راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ اقتصادی (آبان ۱۴۰۰)

راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ اقتصادی (آبان ۱۴۰۰)
راهنمای مطالعه

    با افزایش قیمت قطعات کامپیوتر و کاهش ارزش ریال، داشتن کیس گیمینگ دور از دسترس به نظر می‌رسد اما در این مطلب برایتان توضیح می‌دهیم چطور یک کامپیوتر گیمینگ ارزان داشته باشید.

    کامپیوترها امروزه به عضوی جدا نشدنی از روزمره‌ی بسیاری از ما بدل شده‌اند. بسیاری از مشاغل و فعالیت‌های کاری و تحصیلی نیز بر پایه این ابزار می‌چرخد.

    گیمنگ هم یکی از سرگرمی‌های محبوب این روزهاست که با کامپیوتر و کنسول انجام می‌شود. اما قیمت بالای تجهیزات سخت افزاری، تهیه کامپیوتر گیمینگ را به امری دشوار و چالش برانگیز برای عموم جامعه به ویژه گیمرها تبدیل کرده است.

    از این رو در این سری از راهنمای خرید مجله‌ درجه، قطعات مورد نیاز برای تهیه کامپیوتر گیمینگ ارزان را به صورت جز به جز بررسی کرده و پیشنهاداتی را در هر حوزه به شما ارائه کنیم.

    کامپیوتر گیمینگ ارزان چه عملکردی دارد؟

    زمانی که از کیس گیمینگ ارزان حرف می‌زنیم، لزوما به یک سیستم با کارآیی پایین اشاره نمی‌کنیم. این عبارت معرف کامپیوترهای نسبتا قدرتمندی است که توانایی اجرای بازی‌های رایج نسل حاضر و ماقبل را در کیفیت قابل قبول و یا پایین خواهند داشت.

    با تهیه این کامپیوتر شما قادر خواهید بود تا اکثر بازی‌های محبوب چون ماینکرفت، کانتر استرایک، دوتادو، ولورانت و ایپکس را در فریم ریت بالای ۶۰ تجربه کنید. این کامپیوتر همچنین به شما اجازه خواهد داد تا بازی‌های پرچمدار و بزرگ را در فریم ریت و رزولوشن پایین‌تر بدون هیچ گونه مشکلی اجرا کنید.

    مادربرد

    مادربرد یا برد اصلی (Motherboard) که نوعی تخته مداری الکتریکی است، در واقع به عنوان مرکز ارتباطات رایانه شناخته می‌شود. تمامی ماژول‌های سخت افزاری کامپیوتر روی این قطعه سوار می‌شوند. به منظور سوار شدن سایز قطعات، مادربرد شما بایستی از تکنولوژی‌ها و درگاه‌های مربوط به آن پشتیبانی کند.

    در جدول زیر مادربردهای اقتصادی با قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های نسل نهم معرفی شده که از اسلات‌های کافی برای افزودن ماژول‌های SSD با درگاه PCIE و رم‌های پرسرعت پشتیبانی می‌کنند.

    [table id=565 /]

    خرید مادربرد از ارزان‌ترین فروشنده

    پردازنده مرکزی

    ption id="attachment_42850" align="alignnone" width="850"]کامپیوتر گیمینگ ارزان پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ ارزان

    پردازنده که تحت عنوان واحد پردازش مرکزی (CPU) نیز شناخته می‌شود، اساسا مغز کامپیوتر شما است. پردازنده مرکزی در واقع آن بخش از رایانه است که اقدامات، پردازش‌ها، محاسبات و اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد.

    پردازنده مرکزی ممکن است مهم‌ترین قطعه برای اجرای بازی‌ها نباشد، اما از حیاتی‌ترین تجهیزات کیس گیمینگ است که می‌تواند در کنار سایر قطعات تجربه روان‌تری از بازی در اختیارتان قرار دهد.

    پردازنده‌های مرکزی را به طور معمول بایست از یکی از دو تولید کننده مادر (Intel) و ای‌ام‌دی (AMD) تعیین شوند که معرف پلتفرم شماست.

    در نظر داشته باشید که پردازنده مرکزی هر یکی از این دو برند تنها با مادربرد از همان پلتفرم تهیه می‌شوند.

    برای کامپیوترهای اقتصادی تهیه پردازنده‌های ارزان نسل هشت به بعد را پیشنهاد می‌کنیم که به واسطه تعدد رشته‌ها قابلیت مولتی تسکینگ و مصرف انرژی در آن‌ها بهبود داده شده است.

    [table id=564 /]

    خرید پردازنده از ارزان‌ترین فروشنده

    [related]34016[/related]

    کارت گرافیک

    کامپیوتر گیمینگ ارزان

    کارت گرافیک یا واحد پردازش گرافیکی (GPU)، قطعه‌ای در کامپیوتر است که برای رندر و خروجی گرفتن تصویر کاربرد دارد.

    این قطعه برای گیمرها و همینطور افرادی که به کار با نرم‌افزارهای گرافیکی و تخصصی می‌پردازند، بیشترین اهمیت را دارد و در عین حال بیشترین هزینه را نیز در قیاس با دیگر قطعات روی دست‌تان خواهد گذاشت.

    بازار کارت گرافیک برای سال‌های متوالی است که به صورت عمده انتخابی از بین تراشه‌های دو برند شناخته شده ای‌ام‌دی (AMD) و انویدیا (Nvidia) را در اختیار ما قرار می‌دهد.

    با وجود پیشرفت‌های ای‌ام‌دی، انویدیا همچنان در کارت‌های بالارده پیشتاز است. با این حال در مورد کارت‌های ارزان قیمت و قدیمی‌تر هر دو برند گزینه‌های قابل قبولی در اختیار ما قرار می‌دهند.

    کارت گرافیک‌ها با مشخصات فراوانی معرفی می‌شوند که بررسی تمامی آن‌ها برای ما اهمیت ندارد و تنها به معرفی چند مشخصه اصلی می‌پردازیم. یکی از این مشخصه‌ها حافظه ویدئویی یا VRAM است.

    کارت گرافیک‌های گیمینگ به طور معمول با حافظه‌های ۴، ۶ و ۸ گیگابایت در دسترس هستند. اگر رزولوشن مطلوب شما برای بازی کردن 1080p است، تهیه کارت گرافیک با حافظه ویدپویی ۴ الی ۶ گیگابایت پیشنهاد می‌شود.

    اگر قصد تجربه بازی‌ها در رزولوشن 2K را دارید حداقل به ۶ الی ۸ گیگ و اگر به دنبال تجربه‌ی فورکی از بازی‌ها هستید باید از میان کارت‌های بالارده و گران قیمت با حجم بالاتر انتخاب کنید؛ که البته در این مقاله مورد بحث ما نخواهد بود.

    مشخصه دیگری که بایستی در خرید کارت گرافیک مد نظر قرار دهید، تعدد هسته‌های پردازشی کارت گرافیک است. هسته‌های پردازشی معرف توانایی کارت گرافیک برای انجام پردازش‌های گرافیکی می‌باشند. از این رو هسته‌های بیشتر به معنی توانایی بالاتر تفسیر می‌شود.

    ویژگی دیگری که نباید آن را فراموش کنید، تکنولوژی G-Sync و FreeSync است. این تکنولوژی‌ها به ترتیب معرف تکنولوژی‌های انویدیا و ای‌ام‌دی برای رفع مشکل پارگی تصویر (Screen Tearing) هستند. در نتیجه به منظور جلوگیری از این مشکل، بایستی مانیتور خود را نیز متناسب با تکنولوژی منتسب به کارت گرافیک تهیه کنید.

    متاسفانه مانیتورهای منتسب به انویدیا با قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی G-Sync، تقریبا بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ دلار به قیمت پایه‌ی مانیتورها می‌افزاید. در نتیجه مانیتورهای G-Sync گران قیمت‌ترند. شما می‌توانید در مقاله راهنمای خرید مانیتور دقیق‌تر درباره این موضوع مطالعه کنید.

    با وجود این که کارت گرافیک حیاتی‌ترین قطعه در اجرای بازی‌ها می‌باشد، با این حال صرفا اکتفا کردن به توانایی این قطعه نمی‌توانید تجربه‌‌ی مناسبی داشته باشید. در واقع کارت گرافیک بایستی در یک تعادل با سایر قطعات شما خریداری شود در غیر این صورت می‌تواند موجب گلوگاه یا باتل نک شده و قدرت پردازش کیس گیمینگ ارزان را محدود کند. از این رو نمی‌توان برای یک کامپیوتر پایین رده کارت گرافیک قدرتمند و جدیدی پیشنهاد داد.

    از طرفی به واسطه تقاضای بالای جهانی و همچنین کاهش ارزش ریال، تهیه کارت گرافیک‌ها دشوارتر از همیشه است و انتخاب‌های ما به مدل‌های خاصی محدود می‌شود.

    [table id=566 /]

    خرید کارت گرافیک از ارزان‌ترین فروشنده

    حافظه رم

    رم برای کامپیوتر گیمینگ ارزان

    حافظه موقت یا RAM ماژول بسیار پر سرعتی است که امکان انتقال و آدرس دهی بسیار سریع برای پردازنده‌های کامپیوتر را فراهم می‌کند. وقتی یک برنامه را بارگذاری می‌کنید، یک فایل را باز می‌کنید و یا هر پردازشی انجام دهید، اطلاعات مربوطه روی رم بارگذاری می‌شود. بنابراین هرچه مقدار رم بالاتر باشد، کامپیوتر شما قادر به تمرکز روی وظایف پیچیده بیشتری به صورت همزمان است.

    اگر نمی‌دانید که باید چه میزان رم برای کامپیوتر خود تهیه کنید، ۲ گیگابایت معمولا کمترین مقدار مورد نیاز در یک کامپیوتر دسکتاپ مدرن است. ۴ گیگابایت فضای تنفس بیشتری برای کارهای روزمره مانند گشت‌وگذار در وب و کارهای دفتری در اختیارتان قرار می‌دهد.

    ۸ گیگابایت برای اکثر وظایف مربوط به گیمینگ و کارهای دشوار مناسب است. با این حال پیشنهاد می‌شود که در سیستم‌های گیمینگ ۱۶ گیگابایت مد نظر شما باشد.

    بهتر است این رم‌ها را به منظور بهره وری بیشتر، به صورت ماژول زوج تهیه کنید. مثلا به جای یک رم ۱۶ گیگابایت بهتر است دو ماژول ۸ گیگابایتی (مجموعا ۱۶ گیگابایت) بخرید.

    به همین ترتیب، فرکانس حافظه‌های رم هم از اهمیت فراوان برخوردارند. فرکانس رم، در واقع المان اصلی و تعیین کننده در سرعت آن می‌باشد. برای گیمینگ معمولا پیشنهاد می‌شود رم‌هایی با فرکانس ۳۰۰۰ مگاهرتز و بالاتر تهیه شود.

    [table id=567 /]

    خرید رم از ارزان‌ترین فروشنده

    هارد دیسک اینترنال

    هارد دیسک HDD یک حافظه دائمی است که برای ذخیره کردن داده‌های مورد پردازش کامپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد. این ماژول در واقع حافظه اصلی کامپیوتر شما است و بایستی متناسب با نیاز خود حجم آن را تعیین کنید.

    به طور کلی یک هارد دیسک با حجم یک ترابایت و سرعت معمول ۷۲۰۰ دور در دقیقه، نیاز اکثر کاربران را برطرف می‌کند. با این حال اگر حجم بالاتری نیاز دارید، بایستی هزینه بیشتری کنید.

    [table id=568 /]

    خرید هارد اینترنال از ارزان‌ترین فروشنده

    حافظه SSD

    حافظه‌های SSD نسبت به هارد دیسک‌های رایج و قدیمی‌تر HDD از سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالاتری بهره می‌برند. علت سرعت بالاتر این نوع حافظه‌ها طراحی بر پایه حافظه فلش و مشابه با مموری موبایل است. اما در نهایت SSDها هم همان کارکردهای بنیادین HDDهای قدیمی را دارند.

    این که حافظه SSD تهیه کنید و یا به HDD اکتفا کنید، تنها به خودتان بستگی دارد. پیشنهاد ما این است که اگر بازی می‌کنید، به منظور سرعت لودینگ بالاتر و بوت ویندوز سریع‌تر از یک ماژول ۲۵۰ گیگابایتی SSD استفاده کنید. با نصب ویندوز و بازی‌های محبوب خود روی این حافظه پرسرعت تجربه به مراتب بهتری خواهید داشت.

    در ادامه چند مدل اختیاری و قابل تهیه را به شما معرفی می‌کنیم. در نظر داشته باشید که برای افزودن این ماژول، مادربرد شما باید مجهز به اسلات مورد نیاز بوده و از درگاه‌های شما پشتیبانی کند.

    [table id=569 /]

    خرید SSD‌ از ارزان‌ترین فروشنده

    منبع تغذیه

    پاور برای کیس گیمینگ ارزان

    پاور یا منبع تغذیه (PSU) وظیفه تامین انرژی موردنیاز قطعات را برعهده دارد. به طور معمول در خرید و اسمبل کیس گیمینگ ارزان بیشتر تمرکز بر تهیه قطعاتی چون پردازنده‌‌هاست و پاور کامپیوتر از آخرین قطعاتی است که بدان پرداخته می‌شود.

    اما برخلاف تصور منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر، نقشی حیاتی در عملکرد سالم و بدون اختلال سایر قطعات سخت افزاری دارد. از این رو لازم است در خرید این دسته از تجهیزات دقت کافی به خرج داد. این مورد را در مقاله راهنمای خرید پاور کامپیوتر مفصل بررسی کردیم.

    پاور بایستی متناسب با انرژی مورد نیاز سایر قطعات شما تهیه شود. دقیق‌ترین و ساده‌ترین برای محاسبه توان مورد نیاز کیس گیمینگ ارزان وارد کردن مشخصات قطعات در ماشین‌های حساب‌های آنلاین است.

    برای محاسبه حداقل توان مورد نیاز کامپیوتر گیمینگ از ماشین حساب رایگان کولر مستر یا نسخه فارسی آن یعنی ماشین حساب گرین استفاده کنید.

    برای سیستم پیشنهادی ما، منبع تغذیه‌ای با توان ۴۵۰ الی۴۸۰ وات کاملا کفایت خواهد کرد. اما اگر احساس می‌کنید که در آینده به فکر ارتقای برخی قطعات سخت‌افزاری یا در نظر دارید تا پردازنده‌ها را اورکلاک کنید، بهتر است پاوری با توان بالاتر نیز تهیه کنید.

    با توجه به محدودیت برندهای منابع تغذیه در ایران، پیشنهاد می‌شود برای کامپیوتر گیمینگ ارزان از محصولات داخلی گرین (Green) با حداقل استاندارد برنزی اقدام به انتخاب کنید. انتخاب ما در این لیست مدل ۴۸۰ واتی GP480A-EUD از برند گرین است.

    لینک خرید منبع تغذیه GP480A-EUD

    کیس گیمینگ ارزان

    و در انتها به یک کیس مناسب نیاز داریم تا میزبان قطعات سخت افزاری ما باشد. انتخاب و تهیه کیس تا حد زیادی به خود شما بستگی دارد. اما هنگام خرید توجه داشته باشید که با توجه به فرم فاکتور مادربرد خود، اقدام با انتخاب کنید.

    سایز معمول مادربردهای گیمینگ شما را نیازمند کیس‌های فول تاور (Full-Tower) و یا مید تاور (Mid-Tower) می‌نماید. هرچه این فضا بزرگتر باشد، امکان تنفس و گردش هوا در نتیجه کنترل دمای کلی پردازنده‌ها و سایر ماژول‌های سخت افزاری بهینه‌تر خواهد شد.

    کیس‌های موجود در بازار بسته به تعدد پورت‌ها، کیفیت بدنه، وجود یا عدم وجود نورپردازی RGB، وجود یا عدم وجود فن‌های داخلی، سیم کشی‌های داخلی و... در قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند.

    پیشنهاد ما این است که برای کامپیوتر گیمینگ ارزان به دنبال کیس‌های ساده تولید داخل بروید. برای مثال محصولات گرین (Green)، تسکو (Tesco) و مستر تک (Master Tech) گزینه‌های قابل قبولی در رنج قیمت پایین عرضه می‌کنند.

    [table id=571 /]

    خرید کیس از ارزان‌ترین فروشنده

    جمع‌بندی راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان

    این مقاله حاصل برآورد درجه از بازار نه چندان منعطف ایران و با در نظر گرفتن بودجه محدود کاربر است. ما سعی کردیم باکیفیت‌ترین گزینه‌ها در رنج قیمت اقتصادی را برای خرید یک کامپیوتر گیمینگ ارزان انتخاب کنیم. با این حال در نهایت این شما هستید که باید بسته به نیاز، توقعات و بودجه خود، از میان محصولات قابل تهیه در بازار انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که کامپیوتر مناسب حاصل عملکرد یکپارچه و متعادل تمامی قطعات با یکدیگر است. در نتیجه حفظ تعادل و رده بندی در خرید قطعات به شما اجازه می‌دهد تا از تمام توانایی پردازش قطعات خود بهره کافی را ببرید. اگر در مسیر انتخاب، خرید و اسمبل کامپیوتر گیمینگ ارزان سوالی دارید، من در بخش نظرات پاسخ گوی شما خواهم بود. [see_also]33625[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید