راهنمای کامل خرید سوتین؛ هرآنچه لازم است بدانید

راهنمای کامل خرید سوتین؛ هرآنچه لازم است بدانید
راهنمای مطالعه

    در این مطلب «درجه»، برایتان از فوت‌وفن‌هایی خواهیم گفت که اگر برای خرید سوتین بلد باشید، دیگر در انتخاب سایز و مدل مناسب‌تان اشتباه نخواهید کرد.

    بیایید از نحوه انتخاب سایز مناسب شروع کنیم که سؤال خیلی از ماست و حتما به‌دردتان می‌خورد:

    راهنمای محاسبه سایز سوتین

    انتخاب سایز درست سخت‌ترین قسمت خرید سوتین است. اگر حضوری خرید کنید و امکان پرو داشته باشید، چندان سخت نیست، اما برای خرید آنلاین باید حتما سایز دقیق‌تان را بدانید تا بتوانید بدون پرو، انتخاب درستی داشته باشید. خصوصا اینکه در اغلب فروشگاه‌های آنلاین، امکان مرجوعی یا تعویض لباس زیر وجود ندارد. پس باید حسابی حواس‌تان را جمع کنید!

    در ادامه، یکی از روش‌هایی را که در چندین منبع راهنمای انتخاب سایز سوتین، معرفی شده، برایتان توضیح می‌دهیم:

    مرحله اول

    خرید سوتین ـ نحوه اندازه‌گیری سایز سوتین

    متر را بردارید و دور زیر سینه‌تان را اندازه بگیرید، درست جایی که بند دور سوتین‌ قرار می‌گیرد. متر را نباید شل‌وول بگیرید، وگرنه سایزتان فیت و کاملا اندازه درنمی‌آید. اگر احیانا اندازه به‌دست‌آمده رند نیست (دارای خرده و رقم اعشار است)، آن را به نزدیک‌ترین عدد صحیح (بدون رقم اعشار) گرد کنید، مثلا ۲۵.۶ اینچ را باید ۲۶ اینچ حساب کنید. حالا اگر اندازه‌تان عدد زوج است، ۴ اینچ (۱۰ سانتی‌متر) و اگر فرد است، ۵ اینچ (۱۳ سانتی‌متر) به آن اضافه کنید. مثلا اگر اندازه‌تان ۳۱ اینچ (۷۹ سانتی‌متر) است، باید ۵ اینچ به آن اضافه کنید. پس یعنی سوتین سایز ۳۶ احتمالا برایتان مناسب خواهد بود.

    مرحله دوم

    این بار، دورتان را از برجسته‌ترین قسمت سینه‌ها اندازه بگیرید. یعنی وقتی متر را دورتان می‌گیرد، باید از روی نوک سینه بگذرد. در این مورد، متر را خیلی تنگ نگیرید. باز هم اگر اندازه به‌دست‌آمده رند نیست، آن را گرد کنید.

    سوتین‌های زیر ۵۰‌ هزار تومان را ببینید

    مرحله سوم

    برای پیداکردن سایز کاپ یا کاسه سوتین کافی است اندازه‌ای را که در مرحله اول حساب کرده بودید، از اندازه به‌دست‌آمده در مرحله دوم کم کنید. اندازه کاپ به اختلاف اندازه دور زیر سینه (اندازه مرحله اول) و دور خود سینه (اندازه مرحله دوم) بستگی دارد. به‌ازای هر اینچ اختلاف (حاصل تفریق سایز دور زیر سینه از سایز دور خود سینه)، سایز کاپ یک سایز افزایش می‌یابد:

    [table id=392 /]

    اما نحوه سایزبندی هر برندی برای کاپ‌های بالاتر از سایز D می‌تواند متفاوت باشد. ضمنا، استانداردهای سایزبندی هر کشوری برای بیان سایز بند دور سوتین و سایز کاپ متفاوت‌اند.

    یک نکته مهم!

    این را هم بدانید که مثلا کاپ سوتین سایز 36C از سوتین سایز 34C بزرگ‌تر است، درحالی‌که هر دو به‌اسم سایز C فروخته می‌شوند! اما حتما می‌پرسید چرا؟ چون سایز کاپ نسبت به سایز بند دور سوتین بیان می‌شود. پس اگر مثلا بند دور سوتین سایز 36B برایتان گشاد است، اما سایز کاپ آن مناسب است، بهتر است سوتین سایز 34C را امتحان کنید (کاپ 34B احتمالا برایتان کوچک خواهد بود). یا مثلا اگر بند دور سوتین سایز 34B برایتان تنگ است، اما سایز کاپ آن مناسب است، سراغ سایز 36A بروید تا کاپ آن برایتان بزرگ نباشد.

    جدول سایز سوتین بر اساس استانداردهای مختلف

    خرید سوتین - انتخاب سایز سوتین

    برای سایز بند دور سوتین

    با استفاده از این جدول (برگرفته از سایت سایزگاید) می‌توانید سایز بند دور سوتین‌تان را به سایزهای بین‌المللی مختلفی تبدیل کنید:

    [table id=393 /]

    در ایران، سایزهای اروپایی رایج‌ترند. درمورد سایزهای ژاپنی هم باید بگوییم که شبیه سایزبندهای اروپایی‌اند، با این تفاوت که معمولا سایز کاپ را اول می‌نویسند (به‌جای 75C اغلب می‌نویسند C75).

    برای سایز کاپ

    [table id=394 /]

    البته، درمورد جدول فوق باید یادآوری کنیم که جداول تبدیل سایز کاپ در منابع مختلف با هم اندکی اختلافات جزئی دارند.

    مروری بر انواع مدل‌های سوتین

    برای اینکه هنگام خرید سوتین بتوانید انتخاب درستی داشته باشید، باید انواع مدل‌های سوتین را هم بشناسید. شاید از مدلی که تابه‌حال انتخاب می‌کردید، مناسب‌تر هم برایتان باشد!

    سوتین بالکنی

    خرید سوتین بالکنی

    سوتین‌های بالکنی، هم سینه‌هایتان را کمی بالا کشیده و هم ظاهر گردی به سینه‌ها می‌بخشند. بندهای شانه‌ای این نوع سوتین‌ها با فاصله‌تر از سوتین‌های معمولی نسبت به هم قرار دارند. ضمن اینکه ارتفاع کاپ‌شان هم کوتاه‌تر است. به همین دلیل، می‌توانند انتخاب مناسبی برای لباس‌های یقه‌باز باشند. اما سوتین‌های بالکنی برای سینه‌های بزرگ چندان مناسب نیستند (سینه‌ها درون کاپ سوتین جا نشده و از بالا بیرون می‌زنند) و بیشتر به‌درد سینه‌های کوچک و جمع‌وجور می‌خورند.

    محبوب‌ترین ست‌های لباس زیر زنانه اینجاست

    سوتین باندو

    خرید سوتین باندو

    سوتین‌های باندو بدون بند و قفل بوده و باید از سر پوشیده شوند. درواقع، به تاپ‌های دکلته نیم‌تنه می‌مانند. این نوع سوتین‌ها سینه‌ها را کاملا می‌پوشانند و برای سینه‌های کوچک‌ و گرد مناسب‌ترند.

    محبوب‌ترین سوتین‌های نوجوان اینجاست

    سوتین برَلِت

    خرید سوتین برلت

    سوتین‌های برلت معمولا بدون پد و فنرند و قفلی نیستند، بلکه شبیه کراپ‌تاپ پوشیده می‌شوند. همان طور که احتمالا خودتان هم حدس می‌زنید، از سوتین‌های برلت نمی‌توان ساپورت چندانی انتظار داشت و بیشتر راحتی‌اند. برلت‌ها اغلب‌شان سینه‌ها را کاملا می‌پوشانند و برای سایزهای کوچک، چون به ساپورت چندانی نیاز ندارند، بهترند.

    پرفروش‌ترین نیم‌تنه‌های زنانه اینجاست

    سوتین کانوِرتیبِل

    این نوع سوتین‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان ازشان به‌شکل بدون بند، با دو بند یا تک‌بند استفاده کرد. در جلو و عقب سوتین‌های کانورتیبل، قلاب‌های مختلفی تعبیه شده تا بتوانید با جابه‌جاکردن طرز اتصال بندها، مدل‌های مختلفی را در یک سوتین تجربه کنید.

    انواع بند سوتین را ببینید

    سوتین جلوباز

    خرید سوتین جلوباز

    سوتین‌های جلوباز به‌جای پشت از جلو بسته می‌شوند. اگر قفل پشت سوتین برایتان آزاردهنده است یا بستنش برایتان راحت نیست، سوتین‌های جلوباز را امتحان کنید، اما متأسفانه برای این نوع سوتین‌ها تنوع زیادی پیش رو نخواهید داشت.

    انواع رابط سوتین در رنگ‌های مختلف را ببینید

    سوتین پوش‌آپ

    خرید سوتین پوش‌آپ

    سوتین‌های پوش‌آپ (لیفت‌آپ هم گفته می‌شوند) به‌گونه‌ای طراحی و دوخته می‌شوند که سینه‌هایتان را بالا بکشند. سینه‌هایتان با این نوع سوتین‌ها به هم نزدیک‌تر می‌مانند و شکاف سینه‌تان عمیق‌تر دیده خواهد شد. سوتین‌های پوش‌آپ پددارند (پد فومی یا ژله‌ای). میزان پوش‌آپ یا بالاکشیدگی این نوع سوتین‌ها می‌تواند در حد کم، متوسط یا زیاد باشد. البته، پوش‌آپ زیاد جلوه اغراق‌آمیزی به سینه‌ها می‌دهد و چندان طبیعی نیست. 

    سوتین پددار

    سوتین‌های پددار به‌دلیل دارابودن لایه اضافه از دیده‌شدن برجستگی نوک سینه‌ها جلوگیری می‌کنند. برخی سوتین‌های پددار جیب‌دارند و پدشان قابل‌جابه‌جایی است. حتی اگر سینه‌های حجیمی هم دارید، می‌توانید سوتین پددار بپوشید، اما سراغ مدل‌هایی بروید که پدهای نازک‌تری دارند، چون سوتین‌های پددار بسته به ضخامت پد مورداستفاده می‌توانند سینه‌ها را پرتر و البته گردتر نشان دهند.

    برای خرید پد سوتین اینجا کلیک کنید

    سوتین تی‌شرتی

    خرید سوتین تی‌شرت

    سوتین‌های تی‌شرتی برای استفاده روزمره طراحی شده‌اند و چون روی کاپ‌شان هیچ درز و دوختی وجود ندارد، از جلوه صاف و تمیزی برخوردارند و می‌توان با لباس‌های چسب پوشید. این نوع سوتین‌ها پددارند، اما یادتان باشد هر سوتین پدداری این مدلی نیست، چرا که کاپ برخی سوتین‌های پددار می‌تواند درزدار و دارای جای دوخت باشد.

    سوتین بدون بند

    سوتین‌های بدون بند یا دکلته، همان طور که از اسم‌شان پیداست، فاقد بندهای شانه‌ای بوده و برای لباس‌های دکلته مناسب‌اند. لبه‌های داخلی کاپ‌های سوتین‌های بدون بند معمولا دارای لایه‌ای سیلیکونی است که به بدن می‌چسبد. درمورد این نوع سوتین‌ها، به‌دلیل نداشتن بندهای شانه‌ای، انتخاب سایز مناسب از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر به‌اندازه کافی فیت تن‌تان نباشند، به پایین سر خواهند خورد، اما نباید زیادی تنگ هم باشند که احساس ناراحتی کنید. برخی از این نوع سوتین‌ها را می‌توانید درصورت وجود قلاب به‌صورت بنددار یا با بند نامرئی هم استفاده کنید.

    پرفروش‌ترین سوتین‌های دکلته اینجاست

    سوتین ورزشی

    خرید سوتین ورزشی

    سوتین‌های ورزشی از سوتین‌های معمولی و روزمره کلفت‌ترند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از ساپورت کافی در هنگام ورزش برخوردار باشند. با سوتین‌های ورزشی خوب نباید هنگام انجام حرکات ورزشی احساس کنید که سینه‌هایتان کش می‌آیند.

    جدیدترین سوتین‌های ورزشی را ببینید

    سوتین پلانج

    خرید سوتین پلانج

    سوتین‌های پلانج در محل اتصال دو کاپ، باریک می‌شوند و درنتیجه، شکاف سینه را بهتر نشان می‌دهند. معمولا کاپ‌شان طوری است که تنها یک‌سوم حجم سینه‌ها را می‌پوشاند.

    [related]26368[/related]

    سوتین چسبی

    خرید سوتین چسبی

    سوتین‌های چسبی به‌درد پوشیدن با لباس‌های پشت‌باز می‌خورند. این نوع سوتین‌ها صرفا کاپ‌دارند و بدون هیچ بندی روی بدن قرار می‌گیرند. درواقع، بند دور و همچنین بندهای شانه‌ای در سوتین‌های چسبی حذف شده است. اما حتما می‌پرسید که پس سوتین چسبی چطور نمی‌افتد؟ خب باید بگوییم که کاپ این نوع سوتین‌ها دارای لایه چسبان نازکی است که به بدن می‌چسبد و به‌این‌ترتیب، سرجا نگه‌شان می‌دارد.

    مدل‌های سوتین چسبی اینجاست

    سوتین شیردهی

    خرید سوتین شیردهی

    با این نوع سوتین‌ها، دیگر برای شیردهی نیازی به کندن سوتین نیست، بلکه می‌توان کاپ سوتین را باز کرد و پس از انجام شیردهی، دوباره بدون هیچ دردسری از همان جلو بست.

    پرفروش‌ترین سوتین‌های شیردهی اینجاست

    سوتین کوچک‌کننده

    این نوع سوتین‌ها مختص سینه‌های بزرگ طراحی شده‌اند و برجستگی و حجم سینه‌ها را با ظاهر متعادل‌تری نشان می‌دهند.

    سوتین گردنی

    خرید سوتین گردنی

    بند این نوع سوتین‌ها، همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، پشت گردن قرار می‌گیرد.

    سوتین فنردار یا بدون فنر؛ کدام انتخاب بهتری است؟

    خرید سوتین - مزایا و معایب سوتین‌های فنردار و بدون فنر

    برای خرید سوتین، دو گزینه کلی پیش رو دارید: فنردار و بدون فنر. هرکدام اینها مزایا و معایب خودشان را دارند:

    مزایا و معایب سوتین فنردار

    • سوتین‌های فنردار شکیل‌تر می‌ایستند و اصطلاحا از ساپورت بهتری برخوردارند، خصوصا برای سایزهای بزرگ‌تر.
    • از تنوع چشمگیری برخوردارند. معمولا تنوعی را که هنگام خرید سوتین در دسته سوتین‌های فنردار می‌بینیم، در بین سوتین‌های بدون فنر شاهد نیستیم.
    • میله‌های سوتین باید به‌خوبی روی بدن بخوابند، طوری که وجود فنر برایتان قابل‌حس نباشد. اما اگر میله سوتین را حس می‌کنید و برایتان آزاردهنده است، احتمالا در انتخاب سایز یا مدل اشتباه کرده‌اید.
    • سر میله‌ها پس از مدتی براثر استفاده و شست‌وشوی مکرر سوتین از زیر پارچه بیرون می‌زند و اذیت‌کننده می‌شود.

    مزایا و معایب سوتین بدون فنر

    • سوتین‌های بدون فنر معمولا راحت‌ترند و می‌توان مدت طولانی‌تری تحمل‌شان کرد، اما به اندازه سوتین‌های فنردار از قدرت ایستایی برخوردار نیستند و سینه‌هایتان را در حد سوتین‌های فنردار، بالا و جدا از هم نگه نخواهند داشت. البته، برخی سوتین‌های بدون فنر از پارچه‌ها و با الگوهایی دوخته می‌شوند که می‌توانند بسیار شکیل بایستند.
    • با پوست‌مان ملایم‌ترند و معمولا هم با پارچه‌های نخی و تنفس‌پذیر تولید می‌شوند.
    • به‌طورکلی، سوتین‌های بدون فنر برای سایزهای کوچک بهترند.
    • معمولا زودتر از سوتین‌های فنردار از ریخت می‌افتند.

    سخن پایانی

    ممنون از شما که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید. اگر نکته‌ای درباره خرید سوتین در این مطلب خواندید که برایتان جالب و مفید بوده، این مطلب را برای دوستانتان هم بفرستید. کافی است از کلیدهایی که در ابتدا و انتهای هر مقاله برای اشتراک‌گذاری موجودند، کمک بگیرید. [see_also]27008[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید