۲ شایعه درباره خمیر دندان که نباید قبل از خرید فریبشان را بخورید

۲ شایعه درباره خمیر دندان که نباید قبل از خرید فریبشان را بخورید
راهنمای مطالعه

    این بار در «درجه» از شایعات مطرح در باب خمیر دندان برایتان می‌گوییم.

    ۱-علامت رنگی پایین تیوب؛ نشانگر سلامت فرمولاسیون

    علامت رنگی پایین تیوب خمیر دندان

    اگر هشیار نباشیم، شبکه‌های اجتماعی متأسفانه بستر مناسبی برای دروغ‌پراکنی‌اند. این شایعه هم به‌لطف دست‌به‌دست‌شدن در شبکه‌های اجتماعی ویروسی شد. اما ببینیم قضیه از چه قرار است.

    طبق این ادعا علامت مربعی یا مستطیلی‌شکل رنگی در پایین تیوب خمیر دندان حاوی اطلاعات مهمی است. شایعه‌سازها ادعا دارند که از روی رنگ این علامت می‌توان به ماهیت ترکیبات هر خمیردندانی پی برد:

    • سبز: مواد کاملا طبیعی
    • آبی: ترکیبی از مواد طبیعی و دارویی
    • قرمز: ترکیبی از مواد طبیعی و شیمیایی
    • مشکی: کاملا شیمیایی

    و اما کارکرد واقعی این علائم چیست؟

    برای بررسی صحت‌وسقم این قضیه به سایت snopes.com رجوع کردیم. اِسنوپْس مرجع معتبری برای اطلاع از حقایق پشت شایعات اینترنتی است. در این قضیه خاص هم باید خدمت‌تان عرض کنیم که علامت ته تیوب هیچ ربطی به فرمولاسیون خمیر دندان ندارد!

    این علائم درواقع به فرایند تولید مربوط‌اند و نه به ترکیبات محصول. چشم الکترونیکی ماشین‌آلات بسته‌بندی از روی این نشانگرهای رنگی می‌فهمد هر تیوب دقیقا از کجا باید تا یا برش بخورد. علائم مذبور می‌توانند هر رنگی باشند، اما اینکه چه رنگی به نوع بسته‌بندی یا حتی نوع حسگرها و ماشین‌آلات بستگی دارد. منتها این علائم هر رنگی هم که باشند کارکردشان همانی است که گفتیم.

    اما اگر خیلی مایلید از مواد تشکیل‌دهنده خمیر دندان‌ها سردربیاورید، بهتر است ترکیبات ذکرشده روی تیوب یا جعبه محصول را بخوانید.

    پرفروش‌ترین مدل‌های خمیردندان

    ۲- خمیر دندان زغالی؛ سفیدکنندگی کاملا بی‌ضرر

    خمیر دندان زغالی

    زمانی تنها رنگی که از خمیر دندان در تصورمان می‌گنجید چیزی در مایه‌های سفید بود. اما این روزها باوجود خمیر دندان‌های زغالی هر رنگی برای خمیر دندان قابل‌تصور است. البته استفاده از زغال برای سفیدکردن دندان‌ها ایده جدیدی نیست و توسط رومیان باستان هم استفاده می‌شده است. اما ظهور دوباره زغال در ترکیبات خمیر دندان‌ها توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

    خمیر دندان‌های زغالی به‌خاطر خاصیت سفیدکنندگی‌شان معروف‌اند که آن هم از وجود زغال فعال در ترکیبات‌شان ناشی می‌شود. زغال فعال براثر حرارت‌دهی زغال معمولی با گاز به‌دست می‌آید و به‌دلیل سطح متخلخل‌تر قدرت جذب بالایی در پاک‌کنندگی دارد. تولیدکنندگان خمیر دندان‌های زغالی ادعا دارند که زغال فعال نه‌تنها پلاک‌های دندانی را از بین می‌برد، بلکه دهان را هم ضدعفونی می‌کند.

    سخن پایانی

    امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. در پایان، یادآوری می‌کنیم که همواره بهترین مرجع برای دریافت توصیه و مشورت درمورد مسائل مربوط به بهداشت دهان و دندان، دندان‌پزشک شماست.

    محبوب‌ترین مدل‌های خمیردندان

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید