تجهیزات ورزشی برای دویدن؛ همه وسایلی که نیاز دارید

تجهیزات ورزشی برای دویدن؛ همه وسایلی که نیاز دارید
راهنمای مطالعه

    برای اینکه هنگام دویدن بهترین عملکرد را داشته باشید، باید ابتدا تجهیزات ورزشی برای دویدن فراهم کنید. دویدن مثل اسکیت کردن نیست که به کفش اسکیت، زانو‌بند و کلاه ایمنی نیاز داشته باشد، اما برخی لوازم به داشتن دویی ایمن‌تر و سالم‌تر کمک می‌کند. در این مطلب شما را با همه تجهیزاتی که برای دویدن نیاز دارید از لباس و هدفون گرفته تا ساعت ورزشی، آشنا می‌کنیم.

    تجهیزات ورزشی برای دویدن شامل چه اقلامی می‌شود؟

    تجهیزات ورزشی برای دویدن - اقلام ضروری برای دویدن

    به‌طورکلی برای دویدن می‌توانید هر یک از موارد زیر را همراه داشته باشید:

    • کفش مخصوص دویدن؛
    • لباس مخصوص دویدن؛
    • جوراب مناسب؛
    • کمربند؛
    • سوتین ورزشی؛
    • لباس‌های فشرده‌سازی؛
    • ساعت ورزشی؛
    • هدفون.

    آیا همه این موارد ضروری هستند؟

    برای پاسخ به این سؤال، باید به ترجیحات شخصی، سطح مهارت، هدفتان از دویدن، بودجه، محل زندگی و میزان علاقه‌ای که به ابزارهای پیشرفته تناسب‌اندام دارید توجه کنید. برخی از این لوازم مانند هدفون به تمایل خودتان بستگی دارد، برخی دیگر ممکن است پیشرفته باشند و برای مبتدیان مناسب نباشند (مثل ساعت). همچنین برخی از آنها مانند سوتین ورزشی فقط مخصوص خانم‌ها هستند. بنابراین این‌طور نیست که داشتن همه این تجهیزات ورزشی برای دویدن الزامی است.

    ۱. کفش مخصوص دویدن

    تجهیزات ورزشی برای دویدن - کفش مخصوص دویدن

    کفش مخصوص دویدن مهم‌ترین چیزی است که برای دویدن به آن نیاز دارید. بنابراین برای انتخاب آن باید زمان و بودجه کافی اختصاص دهید.

    کفش مناسب دویدن، سلامت پاهای شما را تضمین می‌کند. بنابراین باید طوری باشند که با آنها احساس راحتی کنید. این کفش‌ها باید با بیومکانیک پاها و شیوه خاص راه‌رفتن شما مطابقت داشته باشند.

    نکته مهم: کفش‌های کتانی قدیمی‌تان را فراموش کنید. دویدن با آنها کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. ممکن است باعث ایجاد درد یا آسیب در پاهایتان شود. همچنین مهم است که کفش از زمان تولیدش زمان زیادی نگذشته باشد و در انبار و در معرض رطوبت نمانده باشد.

    پرفروش‌ترین کفش‌های مردانه مخصوص دویدن

    کیفیت کفش اهمیت زیادی دارد

    تصور نکنید که گران‌ترین کفش فروشگاه بهترین است، اما این فکر هم که کفش ارزان و گران تفاوتی ندارند نادرست است.

    معمولا کف کفش ارزان‌قیمت را از موادی می‌سازند که دربرابر سنگ و صخره مقاوم نیست و بنابراین هیچ محافظتی از پاهایتان ارائه نمی‌کند.

    بهترین کفش برای دویدن کفشی که لایه‌گذاری شده و محکم باشد.

    اگر به مد روز اهمیتی نمی‌دهید، کفش‌های مدل قدیمی را بخرید. معمولا فروشگاه‌ها کفش‌های باکیفیتی را که مدلشان قدیمی شده است با قیمت کمتری می‌فروشند.

    مشاهده پرفروش‌ترین کفش‌های ورزشی مخصوص بانوان

    نکاتی طلایی برای خرید کفش مخصوص دویدن

    به‌عنوان یک قانون کلی، کفشی که می‌خواهید با آن بدوید باید مناسب، راحت و انعطاف‌پذیر باشد. نکات زیر را هنگام خرید به کار ببندید:

    • عصرها برای خرید کفش جدید بروید، زیرا پاها در پایان روز پس از نشستن یا ایستادن‌های طولانی متورم هستند.
    • کفش دویدن را از فروشگاه‌های ورزشی تهیه کنید، نه از کفش‌فروشی‌های عادی.
    • درهنگام خرید کفش را امتحان کنید. باید بین انگشت شست شما و نوک کفش فضای کافی باید وجود داشته باشد.
    • به‌دنبال کفش زیادی ارزان نباشید، اما کفش بیش‌ازحد گران هم نخرید. کفش ارزان‌قیمت کیفیت مناسبی ندارد و محافظت چندانی از پاهایتان ارائه نمی‌کند. نیازی هم به کفش بیش‌ازاندازه گران‌قیمت نیست؛ مخصوصا اگر تفریحی می‌دوید.

    پیشنهاد ویژه خرید کفش ورزشی را ببینید

    [related]28772[/related]

    ۲. لباس مخصوص دویدن

    تجهیزات ورزشی برای دویدن - لباس مخصوص دویدن

    درهنگام دویدن، لباس هم به اندازه کفش اهمیت دارد. لباس‌های مخصوص دویدن باید از پارچه‌های مخصوصی تهیه شده باشند.

    یک قانون طلایی برای انتخاب لباس مخصوص دویدن این است که هرگز تحت هیچ شرایطی لباس پنبه‌ای (نخی یا کتان) نپوشید. این پارچه نمی‌تواند دمای بدن را به‌درستی تنظیم کند. این لباس‌ها به‌محض خیس‌شدن دیر خشک می‌شوند و مدتی طولانی خیس باقی می‌مانند. به‌همین‌دلیل ممکن است سبب تاول‌های پوستی شوند.

    پارچه‌ای که از آن لباس‌های مناسب دویدن را تهیه می‌کنند می‌تواند رطوبت و عرق بدن را جذب کرده و به سطح خارجی لباس منتقل کند که در آنجا تبخیر شود. به‌همین‌دلیل زودتر از لباس‌های کتان خشک می‌شوند. این لباس‌ها در تنظیم دمای بدن به شما کمک می‌کنند. همچنین بهتر است لباس از نوع فشرده‌سازی باشد. این لباس‌ها عضلات بدن را محکم نگه‌می‌دارند تا در هنگام دویدن راحت‌تر باشید.

    بهترین پارچه‌های مخصوص دویدن شامل نایلون، پلی‌استر و پارچه‌های مصنوعی مانند تینسولیت (Thinsulate)،‌ ترماکس (Thermax)، پروپیلن و پارچه دارای فناوری درای‌فیت (DryFit) است.

    پیراهن، تی‌شرت، تاپ

    انتخاب این لباس‌ها به آب‌وهوا بستگی دارد. بسته به نوع هوای بیرون می‌توانید لباس سبک یا سنگین، نازک یا ضخیم بپوشید.

    تی‌شرت‌ها و پیراهن‌های نایلونی با عنوان تجاری کلیمالایت (Climalite)، درای‌فیت یا کول‌مکس باعث می‌شوند پوست‌تان احساس خنکی، سبکی و راحتی داشته باشد. برای تنظیم دمای بدن، در برخی از پیراهن‌ها و تی‌شرت‌ها در قسمت پشت، پهلوها و زیربغل تکه‌های مشبک قرار می‌دهند.

    شورت، شلوار، شلوارک

    تجهیزات ورزشی برای دویدن - شورت برای دویدن

    لباس‌هایی که برای پوشش پایین‌تنه استفاده می‌کنید باید طوری باشد که با آن راحت حرکت کنید. این لباس‌ها نباید دست‌وپاگیر باشند و آزادی عمل را از شما بگیرند. همچنین بهتر است جیب داشته باشند که وسایل کوچک‌تان مثل کلیدها و گوشی را در آن قرار دهید.

    شلوارک‌های تهیه‌شده از پارچه‌های سبک و قابل‌تنفس که آستر دارند مناسب هستند. با وجود آستر به لباس زیر نیاز پیدا نمی‌کنید.

    مشاهده محبوب‌ترین شلوار و شلوارک‌های ورزشی مردانه

    مشاهده محبوب‌ترین شلوار و شلوارک‌های ورزشی زنانه

    اگر شلوار می‌پوشید بهتر است نوع کشی یا جوراب‌شلواری را انتخاب کنید. شلوار چسبان دامنه حرکتی بیشتری به پاهایتان ارائه می‌کند. جوراب‌شلواری با پارچه‌های کشی مانند نایلون یا سوپلکس (Supplex) عالی هستند. افرادی که مبتدی هستند و اضافه‌وزن دارند، بهتر است جوراب‌شلواری بپوشند، زیرا از جوش زدن و زخم‌شدن قسمت داخلی ران جلوگیری می‌کند.

    جوراب‌شلواری معمولا فری‌سایز است چون پارچه آن به‌شدت کشی است. بااین‌حال برخی از آنها اندازه‌های مختلفی دارند.

    شورت باید بیشترین دامنه حرکتی را برایتان فراهم کند تا هنگام دویدن از پتانسیل کامل بدنتان استفاده کنید. یک شورت کوتاه با لایه داخلی که از پوست پاهایتان محافظت کند و یک جیب زیپ‌دار برای حمل تلفن، کلید یا هر چیز کوچک دیگری داشته باشد عالی است.

    پیشنهاد ویژه خرید شورت ورزشی را ببینید

    سوتین ورزشی

    تجهیزات ورزشی برای دویدن - سوتین ورزشی

    برای خانم‌ها هیچ‌چیز نمی‌تواند واجب‌تر از یک سوتین ورزشی مناسب باشد. سوتین ورزشی می‌تواند از سینه‌ها به‌طورکامل محافظت کند و درهنگام دویدن آنها را محکم نگه دارد.

    محکم‌نبودن سینه‌ها می‌تواند علاوه بر ایجاد ناراحتی و کمی درد، باعث کشیدگی رباط‌های اطراف پستان شود که در بیشتر موارد جبران‌ناپذیر است. اگر این کشش دائما تکرار شود باعث افتادگی پستان خواهد شد.

    متخصصان می‌گویند سوتین ورزشی مناسب می‌تواند این حرکت‌های ناخواسته را ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

    پرفروش‌ترین نیم‌تنه‌های ورزشی را ببینید

    جوراب مناسب

    جوراب باید پاها را خشک و خنک نگه دارد تا خطر تاول‌زدن پاها کاهش یابد.

    جوراب‌هایی که دارای پارچه مشبک هستند و منافذی برای تنفس و راحتی بیشتر پاها دارند بهترین گزینه برای دویدن هستند. این را جوراب‌ها را طوری می‌دوزند که در اطراف قوس پا و پاشنه، راحتی پا را فراهم کنند.

    از جوراب‌هایی که سُر می‌خورند و لغزنده هستند خودداری کنید. جوراب‌های ضخیم‌تر برای پاهایی که به آسانی تاول می‌زنند مناسب‌تر هستند. برای محافظت بیشتر به‌دنبال جوراب‌هایی باشید که در پاشنه و پشت پا پدهای محافظ داشته باشند.

    مشاهده محبوب‌ترین جوراب‌های ورزشی زنانه

    مشاهده محبوب‌ترین جوراب‌های ورزشی مردانه

    کمربند مخصوص

    تجهیزات ورزشی برای دویدن - کمربند

    اگر کمربند را هم جزو پوشاک حساب کنیم، بهتر است هنگام دویدن کمربند ببندید. کمربند مخصوص دویدن کمربندی محکم است که محفظه‌های مختلفی برای حمل آب، گوشی یا سایر لوازم خرده‌ریز دارد. علاوه‌برآن از پشت و کمر شما حمایت کافی به‌عمل می‌آورد.

    پرفروش‌ترین انواع کمربند ورزشی را ببینید

    ۳. ساعت ورزشی؛ برای پیگیری فعالیت

    تجهیزات ورزشی برای دویدن - ساعت ورزشی

    یکی از مفیدترین تجهیزات ورزشی برای دویدن که یک دونده مخصوصا آنهایی که برنامه جدی برای دویدن دارند بهتر است داشته باشد ساعت ورزشی است.

    ساعت‌های ورزشی جی‌پی‌اس دارند، مسافت دویدن، تعداد گام‌ها و حتی ضربان قلب شما را پایش می‌کنند. از دیگر قابلیت‌های مهم این ساعت‌ها پیگیری زمان دویدن و پایش سرعت هستند. این ساعت‌ها می‌توانند انگیزه شما را بیشتر کنند.

    محبوب‌ترین ساعت‌های ورزشی و هوشمند را ببینید

    البته اگر مبتدی هستید یا تفریحی می‌دوید و برنامه جدی برای این کار ندارید، ساعت ورزشی به کارتان نمی‌آید. این ساعت‌ها معمولا گران‌قیمت هستند و شاید حتی فکر هزینه آن شما را منصرف کند. یک ساعت ساده با دکمه شروع و توقف می‌تواند کارتان را راه بیندازد. اما اگر به‌دنبال استفاده از اپلیکیشن ورزشی هستید، می‌توانید از تلفن‌همراهتان استفاده کنید. این برنامه‌های ورزشی روی تلفن نصب می‌شوند و تنها اشکال کار این است که استفاده از آن درهنگام دویدن کمی سخت است. کمی به خودتان زحمت بدهید، درعوض چند میلیون تومان صرفه‌جویی می‌کنید!

    ۴. هدفون؛ برای لذت‌بردن از دویدن

    تجهیزات ورزشی برای دویدن - هدفون ورزشی

    یکی از چیزهایی که انگیزه زیادی درهنگام دویدن به شما می‌دهد و می‌تواند این کار را برایتان لذت‌بخش‌تر کند، این است که موسیقی گوش بدهید.

    مطالعات متعددی نشان داده‌اند که موسیقی می‌تواند عملکرد شما را درهنگام دویدن بهبود بخشد و این کار را برایتان لذت‌بخش‌تر کند.

    هدفون‌ها باید سه ویژگی مهم را داشته باشند:

    • به اندازه کافی محکم و سخت باشند؛
    • دربرابر رطوبت مقاوم باشند تا در باران و بر اثر تعریق آسیب نبینند؛
    • به‌راحتی در گوش‌تان قرار بگیرند. اگر هدفون مدام در حین دویدن بیفتد بی‌فایده است. نباید مدام حواس‌تان به گذاشتن مجدد هدفون در گوش‌تان پرت شود.

    اگر اهل موسیقی نیستید می‌توانید کتاب صوتی یا پادکست گوش کنید. درهرصورت گوش‌دادن به چیزی می‌تواند در طی دویدن ذهن شما را مشغول کند.

    اگر جایی می‌دوید که ماشین رفت‌وآمد می‌کند مراقب باشید. طوری به موسیقی گوش کنید که صداهای اطراف را هم بشنوید. ممکن است صدای ماشین یا سایر وسایل نقلیه موتوری را نشنوید. موتورسیکلت‌های کم‌صدا می‌توانند خطرناک باشند.

    برخی از هدفون‌ها طوری هستند که کامل صدای محیط را حذف نمی‌کنند. اینها برای محیط‌های باز بهتر هستند.

    پرطرفدارترین هدفون‌های ورزشی را ببینید

    ۵. اسکارف یا دستمال سر ورزشی

    در ایران اگر می‌دوید و خانم هستید حتما اسکارف ورزشی تهیه کنید چون با شال و روسری دویدن بسیار سخت است. همچنین اگر مرد هستید پوشیدن اسکارف در فصول سرد باعث می‌شود سرتان گرم بماند و دردهای سینوزیتی به سراغتان نیاید. بسیاری از افراد هستند که هرگز نمی‌توانند برنامه‌ای منظم و جدی برای دویدن داشته باشند. به‌نظر شما چه دلایلی باعث می‌شود که افراد نمی‌توانند به برنامه‌شان پایبند بمانند؟ آیا راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد؟ [see_also]18570[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید