انواع خرما و نکات قبل از خرید آن

انواع خرما و نکات قبل از خرید آن
راهنمای مطالعه

    شناخت انواع خرما می‌تواند به خرید بهتر و دقیق‌تر این مادهٔ غذایی مغذی کمک کند. در این مقاله از انواع خرما و نکات قبل از خرید آنها خواهید خواند.

    دقت کرده‌اید با اینکه خرما نوعی میوه است، به عنوان میوه در ذهن‌مان حک نشده و مثلا اگر قرار باشد بازی اسم/فامیل انجام بدهیم، یادمان نمی‌آید که برای حرف «خ» در قسمت میوه‌ها از آن استفاده کنیم؟ شاید هم برای شما این‌طور نباشد. در هر حال، خرما میوه‌ای بسیار خوشمزه و مقوی است و انواع مختلف و متنوعی از آن وجود دارد.

    با انواع خرما آشنا شوید

    انواع خرما

    می‌گویند در ایران بیش از ۱۰۰ نوع خرما وجود دارد و این رقم در مقیاس جهانی از ۵۰۰ هم بالا می‌زند. این میوهٔ شیرین و پرخاصیت می‌تواند راه خود را به دسرهای مختلف هم باز کند و شیرینی کامتان را در دسرهای متنوع چند برابر کند. اجازه دهید از انواع خرما برایتان بگوییم:

    • خرمای مضافتی؛
    • خرمای استعمران؛
    • خرمای شاهانی؛
    • خرمای گنتار؛
    • خرمای کبکاب؛
    • خرمای ربی؛
    • خرمای زاهدی؛
    • خرمای آل مهتر؛
    • خرمای برهی؛
    • خرمای خاصویی؛
    • خرمای مجول؛
    • خرمای عجوه.

    حالا اجازه بدهید که دربارهٔ هر یک از این انواع خرما برایتان توضیحاتی ارائه کنیم.

    خرمای مُضافتی

    انواع خرما

    خرمای مُضافتی همان خرماهای معروفی است که در جعبه‌هایی کوچک با عکس نخلی روی آن در فروشگاه‌ها معمولا به فروش می‌رسند. خرمای مضافتی در شهر بم تولید می‌شود. رطوبت خرمای مضافتی زیاد است و طعم خوبی دارد که بیشتر افراد، آن را می‌پسندند. ما که با دیدن این خرما به یاد سفره‌های ماه رمضان می‌افتیم. شما چطور؟

    خرمای استعمران

    انواع خرما

    نخل‌های زیبای خوزستان خرمای استعمران را عرضه می‌کنند. این نوع از خرما شیرینی و قند زیادی دارد و اگر یک دانه از آن را نوش‌جان کنید، انرژی زیادی به بدن‌تان وارد می‌شود. استعمران مانند خرمای مضافتی مرطوب نیست و خرمایی نیمه‌خشک به حساب می‌آید.

    محبوب‌ترین انواع خرما را ببینید

    خرمای شاهانی

    انواع خرما

    خرمای شاهانی هم مانند خرمای مضافتی دارای بافتی نرم و مرطوب است. این خرما رنگ قهوه‌ای روشن دارد و برای تهیهٔ شیره استفاده می‌شود. مهد کاشت خرمای شاهانی استان فارس است و طعم خوبش هم که دیگر تعریف ندارد. البته مقولهٔ طعم و پسندیدن آن تا حد زیادی سلیقه‌ای است ولی بیشتر افراد از خرمای شاهانی خوش‌شان می‌آید.

    خرمای گنتار

    انواع خرما

    خرمای گنتار هم خشک نیست. به این خرما قنطار یا قندی هم گفته می‌شود و در استان خوزستان پرورش پیدا می‌کند. هستهٔ خرمای گنتار کوچک است و ظاهر آن تقریبا حالت چروکیده دارد. البته گفتیم که گنتار خرمایی خشک نیست اما یادتان باشد که به اندازه‌ٔ دیگر انواع خرما مثلا خرمای مضافتی رطوبت ندارد.

    خرمای کبکاب

    انواع خرما

    خرمای کبکاب است و شهد فراوانی که دارد. این خرمای خوشمزه محصول نخلستان‌های بهبهان است و پوست ضخیمی دارد. رنگ کبکاب در ابتدا زرد است و زمانی که کاملا رسیده می‌شود به رنگ قهوه‌ای درمی‌آید. جالب است بدانید که کبکاب برخلاف دیگر انواع خرما در زمانی که هنوز کاملا نرسیده است، طعم تلخی دارد. به نظر می‌رسد که کبکاب دوران بلوغ پرماجرایی را تا رسیده‌شدن پشت سر می‌گذارد.

    خرمای ربی

    انواع خرما

    خرمای ربی یکی از انواع خرما با هیبتی کشیده و خشک است. البته خشکِ خشک هم نیست و بهتر است بگوییم، خرمایی نیمه‌خشک به حساب می‌آید. ربی از محصولات استان سیستان و بلوچستان است. این نوع خرما نسبتا بزرگ و گوشتی و رنگش هم قهوه‌ای تیره است. خرمای ربی در دنیا حسابی طرف‌دار دارد اما بیشتر تحت عنوان خرمای پاکستانی از آن یاد می‌شود.

    خرمای زاهدی

    انواع خرما

    بعضی‌ها از طعم خرما به خاطر شیرینی زیادش استقبال نمی‌کنند. اگر شما هم این‌طور هستید باید بدانید که خرمای زاهدی چندان شیرین نیست. این خرما فیبر زیادی دارد و در جنوب کشت می‌شود. زاهدی از آن خرماهایی است که پوست ضخیمی دارند و همین ویژگی باعث می‌شود که برای صادرات گزینهٔ مناسبی باشد.

    خرمای آل مهتر

    انواع خرما

    آل مهتر هم محصولی از خوزستان است. آل‌مهتر اسم باابهتی به نظر می‌رسد اما در واقع، این نوع از خرماها کوچک و ریز هستند و رنگ‌شان هم قهوه‌ای روشن است. خرمای آل مهتر در میناب پرورش پیدا می‌کند و طعم خوبی دارد.

    خرمای برحی

    انواع خرما

    اگر به دنبال خرمای برحی هستید باید به آبادان و خرمشهر بروید. این خرمای گِرد و نرم از بافت بسیار لطیفی برخوردار است. ریشه و اصالت برحی‌ها به کشور عراق بازمی‌گردد. رنگ آن هم زرد یا قهوه‌ای روشن است. خرمای برحی یکی از انواع خرماست که در مناطق گرم با باد شدید می‌روید. اصلا معنای برحی، باد شدید و گرم است. در گرمایی شدید است که این نوع از خرما عمل می‌آید.

    خرمای خاصویی

    انواع خرما

    خوزستانی‌ها عاشق خرمای خاصویی هستند. این خرما گرد و کوچک است و روی سطح پوستش چروک‌هایی عمودی قرار دارد. خاصویی هم قهوه‌ای روشن است و از نظر اندازه هم ریز به حساب می‌آید. این خرما جان می‌دهد برای نوش‌جان‌کردن در کنار لیوانی چای داغ و تازه‌دم.

    خرمای مجول

    انواع خرما

    وقتی بحث از خرما می‌شود همه فکرها به سمت جنوب می‌رود. اگر دیگر قدرت پرواز فکرتان وسیع باشد، در نهایت به کشورهای عربی دور و اطراف سری خواهید کشید. اما کمتر پیش می‌آید که شنیدن واژه خرما شما را به یاد آمریکا بیندازد. این‌طور نیست؟ خرمای مجول نوعی خرماست که در کشور آمریکا تولید می‌شود. این خرما را خشک می‌کنند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. پوست آن چروک و قهوه‌ای تیره است و اگر طعمش را بخواهید، باید بگوییم که طعم آن شبیه کارامل است. برای خرید این خرمای خاص و خوش طعم می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید:‌ [affbutton url="" text="خرید خرمای مجول" type="original" target="blank"]

    خرمای عجوه

    انواع خرما

    خرمای عجوه سوغات عربستان است و خرمایی خوشمزه به حساب می‌آید. پوست عجوه خشک و چروک است اما زمانی که راهی دهان می‌شود، نرمی و شیرینی آن در دهان معجزه می‌کند. قیمت این خرما هم نسبت به انواع دیگر این میوهٔ خوشمزه بسیار زیاد است.

    نکاتی برای خرید خرما

    نکته‌ای که خرمادوستان حرفه‌ای می‌دانند، این است که برای تشخیص تازگی خرما نباید به چروک‌بودن یا نبودن آن دقت کرد. بسیاری از انواع خرما از همان ابتدا و به‌طور طبیعی دارای چروک‌هایی روی سطح پوست‌شان هستند. اما اگر خرمایی را باز کردید و دیدید که حالت شکرک‌زدگی پیدا کرده یا در بافت آن، حالتی شبیه کریستالی‌شدن دیده می‌شود، آن را نخورید چون به معنای ماندگی است.

    اگر به دنبال خرید حجم زیادی خرما هستید، بهتر است به سراغ خرماهای خشک یا نیمه‌خشک بروید. این خرماها راحت‌تر نگهداری می‌شوند و ماندگاری بالاتری هم نسبت به خرمای تَر و مرطوب دارند.

    ایران از کشورهایی است که انواع خرمای خوشمزه را تولید و صادر هم می‌کند. اگر این میوه‌ٔ مقوی را جایگزین قند و شکر معمولی کنید، هم کامتان شیرین خواهد شد هم قند مفیدتری را وارد بدن‌تان خواهید کرد. البته درست است که قند خرما طبیعی است و ضرر کمتری نسبت به قند و شکر سفید دارد اما باز هم باید در مصرف آن جانب احتیاط و تعادل را رعایت کنید.

    پرفروش‌ترین انواع خرما را ببینید

    [see_also]20806[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید