خرید تب سنج؛ قبل از دانستن این نکات تب سنج نخرید

خرید تب سنج؛ قبل از دانستن این نکات تب سنج نخرید
راهنمای مطالعه

    زمانی که خودتان یا یکی از عزیزان‌تان بیمار می‌شوید، بررسی علائمی مانند دمای بدن و دچار بودن به تب بسیار مهم است. تب از نشانه‌های مهمی است که در بیماری باید تحت کنترل باشد تا مراجعه به پزشک به موقع صورت بگیرد. اما در خرید تب سنج مناسب باید به چه نکاتی دقت کنید. در این مقاله از نکات مهم برای خرید این وسیله گفته‌ایم.

    خرید تب سنج؛ خریدی ضروری برای همه

    خرید تب سنج

    تب کردن می‌تواند بدن را وارد وضعیت خطرناکی کند. شاید هم از علائم و عوارض طبیعی یک بیماری باشد اما در هر حال، سنجش آن مهم است. مثلا تب بالای ۴۰ سانتی‌گراد می‌تواند بدن کودکان را وارد حالت تشنج کند یا اگر فردی سه روز پیاپی دچار تب شود باید حتما به پزشک مراجعه کند. برای همین است که وجود یک تب سنج مناسب در منزل می‌تواند به شما در کنترل سلامت‌تان کمک کند. کودکان زیر سه سال، نمی‌توانند از تب سنج‌های عادی استفاده کنند و باید برای سنجش تب‌شان از تب سنج‌هایی که در مقعد قرار می‌گیرند، استفاده کنید. هر گونه تبی در این سن و سال نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

    با وجود گزینه‌های مختلفی از تب سنج‌های موجود در بازار باید به سراغ خرید چه مدلی بروید؟ خرید تب سنج دیجیتالی؟ مادون قرمز؟ معمولی؟ با وجود تنوع، انتخاب کمی چالش‌برانگیز می‌شود. فرقی نمی‌کند که چه مدلی از تب سنج را خریداری می‌کنید، کالایی که می‌خرید باید ویژگی‌هایی را داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

    خرید تب سنج برای کودکان زیر ۳ سال

    آکادمی پزشکان اطفال آمریکا (AAP)، استفاده از تب سنج‌های مقعدی را برای کودکان زیر ۳ سال توصیه می‌کند. زیرا صحت و دقت‌شان بیشتر است و راحت‌تر می‌توانید کار اندازه‌گیری دمای بدن کودکان را با آن انجام بدهید. برخی از انواع تب سنج هم زیر بغل قرار می‌گیرند و شاید استفاده از آنها نسبت به تب سنج‌های مقعدی ساده‌تر باشد اما در مقایسه، دقت کمتری دارند.  مثلا اگر دمایی که دماسنج‌های زیر بغل نشان می‌دهند در دو بار اندازه‌گیری بالاتر از ۳۷ درجه است باید یک بار دیگر دمای بدن کودک را با تب سنج مقعدی اندازه بگیرید تا از صحت دما مطمئن شوید.

    خرید تب سنج برای کودکان بالای ۳ سال

    در این طیف سنی، خرید تب سنج دهانی مشکلی ندارد. البته بعضی از کودکان نمی‌توانند تب سنج را به مدت طولانی در دهان‌شان نگه دارند و به همین خاطر، دقت سنجش دما و تب کاهش پیدا می‌کند. برای این دسته از کودکان، تب سنج‌های گوشی که در گوش قرار می‌گیرند هم گزینه خوبی هستند. البته کار با تب سنج گوشی کمی سخت است. از این نظر که مکان قرار دادن آن باید به دقت انتخاب شود. در غیر این صورت، ممکن است، نتایجی متفاوت از سنجش دمای دو گوش به دست بیاورید. تب سنج‌های دهانی و مادون قرمز می‌توانند برای سنجش تب نوجوانان و بزرگسالان مفید واقع شوند.

    انواع تب سنج کدامند؟

    انواع مختلفی از تب سنج‌ها در بازار این روزها وجود دارد. آشنایی با آنها به شما در انتخابی بهتر در هنگام خرید کمک خواهد کرد:

    تب سنج دیجیتالی

    تب سنج‌های دیجیتالی بسیار رایج هستند. بهتر است در میان مدل‌های مختلف آن به دنبال خرید موردی باشید که دکمه خاموش و روشن کردن دارد و مجهز به صفحه LCD است تا درجه تب را نشان دهد. برخی از تب سنج‌های دیجیتالی مجهز به امکانی هستند که بعد از نمایش تب و سنجش آن، با یک بوق کوتاه به شما زمان خواندن را اعلام می‌کند. این تب سنج‌ها با باتری کار می‌کنند.

    قسمت سر این تب سنج‌ها هم به دو شکل منعطف و غیرمنعطف طراحی می‌شوند. اگر مدلی با سر منعطف خریداری کنید، امکان استفاده از آن برای زیر بغل یا مقعد هم میسر خواهد بود. اما تمام انواع تب سنج‌های منعطف را نمی‌توان برای اندازه‌گیری تب در قسمت‌های دیگر بدن به جز دهان استفاده کرد.

    تب سنج مادون قرمز

    خرید تب سنج

    تب سنج‌های مادون قرمز، حرارت و گرمایی را اندازه می‌گیرند که از بدن منعکس می‌شود. بعضی از انواع این تب سنج‌ها می‌توانند در عرض یک تا سه ثانیه، دمای بدن را اندازه بگیرند. موضوع مهمی که باید به آن در خرید تب سنج مادون قرمز توجه کنید، این است که قیمت این نوع بیشتر از موارد دیگر است. در حالی که دقت‌شان لزوما بیشتر نیست. از این نوع تب سنج می‌توان در قسمت‌هایی مانند پیشانی و گوش استفاده کرد. بعضی از انواع آن را هم می‌توان با فاصله‌ای اندک در حدود دو یا سه سانتی‌متری پیشانی نگه داشت و درجه تب را اندازه گرفت.

    رهایی از تب سنج‌های جیوه‌ای

    در تب سنج‌های تازه‌ای که ساخته و روانه بازار می‌شوند، مانند هم‌تایان قدیمی‌شان خبری از فلز مایع و خطرناک جیوه نیست. اگر دماسنج جیوه‌ای‌تان بشکند، امکان دارد که مشکلات خطرناکی برای‌تان پیش بیاید. به همین خاطر است که متخصصان از جمله پزشکان آکادمی اطفال آمریکا به همه توصیه می‌کنند که از تب سنج‌های جیوه‌ای استفاده نکنند.

    البته یادتان باشد که اگر از قبل، یکی از این تب سنج‌ها در منزل دارید و می‌خواهید آن را دور بریزید هم باید دقت کنید و آن را بدون پیچیدن در پلاستیک در سطل رها نکنید چون برای طبیعت و کسانی که زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، همچنان خطرناک خواهند بود.

    ویژگی‌های مهم تب سنج که باید قبل از خرید در نظر بگیرید

    مشخصات

    خواندن تب سنج‌های دیجیتالی از ۱۰ تا ۸۰ ثانیه طول می‌کشد. اما زمان لازم برای خواندن تب از روی تب سنج‌های مادون قرمز یک تا سه ثانیه است. البته همان‌طور که گفته شد، این مزیت، دلیلی بر این نیست که صحت اندازه‌گیری تب سنج‌های مادون قرمز بیشتر است.

    ایمنی وسیله

    خرید تب سنج

    اگر در منزل‌تان، کودک دارید باید حواس‌تان باشد که بعضی از تب سنج‌ها طوری طراحی می‌شوند که دارای الحاقات و اجزای کوچک خطرناک برای بچه‌ها هستند. بهتر است به سراغ گزینه‌هایی بروید که ساختار ساده‌تر و بی‌خطرتر دارند یا حواس‌تان باشد که وسیله را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

    در آخر

    اگر به فکر خرید تب سنج ارزان هستید، حداقل دو وسیله خریداری کنید تا بتوانید یکی را با خیال راحت برای سنجش دهانی به کار بگیرید و دیگری را برای نواحی دیگر بدن مثل زیر بغل یا مقعد. یادتان باشد که وجود تب سنج برای هر خانه‌ای لازم است و با آن می‌توانید از وضعیت سلامت خود و عزیزان‌تان در هنگام بیماری و ناخوشی بیشتر باخیر شوید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید