‌دار روی پیشخوان چوبی جلوه زیبایی دارد. البته زمانی که آب روی پیشخوان می‌ریزد، دیگر نمی‌توان همانند سینک‌های بدون لبه، آن را به داخل سینک هدایت کرد.

    خوشبختانه هزینه خرید و نصب سینک لبه‌دار نسبت به سینک بدون لبه (چون سینک بدون لبه فقط روی پیشخوان سنگی قابل نصب است و نیازی به جلادادن لبه‌های سینک نیست)، کمتر است. اگر طرفدار دکوراسیون مینیمالیستی هستید، و ظرافت در طراحی دکوراسیون دستشویی یا حمام برایتان مهم است، این مدل سینک مناسب خانه شماست.

    ۳. سینک روشویی پایه‌دار

    سینک روشویی حمام پایه دار

    یکی از رایج‌ترین سینک های روشویی که در اکثر خانه‌ها شاهد آن هستیم، سینک روشویی پایه‌دار است. زمانی از این روشویی استفاده می‌شود که امکان لوله‌کشی توکار درحمام یا دستشویی  وجود ندارد. در این صورت برای پوشاندن لوله‌ها از روشویی پایه‌دار استفاده می‌شود. در این مدل سینک روشویی، پایه‌ای بین سینک و کف زمین قرار دارد که داخل آن تمام لوله‌کشی‌ها پنهان شده است.

    معمولا برای دکوراسیون سنتی سینک روشویی پایه‌دار نصب می‌شود؛ ولی متاسفانه بزرگ‌ترین عیب این سینک سختی تمیزکردن قسمت پشت آن و فضایی است که بین سینک و دیوار ایجاد شده است.

    ۴. سینک روشویی کاسه‌ای

    سینک روشویی حمام کاسه ای

    سینک روشویی کاسه‌ای، نمونه‌ای از جدیدترین و مدرن‌ترین سینک های روشویی است. سینک دقیقا در بالای پیشخوان یا کانتر قرار دارد. البته می‌توانید مدل‌هایی از سینک کاسه‌ای ببینید که بخشی از آن زیر پیشخوان نصب شده است.

    تولیدکنندگان این نوع سینک، آن را در اندازه‌های بزرگ و کوچک برای استفاده بزرگسالان و کودکان ساخته‌اند. مکان قرارگیری سینک کاسه‌ای به عنوان یک نقطه کانونی درنظر گرفته می‌شود و با نصب آن در دستشویی یا حمام خانه، زیبایی و جذابیت قابل توجهی به فضای آن خواهید بخشید. البته ممکن است برای تمیزکردن کاسه سینک، کمی با مشکل مواجه شوید. چون دسترسی به نقاط پشت سینک زمانی که روی پیشخوان سوار می‌شود، کمی سخت است.

    شما می‌توانید این سینک را در مدل‌های مختلف با متریال متنوع از جمله شیشه‌ای، سنگی (صفحه‌ای کورین، صفحه‌ای گرانیتی و صفحه‌ای سنگ مرمر)، فلزی و چینی در بازار پیدا کنید. اگر می‌خواهید از روشویی کاسه‌ای برای خانه خود استفاده کنید، بهتر است پیش از خرید، ارتفاع کاسه، نحوه قرارگیری آن روی پیشخوان، ارتفاع پیشخوان و ارتفاع کابینت‌ها را اندازه‌گیری کنید. چرا که ممکن است، فضای کافی در حمام یا دستشویی شما برای نصب این سینک وجود نداشته باشد.

    ۵. سینک روشویی یکپارچه

    سینک روشویی حمام یکپارچه

    یکی دیگر از انواع سینک روشویی، مدل یکپارچه است. در این مدل کانتر با یک سینک ادغام شده و جنس و رنگ آن یکی است. با استفاده از این سبک، سینک به عنوان بخشی از پیشخوان ساخته شده و در جنس‌های مختلفی از جمله چینی و آکرلیک تولید شده است. استقبال مصرف‌کنندگان از این نوع سینک روشویی زیاد بوده و یکی از مهم‌ترین دلیل این مسئله را می‌توان زیبایی آن در عین سادگی عنوان کرد. همچنین تمیزکردن سینک یکپارچه بسیار راحت است. چون هیچگونه درز و فضای غیرقابل دسترسی برای تمیز کردن وجود ندارد.

    همانطور که گفتیم این سینک بسیار ساده طراحی شده و جلوه منحصربه‌فردی به فضای حمام یا دستشویی شما می‌بخشد. تولیدکنندگان، سینک یکپارچه را در اندازه‌های مختلف تولید می‌کنند تا در هر فضایی قابل استفاده و نصب باشد. به دلیل یکپارچه بودن سینک، فضای کم‌تری نسبت به سایر سینک‌‌ها اشغال می‌کند و مناسب برای مکان‌های با متراژ پایین است.

    ۶. سینک روشویی کابینت‌دار

    سینک روشویی حمام کابینت دار

    سینک روشویی کابینت‌دار، مدل دیگری از سینک روشویی است که اتفاقا برای فضای کم مناسب است. در این مدل، سینک روی کابینت قرار می‌گیرد و فضای مناسبی برای ذخیره‌سازی وسایل مورد نیاز (مواد شوینده، صابون و ...)، ایجاد می‌شود.

    به دلیل زیبایی و کارایی این مدل سینک، بسیاری از افراد آن را در حمام و سرویس بهداشتی خانه خود که متراژ بالایی دارد، نصب می‌کنند تا از فضای کابینتی که سینک روی آن قرار گرفته، نهایت استفاده را ببرند. شاید از نکات منفی در مورد این سینک، ریز و پاشش آب روی زمین و اطراف است. مهم‌ترین دلیل این مسئله هم نبود پیشخوان در این مدل سینک روشویی است.

    [related]14291[/related]

    ۷. سینک روشویی دیواری

    سینک روشویی حمام دیواری

    یکی دیگر از مدل‌های سینک روشویی، نوع دیواری آن است. در این مدل، سینک به طور مستقیم روی دیوار نصب می‌شود و دیگر نیازی به کانتر، پیشخوان یا میز برای سوارشدن سینک روی آن نیست. درواقع این مدل سینک برای فضای کم بسیار مناسب است و به دلیل سادگی در طراحی مدل، فضای حمام یا دستشویی را زیبا و منحصربه‌فرد می‌سازد.

    به دلیل این که هیچ کابینت یا صفحه‌ای زیر سینک قرار ندارد، در فضا حداکثر صرفه‌جویی انجام می‌شود و حمام یا دستشویی شما بزرگ‌تر و جادارتر به‌نظر می‌رسد. از مهم‌ترین نکاتی که باید برای نصب سینک روشویی دیواری رعایت کرد، قابلیت لوله‌کشی توکار در آن قسمت از دیوار است که سینک روی آن نصب می‌شود.

    ۸. سینک روشویی صفحه‌ای

    سینک روشویی حمام صفحه ای

    یکی از متداول‌ترین سینک‌های روشویی که معمولا آن را در هتل‌ها و رستوران‌ها مشاهده می‌کنید، سینک‌های صفحه‌ای است. از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این نوع سینک ها می‌توان به اشغال فضای بسیار کم آن‌ها اشاره کرد که مناسب برای حمام و سرویس بهداشتی با متراژ کم است.

    سینک صفحه‌ای معمولا در جنس‌ سنگی (گرانیتی و مرمر)، تولید می‌شود. در این مدل یک سطح کوچک از استیل ضد زنگ زیر سینک قرار می‌گیرد و لوله‌کشی هم در پشت آن پنهان می‌شود. معمولا ریزش و پاشش آب در این سینک به دلیل عمق کم به وفور اتفاق می‌افتد.

    ۹. سینک روشویی کنسولی

    سینک روشویی حمام کنسولی

    اگر به دنبال دکوراسیون شیک و در عین حال ساده، خاص و منحصربه‌فرد برای سرویس بهداشتی خود هستید، سینک روشویی کنسولی، یکی از بهترین گزینه‌هاست. این مدل سینک با یک لگن بزرگ و به صورت دیواری با دو یا چهار پایه تزئینی ساخته می‌‌شود. در این سبک لگن سینک عمیق‌ و در قسمت پایه‌ها و زیر سینک، فضای قابل قبول برای استفاده بهتر مصرف‌کننده درنظرگرفته شده است. درواقع شما می‌توانید طراحی کلاسیک و جذابی را با نصب این مدل در سرویس بهداشتی خود داشته باشید. معمولا در این مدل سینک‌ها میله‌ای برای قراردادن حوله وجود دارد و این امر باعث می‌شود تا کنسول سینک ترکیبی ظریف از فرم و عملکرد باشد.

    ۱۱. سینک روشویی لگن عمیق

    سینک روشویی حمام همه کاره

    یکی دیگر از سینک‌هایی که معمولا با سینک کنسولی اشتباه گرفته می‌شود، سینک‌های روشویی با لگن عمیق است. این مدل سینک‌ ها با یک لگن بسیار عمیق مستطیلی‌شکل و معمولا با یک کنسول یا کابینت در قسمت پایین طراحی و ساخته می‌شود. تفاوت اساسی که بین این سینک و سینک کنسولی دیده می‌شود، عمق زیاد لگن یا کاسه آن نسبت به لگن سینک کنسولی است. سازندگان مدل‌های مختلفی از آن را تولید کرده‌اند که با توجه به فضای سرویس بهداشتی و نوع استفاده مصرف‌کننده، انتخاب می‌شود.

    از جمله مدل‌های این سینک روشویی می‌توان به مدل دیواری، پایه‌دار و بدون لبه اشاره کرد. جالب است بدانید، اکثر این سینک‌‌ها محلی برای استراحت حیوانات خانگی کوچک است. درواقع اگر حیوان خانگی دارید و مدتی سروصدایی از آن بلند نمی‌شود، بدون معطلی داخل سینک را ببینید. مطمئن باشید آن‌ها را داخل سینک و در حال استراحت پیدا می‌کنید.

    ۱۱. سینک روشویی گوشه‌ای

    سینک روشویی حمام گوشه ای

    معمولا برای اینکه هم دیزاین و دکوراسیون سرویس بهداشتی‌تان زیبا و مدرن باشد و هم فضای کمی در اختیار باشد، طراحان دکوراسیون داخلی استفاده از سینک‌های گوشه‌ای را مناسب می‌دانند. در این مدل، سینک به دلیل نوع طراحی به راحتی در گوشه‌های دیوارسرویس بهداشتی‌ نصب می‌شود و گزینه‌ای عالی برای صرفه‌جویی در فضاست. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع سینک، علاوه بر صرفه‌جویی در فضای سرویس بهداشتی‌ می‌توان به زیبایی آن در یک حمام یا سرویس بهداشتی کوچک اشاره کرد. شما می‌توانید سه مدل از سینک‌ گوشه‌ای را در بازار مشاهده کنید. سینک گوشه‌ای پایه‌ای، سینک گوشه ای کابینت دار و سینک گوشه‌ای دیواری!

    ۱۲. سینک روشویی مدل لبه برجسته

    سینک روشویی حمام نیمه برجسته یکی دیگر از سینک‌هایی که اتفاقا تولیدکنندگان آن با استقبال خوبی از طرف مصرف‌کنندگان مواجه شده‌اند، سینک روشویی مدل لبه برجسته (نیمه‌تمام)، است. در این مدل سینک، قسمتی از لگن روشویی چند سانتی‌متر از سطح صفحه‌ یا پیشخوان جلوتر قرار می‌گیرد. تمیزکردن این سینک نسبت به سایر سینک‌های مشابه (این مدل هم مانند مدل کابینتی، معمولا روی کابینت سوار می‌شود)، راحت‌تر است. برای اینکه سینک لبه برجسته را نصب کنید، نیازی به کابینت عریض نیست. درواقع این مدل سینک را می‌توان روی یک کابینت یا سطح کم‌عرض هم نصب کرد. معمولا برای طراحی و دیزاین بهتر سرویس بهداشتی، این مدل سینک روی کانتر با متریال چوبی قرار می‌گیرد. سخن پایانی انواع روشویی و سینک جزوی از دکوراسیون خانه همه ما هستند و به همین دلیل نمی‌توان هنگام خرید آنها خیلی سطحی تصمیم گرفت، چراکه قطعا به‌زودی قصد تعویض آنها را نخواهید داشت. در این مطلب تلاش کردیم به صورت جامع ۱۲ مدل از انواع روشویی موجود در بازار را به شما معرفی کنیم. اگر تجربه استفاده از هر کدام از این مدل‌ها را دارید، بی‌تردید تجربه شما می‌تواند به کاربران دیگر نیز کمک کند. [see_also]491[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید