گلیم بخریم یا گبه؛ کدام برای خانه ما مناسب‌تر است؟

گلیم بخریم یا گبه؛ کدام برای خانه ما مناسب‌تر است؟
راهنمای مطالعه

    شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که گلیم بخریم یا گبه. انتخاب بین این دو آسان نیست، چراکه هر کدام قشنگی‌ها و جذابیت خودشان را دارند.

    گلیم و گبه آن‌قدر قشنگ و چشم‌نوازند که سخت می‌شود از آنها گذشت. خیلی‌ها دوست دارند خانه‌شان را با خرید گلیم یا گبه جذاب‌تر کنند. اگر شما هم برای پوشاندن کف خانه دنبال بهترین گزینه و خوشگلترین فرش هستید، این مطلب «درجه» را از دست ندهید. اول ببینید گبه و گلیم چه ویژگی‌هایی دارند و بعد برای خرید تصمیم بگیرید.

    گبه چیست؟خرید گبه

    بین فرش‌های ایرانی گرم‌ونرم‌تر و پرزبلندتر از گبه پیدا نمی‌کنید. پرزهای گبه تا یک سانتی‌متر بلندی دارند و وقتی روی آن راه می‌روید، انگار روی چمن‌ پا گذاشته‌اید. در این فرش تعداد

    پود بیشتر است. حس خوشایند لمس گبه با منظره‌ قشنگ و رنگ‌های جذابش کامل می‌شود. گبه معمولا روی دار زمینی و از ترکیب پشم طبیعی با موی بز بافته می‌شود.

    گبه کجا بافته می‌شود؟

    خرید گلیم و گبه

    گبه عمری طولانی دارد و در ایران هم از قدیم موردتوجه بوده. گبه بیشتر در جنوب و جنوب غربی بافته می‌شود و کار‌ دست عشایر قشقایی و بختیاری خیلی معروف است. بعضی از کارشناسان گبه عشایر قشقایی فارس را بهترین نوع گبه می‌دانند که ارزش بین‌المللی هم دارد. بافندگان عشایر تخیلات، آرزوها و حس و حال‌شان را روی گبه نقش می‌زنند و راهی خانه‌ها می‌کنند.

    مشاهده پرفروش‌ترین گبه‌های فارس

    طیف رنگی گبه چیست؟

    خرید گبه

    قدیم‌ترها رنگ گبه به‌رنگ پشم طبیعی بود، یعنی سفید، مشکی، خاکستری و قهوه‌ای. بعدتر که انسان یاد گرفت از رنگ‌های طبیعی استفاده کند، پای رنگ‌های دیگری به گبه باز شد. در این سال‌ها از رنگ مصنوعی هم استفاده می‌کنند، اما همچنان گبه با رنگ طبیعی پیدا می‌شود.

    طرح‌های معمول کدامند؟

    گلیم یا گبه

    یکی از جذابیت‌های خرید گبه،‌ انتخاب طرح است. شما هیچ دو گبه‌ای را پیدا نمی‌کنید که کاملا شبیه هم باشند. آخر مثل فرش نقشه ندارد. بافنده‌ گبه می‌نشیند و هر چه از دل و ذهنش می‌گذرد، روی گبه نقش می‌زند. بعد دیگر بستگی به شما دارد که کدام را بپسندید و بخرید.

    طرح گبه معمولا از محیط زندگی بافنده الهام گرفته شده و پر است از طرح درخت، گل، خانه، شیر و حوض. شکل‌های هندسی مثل مربع، لوزی و مستطیل، و همین‌طور راه‌های مورب در گبه دیده می‌شود. بعضی از گبه‌ها خالی از طرح هستند و به زندگی ساده عشایری و زمین بدون محصول اشاره می‌کنند. طرح خشتی هم بین بافندگان محبوب است، قاب‌های منظمی که هر کدام طرح خودش را دارد و کنار قاب‌های دیگر قرار گرفته.

    پرفروش‌ترین طرح‌ها و رنگ‌های گبه را ببینید

    اندازه گبه چقدر است؟

    خرید گبه یا گلیم

    گبه در اندازه‌های مختلفی بافته می‌شود. درواقع عشایر به هر اندازه‌ای که لازم دارند، آن را می‌بافند. اغلب طول آنها بین یک تا دو و نیم متر است و شکل مستطیلی‌ دارند. گبه قرار است کجا را تزیین کند؟ اتاق نشیمن؟ اتاق خواب؟ ورودی خانه؟ بر همین اساس اندازه گبه را انتخاب می‌کنید.

    گبه ماشینی

    گبه یا گلیم

    چند سالی‌ست که گبه ماشینی وارد بازار شده. این نوع فرش قیمت ارزان‌تری نسبت به گبه دست‌بافت دارد و بنابراین در سبد خرید بعضی از خانواده‌ها جا می‌شود. اگر بودجه شما هم محدود است، به گبه ماشینی فکر کنید. اما اگر توان پرداخت دارید، فقط گبه دست‌بافت را درنظر بگیرید.

    عکس انواع گبه ماشینی + لیست قیمت

    عکس انواع گبه دستبافت + لیست قیمت

    گلیم چیست؟خرید گلیم

    انسان‌ همیشه به رفاه و زیبایی اهمیت می‌داده، حتا در ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح که اولین نمونه از گلیم را برای خودش بافت. گلیم نوعی فرش بدون پرز به‌حساب می‌آید که قبلا فقط از پشم طبیعی و موز بز بافته می‌شد. بعد نخ پنبه‌ای هم را هم به آن اضافه کردند. وجود رنگ طبیعی پای ثابت بافت گلیم بود. اما اکنون دیگر نخ مصنوعی و رنگ شیمیای هم در

    گلیم‌بافی دست دارند. بافت گلیم به کشور یا شهر خاصی محدود نیست. در بیشتر روستاها و شهرهای ایران گلیم‌‌بافی دیده می‌شود و خیلی هم کاربردی‌ست.

     

    طرح‌های معمول گلیم کدامند؟

    خرید گلیم

    طرح گلیم تحت‌تاثیر منطقه و شهری‌ست که آن را می‌بافند. طرح‌های ترمه، گل و بوته، حیوانات و انواع نقش‌هایی که از طبیعت الهام می‌گیرند، در گلیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما آن چیزی که بیشتر می‌بینید، نقش‌های هندسی هستند، مثل لوزی، مربع، مثلث و شش‌ضلعی.

    محبوب‌ترین گلیم‌ها را ببینید

    بافت گلیم چگونه است؟

    خرید گلیم

    به‌ظور کلی سه نوع بافت گلیم پیدا می‌کنید.

    گلیم ساده‌باف

    گلیم ساده‌بافت نقشه ندارد و طرح آن از قبل مشخص نیست. نقش گلیم ساده‌باف معمولا طرح‌های هندسی‌ست.

    گلیم نقش برجسته

    گلیمی که زمینه ساده دارد و طرح‌ آن برجسته یا پرزدار دیده می‌شود، در دسته نقش‌برجسته جا می‌گیرد.

    گلیم ورنی

    این نوع گلیم به‌طور سنتی از منطقه‌ آذربایجان و عشایر شاهسون می‌آید، اما در کرمان و کردستان هم می‌بافند. گلیم ورنی نقشه ندارد و نتیجه تخیل بافنده است.

    عکس انواع گلیم ماشینی + لیست قیمت

    عکس انواع گلیم دستبافت + لیست قیمت

    اندازه گلیم چقدر است؟

     

    خرید گلیم

    گلیم در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و در نقش پادری، فرش، پشتی و پاف در تزیین خانه به‌کار می‌رود.

    چطور با گبه خانه را تزیین کنیم؟خرید گبه

    بیشتر ما ایرانی‌ها نشانه‌هایی از هنرهای سنتی در خانه‌مان داریم. این نشانه ممکن است یک ظرف سفالی یا مسی، فرشی با طرح سنتی یا قابی باشد که به دیوار آویزان کرده‌ایم. این روزها دکوراسیون مدرن و مینیمال پرطرفدار شده.خوبی گبه این است که با چنین سبک و استایلی هماهنگ است. گبه‌‌هایی که طرح خالی و خلوت دارند و ترکیب رنگ‌شان محدودتر است، کاملا هماهنگ با دکوراسیون خانه مدرن به‌نظر می‌رسند.

    بیشتر خانه‌های امروزی با کف‌پوش سنگ یا چوب پوشیده شده. استفاده از فرشی مثل گبه با آن پرزهای بلند و بافت نرمش در تضاد با سختی کف‌پوش خانه‌تان است.

    پاف با طرح گبه می‌تواند طرح فرش را تکمیل کند و تم گبه را در فضاهای دیگر خانه ادامه دهد. ضمن این‌که نقش‌های طبیعی گبه مثل شیر، درخت و گل، حس لطافت بیشتری به خانه‌تان می‌آورند.

    [related]15845[/related]

    چطور با گلیم خانه را تزیین کنیم؟خرید گلیم

    درست است که در کشورهای دیگر هم گلیم بافته می‌شود، اما شکی نیست که استفاده از گلیم حس شرقی به‌خانه‌تان می‌آورد. طرح‌های قشنگی از گلیم بافته می‌شود و هر سلیقه‌ای بالاخره مدل محبوب خودش را پیدا می‌کند.

    می‌توانید از گلیم‌ برای تزیین دیوار، کف، رویه مبل، نیمکت، پاف و کوسن استفاده کنید. می‌بینید که کاربرد گلیم در دکوراسیون داخلی محدودیت ندارد و حسابی به‌درد جذاب‌ کردن خانه‌تان می‌خورد.

    گلیم بخریم یا گبه؟خرید گلیم یا گبه

    اکنون که درباره گلیم و گبه نکته‌های جالبی را مرور کردیم، به سوال اول برگردیم، گلیم بخریم یا گبه؟

    • بخش زیادی از این انتخاب به سلیقه شما برمی‌گردد. نقش و نگار گلیم و گبه چندان از هم دور نیست، اما باید ببینید چه نفشی را بیشتر دوست دارید؛ نقش هندسی، نقش طبیعت یا طرح‌های خشتی.خرید گلیم
    • در هر خانه‌ای یک یا دو رنگ غالب وجود دارد. ببینید تم رنگ خانه‌تان با گلیم هماهنگ‌تر است یا گبه. برای مثال اگر دکوراسیون خانه شما تم آبی و سفید دارد، انتخاب فرشی قرمز با طرح‌های شلوغ انتخاب خیلی خوبی به‌نظر نمی‌رسد، بلکه به زیراندازی با رنگ‌ سرد نیاز دارید.خرید گلیمجای دادن گلیم و گبه در خانه‌هایی که چیدمان سنتی دارند،‌ کمی ساده‌تر است. اگر دیوارکوبی از جنس گلیم دارید، قرار دادن گلیم جلوی مبل‌ها خیلی برازنده به‌نظر می‌رسد.
    • اگر مبل‌های پر نقش‌ونگار یا کاغذدیواری شلوغی دارید، سراغ گلیم یا گبه با طرح خلوت و رنگ‌های محدود بروید. مبل‌ گل‌دار شلوغ را با گبه یا گلیم خشتی سِت نکنید. طرح‌های پرنگار را با فرش ساده یا با طرح‌های هماهنگ کنار هم بچینید. البته حساب آن‌هایی که خانه‌های شلوغ دوست دارند، جداست.خرید گلیم گبه
    • هیچ محدودیتی برای استفاده از گلیم یا گبه ندارید. پایین تخت‌خواب، جلوی ورودی خانه، راهرو، وسط آشپزخانه، زیر میز ناهارخوری و بین مبل‌ها مناسب به‌نظر می‌رسد. همچنین می‌توانند زیرانداز تراس باشند.
    • هم گبه و هم گلیم نقش‌های شگفت‌انگیزی دارند، کافی‌ست حوصله کنید و موقع خرید وقت بگذارید. دانه‌دانه نقش‌ها را ببینید و بررسی کنید.خرید گبه
    • نگاهی به بودجه‌تان بیندازید. گبه و گلیم دست‌بافت گران‌تر از ماشینی‌ست و البته ارزش خیلی بیشتری هم دارد. قبل از خرید قیمت گلیم و گبه را مقایسه کنید و باتوجه به اندازه و سایز فرشی که لازم دارید، بودجه مشخص کنید.
    • از جست‌وجو و تماشای طرح‌های مختلف خسته نشوید. قرار است گلیم یا گبه‌ای که می‌خرید، هر روز جلوی چشم شما باشد. پس باید به‌نظرتان جذاب و دوست‌داشتنی بیاید.

    خرید گبه از ارزان‌ترین فروشنده خرید گلیم از ارزان‌ترین فروشنده بعضی‌ها زمان و حوصله خرید حضوری ندارند و ترجیح می‌دهند، گلیم یا گبه را آنلاین بخرند. شما تجربه خرید آنلاین فرش داشته‌اید؟ گلیم را برای دکوراسیون خانه‌تان می‌پسندید یا گبه؟ [see_also]16304[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید