مقایسه فرش آکریلیک و پلی استر

مقایسه فرش آکریلیک و پلی استر
راهنمای مطالعه

    فرش‌های ماشینی پلی استر و آکریلیک در عین  شباهت‌های زیاد دارای معایب و مزایای خاص خود هستند. از اینرو مقایسه فرش آکریلیک و پلی استر در انتخاب گزینه مناسب به شما کمک زیادی می‌کند.

    برای مقایسه فرش آکریلیک و پلی استر ، در مرحله اول باید بدانید که هرکدام از نخ‌های به کار برده شده در این فرش‌ها دارای چه نوع ویژگی‌ها، مزایا و معایبی هستند. پس از مقایسه جزئیات هر جنس می‌توان درباره فرش‌های بافته شده از آن الیاف به‌راحتی تصمیم‌گیری کرد.

    الیاف آکریلیک

    آکریلیک نوعی از الیاف مصنوعی است که در تولید انواع منسوجات مانند پارچه، لباس، فرش و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الیاف سبک وزن بوده و بافتی بسیار نرم و لطیف و نزدیک به پشم دارند. از انواع نخ آکریلیک می‌توان به رنگ نشده طبیعی، سفید خام، رنگی، آکروتولید، زرد آهویی یا کتان شسته نشده اشاره کرد. از آکریلیک در صنعت فرش بافی و در بافت فرش‌های درجه یک و گران‌قیمت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    نخ‌های آکریلیک طی فرآیندی که به آن هیت ست می‌گویند، به نخ‌هایی بسیار محکم، مقاوم در برابر تاب و حرارت و با لطافت بالا تبدیل شده و از نظر رنگ‌پذیری، پرزدهی، مقاومت در برابر جذب آلودگی و گرد و خاک، ظرافت و همین‌طور حجیم‌ بهبود پیدا می‌کنند. بالاتر رفتن حجم، آکریلیک را به عایقی مناسب مبدل می‌کند.

     الیاف پلی استر

    فرش پلی استر

    پلی استر هم مانند آکریلیک نوعی از الیاف مصنوعی و ساخته شده است که به عنوان مواد اولیه انواع کارخانه‌های نخ ریسی، پارچه بافی، نساجی، فرش‌ بافی و به‌طورکلی هرچیزی که به پارچه مربوط باشد، مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه استفاده از پلی استر در صنایع فرش بافی، پارچه بافی و تولید لباس بسیار رایج است.

    [related]35621[/related]

    مزایای فرش آکریلیک

    • در برابر حرارت، نور، سایش و مواد شوینده مقاومت خوبی دارد.
    • پس از فرآیند هیت ست، مقاومت‌ نسبت به الیاف طبیعی مانند پشم هم بیش‌تر است
    • چربی، رطوبت، بید و همین‌طور گرد و خاک و آلودگی را به شکل حداقل جذب می‌کند.
    • طیف رنگ‌ الیاف آکریلیک وسیع است.
    • به آسانی و به سرعت شسته و خشک می‌شوند.
    • انعطاف‌پذیر و بازگشت‌پذیر هستند، یعنی اگر اجسام سنگین روی آن‌ها قرار داده شود و یا در مکانی پر رفت‌وآمد مورداستفاده قرار بگیرند، نخ خاب به حالت اولیه بارخواهد گشت.
    • به دلیل حجم بالای نخ، عایقی مناسب محسوب می‌شوند که در صنایع پارچه بافی و تولید لباس‌های زمستانی بسیار کاربرد دارند.

    پرفروش‌ترین فرش‌های آکریلیک را ببینید

    مزایای فرش پلی استر

    • عدم پرزدهی بارزترین ویژگی فرش‌های پلی استر است. استفاده از فرش‌های ماشینی از جنس پلی استر برای افراد دارای حساسیت و افرادی که از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند بسیار مناسب است.
    • جذب رطوبت پایین از دیگر مزایای این نوع فرش‌هاست. مناطقی که رطوبت بسیار بالایی دارند بهتر است از فرش‌ پلی استر استفاده کنند.
    • قیمت پایین و مناسب این فرش ماشینی باعث می‌شود افراد به‌راحتی بتوانند فرش‌های خود را تعویض کنند و نگرانی بابت صرف هزینه نداشته باشند.
    • فرش‌های پلی استر در انواع طرح‌ها، رنگ‌ها، سایزها و شکل‌ها قابل طراحی و تولید هستند. تنوع رنگ و طرح در فرش‌های ماشینی پلی استر این امکان را در اختیار خریداران قرار می‌دهد که محدودیت در انتخاب نداشته و فرش متناسب با سلیقه و دکوراسیون خود را بتوانند تهیه کنند.
    • میزان رنگ‌پذیری نخ پلی استر بالاست و به همین دلیل ظاهری بسیار زنده و زیبا دارد. براق بودن نیز از جمله ویژگی‌های مثبت این فرش است.

    پرطرفدارترین فرش‌های پلی‌استر را ببینید

    معایب فرش آکریلیک

    • دشوار بودن پاکسازی آلودگی‌ها و لکه‌های روغنی
    • اشتعال پذیر بودن
    • سمی بودن بافت نخ
    • نامناسب برای چرخه طبیعت
    • قابل شست‌وشو تنها با شامپو فرش‌های صنعتی

    معایب فرش پلی استر

    • حساسیت نسبت به مواد شوینده و نیاز به شستشو با شوینده‌های خاص
    • آسیب به فرش در صورت شستشو در فواصل کوتاه
    • ضخامت و مقاومت پایین‌تر نسب به اکریلیک
    • قابلیت ارتجاعی پایین و آسیب در صورت قرار دادن اجسام سنگین در طولانی مدت
    • حساسیت بالا در برابر دما

    [related]35515[/related]

    مقایسه فرش های پلی استر و آکریلیک

    دوام و طول عمر: نخ آکریلیک به‌دلیل طی کردن فرآیند هیت ست، دوام بالاتری دارد و در بافت کم‌تر پیش می‌آید که پاره شود و آسیب ببیند اما نخ پلی استر همان الیاف مصنوعی تولید شده اولیه است و هیچ فرآیند بهبودی روی آن انجام نشده است پس احتمال پارگی آن در بافت بیش‌تر خواهد بود. همچنین فرش‌های آکریلیک هیت ست شده مقاومت خوبی در برابر حرارت دارند به‌طوری که تا حدوداً 5 دقیقه می‌توانند گرمای قابلمه یا اتو را تحمل کرده و دچار آسیب نشوند.

    رنگ و ظرافت: فرش آکریلیک رنگ‌هایی زنده و جذاب دارد و ساختار نخ آن به‌گونه‌ای است که ظرافت بیش‌تری را در بافت فرش مشاهده خواهید کرد که معمولاً در طرح‌هایی مانند چهره بیش‌تر قابل رویت است و کیفیت رنگ و زیبایی آن با فرش‌ پلی استر قابل قیاس نیست.

    ضخامت: نخ آکریلیک  طی فرآیند هیت ست دچار افزایش ضخامت خواهد شد و به همین دلیل فرش‌های بافته شده با آن هم دارای ارتفاع نخ خاب بالاتری خواهند بود، در مقابل فرش‌های بافته شده از نخ پلی استر ضخامت کم‌تری دارند که طول آن‌ها را هم تاحد زیادی کاهش خواهد داد.

    ضخامت فرش

    تغییر سایز و رنگ: پس از شست‌وشو، فرش آکریلیک ممکن است خیلی جزئی دچار آب‌رفتگی شود که زیاد به چشم نمی‌آید اما با شستن فرش‌های پلی استر، تاحد قابل مشاهده‌ای تغییر سایز را خواهید دید. به جز تغییر سایز، با شست‌وشو امکان تغییر رنگ اولیه هم در فرش‌های بافته شده با نخ پلی استر وجود دارد و به همین دلیل است که توصیه می‌شود فرش‌های پلی استر را در معرض نور مستقیم آفتاب و مکان‌های پرتردد قرار ندهید. اما این تغییر در فرش‌های آکریلیک تقریباً ناممکن است چرا که آکریلیک هیت ست شده مقاومت فرش در برابر شست‌وشو و نور را افزایش خواهد داد.

    پرزدهی و حساسیت: فرش پلی استر فاقد پرزدهی و یا درحد بسیار ناچیز است اما فرش آکریلیک پرزدهی دارد که البته این مورد هم در فرآیند هیت ست رفع شده است و به‌طورکلی هر دو فرش از نظر پرزدهی و حساسیت‌زا بودن در یک مرتبه هستند. همچنین پس از لمس سطح هر دو نوع فرش متوجه خواهید شد که سطح فرش آکریلیک سر و لغزنده و سطح فرش پلی استر مقداری چسبنده است.

    قیمت: فرش‌های آکریلیک قیمت باللاتری نسبت‌به فرش‌های پلی استر دارند چرا که از نظر کیفیت، دوام و زیبایی هم در مرتبه بالاتری قرار می‌گیرند.

    آکریلیک بخریم یا پلی استر؟

    مزایا و معایب، شباهت‌ها و تفاوت‌های هر دو فرش را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که تنها قیمت نیست که این دو نوع فرش را ازهم تفکیک می‌کند. آکریلیک فرشی باکیفیت، ظریف و خوش‌رنگ با طول عمر بالا و البته قیمت گران‌تر است، پلی استر فرشی است که اگرچه کیفیتی مانند آکریلیک ندارد اما قیمت مناسب آن مزیتی است که باعث می‌شود راحت تر بتوانید آنرا تعویض کنید. [see_also]35509[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید