راهنمای خرید کلاه دوچرخه‌سواری؛ همه نکاتی که باید بدانید

راهنمای خرید کلاه دوچرخه‌سواری؛ همه نکاتی که باید بدانید
راهنمای مطالعه

    این مطلب راهنمای کامل خرید کلاه دوچرخه سواری است و در آن انواع اصلی، آناتومی، ویژگی‌ها، نحوه اندازه‌گیری و فناوری‌های مهم به‌کاررفته در کلاه دوچرخه سواری را بررسی خواهیم کرد.

    آیا خرید کلاه دوچرخه سواری ضروری است؟

    به‌طور کلی بله. البته هیچ قانونی برای استفاده الزامی از کلاه درهنگام دوچرخه‌سواری وجود ندارد. این تصمیمی کاملا شخصی است و به این بستگی دارد که تا چه اندازه به سلامت و ایمنی‌تان اهمیت می‌دهید.

    انواع اصلی کلاه دوچرخه‌سواری را بشناسید

    کلاه دوچرخه‌سواری قبل از هر چیز باید با سبک دوچرخه‌سواری شما مطابقت داشته باشد. سه نوع کلاه دوچرخه‌سواری داریم:

    ۱. کلاه برای دوچرخه‌سواری تفریحی

    خرید کلاه دوچرخه سواری - کلاه دوچرخه سواری تفریحی

    انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌ای است و برای آنهایی که به‌شکل تفریحی و هرازگاهی دوچرخه سوار می‌شوند مناسب است. می‌توان گفت محافظتی که از سرتان به عمل می‌آورد زیاد نیست اما کافی به نظر می‌رسد.

    ۲. کلاه برای دوچرخه‌سواری جاده‌ای

    خرید کلاه دوچرخه سواری - کلاه دوچرخه سواری جاده‌‎ای

    این کلاه سبک و آیرودینامیک است و به‌خوبی امکان ردوبدل‌شدن هوا را فراهم می‌کند. برای افرادی که در جاده‌ها با سرعت دوچرخه‌سواری می‌کنند و به‌شدت گرمشان می‌شود مناسب است.

    ۳. کلاه برای دوچرخه‌سواری کوهستان

    خرید کلاه دوچرخه سواری - کلاه دوچرخه سواری کوهستان

    این کلاه‌ها هم تهویه بسیار خوبی دارند. معمولا آنها را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که پوشش کافی برای پشت‌سر داشته باشد، زیرا دوچرخه‌سوار کوهستان معمولا بیشتر از دوچرخه‌سوار جاده درمعرض خطرِ افتادن‌به‌پشت قرار دارد.

    تصاویر انواع کلاه دوچرخه‌سواری را ببینید

    آناتومی کلاه دوچرخه‌سواری

    خرید کلاه دوچرخه سواری - آناتومی کلاه

     

    با وجود تفاوت بین انواع کلاه‌های دوچرخه‌سواری، بیشتر این کلاه‌ها ویژگی‌های مشابهی دارند که آنها را در زیر فهرست کرده‌ایم:

    • سیستم تهویه: شامل طرح، تعداد و اندازه دریچه‌ها یا شکاف‌های روی کلاه است؛
    • سیستم نگهداری: نوار پشت کلاه که کلاه را روی سر نگه می‌دارد؛
    • بندهای چانه: بندهایی هستند که کلاه را در جای خود ثابت نگه می‌دارند و از دو طرف گوش‌ها رد می‌شوند؛
    • پدها: در آستر داخلی کلاه قرار گرفته‌اند. برخی از آنها برداشتنی هستند و می‌توان آنها را برای شستشوی صحیح خارج کرد؛
    • وزن: معمولا وزن کلاه‌های امروزی به‌شیوه‌ای طراحی می‌شوند که دغدغه خاصی ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال در مسابقات، وزن کلاه نیز مهم است؛
    • قابلیت انعکاسی: ویژگی مهمی که باعث می‌شود سایر رانندگان بتوانند دوچرخه‌سواران را در شب به‌خوبی ببینند؛
    • حفاظت از سر دربرابر ضربه: کلاه‌های امروزی از فناوری‌های مختلفی که در ادامه توضیح خواهیم داد استفاده می‌کنند تا از سر و مغز دوچرخه‌سوار در حوادث خطرناک محافظت کنند؛
    • لبه آفتاب‌گیر: این لبه‌ها که ممکن است برداشتنی هم باشند از صورت دوچرخه‌سوار دربرابر آفتاب و یا جمع‌شدن باران روی عینک جلوگیری می‌کنند؛
    • آستر EPS: قسمتی مهم در کلاه که شوک ضربه را می‌گیرد. معمولا آن را از پلی‌استیرن منبسط‌شده یا کربن فایبر می‌سازند؛
    • کاراپیس: پوسته سخت خارجی کلاه است که از آستر EPS محافظت می‌کند.

    [related]29324[/related]

    درهنگام خرید کلاه دوچرخه سواری چه مواردی را در نظر بگیریم

    حالا بیایید ببینیم هنگام خرید کلاه به چه ویژگی‌هایی باید توجه کنیم.

    تهویه کلاه برای جریان هوا لازم است

    تقریبا همه کلاه‌های دوچرخه‌سواری دریچه‌ها و منافذی دارند که به ردوبدل شدن هوا کمک می‌کند؛ بنابراین همیشه سرتان خنک می‌ماند. هرچه این منافذ بیشتر باشند کلاه سبک‌تر است. بااین‌حال تعداد آنها نباید بیش‌ازحد باشد؛ زیرا در این صورت فوم تماس کمتری با سرتان خواهد داشت و ممکن است تمام نیروی وارده را در یک نقطه متمرکز کند.

    معمولا کلاه‌های دوچرخه‌سواری دریچه‌های بزرگ‌تری در قسمت جلو دارند که باعث می‌شود هوا بهتر جریان یابد. بااین‌حال افراد تاس بهتر است از کلاه‌های دارای دریچه‌های بزرگ استفاده نکنند زیرا ممکن است بر اثر آفتاب خطوط و اشکال برنزی روی سرشان نقش ببندد!

    پرفروش‌ترین انواع کلاه دوچرخه‌سواری را ببینید

    کلاه باید راحت و اندازه سرتان باشد

    خرید کلاه دوچرخه سواری - کلاه باید راحت و اندازه سرتان باشد

    مهم‌ترین ویژگی درهنگام انتخاب و خرید کلاه دوچرخه سواری این است که کاملا برای سرتان مناسب و استفاده از آن راحت باشد. اگر کلاه اندازه سرتان نباشد، در حوادث هرچند جزئی ممکن است به‌جای محافظت از سرتان اثرات بدی روی آن بگذارد. اگر هم استفاده از آن برایتان راحت نباشد، احتمالا بعد از یکی دوبار اول، دیگر حوصله ندارید از آن استفاده کنید.

    اندازه‌گیری درست برای خرید کلاه

    کارخانه‌ها اندازه کلاه‌ها را براساس بزرگ‌ترین قسمت سر افراد می‌سازند. بنابراین باید دور سرتان را درست اندازه بگیرید.

    برای این کار دورتادور سرتان را با یک نوار نرم در ناحیه یک اینچ (۲.۵ سانتی‌متر) بالاتر از ابروها و کمی بالاتر از گوش اندازه بگیرید. در آینه نگاه کنید که نوار کاملا صاف قرار گرفته باشد. بعد با متر طول آن نوار را اندازه‌گیری کنید.

    جدول اندازه‌های استاندارد کلاه

    [table id=437 /]

    لیست قیمت انواع کلاه دوچرخه‌سواری

    برخی کلاه‌ها قابلیت تنظیم زیادی دارند که از آنها به‌عنوان کلاه «مناسب برای همه» یاد می‌شود. معمولا با کمی تنظیم این کلاه‌ها برای بسیاری از افراد مناسب است.

    البته این اندازه‌ها را برای خرید آنلاین نیاز دارید. اگر حضوری خرید می‌کنید، حتما کلاه را روی سرتان بگذارید و امتحانش کنید. برای این کار، به شیوه زیر عمل کنید:

    ابتدا تنگی کلاه را اندازه کنید. بسیاری از کلاه‌ها دارای یک چرخ‌دنده کوچک در قسمت پشت هستند که با بازکردن کامل آن کلاه را روی سرتان قرار می‌دهید و بعد آن را می‌بندید تازمانی‌که مطمئن شوید اندازه سرتان شده است. تصویر زیر را ببینید:

    خرید کلاه دوچرخه سواری - چرخ‌دنده پشت کلاه

    حالا بندهای چانه را ببندید. بند چانه را باید از زیر گوش‌ها رد کنید تا به‌شکل عدد هفت فارسی یا حرف انگلیسی V قرار بگیرد. اگر به این شکل قرار نگرفت، ابتدا سگک زیر هر گوش را تنظیم کنید تا شکل V تشکیل شود. بعد نوارها را زیر چانه ببندید.

    حالا دهان‌تان را کاملا باز کنید. هنگام انجام این کار کلاه باید به بالای سرتان کاملا فشار بیاورد. در غیر این‌صورت باید بند را محکم‌تر کنید. تا جایی این کار را تکرار کنید که حس کنید کلاه کاملا اندازه سرتان است ولی نه آن‌قدر محکم که ناراحت‌تان کند.

    نکات مهمی که باید درباره اندازه کلاه بدانید

    • معمولا اندازه قالب برندها با هم متفاوت است. حتی ممکن است این قالب‌ها شکل‌های خاصی داشته باشند که با فرم کلی سر هر کسی تناسب نداشته باشد. بنابراین حتما کلاه را امتحان کنید.
    • اگر اندازه‌ای که برایتان مناسب است، بین دو اندازه استاندارد قرار دارد، همیشه اندازه کوچک‌تر را بردارید. اگر زیادی کوچک است کلاه‌های دیگری را امتحان کنید.
    • اگر کلاهی که بزرگ‌تر است برایتان بهتر است، با استفاده از پدهای اضافی آن را اندازه سرتان کنید.
    • اگر بزرگ‌سال هستید اما جثه ظریفی دارید و سرتان کوچک است، کلاه‌های نوجوانان را امتحان کنید.
    • کلاه هرگز نباید آن‌قدر تنگ باشد که به سرتان فشار بیاورد ولی وقتی آن را از جلو به عقب و یا از طرفین فشار می‌دهید، نباید به‌شکل قابل‌توجهی جابه‌جا شود.
    • لبه جلویی کلاه باید حدود ۲٫۵ سانت از ابروها بالاتر قرار گیرد تا از پیشانی شما محافظت کند.
    • کلاه اگر اندازه باشد کاملا روی سر قرار می‌گیرد. بنابراین نه به جلو و نه به عقب متمایل نمی‌شود.

    پیشنهاد ویژه خرید کلاه ایمنی دوچرخه را ببینید

    قابلیت حفاظتی و ایمنی کلاه

    خرید کلاه دوچرخه سواری - قابلیت حفاظتی کلاه

    هدف از پوشیدن کلاه دوچرخه‌سواری این است که از سر شما دربرابر صدمات ناشی از ضربه‌ها محافظت کند. این ضربه‌ها ممکن است به‌دلیل افتادن از دوچرخه یا ناشی از تصادفات ناخواسته باشند.

    کلاه دوچرخه‌سواری از یک رویه خارجی و آستر داخلی تشکیل شده است که با هم ترکیب شده‌اند تا از سرتان محافظت کنند.

    رویه پلاستیکی کلاه محکم است و به‌راحتی سوراخ نمی‌شود. همچنین درصورت واردشدن ضربه از سر و گردن شما محافظت می‌کند. این پوسته باید گرد و صاف باشد و شیارها یا لبه‌های تیز نداشته باشد.

    آستر داخلی کلاه را از فوم پلی استیرن منبسط‌شده یا کربن فایبر تهیه می‌کنند. این آستر سرعت و نیروی ضربه را می‌گیرد و از سرتان محافظت می‌کند.

    درهنگام سقوط از دوچرخه نیروهای چرخشی به سر وارد می‌شوند که می‌توانند سبب آسیب مغزی شوند. درنتیجه تولیدکنندگان کلاه دوچرخه‌سواری مجموعه‌ای از فناوری‌های نوین را با اصطلاحات مختلف توسعه داده‌اند که می‌توانند نیروهای چرخشی را به حداقل برسانند. بنابراین اگر به‌شکل مداوم دوچرخه‌سواری می‌کنید، ارزشش را دارد که کمی بیشتر خرج کنید و کلاهی ایمن بخرید. فناوری‌هایی که برای امنیت بیشتر کلاه دوچرخه‌سواری به کار می‌روند عبارت‌اند از:

    ۱. فناوری MIPS

    خرید کلاه دوچرخه سواری - کلاه با فناوری MIPS

    برخی از برندهای کلاه دوچرخه‌سواری از این فناوری که مخفف Multi-directional Impact Protection System به‌معنای سیستم حفاظتی چندسویه دربرابر ضربه است، استفاده می‌کنند. در این کلاه‌ها لایه‌ای با اصطکاک کم به کار رفته است که از طریق آستر فومی جاذب ضربه، نیروهای چرخشی را کاهش می‌دهد و کمی حرکت می‌کند تا نیروی ضربه خفیف‌تری به سرتان وارد شود.

    ۲. فناوری WaveCel

    خرید کلاه دوچرخه سواری - کلاه با فناوری WaveCel

    این فناوری که در کلاه‌های بونتراگر (Bontrager) دیده می‌شود، از یک آستر لانه‌زنبوری برای ایجاد ناحیه تخریب‌پذیر (crumple zone) استفاده می‌کند تا هم نیروهای ضربه و هم انرژی چرخشی ناشی از ضربه را جذب کند.

    ۳. فناوری SPIN

    خرید کلاه دوچرخه سواری - کلاه با فناوری SPIN

    این فناوری را در کلاه‌های POC مشاهده می‌کنیم که مخفف Shearing Pads Inside به‌معنای پدهای شکاف‌دار درونی است. این پدها سیلیکونی هستند و ساختار آنها طوری است که با حرکت درون پوسته خارجی کلاه، نیروهای چرخشی را درهنگام واردشدن ضربه منتقل می‌کنند.

    ویژگی‌های جانبی کلاه دوچرخه‌سواری

    یک‌سری ویژگی‌ها هستند که معمولا ضروری نیستند اما مزایای زیادی برایتان دارند:

    لبه آفتاب‌گیر

    اگر دوست دارید صورتتان از آفتاب مستقیم مصون بماند، بهتر است کلاه‌های دارای لبه پیش‌آمده آفتاب‌گیر بخرید. بهتر است این لبه‌ها زیاد سفت و محکم نباشند، زیرا اگر بیفتید ممکن است بشکند یا خرد شود.

    محافظت کامل از صورت

    خرید کلاه دوچرخه سواری - کلاه دارای محافظت کامل

    اگر بیشتر مواقع در کوهستان دوچرخه‌سواری می‌کنید و ترجیح می‌دهید کلاهی داشته باشید که از صورتتان کاملا محافظت کند، کلاهی را بخرید که در قسمت چانه و فک هم محافظ داشته باشد. این کلاه می‌تواند از صورتتان در کوهستان یا مسابقه در دره‌ها و سراشیبی‌ها محافظت کند.

    نصب چراغ یا دوربین

    خرید کلاه دوچرخه سواری - کلاه با قابلیت نصب چراغ

    برخی از کلاه‌ها طوری طراحی شده‌اند که به شما امکان می‌دهند یک چراغ یا دوربین روی آنها نصب کنید. البته این اقلام را جداگانه می‌فروشند.

    رنگ درخشان یا چراغ‌های داخلی

    خرید کلاه دوچرخه سواری - کلاه دوچرخه سواری چراغ‌دار

    اگر زمان‌هایی دوچرخه‌سواری می‌کنید که ممکن است به تاریکی بربخورید، بهتر است کلاهی سفید یا به رنگ درخشان و شب‌نما بخرید که رانندگان به‌خوبی شما را ببینند. در برخی از کلاه‌ها چراغ‌هایی قرار داده شده است که در تاریکی به‌خوبی دوچرخه‌سوار را مشخص می‌کنند.

    دریچه برای موهای دم‌اسبی

    خرید کلاه دوچرخه سواری - کلاه با دریچه برای موی دم اسبی برخی کلاه‌ها در قسمت پشت سر دریچه‌هایی دارند که از آنها می‌توانید موهای بلند بافته یا دم‌اسبی را عبور دهید. کلاه‌های دوچرخه‌سواری معمولا دیربه‌دیر خراب می‌شوند. بااین‌حال می‌گویند بهتر است آن را پس از هربار ضربه‌خوردن (حتی اگر به‌ظاهر آسیب‌دیدگی آن مشخص نباشد) تعویض کنید. اگر هرگز به آن ضربه‌ای وارد نشد یا از دوچرخه نیفتادید، بعد از۵ سال بهتر است آن را کنار بگذارید و کلاه نو بخرید. برای طولانی‌ترکردن عمر کلاه دوچرخه‌سواری، بهتر است آن را درست تمیز و نگهداری کنید. برای مثال بهتر است آن را با مواد شیمیایی تمیز نکنید. آیا راهکارهای دیگری برای نگهداری کلاه دوچرخه‌سواری می‌شناسید؟ لطفا در دیدگاه‌ها با ما و دوستانتان در درجه به اشتراک بگذارید. لینک خرید کلاه ایمنی دوچرخه با تخفیف از دیجی‌کالا [see_also]29326[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید