راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال به زبان ساده

راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال به زبان ساده
راهنمای مطالعه

    اگر قصد سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش ارز دیجیتال دارید با ما همراه شوید تا همه مراحل را قدم به قدم برایتان شرح دهیم.

    بازار داغ رمزارزها چنان سروصدایی به پا کرده که بسیاری یا در این بازار سرمایه‌گذاری کرده یا قصد ورود به آن را دارند. رمزارزها گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری و کسب سودهای کوتاه مدت به نظر می‌رسد اما اگر بی‌گدار به آب زده و بدون شناخت وارد این بازار شوید، سرمایه‌تان را به باد خواهید داد.

    در این راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال ۴ مرحله لازم برای ورود به این بازار و داد و ستد در  آن را به صورت گام به گام شرح داده‌ایم.

    مرحل اول: شناخت مفاهیم پایه

    اولین قدم برای ورود به بازار وسیع و گسترده رمزارزها شناخت مفاهیم پایه است. آشنایی با شبکه بلاکچین، رمزارزها، بیت‌کوین، قراردادهای هوشمند و مواردی از این دست، مهم‌ترین قدم برای ورود به این حوزه است.

    خرید و فروش ارز دیجیتال مانند هر بازار مالی از جمله بورس، فارکس و غیره، مقوله‌ای پیچیده و تخصصی است و بسیاری که بدون دانش کافی وارد این جریان مالی می‌شوند با ضررهای خُرد و کلان از آن خارج می‌شوند. پس از کسب دانش کافی، حالا نویت به مرحله دوم می‌رسد.

    [related]36204[/related]

    مرحله دوم: انتخاب رمزارزها

    خرید و فروش ارز دیجیتال

    شاید تنها اسم چند رمزارز به گوشتان خورده باشد اما باید بدانید هزاران ارز دیجیتال توسعه یافته که تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

    برای شناخت تفاوت‌های این ارزها باید ارزش بازار، فناوری، کاربردها و اسناد دیگر موسوم به «وایت پیپر» را برای هر کدام بررسی کنید. بهتر است سراغ رمزارزهایی بروید که شناخته شده تر بوده و نقدشوندگی بالایی دارند.

    پس از انجام مطالعات کامل و بررسی دیدگاه کارشناسان می‌توانید بهترین رمزارز را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری معمولا آنهایی هستند که ارزش بازار بیشتری دارند. فهرست با ارزش ترین رمزارزها در حال حاضر بدین ترتیب است:

    • بیت‌کوین
    • اتریوم
    • تتر
    • کاردانو
    • بی‌ان‌بی

    اغلب معامله گران بیشتر سرمایه خود را به دو رمزارز بیت‌کوین و اتریوم تبدیل می‌کنند. علت این انتخاب ارزش بازار بالا، نقد شوندگی و تحلیل پذیری بالای این رمزارزها نسبت به سایر موارد دیگر است.

    بسیاری از افراد هم بخشی از سرمایه خود را به رمزارزهای دیگر که اصطلاحاً آلت‌کوین نام دارند اختصاص می‌دهند. اگرچه سرمایه‌گذاری روی این دسته از رمزارزها می‌تواند خطرات زیادی داشته باشد اما از سویی پتانسیل رشد بسیار بالایی دارند. تعدادی از آلت‌کوین‌ها طی چند ماه بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد ارزش دارند.

    [related]36492[/related]

    مرحله سوم: نصب کیف پول دیجیتال

    برای ذخیره، دریافت و ارسال رمزارز باید از کیف پول یا والت ارز دیجیتال استفاده کنید. این کیف پول مثل حساب بانکی دارای شماره منحصر به فردی به نام کلید است که آدرس کیف پول شما محسوب می‌شود.

    کیف پول‌های رمزارز در دو در دو حالت فیزیکی و نرم‌افزاری ارائه شده‌اند. نوع نرم‌افزاری را به اصطلاح کیف پول گرم و نوع فیزیکی یا سخت‌افزاری را سرد می‌نامند.

    کیف پول‌های نرم‌افزاری ارز دیجیتال را می‌توان روی گوشی اندروید و آیفون یا ویندوز، مک و لینوکس نصب کرد. دسته‌ای دیگر هم تحت وب‌ هستند و از طریق مرورگر می‌توان به آنها متصل شد.

    کیف پول‌های فیزیکی ارز دیجیتال به دلیل عدم ارتباط با اینترنت امن‌تر هستند. مزیت کیف‌های نرم افزاری هم سرعت بیشتر در خرید و فروش است.

    انتخاب کیف پول مناسب در امنیت رمزارزها اهمیت بسیار زیادی دارد. از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    [table id=622 /]

    مرحله چهارم: انتخاب صرافی

    خرید و فروش ارز دیجیتال

    پس از انتخاب رمزارز و نصب کیف پول حالا نوبت به انتخاب صرافی می‌رسد. صرافی یا اکسچنج ارز دیجیتال تقریبا همان کاری را انجام می‌دهد که در صرافی‌های ارزی معمولی انجام می‌شود. برای خرید و فروش هم می‌توانید از صرافی‌های ایرانی و هم صرافی‌های خارجی استفاده کنید که هر کدام مزایا و مشکلات خود را دارند.

    از معتبرترین صرافی‌های خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کوین بیس (Coin Base)
    • بایننس (Binance)
    • بیت‌استمپ (Bitstamp)
    • کراکن (Kraken)
    •  جمینی (Gemini)

    این صرافی‌ها در کنار محیط ساده و کاربرپسند، دامنه وسیعی از ارزهای دیجیتال را جهت معامله پوشش می‌دهند. برای احراز هویت و ایجاد حساب کاربری در این پلتفرم‌ها، باید اطلاعات هویتی خود را به پلتفرم ارائه دهید.

    خرید رمزارز در این صرافی‌ها از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی مانند مسترکارت و ویزا یا پی‌پل، وبمانی و پرفکت ‌مانی امکان پذیر است اما کاربران ایرانی به خاطر تحریم‌ها با محدودیت‌هایی مواجه هستند و امکان خرید مستقیم از این صرافی‌ها را ندارند.

    علی رغم این محدودیت‌ها بسیاری از کاربران ایرانی با استفاده از ابزارهایی مثل VPN با IP ثابت از این صرافی‌ها و مخصوصا بایننس (Binance) استفاده می‌کنند. 

    حتما قبل از ایجاد حساب کاربری در صرافی‌ها خارجی امکان استفاده آن برای کاربران ایرانی را بررسی کنید چون به واسطه تحریم‌ها خطر بستن حساب شما و از دست رفتن سرمایه در این صرافی‌ها وجود دارد.

    گزینه‌‌های اصلی این صرافی‌ها اغلب شبیه هم است. برای واریز ارز دیجیتال معمولا گزینه Deposit و برای برداشت گزینه Withdraw در دسترس است. معاملات در بخشی به نام Exchange انجام می‌شود و برای تبدیل رمزارزها به هم نیز باید سراغ گزینه Markets بروید.

    بهتر است ابتدا از صرافی‌های ایرانی تتر، اتریوم یا بیت‌کوین بخرید و سپس آنها را به صرافی خارجی انتقال داده و حسابتان را شارژ کنید. حتی در صورت افتتاح حساب هم دارایی‌های خود را طولانی مدت روی صرافی‌های خارجی نگهداری نکنید.

    گزینه دیگر استفاده از صرافی‌ها معتبر ایرانی است که امکان خرید و فروش ارز دیجیتال با کارت‌های بانکی داخلی را می‌دهند. بعد از انتقال مبلغ مورد نظر از حساب بانکی به حساب کاربری‌ در صرافی، اکانت شما شارژ شده و امکان سفارش گذاری جهت خرید رمزارز را خواهید داشت.

    برای انتخاب بهترین صرافی ایرانی باید به اعتبار مرکز، هزینه کارمزد، امنیت، نظر کاربران در شبکه‌های اجتماعی و سرعت انجام تراکنش‌ها توجه داشته باشید. همچنین باید نرخ قیمت‌های سایت و مخصوصا قیمت بیت کوین را هم در نظر بگیرید چون اگر بالاتر از نرخ روز باشد در خرید و اگر پایین‌تر باشد در فروش متضرر می‌شوید.

    از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران باید به موارد زیر اشاره کرد:

    • صرافی والکس
    • صرافی نوبیتکس
    • صرافی اکسیر
    • صرافی تبدیل

    معمولا تأیید تراکنش‌های رمزارزها بین ۵ دقیقه تا یک ساعت به طول می‌انجام؛ بنابراین اگر حین خرید یا فروش رمزارز با تراکنشی زمان بر مواجه شدید چندان جای نگرانی نخواهید داشت.

    چطور رمزارز بفروشیم؟

    فروش رمزارز هم مثل خرید آن از طریق صرافی‌ها و به صورت مستقیم امکان پذیر است. اگر قصد فروش ارز دیجیتال به دوستتان را دارید، به راحتی می‌توانید مبلغ را از او دریافت و رمزارز را از طریق کیف پول به آدرس کیفش ارسال کنید. اما اگر قصد فروش ارز دیجیتال از طریق صرافی را داشته باشید شرایط کمی متفاوت است.

    در صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانید دارائی‌ها را با قیمت موردنظر خودتان به فروش بگذارند. حین فروش ارز دیجیتال باید دقت کنید که رقم مورد نظر را به درستی وارد کنید چون اگر رمزارز شما در لحظه ارزشی معادل ۱۰۰ دلار داشته باشد و شما به اشتباه با قیمت ۱۰ دلار سرمایه‌تان را به فروش بگذارید، اغلب معامله با همان قیمت انجام شده و ۹۰ درصد ضرر می‌کنید.

    از طرف دیگر مثل بازار بورس اگر فروشنده دارائی خود را به قیمتی بالاتر از ارزش فعلی آن در بازار به فروش گذاشته باشد، دارائی‌های وی فروش نخواهد رفت. اما اگر کاربر رمزارز خود را با ارزش فعلی عرضه کند، در لحظه دارایی وی به فروش خواهد رسید.

    چطور از خرید و فروش رمزارزها سود کنیم؟

    خرید و فروش ارز دیجیتال

    هرچند سرمایه‌گذاری بلند مدت روی رمزارز می‌تواند سود زیادی در پی داشته باشد اما تعداد افرادی که برای کسب سود به نوسان گیری و معاملات لحظه‌ای رمزارزها روی آورده‌اند، بیشتر از سرمایه‌گذاران بلندمدت است.

    حجم معاملات لحظه‌ای رمزارزها که آن را به اصطلاح تِرید هم می‌نامند، بیشتر از سرمایه‌گذاری طولانی مدت است چرا که بازار رمزارزها دائما دستخوش تغییرات مثبت و منفی می‌شوند.

    معامله گران خبره هم از این پدیده بهره برده و با فروش دارائی‌های خود در بالاترین پیک قیمتی و خرید مجدد در پایین‌ترین قیمت سعی در کسب سود دارند. البته واضح است که همیشه این معاملات به سود ختم نمی‌شود و ضررهای هنگفتی هم می‌توانند به بار بیاورند.

    جمع بندی راهنمای خرید و فروش رمزارز

    خرید و فروش ارز دیجیتال برای ورود به بازار رمزارزها باید در قدم اول اطلاعاتی کاملی درباره رمزارزها و خرید و فروش در این بازار داشته باشید. در گام دوم باید اقدام به انتخاب ارز مناسب کرده و سپس با نصب کیف پول دیجیتال و ثبت‌نام در صرافی مناسب وارد این بازار شوید. برای کسب سود از این بازار دو راه پیش رو دارید که شامل سرمایه‌گذاری بلند مدت و نوسان گیری است. شکی نیست که سود‌آور بودن هیچکدام از این دو روش تضمین شده نبوده و می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه شما شود. بنابراین فعالیت بر اساس هریک از این استراتژی‌ها نیازمند بررسی، مطالعه و تحلیل است. [see_also]36204[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید