نکات مهم برای خرید استویا که باید بدانید

نکات مهم برای خرید استویا که باید بدانید
راهنمای مطالعه

    تا به حال درباره استویا (stevia) چیزی شنیده‌اید؟ استویا شیرین‌کنندهٔ طبیعی است. این روزها که دیگر تقریبا همه می‌دانند قند و شکر سم سفید هستند و بدن را در معرض بیماری‌های جدی قرار می‌دهند، استفاده از شیرین‌کننده‌هایی طبیعی و بی‌خطر مانند استویا فکر خیلی خوبی است. استویا از گیاهی بی‌دردسر و مفید تهیه می‌شود. البته در خرید استویا باید نکاتی را بدانید. در غیر این صورت، ممکن است خرید خوبی نداشته باشید. پس این مقاله و نکات خرید  استویا را مرور کنید.

    با استویا بیشتر آشنا شوید

    خرید استویا

    کسانی که عاشق مصرف مواد مفید و تغذیه سالم هستند و کسانی که می‌خواهند وزن‌شان را از دست بدهند باید به فکر مصرف استویا به جای شیرین‌کننده‌های مصنوعی باشند. این شیرین‌کننده کالری ندارد. یعنی کالری موجود در آن چیزی نزدیک به صفر است. گیاه استویا بیشتر در برزیل و پاراگوئه رشد می‌کند و نکتهٔ جالب‌توجه درباره‌اش، این است که با وجود نداشتن کالری از قند و شکر خیلی شیرین‌تر است. گفته می‌شود که شیرینی استویا از قند و شکر معمولی ۳۰۰ بار بیشتر است.

    تحقیقات نشان می‌دهند که استویا ماده‌ای مغذی نیست اما به دلیل نداشتن کالری اگر به اندازه و در زمان مناسبی از طول روز مصرف شود از شکر و قند عادی بهتر خواهد بود. برای مثال، کسانی که مبتلا به دیابت هستند، می‌توانند با مشورت پزشک از این قند به جای قندهای معمولی استفاده کنند. البته حتما و حتما باید قبل از اینکه به سراغ استویا بروند با پزشک خود دربارهٔ مصرف آن صحبت کنند.

    شیوه استفاده از استویا را یاد بگیرید

    مقدار بسیار اندکی از پودر استویا مثلا مقداری بسیار کمتر از یک قاشق غذاخوری کوچک به اندازهٔ قاشق چای‌خوری پر از شکر شیرین است. از این پودر می‌توانید برای مصرف مواد زیر استفاده کنید:

    • قهوه یا چای؛
    • لیموناد خانگی؛
    • داخل مخلوط شیر و غلات صبحانه؛
    • در اسموتی‌ها؛
    • در ماست میوه‌ای؛
    • و ... .

    برای پخت کیک و شیرینی‌ هم می‌توانید به سراغ استویا بروید. یادتان باشد که شیرینی استویا بسیار بیشتر از قند و شکر معمولی است. پس برای پخت کیک و شیرینی یا اضافه‌کردن آن به نوشیدنی‌های مختلف نباید مقدار زیادی استویا مصرف کنید.

    مشاهده انواع استویا

    در انتخاب استویا به این نکات دقت کنید

    خرید استویا

    برای خرید استویا باید نکاتی را در نظر بگیرید. اگر به این نکات واقف نباشید، انتخاب خوبی نخواهید کرد. پس دقت کنید:

    انتخاب استویا مایع یا جامد

    استویا در دو شکل مایع و جامد به فروش می‌رسد. اما کدام‌یک را باید انتخاب کرد؟ واقعیت این است که استویا مایع معمولا دست‌کاری کمتری می‌شود. منظور از دست‌کاری چیست؟ یعنی در فرایند تولید آن از مواد اضافی کمتری استفاده می‌شود و فراوری آن با تغییرات کمتری روی گیاه طبیعی همراه است. پس اگر دغدغهٔ تغذیه سالم دارید در هنگام خرید استویا به سراغ محصولات مایع بروید. پودرها معمولا ۱۰۰ درصد خالص نیستند و با مواد دیگر افزودنی ترکیب و بعد راهی بازار می‌شوند.

    خرید استویای مناسب کمی به آزمون و خطا نیاز دارد. چون باید طعم محصول را بچشید و ببینید که برایتان مطلوب است یا خیر. بعضی از انواع استویا بعد از مزه‌کردن در دهان، کمی طعم تلخی دارند. پس باید چند مورد از این محصول را خریداری کنید تا به بهترین گزینه برسید.

    توجه به اطلاعات بسته‌بندی محصول

    خرید استویا

    محصولات استویای متنوعی در بازار است. اما نه به این معنی که هر کدام فقط و فقط حاوی استویا هستند و هیچ مادهٔ اضافی در آنها وجود ندارد. در هر بسته استویا معمولا مواد مختلف دیگری مانند اینولین، سیلیکا، مالتودکسترین و طعم‌دهنده‌های طبیعی مختلف وجود دارد.

    شاخص گلوکز استویا صفر است. این شاخص نشان می‌دهد که بعد از مصرف استویا چه مقدار قند در بدن آزاد می‌شود. اما اگر مواد اضافی مانند مالتودکسترین به آن اضافه شود یا مواد افزودنی دیگری مانند دکستروز به آن بیفزایند، این شاخص گلوکز دیگر صفر نخواهد بود و می‌تواند از شاخص گلوکز قند و شکر عادی هم بیشتر شود. پس قبل از خرید استویا حتما روی بسته‌بندی آن را مطالعه کنید.

    همان‌طور که گفته شد، محصولات استویا معمولا استویای خالص نیستند و مواد افزودنی زیادی در آنها وجود دارد. پس بهتر است که قبل از خرید حتما روی بسته‌بندی را بخوانید و در صورت وجود مواد اضافی دور خرید استویا را خط بکشید.

    بیشتر محصولات استویای موجود در بازار حداقل دارای یک مادهٔ افزودنی هستند. بهتر است که نگاهی به این مواد افزودنی موجود در استویا داشته باشیم.

    دکستروز

    دسکتروز از افزودنی‌های شیرینی است که در برخی محصولات استویا وجود دارد و ماهیت آن به شکر و قند معمولی بسیار شبیه است. این ماده از شکر ذرت، عسل یا قند میوه‌ها تهیه می‌شود. پس اگر به دنبال این هستید که رژیم غذایی‌تان را از شکرهای مضر پاک‌سازی کنید، نباید به سراغ استویای حاوی دکستروز بروید.

    مالتودکسترین

    این افزودنی از قند برنج، ذرت و سیب‌زمینی تهیه می‌شود. مالتودکسترین هم نوعی افزودنی مصنوعی است. پس بهتر است در خرید استویا به نبود آن در مواد سازندهٔ محصول دقت کنید. قرار است با مصرف استویا از مضرات قند و شکر معمولی در امان باشیم، حال با خرید و مصرف استویایی که حاوی افزودنی‌هاست، دچار مشکلات دیگری خواهیم شد.

    اینولین

    این ماده که در محصولات استویا به کار می‌رود، امن‌ترین و بهترین افزودنی از میان سایرین است. اینولین پایهٔ گیاهی دارد و حاوی فیبر پروبیوتیک است. البته در هر حال، این ماده هم نوعی افزودنی است و می‌تواند مضراتی مانند نفخ شکم و مشکلات گوارشی به وجود بیاورد.

    گلیسیرین

    خرید استویا

    گلیسیرین بیشتر در استویا به شکل مایع وجود دارد. وجود آن در محصول استویا باعث افزایش شاخص گلوکز نمی‌شود. مضرات و عوارض جانبی مصرف خاصی هم با وجود گلیسیرین در استویا برایتان به وجود نمی‌آید. در واقع، می‌توان گفت که نوعی افزودنی بی‌خطر است.

    در آخر

    خرید استویا می‌تواند راهی برای سالم‌ترکردن تغذیه‌تان باشد. پس به آن نگاهی جدی داشته باشید و اگر بیماری خاصی دارید، قبل از مصرف حتما با پزشک‌تان درباره آن مشورت کنید. به‌طور کلی، بی‌گدار به آب‌زدن در هنگام طراحی برنامهٔ غذایی کار خوبی نیست. باید همیشه دربارهٔ موادی که مصرف می‌کنید، تأمل داشته باشید و اگر دربارهٔ سلامت و مزایای چیزی شک دارید با متخصصان درباره‌اش صحبت کنید.  خرید استویا ایدهٔ بدی نیست و با دقت به نکات لازم برای خرید می‌توانید مصرف قند و شکر را که بسیار زیان‌آورند، کنار بگذارید.

    مشاهده انواع استویا

    [see_also]7060[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید