۱۰ اشتباه رایج هنگام خرید لپ‌‌تاپ و راه‌های پیشگیری از آنها

۱۰ اشتباه رایج هنگام خرید لپ‌‌تاپ و راه‌های پیشگیری از آنها
راهنمای مطالعه

    با این‌همه تنوع مدل در بازار، انتخاب لپ‌تاپی که بعدا پشیمان‌تان نکند، انصافا کار سختی است! اما ما درجه‌ای‌ها اینجاییم که سختی‌های خریدکردن را برایتان آسان کنیم. در این مطلب، از ۱۰ اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ برایتان خواهیم گفت، اشتباهات بسیار پرتکراری که ممکن است از هرکدام‌مان سر بزنند! با ما همراه باشید.

    فرقی نمی‌کند که کارتان با لپ‌تاپ چقدر حرفه‌ای است، درهرصورت احتمال اشتباه انتخاب‌کردن‌تان زیاد است! حتی کسانی که با لپ‌تاپ‌شان کاری جز وب‌گردی و بعضا فیلم‌دیدن انجام نمی‌دهند هم باید حواس‌شان را هنگام خرید لپ‌تاپ جمع کنند. خصوصا این روزها که قیمت لپ‌تاپ به‌طرز ناگواری بالاست، انتخاب اشتباه می‌تواند برایتان سخت گران تمام شود! پس، اشتباهات متداولی را که در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم، خوب به خاطر بسپارید و سعی کنید مرتکب نشوید.

    این شما و این ۱۰ اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ که پیشنهاد می‌کنیم با دقت بخوانید:

    ۱. رفتن سراغ ارزان‌ترین مدل موجود در بازار

    اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ - خرید لپ‌تاپ ارزان

    البته که لپ‌تاپ‌های ارزان هم بعضا از کیفیت مقبولی برخوردارند. منظورمان این نیست که به‌کل دور لپ‌تاپ‌های ارزان و قیمت‌مناسب را خط بکشید، اما اگر لپ‌تاپی را صرفا به‌خاطر ارزان‌بودنش انتخاب کنید، اشتباه محض است! لپ‌تاپ‌های پایین‌رده ممکن است از پس اجرای نرم‌افزارهایی که بهشان نیاز دارید، به‌خوبی برنیایند و فاقد ویژگی‌های موردنیازتان باشند.

    فرض کنید بین دو لپ‌تاپ، یکی با پردازنده دوهسته‌ای و دیگری با پردازنده چهارهسته‌ای، مدل دوهسته‌ای را انتخاب می‌کنید، چراکه کمی ارزان‌تر است. ازطرفی هم، کارتان با لپ‌تاپ به‌گونه‌ای است که باید نرم‌افزارهای مختلفی را به‌صورت هم‌زمان اجرا کنید. اما چون لپ‌تاپ دوهسته‌ای را انتخاب کرده‌اید، آن هم فقط به‌خاطر ارزان‌تر بودنش، باید بدانید که برای نوع مصرف‌تان شاید از قدرت پردازشی کافی برخوردار نباشد.

    پس، صرفا از روی قیمت تصمیم نگیرید. اول، سراغ لپ‌تاپ‌هایی بروید که می‌دانید جواب‌گوی نیازتان خواهند بود و سپس، مواردی را که به بودجه‌تان نزدیک‌ترند، در بین گزینه‌های خریدتان قرار دهید.

    لیست قیمت انواع لپ‌تاپ در بازار ایران

    ۲. پول‌دادن بابت امکانات غیرکاربردی

    اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ - لپ‌تاپ گیمینگ

    هر چیز گران‌تری لزوما برایتان به‌دردبخورتر نخواهد بود! پس، هروقت روی لپ‌تاپی دست گذاشتید که خریدنش بدجوری جیب‌تان را خالی می‌کند، حتما از خودتان بپرسید: «اصلا این‌همه امکانات به‌دردم می‌خوره؟!» برای اغلب ماها، امکانات لپ‌تاپ‌های گران و لاکچری معمولا فراتر از حد نیازمان است. مثلا حافظه ۴ ترابایتی مک‌بوک پروی جدید به‌درد چند نفرمان می‌خورد؟! پس، بابت امکاناتی که روی افزایش قیمت مؤثرند، اما وجودشان برایتان تفاوتی ایجاد نخواهد کرد، پول اضافه پرداخت نکنید. یا مثلا اگر خوره بازی‌های کامپیوتری نیستید، سراغ لپ‌تاپ گیمینگ نروید، چراکه این نوع لپ‌تاپ‌ها به‌دلیل سخت‌افزار قدرتمندشان برای اجرای بازی‌های سنگین، بسیار گران‌تر از لپ‌تاپ‌های معمولی‌اند. اگر به اجرای نرم‌افزارهای سنگین و پیچیده برای بازی یا انجام کارهای گرافیکی نیاز ندارید، اصلا نیازی به خریدن گران‌ترین لپ‌تاپ بازار نیست.

    پرفروش‌ترین لپ‌تاپ‌های زیر 20 میلیون تومان را ببینید

    ۳. نادیده‌گرفتن نیازهای آینده

    اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ - کار با لپ‌تاپ

    اگر لپ‌تاپ را دست‌کم هرسال ارتقا می‌دهید که هیچ! اما اغلب‌مان این‌طور نیستیم و از هر لپ‌تاپی تا زمانی که قابل‌مصرف باشد، کار می‌کشیم. فکر بدی هم نیست و به‌این‌ترتیب می‌توانیم پس‌اندازمان را به خرید احتیاجات دیگری اختصاص دهیم. اما بهتر است هنگام خرید لپ‌تاپ به دو سه سال آینده‌تان هم نیم‌نگاهی بیندازید و لپ‌تاپی را انتخاب کنید که اگر روزی مثلا تصمیم به یادگیری کارهای گرافیکی گرفتید، همچنان برایتان قابل‌استفاده باشد. پس، نیازهای احتمالی‌تان در آینده نزدیک را هم در انتخاب‌تان لحاظ کنید.

    مشاهده ضروری‌ترین لوازم جانبی لپ‌تاپ و کامپیوتر

    ۴. دقت‌نکردن به نوع پورت‌ها

    اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ - پورت USB

    به نوع پورت‌ها یا همان درگاه‌های لپ‌تاپ انتخابی‌تان حتما دقت کنید، چون شاید از نوعی غیرسازگار با دستگاه‌هایی که باید به لپ‌تاپ وصل کنید، باشند. بسیاری از لپ‌تاپ‌های جدید، مانند Dell XPS 13 به تنها درگاه‌هاه‌های نوع تاندربولت ۳ و USB-C مجهزند. اما اگر به درگاه نوع USB-A یا درگاه کارت‌خوان SD نیاز دارید، قبل از خرید لپ‌تاپی با ویژگی‌های مثلا Dell XPS 13 باید بیشتر تأمل کنید. درصورت ناسازگاری درگاه‌ها باید هزینه جداگانه‌ای هم برای خرید کابل تبدیل در نظر بگیرید تا کارتان لنگ نماند.

    خرید انواع هاب و مبدل یواس‌بی از دیجی‌کالا

    ۵. اصرار برای خرید لپ‌تاپی با بالاترین وضوح نمایشگر

    اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ - لپ‌تاپ با نمایشگر 4k

    خرید لپ‌تاپی با نمایشگر 4K همیشه هم تفاوتی ایجاد نمی‌کند، چراکه مثلا روی لپ‌تاپ‌های با ابعاد کوچک نمی‌توان آن‌طور که بایدوشاید لذت‌شان را برد. بالاترین وضوح زمانی به‌دردتان می‌خورد که تصمیم به خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ حرفه‌ای یا لپ‌تاپی با نمایشگر بزرگ داشته باشید. البته، یادتان نرود که نمایشگرهای با وضوح بالا اصطلاحا باتری‌خورند و شارژ لپ‌تاپ را زود خالی می‌کنند.

    ۶. کلیدکردن روی تنها یک ویژگی

    اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ - مشخصات فنی

    هرگز روی تنها یک ویژگی کلید نکنید، بلکه مجموعه‌ای متعادل از ویژگی‌های مختلف را معیار انتخاب‌تان قرار دهید. برای مولتی‌تسکینگ یا همان اجرای هم‌زمان چند برنامه باید دنبال لپ‌تاپی با رم بالا باشید، یا مثلا برای بازی به کارت گرافیکی پرقدرت نیاز خواهید داشت، اما نباید چشم‌تان را بر سایر ویژگی‌ها ببندید. نمایشگرهای 4K از وضوح بسیار بالایی برخوردارند، اما آیا می‌دانید که شارژ لپ‌تاپ‌تان با نمایشگرهای پروضوح چقدر زود تمام خواهد شد؟ در قدرت پردازنده Intel i9 شکی نیست، اما توجه به حافظه داخلی را هم از نظر دور نداشته باشید. پس هرقدر هم که فلان ویژگی برایتان مهم است، چشم‌تان را روی سایر ویژگی‌ها نبندید.

    ۷. بی‌توجهی به سایز و میزان راحتی در حمل

    اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ - لپ‌تاپ سبک

    سایز لپ‌تاپ موضوع بسیار مهمی است. لپ‌تاپ‌های بزرگ از صفحه‌نمایش وسیع‌تر و دید بهتری برخوردارند، اما سنگین‌ترند. درضمن، سایز لپ‌تاپ تعیین‌کننده سایز کیبورد و تاچ‌پد آن است. به همین دلیل، کیبورد و تاچ‌پد لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر از ۱۳ اینچ فشرده‌ترند. لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر را بیشتر به شماهایی پیشنهاد می‌کنیم که معمولا باید لپ‌تاپ‌تان را با خودتان بیرون ببرید. اگر لپ‌تاپ استاندارد مدنظرتان است، سراغ سایز ۱۳.۳ یا ۱۴ اینچ بروید. اما اگر از لپ‌تاپ‌تان اغلب در خانه استفاده می‌کنید، می‌توانید سایزهای بزرگ‌تر را هم مدنظر داشته باشید.

    ۸. اشتباه گرفتن تبلت‌های ۲ در ۱ با لپ‌تاپ

    اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ - تبلت ۲ در ۱

    تبلت‌های ۲ در ۱ را با لپ‌تاپ اشتباه نگیرید. به هر وسیله دارای نمایشگر و کیبورد که نمی‌توان لپ‌تاپ گفت! البته که روی تبلت‌های کیبورددار هم می‌توان برخی نرم‌افزارهای لپ‌تاپی را اجرا کرد، اما تبلت‌های ۲ در ۱ به‌خوبی لپ‌تاپ‌ها از پس اجرای نرم‌افزارهای سنگین برنمی‌آیند. ضمن اینکه کیبوردشان هم معمولا کوچک و فشرده است. پس، حتی از تبلت‌های پیشرفته هم نمی‌توان انتظار داشت که جایگزین تمام‌وکمالی برای لپ‌تاپ باشند.

    پرفروش‌ترین تبلت‌های بازار را ببینید

    ۹. تعصب روی برند

    اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ - اپل

    تعصب روی برند، دیگر اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ است. اگر روی برند خاصی تعصب داشته باشید، بعید نیست که کورکورانه تصمیم بگیرید، چراکه لپ‌تاپ برند موردعلاقه‌تان شاید از کیفیت یا کارایی موردانتظار برخوردار نباشد. اگر به برند خاصی علاقه‌مندید، بهتر است لپ‌تاپ‌های برندهای رقیب را هم ببینید و بدون تعصب با هم مقایسه کنید. حتی انتخاب‌کردن از روی خوشگلی هم بعدا باعث پشیمانی‌تان خواهد شد.

    لیست پرفروش‌ترین لپ‌تاپ‌های بازار

    ۱۰. تست‌نکردن لپ‌تاپ

    اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ - تست لپ‌تاپ

    ویژگی‌هایی چون میزان حساسیت تاچ‌پد و همچنین میزان خوانایی نمایشگر در زیر نور روز را جز با تست‌کردن نمی‌توان ارزیابی کرد. حتی اگر امکان تست حضوری برایتان فراهم نیست، حداقل در فضای مجازی، برای لپ‌تاپ انتخابی‌تان دنبال ویدئوها یا متن‌های نقد و بررسی بگردید. از این‌دست ویدئوها زیادند، کافی است مدل لپ‌تاپ موردنظرتان را به‌همراه کلیدواژه unboxing یا review در گوگل جست‌وجو کنید.

    سخن پایانی

    امیدواریم با نکاتی که برایتان برشمردیم، بتوانید انتخاب درستی داشته باشید و تا سال‌های سال از انتخاب‌تان لذت ببرید. اگر تجربه‌ای درباره خرید لپ‌تاپ دارید که فکر می‌کنید به‌درد دیگران هم می‌خورد، در قسمت دیدگاه‌ها با ما مطرح کنید.  

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید