هر آنچه باید درباره خرید پارچه فاستونی مرغوب بدانید

هر آنچه باید درباره خرید پارچه فاستونی مرغوب بدانید
راهنمای مطالعه

    در این مطلب درباره نکات مهم در خرید پارچه فاستونی و لباس‌هایی که از این پارچه تهیه می‌شوند صحبت خواهیم کرد. بنابراین هم افرادی که می‌خواهند لباس بدوزند، چه با چرخ خیاطی صنعتی چه با چرخ خیاطی خانگی، و هم افرادی که دنبال لباس‌های فاستونی آماده هستند، می‌توانند از نکات این مطلب استفاده کنند.

    هر چند پارچه فاستونی در دوخت انواع لباس از مانتو و شلوار گرفته تا کت‌ودامن و پالتو کاربرد دارد، اما بیشترین تقاضای بازار آن برای دوخت کت‌وشلوار مردانه است. از‌ زمانی که فاستونی وارد صنعت مد آقایان شد، به‌سرعت به محبوبیتی جهانی رسید. اگر سری به خیاطی‌ها یا فروشگاه‌های لباس مردانه بزنید با حجم زیادی از انواع پارچه‌های فاستونی مواجه می‌شوید. مخصوصا آقایانی که همیشه دوست دارند لباس‌ها را قالب تنشان بدوزند، بیشترین تعداد مشتریان پارچه فاستونی را تشکیل می‌دهند.

    جنس پارچه فاستونی از چیست؟

    راهنمای خرید پارچه فاستونی از چیست؟- جنس پارچه فاستونی

    پارچه‌های فاستونی از الیاف طبیعی بلند پشم تهیه می‌شوند. این پارچه‌ها سبک، نرم و بادوام‌اند و به‌دلیل جنس لطیفی که دارند، در برابر باد و باران مقاوم‌اند؛ اما گرما را کمتر در خود نگه می‌دارند. فرایند بافت پارچه‌های فاستونی طولانی‌تر از پارچه‌های پشمی است و به‌همین‌دلیل قیمت بالاتری دارند.

    خصوصیات پارچه‌های فاستونی

    • طول الیاف: ۱۲- ۸ سانتی‌متر
    • مراحل فرآوری: شستن، تمیزکردن با مواد شوینده، پرداخت با دستگاه و شانه‌کردن
    • میزان پیچ‌و‌تاب الیاف: متراکم (تراکم زیاد)
    • وزن: سبک
    • جنس: صاف و نرم
    • کاربرد: کت‌و‌شلوار، کت‌ودامن، پیراهن و انواع لباس‌های رسمی.

    مهم‌ترین تفاوت پشم و فاستونی که باید بدانید

    پارچه‌های فاستونی که از پشم تهیه می‌شوند، نسبت به پشم محکم‌تر و لطیف‌ترند. فاستونی به‌دلیل خاصیت ارتجاعی که دارد در مقابل چروک مقاوم‌تر است و حالت طبیعی خود را حفظ می‌کند. به‌همین‌دلیل برای کت‌وشلوار بیشتر از فاستونی استفاده می‌کنند. درحالی‌که پارچه‌های پشمی پُرز‌دار و ناصافند و کرک موجود در آن‌ها باعث می‌شود گرما را بیشتر در خود نگه داشته و مانند عایق گرما عمل کنند. پولیور و ژاکت‌ها معمولا از پارچه پشمی تهیه می‌شوند.

    [related]32393[/related]

    دلیل محبوبیت جهانی فاستونی چیست؟

    راهنمای خرید پارچه فاستونی - دلیل محبوبیت جهانی فاستونی چیست؟

    پارچه فاستونی از الیاف بلند پشم تولید می‌شود که ریسیده شده و به نخ‌هایی ظریف تبدیل می‌شوند. پارچه بافته‌شده از این نخ‌ها، براق‌تر و ظریف‌تر از پشم است و برای دوخت کت‌و‌شلوار مناسب است. بنابر‌این اهمیت این پارچه در صنعت مد و لباسِ مردان بی‌دلیل نیست. در اینجا به برخی از دلایلی که فاستونی را به محبوب‌ترین پارچه در صنعت مد مردان تبدیل کرد، اشاره می‌کنیم.

    • قابلیت تبادل هوا: از آنجا که پارچه فاستونی بافته می‌شود، حفره‌های هوا در بافت این پارچه وجود دارد. این حفره‌ها علاوه بر حفظ گرما باعث جریان یافتن هوا در بین الیاف پارچه می‌شوند. در نتیجه این تبادل هوا به کاهش تعریق بدن کمک می‌کند.
    • دوام زیاد: فاستونی یکی از ماندگارترین و بادوام‌ترین پارچه‌هاست. اگر خوب از آن مراقبت کنید، کت‌و‌شلوار شما می‌تواند سالها برایتان بماند.
    • ضد‌آب‌ بودن: همان‌طور که گفتیم پارچه فاستونی از الیاف پشم گوسفند تولید می‌شود. این الیاف به‌طور طبیعی حاوی چربی‌های ضد‌آبی هستند که لانولین نام دارند. پس از ریسندگی مقداری ناچیزی از لانولین بر ‌روی پشم باقی می‌ماند که باعث ضد‌آب شدن آن می‌شود. پشم به‌طور طبیعی می‌تواند تا ۳۰ درصد بالاتر از وزن خود رطوبت جذب کند، بدون اینکه احساس خیسی یا سنگینی بکنید.
    • ضد‌چروک ‌بودن: خاصیت ارتجاعی پارچه فاستونی کمک می‌کند که لباس‌های دوخته‌شده از این پارچه کمتر چروک شوند. این خاصیت که همان الاستیسیته است، ویژگی مهمی است که حالت پارچه کت‌و‌شلوار را بدون اینکه چروک شود حفظ می‌کند.

    برای خرید پارچه فاستونی یا لباس‌های فاستونی به چه مواردی باید توجه کنیم؟

    نکات خرید پارچه فاستونی

    اگر از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهید خودتان پارچه بخرید و بدهید خیاط برایتان لباس بدوزد، باید در هنگام خرید پارچه فاستونی دقت کافی را به خرج دهید. اگر هم در فروشگاه به‌دنبال لباس‌های فاستونی می‌گردید، باید شناسنامه لباس را بررسی کنید یا اینکه به فروشنده اعتماد کنید.

    تمام فاستونی یا نیم فاستونی

    هنگام خرید پارچه فاستونی ، ممکن است فروشنده از عبارت‌هایی مانند تمام فاستونی یا نیم فاستونی استفاده کند. شاید فکر کنید نیم فاستونی یعنی نیمی از پارچه از الیاف پشمی تهیه شده است، اما این‌طور نیست. تمام فاستونی و نیم فاستونی هر دو از الیاف پشمی تهیه شده‌اند و این الیاف بسیار محکم ریسیده شده‌اند، اما تفاوت آنها این است که در فرایند تولید نیم فاستونی مرحله شانه‌زدن حذف شده است. بنابراین فرایند تهیه آن ساده‌تر و کوتاه‌تر است. از سوی دیگر، تمام فاستونی از الیاف کاملا باکیفیت پشم بافته می‌شود، درحالی‌که پشم به‌کاررفته در نیم فاستونی نامرغوب است و به‌ همین ‌دلیل تعجبی ندارد که چرا ارزان‌تر از فاستونی است. پیشنهاد می‌کنیم دور و بر پارچه نیم فاستونی نگردید.

    اگر لباس فاستونی آماده می‌خرید از فروشنده بپرسید تمام فاستونی است یا نیم فاستونی.

    سیستم شماره‌گذاری فاستونی چیست؟

    راهنمای خرید پارچه فاستونی - سیستم شماره‌گذاری فاستونی

    یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید پارچه فاستونی سیستم شماره‌گذاری آن است. احتمال دارد هنگام خرید پارچه، فروشنده به شما درباره اعدادی مانند سوپر ‌۱۰۰ یا سوپر ‌۱۸۰ توضیح بدهد یا اینکه خودتان هنگام بررسی پارچه این اطلاعات را در قسمت ترکی پارچه (لبه‌ای که ریش‌ریش نمی‌شود) ببینید. این سیستم شماره‌گذاری میزان ظرافت پارچه را مشخص می‌کند. عدد سوپر نشان‌دهنده تعداد دفعاتی است که رشته پشم تابیده و قطر آن باریک‌تر شده است.

    به‌عنوان یک قاعده کلی، پارچه یا کت‌و‌شلواری با شماره سوپر ‌۱۸۰ باید ظاهر نرم‌تر و مجلل‌تری نسبت به پارچه یا کت‌وشلوار با شماره سوپر ‌‌۸۰ داشته باشد. بنابراین هر چه شماره سوپر بالاتر باشد، پارچه فاستونی نرم‌تر و لطیف‌تر است. بااین‌حال این بستگی به شما دارد که برای چه هدفی این پارچه یا لباس را می‌خواهید. دلیلش این است که هر‌چه شماره سوپر بیشتر باشد، پارچه بیشتر مستعد چروک است و سخت‌تر تمیز می‌شود. در مقابل، هرچه این عدد کمتر باشد پارچه با دوام‌تر و برای استفاده روزانه مناسب‌تر است. بنابراین تصور نکنید که اگر شماره سوپر بالاتر باشد یعنی کیفیت پارچه بالاتر است.

    شماره سوپر استاندارد جهانی نیست

    واقعیت این است که امروزه شماره سوپر تا حدودی سفارشی‌سازی شده است و بنابراین استاندارد آن از یک کارخانه به کارخانه دیگر متفاوت است. مثلا ممکن است پارچه سوپر ‌‌۱۸۰ یک کارخانه ضخیم‌تر و زبرتر از پارچه سوپر ‌۱۲۰ کارخانه‌ای دیگر باشد. بنابراین برای اینکه این شماره را ملاک قرار دهید، باید دو پارچه فاستونی مختلف را از یک کارخانه با هم مقایسه کنید.

    کاربرد پارچه فاستونی

    راهنمای خرید پارچه فاستونی - فاستونی، پارچه‌ای برای تمام فصول

    فاستونی پارچه‌ای است که می‌توانید برای دوختن لباس‌های مختلف از جمله شلوار، کت‌و‌شلوار، مانتوهای رسمی و اداری، کت، دامن و شلوار، لباس فرم مدارس، ادارات، کارخانجات، و شرکت‌ها استفاده کرده و در تمام فصول سال بپوشید. هنگام خرید پارچه فاستونی به میزان وزن آن دقت کنید. وزن فاستونی بیانگر دو فاکتور است: ضخامت خود نخ و لباسی که از آن نخ بافته شده است.

    اما وزن در اینجا به چه معناست؟ عموما هر‌چه کت‌و‌شلوار وزن بیشتری داشته ‌باشد با‌دوام‌تر و خوش‌ترکیب‌تر است. اما برای اینکه واقعاً از لباس خود بیشترین استفاده را داشته‌باشید، بایستی یک باور غلط و رایج را بدانید و آن اینکه بسیاری از ما تصور می‌کنیم هر‌چه پارچه سبک‌تر باشد، لباس راحت‌تر و خنک‌تر خواهد‌ بود. این تصور لزوما درست نیست. خنکی کت‌و‌شلوار به بافت آن بستگی دارد. پارچه نسبتاً سنگینی که دارای بافتی باز است برای یک روز گرم تابستانی گزینه مناسب‌تری است، نسبت به پارچه‌ای که محکم و سبک است. بنابراین هنگام انتخاب لباس برای تابستان، به‌خاطر وزن سنگین آن از خریدش منصرف نشوید.

    [related]7631[/related]

    سه نکته مهم برای تشخیص کیفیت پارچه فاستونی که باید بدانید

    راهمای خرید پارچه فاستونی - سه نکته دیگر برای تشخیص کیفیت پارچه یا لباس فاستونی

    وزن و شماره سوپر تنها راه تشخیص کیفیت فاستونی نیست. با دانستن این سه نکته می‌توانید مطمئن باشید که بهترین پارچه را خریده‌اید:

    ۱. طول الیاف: هر‌چه طول الیافی که نخ با آن بافته می‌شود بلندتر باشد، احتمال خراب‌شدن پارچه کمتر است. چک‌کردن طول الیاف راه مناسبی برای تشخیص کت‌و‌شلوار شماست.

    ۲. مقاومت الیاف: مقاومت الیاف با تعداد دفعات تابیده‌شدن الیاف نشان داده می‌شود. الیاف مقاوم‌تر طول عمر بیشتری دارند.

    ۳. چین ‌(جَعد) الیاف: کلمه‌ای فرضی است برای نشان‌دادن خمیدگی هر‌یک از رشته‌های الیاف. هر‌چه چین الیاف بیشتر باشد بهتر است. مقدار آن با مقیاس چین بر اینچ (یا سانتی‌متر) اندازه‌گیری می‌شود. برای خرید کت‌و‌شلوارهای فاخر دنبال الیافی با چین بیشتر باشید.

    روش‌هایی ساده برای شناسایی فاستونی مرغوب

    • یک راه ساده برای پیدا‌کردن پارچه فاستونی مناسب برای کت‌و‌شلوار این است که قسمتی از پارچه را در مشت خود بفشارید و سپس رها کنید. فاستونیِ با‌کیفیت به‌سرعت به حالت اول خود برمی‌گردد. اگر دنبال پارچه‌ای هستید که به‌راحتی چروک نشود این پارچه دقیقا همان چیزی است که به دنبالش هستید.
    • اگر دنبال پارچه‌ای بادوام هستید باید بدانید که پارچه‌های فاستونی دارای دو نوع بافت هستند. بافت جناغی و بافت ساده. فاستونی‌هایی که بافت جناغی دارند معمولا با‌دوام‌تر و محکم‌تر هستند.
    • درباره تبادل هوا یا همان قابلیت تنفس پارچه، هیچ‌کس کت‌و‌شلواری را که باعث عرق‌کردن زیاد و خیس‌شدن پیراهن شود دوست ندارد. عدد سوپر بالاتر که پارچه نازک‌تری را نشان می‌دهد همیشه به معنای پارچه‌ی خنک‌تر نیست.

    لیست قیمت انواع پارچه را ببینید پارچه فاستونی با همه محبوبیت و وقارش، از گذشته‌های دور تا به امروز همواره همراه لحظه‌های تلخ‌و‌شیرین زندگی ما بوده؛ از روپوشی که در روزهای مدرسه می‌پوشیدیم، تا کت‌و‌شلواری که در جشن ازدواجمان به تن می‌کنیم و یا مانتو و یونیفرم رسمی که در محل کار می‌پوشیم. ممنون می‌شویم اگر تجربه‌ای برای تشخیص پارچه فاستونی باکیفیت دارید، برای ما و دیگران هم بنویسید. [see_also]8531[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید