راهنمای خرید دوچرخه کودک

راهنمای خرید دوچرخه کودک
راهنمای مطالعه

    خرید دوچرخه کودک گاهی‌اوقات سخت و گیج‌کننده می‌شود. در بازار انواع دوچرخه کودک با اندازه‌های مختلف وجود دارد که ممکن است انتخاب مناسب‌ترین آن برایتان دشوار باشد. همان‌قدر که بازی فکری کودکان برای تقویت ذهن و مغز آنها اهمیت دارد، اسباب‌بازی‌ها و لوازمی که آنها را به تحرک وا می‌دارند، در سلامتی جسم مؤثرند. با مطالعه این مقاله از «درجه» می‌توانید بدون دردسر برای کودک‌تان دوچرخه بخرید.

    دوچرخه‌سواری به انسان حس آزادی و رهایی می‌دهد و به همین دلیل است که کودکان عاشق آن هستند. آنها می‌توانند هنگام دوچرخه‌سواری به این سو و آن سو بروند، دنیای اطراف خود را کشف کنند و از گشت‌وگذار در محیط‌‌‌‌زیست خود لذت ببرند.

    در ضمن دوچرخه‌ ابزاری مهم در ایجاد روابط اجتماعی بین کودکان است. آنها در کنار هم دوچرخه‌سواری کرده و با یکدیگر دوست می‌شوند و خاطرات خوبی از این روزها به حافظه خود می‌سپارند.

    کدام اندازه دوچرخه متناسب با کودک‌تان است؟

    برخلاف دوچرخه بزرگسالان که اندازه آن براساس طول میله عمودی که زین روی آن قرار می‌گیرد تعیین می‌شود، اندازه و سایز دوچرخه کودکان با محاسبه قطر چرخ سنجیده می‌شود. اندازه انواع دوچرخه بزرگسالان گاهی‌اوقات با یکدیگر تفاوت‌های مختصری دارند، اما اندازه دوچرخه کودکان ثابت و بدون تغییر است.

    پیش از شرح ویژگی‌های دوچرخه‌های متناسب کودکان در رده‌های سنی متفاوت، به اینفوگرافی زیر نگاهی بیندازید. در این اینفوگرافی، جدول اندازه دوچرخه کودکان مناسب سنین مختلف آورده شده است و با توجه به آن می‌توانید دوچرخه مورد نظر خود را بخرید.

    خرید دوچرخه کودک، اندازه۱

    خرید دوچرخه، اندازه۲

    لیست قیمت انواع دوچرخه در دیجی‌کالا

    با توجه به جدول اندازه دوچرخه در این اینفوگرافی باید گفت که هنگام انتخاب دوچرخه کودک باید به ۴ عامل مهم سن کودک، اندازه قد و قسمت داخلی پای او و همچنین قطر چرخ دوچرخه مورد نظر توجه کرد.

    انواع دوچرخه کودک

    در بازار دوچرخه‌های کودکان، انواع دوچرخه معمولی،تعادلی، آموزشی و البته سه‌چرخه برای کودکان کوچک وجود دارد:

    سه‌چرخه‌ها

    راهنمای خرید دوچرخه، سه‌چرخه

    دوچرخه‌ای است که سه چرخ دارد. به همین دلیل به آن سه‌چرخه می‌گویند. ارتفاع سه‌چرخه‌ها معمولا بسیار کم و نزدیک به زمین است. بنابراین بسیار متعادل و باثبات هستند.

    سه‌چرخه‌ها برخلاف دوچرخه‌ها نیازی به داشتن مهارت در تعادل ندارند و البته قدرت مانور بسیار کمی هم دارند. با اینحال آنها بسیار دوست‌داشتنی‌اند و مناسب کودکانی هستند که توان و قدرت حرکتی بسیار کمی دارند.

    پرفروش‌ترین سه‌چرخه‌ها را ببینید + قیمت

    دوچرخه‌های تعادلی

    راهنمای خرید دوچرخه، تعادلی

    دوچرخه‌های تعادلی بدون چرخ و پدال هستند و شرایط خوبی برای کودک در یادگیری دوچرخه‌سواری فراهم می‌کنند. دوچرخه‌های تعادلی برای حرکت، به‌جای استفاده از پدال و زنجیر از نیروی پاهای کودک بهره می‌گیرند.

    راندن دوچرخه‌های تعادلی برای کودکان بسیار کوچک مفید است و به آنها در یادگیری دوچرخه‌سواری کمک می‌کنند. کودکان با این نوع دوچرخه‌ها اساس تعادل داشتن، هماهنگی و کنترل فرمان را به‌خوبی می‌آموزند.

    دوچرخه‌های آموزشی

    راهنمای خرید دوچرخه، آموزشی

    به این دوچرخه‌ها می‌توان ۲ عدد چرخ کمکی به چرخ‌های عقب دوچرخه اضافه کرد تا کودک بدون ترس و واهمه از افتادن، مهارت‌های دوچرخه‌سواری را بیاموزد. وقتی او کاملا در راندن دوچرخه ماهر شد، می‌توان چرخ‌های کمکی را از دوچرخه جدا کرد.

    البته نقطه ضعف این چرخ‌های کمکی این است که کودک به‌جای مهارت یافتن در حفظ تعادل، به چرخ‌های کمکی وابسته می‌شود.

    محبوب‌ترین دوچرخه‌های آموزشی را ببینید

    توجه به ایمنی و راحتی کودک

    کودکان به‌سرعت در حال رشد هستند و ممکن است بخواهید برای او دوچرخه‌ای بزرگتر بخرید. اگرچه این کار از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌ است، ایمنی و راحتی کودک‌تان را به خطر می‌اندازد:

    • ایمنی

    اگر وقتی کودک‌تان سوار دوچرخه می‌شود، پایش به زمین نرسد یا نتواند دسته فرمان یا ترمز‌ها را بگیرد، ایمنی او به خطر می‌افتد. او نمی‌تواند به‌درستی دوچرخه را براند و آن را کنترل کند و در مواقع لازم توقف خوبی داشته باشد.

    همچنین اگر دوچرخه بسیار کوچکتر از اندازه کودک باشد، زانوهای او پیوسته به دسته فرمان برخورد می‌کند و حتی ممکن است کنترل و ثبات دوچرخه از دستش خارج شود.

    • راحتی

    کودکان معمولا انعطاف‌پذیری بیشتر در مقایسه با بزرگسالان دارند و گاهی‌اوقات بدون گله و شکایت دوچرخه‌ای را هم که مناسب‌شان نیستند می‌رانند. اما دوچرخه‌های کوچکتر یا بزرگتر از اندازه کودک، جلوی لذت بردن او از سواری را می‌گیرد و او هرگز نمی‌تواند اوقات خوشی را هنگام دوچرخه‌سواری تجربه کند.

    خرید دوچرخه دست دوم

    اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید هر سال یک دوچرخه نو برای کودک‌ در حال رشدتان بخرید، پس بهتر است به سراغ دوچرخه‌های دست دوم بروید. فروشگاه‌های اینترنتی متعددی هم وجود دارند که دوچرخه‌های دست دوم در اختیارتان قرار می‌دهند.

    البته هنگام خرید این نوع دوچرخه‌ها مراقب سالم بودن قطعات آن باشید تا کودک‌تان هنگام دوچرخه‌سواری دچار سانحه ناشی از خرابی قطعات دوچرخه نشود.

    انتخاب دوچرخه مناسب

    راهنمای خرید دوچرخه، آناتومی

    همانطور که گفته شد، سن کودک در خرید دوچرخه مهم است. اما نمی‌توان تنها با توجه به این عامل برای کودک دوچرخه خرید و باید موارد دیگر را هم در نظر گرفت. مثلا، قد تمام کودکان ۱۱ تا ۱۴ ساله بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ سانتی‌متر نیست. برخی از آنها کوتاه‌تر و برخی بلندتر از این استاندارد هستند.

    همچنین اندازه‌گیری قسمت داخلی پای کودک هم در انتخاب اندازه دوچرخه هم مهم است. در واقع ممکن است قد کودک‌تان ۱۳۰ سانتی‌متر باشد، اما اندازه قسمت داخلی پای او بر اساس استاندارد کودکانی با چنین قد، ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر نباشد.

    بنابراین در این صورت بهتر است فقط اندازه قسمت داخلی پای کودک را در نظر بگیرید. بدین ترتیب از اینکه کودک می‌تواند روی صندلی دوچرخه راحت بنشیند و بدون دردسر دسته فرمان و ترمزها را بگیرد، خیال‌تان راحت خواهد شد.

    [related]2966[/related]

    انواع سایزهای دوچرخه را بشناسید

    همانطور که پیشتر گفتیم، اندازه و سایز دوچرخه‌ها بر اساس قطر چرخ‌ تعیین می‌شود.

    دوچرخه۱۰ تا ۱۲ اینچی

    قطر چرخ‌های دوچرخه‌های ۱۰ اینچی، (۱۰اینچ، ۲۵,۴ سانتی‌متر) و دوچرخه‌های ۱۲ اینچی، ۱۲ اینچ (۳۴,۴۸ سانتی‌متر) و مناسب کودکان ۲ تا ۴ ساله هستند. دوچرخه‌های تعادلی بیشتر در این گروه از دوچرخه‌ها قرار دارند.

    پرفروش‌ترین دوچرخه‌های سایز 12 + قیمت

    دوچرخه‌های ۱۴ اینچی

    وقتی کودک‌تان بزرگتر شد و قدم به ۳ تا ۴ سالگی گذاشت، می‌توانید برای او دوچرخه‌ای تک‌سرعته با پدال و ترمز بخرید.

    یکی از عوامل مهمی که هنگام طراحی این نوع دوچرخه‌ها در نظرگرفته می‌شود، بادوام و سبک بودن دوچرخه است؛ باید آنقدر محکم باشد تا بتواند وزن کودک ۳ تا ۴ ساله‌تان را تحمل کند.

    دوچرخه‌هایی در بازار وجود دارد که دسته‌های فرمان آنها کوچکتر و مخصوص کودکان ۳ تا ۴ ساله است. همچنین معمولا اهرم ترمزهای این نوع دوچرخه‌ها، کوچکتر است و کودکان می‌توانند آن را بهتر کنترل کنند و به آن اعتماد بیشتری داشته باشند.

    پدال تمام این دوچرخه‌ها معمولی و ساده است تا مشکلی برای کودک‌تان پیش نیاید. سطح این نوع پدال‌ها صاف است و مانند پدال‌های قفل‌شونده، هیچ نوع رابطی ندارد که کفش دوچرخه‌سوار را به پدال دوچرخه قفل کند.

    پدال‌های ساده برای امنیت کودکان این رده سنی مهم هستند.

    دوچرخه‌های ۱۶ اینچی

    دوچرخه کودک باید همزمان با رشد او، بزرگتر هم شود. دوچرخه‌های ۱۶ اینچی (۴۰,۶۴ سانتی‌متر) مناسب کودکانی است که به ۵ تا ۶ سالگی می‌رسند.

    این دوچرخه‌ها مانند دوچرخه‌های ۱۴ اینچی، بادوام و سبک هستند و کودکان این رده سنی به اندازه کافی نیرو برای به حرکت درآوردن آن دارند.

    فریم‌های این دوچرخه معمولا از جنس آلومینیوم یا فولاد است، ترمز‌های آن از نوع ترمز V است. این نوع ترمزها از دو اهرم جداگانه تشکیل شده‌اند که روی هر اهرم، قسمت خاصی برای اتصال پدهای ترمز در نظر گرفته شده است.

    این دوچرخه‌ها هم تک‌سرعته هستند. مدل‌های بهتر آن ترمز دیسکی هم دارند که می‌توانند نیروی بیشتری برای توقف فراهم کنند.

    مشاهده محبوب‌ترین دوچرخه‌های سایز 16

    ارتفاع این دوچرخه‌ها کم است و به همین دلیل اگر کودک‌تان هنگام دوچرخه‌سواری زمین بخورد احتمال صدمه به آن بسیار کم است. همچنین ابزارهای نگهدارنده زنجیر دوچرخه هم مناسب چرخ‌های ۱۶ اینچی است که باعث می‌شود، درآمدن زنجیر چرخ به حداقل برسد.

    راهنمای خرید دوچرخه، اندازه دوچرخه

    دوچرخه‌های ۱۸ اینچی

    این دوچرخه‌ها که قطر چرخ‌هایشان ۱۸ اینچ (۴۵,۷۲ سانتی‌متر) است، مناسب کودکان ۶ تا ۸ ساله است. کودکان در این سن از کمی هیجان و ماجراجویی لذت می‌برند، بنابراین بهتر است دوچرخه‌های بزرگتری برای آنها بخرید؛ دوچرخه‌های ۱۸ اینچی مناسب آنها خواهد بود.

    از این دوچرخه‌ها، نوع دنده‌ای و مجهز به سیستم تعلیق جلو تولید می‌شود. این دوچرخه‌ها چندسرعته بوده و سیستم تعلیق آنها یک یا دو ضربه‌گیر دارد که جلوی دوچرخه نصب می‌شوند؛ البته لزوما نیازی نیست خودتان را به زحمت انداخته و این مدل از دوچرخه‌های ۱۸ اینچی را بخرید. زیرا وزن دوچرخه و همچنین قیمت آن بسیار بیشتر می‌شود.

    دوچرخه‌های ۲۰ اینچی

    دوچرخه‌های ۲۰ اینچی (قطر چرخ‌ها ۲۰ اینچ؛ ۵۰,۸ سانتی‌متر) مناسب کودکان ۹ تا ۱۱ ساله است. کودکان در این زمان از نظر تعادل به رشد مناسب رسیدند و می‌توانند دوچرخه‌سواری را جدی‌تر بیاموزند. این دوچرخه‌ها محکم، بادوام و سبک‌وزن هستند.

    با دوچرخه‌های ۲۰ اینچی می‌توان در هر مسیری – آسفالت یا خاکی- دوچرخه‌سواری کرد. از انواع این دوچرخه‌ها می‌توان به دوچرخه‌های دنده‌ای که رانندگی راحت و آسانی را برای کودک فراهم می‌کنند، اشاره کرد.

    ترمزهای این دوچرخه از انواع Vشکل یا دیسکی است و پدال آنها هم از نوع ساده و صاف است و کودک به‌راحتی پاهای خود را روی آنها می‌گذارد.

    دوچرخه‌های ۲۴ اینچی

    دوچرخه‌های ۲۴ اینچی با قطر ۲۴ اینچی (۶۰,۹۶ سانتی‌متری) چرخ‌ها مناسب کودکان ۱۱ تا ۱۴ ساله است و تمام ویژگی‌های یک دوچرخه با اندازه کامل را دارد.

    از این ویژگی‌ها می‌توان به طراحی فریم، قدرت انتقال نیرو و ترمز اشاره کرد. تنها تفاوت آنها با دوچرخه بزرگسالان این است که وضعیت و شکل هندسی فریم دوچرخه مناسب چرخ‌های ۲۴ اینچی است و برای سایزهای بزرگتر طراحی نشده است.

    دوچرخه‌های ۲۶ اینچی

    هر چه کودک‌تان بزرگتر شده و به بزرگسالی نزدیک می‌شود، باید دوچرخه‌ای مناسب او بخرید. دوچرخه‌های ۲۶ اینچی که قطر چرخ‌هایشان ۲۶ اینچ (۶۶,۰۴ سانتی‌متر) است مناسب زمانی است که کودک‌تان قدم به دوران نوجوانی می‌گذارد. در واقع این سایز از دوچرخه مناسب افراد ۱۵ سال به بالاست.

    این دوچرخه‌ها نسخه‌های ساده و دنده‌ای (بین ۵ تا ۱۰ دنده) دارند. در این زمان خوب است که کودک‌تان استفاده از دنده‌ها را هم بیاموزد.

    نکته‌ای مهم در مورد انتخاب اندازه دوچرخه

    راهنمای خرید دوچرخه، فریم دوچرخه

    گاهی‌اوقات نمی‌توانید تنها با تکیه به سایز چرخ دوچرخه، اندازه مناسب کودک‌تان را بخرید. در واقع باید به اندازه فریم و طراحی هندسی آن هم توجه کنید.

    این موضوع به این دلیل است که بیشتر سازندگان دوچرخه، دوچرخه‌هایی می‌سازند که از نظر اندازه چرخ‌هایشان یکسان هستند اما طراحی فریم‌شان آنها را مناسب کودکان با قدهای متفاوت می‌کنند. مثلا می‌توان دو دوچرخه ۲۰ اینچی داشت که محور چرخ یکی کوچکتر و صندلی آن پایین‌تر از دیگری باشد. مانند تصویر زیر:

    بررسی ترمزهای دوچرخه

    راهنمای خرید دوچرخه، ترمز

    هنگام خرید دوچرخه باید ترمزهای آن را با دقت بررسی کنید. یکی از مهم‌ترین قطعات دوچرخه، ترمز آن است. اگر در مواقع لزوم ترمز به‌خوبی کار نکند، احتمال اینکه کودک دچار سانحه شود، بسیار بالاست.

    دوچرخه‌هایی که باکیفیت ساخته شده‌اند، اهرم‌های ترمز آن برای دست‌های کوچک و ضعیف طراحی می‌شوند. بنابراین کودکان می‌توانند بدون زحمت از ترمزها استفاده کنند.

    اما گرفتن ترمزهای دستی در برخی از دوچرخه‌های ارزان‌قیمت بسیار سخت می‌شود و به همین دلیل این نوع دوچرخه‌ها از ترمزهای توپی استفاده می‌کنند. این ترمزها روی توپی چرخ عقب دوچرخه قرار می‌گیرند. اما برخلاف باور عموم این نوع ترمزها ایمن نیستند.

    ترمزهای توپی معمولا سرعت دوچرخه را به‌تدریج کم نمی‌کنند. گرفتن این ترمزها باعث می‌شود که دوچرخه ناگهان متوقف شود. این موضوع مواقعی‌که کودک در یک سرازیری قرار دارد، بسیار خطرناک است و ممکن است او را به سمت جلو پرت کند.

    البته فلسفه وجودی این ترمزها این است که کودکان بسیار کوچک نمی‌توانند از ترمزهای دستی استفاده کنند و باید دوچرخه‌هایشان به ترمزهای توپی مجهز باشد. اما این نوع ترمز نمی‌توانند ایمنی مورد نظر را فراهم کند.

    بهترین کار این است که به کودکان استفاده درست از ترمزهای دستی و کم کردن تدریجی سرعت را آموخت.

    خرید دوچرخه از ارزان‌ترین فروشنده

    چند نکته مهم دیگر

    • هنگام خرید دوچرخه باید به علاقه و احساس کودک‌تان هم توجه کنید. زیرا ممکن است کلی پول صرف خرید دوچرخه کنید اما کودک‌تان از آن استقبال نکند و به سراغ آن نرود.
    • پیش از خرید دوچرخه، به برندهای خوب بازار هم توجه کنید. خرید دوچرخه‌ای از برند معتبر که ضمانت‌نامه داشته باشد باعث می‌شود که خیال‌تان از خرید دوچرخه راحت باشد. برندهای معتبر معمولا دوچرخه‌هایی که از نظر شکل هندسی و وزن و اندازه مناسب هستند به مشتریان خود ارائه می‌دهند.
    • متاسفانه بیشتر دوچرخه‌ها، حتی دوچرخه‌های کودک، که در بازار فروخته می‌شوند، سنگین هستند. اگر کودک‌تان هنوز بسیار کوچک است، باید برای او دوچرخه‌ای بخرید که کمترین وزن را داشته باشد. دوچرخه‌های سنگین توان حرکت و مانور را از کودکان سلب می‌کنند. دوچرخه‌های سبک‌وزن ممکن است کمی گران‌تر باشند اما ارزش خریدن را دارند.

    لیست لوازم جانبی موردنیاز دوچرخه‌سواران

    کلام آخر

    اکنون که اندازه‌های قد و قسمت داخلی پای فرزندتان را دارید و برندهای خوب دوچرخه‌ها را هم بررسی کرده‌اید، با خیال راحت به فروشگاه بروید و با توجه به نکات ارائه‌شده در این مقاله، دوچرخه مناسب کودک‌تان را بخرید. اگر در این باره تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم که با ما هم در میان بگذارید. [see_also]15040[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید