۱۴ گیاه آپارتمانی مقاوم با نگهداری آسان

۱۴ گیاه آپارتمانی مقاوم با نگهداری آسان
راهنمای مطالعه

    در این مقاله به بررسی بهترین گیاهان مقاوم می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم تا با در نظر گرفتن فاکتور مقاومت، نگهداری آسان و قیمت مناسب، گیاه دلخواهتان را انتخاب کنید.

    بهترین گیاهان مقاوم آپارتمانی چه مزیتی دارند؟

    فارغ از اینکه گیاهان آپارتمانی ارزان‌ قیمت یا گران قیمت هستند، شامل انواع مختلفی می‌شوند و پیش از این نیز تعدادی از بهترین گیاهان آپارتمانی گلدار، گیاهان با رشد سریع و گیاهان سایه دوست را به شما معرفی کردیم.

    یک دسته دیگر شامل گیاهان مقاوم می‌شود و همانطور که از نام آن‌ها پیداست، می‌توان با خیال راحت آنها را برای محیط‌های مختلف انتخاب کرد چون مقاومت بالایی دارند.

    بسیاری از علاقه‌مندان به نگهداری گل و گیاه، پژمردگی و از بین رفتن گیاهان به خاطر عدم رسیدگی طی چند روز را تجربه‌ کرده‌اند. برای مثال، سفر رفتن یا نگهداری در محیط نامناسب باعث از دست رفتن گیاه شده است.

    البته همیشه عدم رسیدگی باعث از بین رفتن گیاه نمی‌شود و خیلی از ما تجربه ناخوشایند پژمرده شدن گیاه دوست‌داشتنی‌مان حتی در عین رسیدگی به آن را داریم. دلیل این مساله احتمالا حساس بودن گیاه به نور یا شرایط نگهداری بوده است.

    یکی از راه‌های حل مشکل خرید بهترین گیاهان مقاوم آپارتمانی و لامپ رشد گیاه است و به همین دلیل در این مقاله قصد داریم چهارده نمونه از بهترین گیاهان مقاوم و کم توقع را معرفی کنیم که نسبت به محیط چندان حساس نیستند و به خوبی از پس مراقبت از خودشان برمی‌آیند.

    گیاه بونسای فیکوس

    گیاه آپارتمانی مقاوم

    گیاه بونسای فیکوس، یکی از درختان همیشه سبز از خانواده موراسه (توت) است. بونسای فیکوس، از بهترین گیاهان مقاوم و یکی از محبوب‌ترین گونه‌های بونسای برای نگه‌داری در محیط داخل و خارج از خانه است.

    این گیاه به کمترین مراقبتی راضی است و مقاومت بالایی دارد. علاوه بر این، بونسای با هرس‌پذیری مناسب و رشد تمام مدت در طول سال، سرسبزی خود را حفظ می‌کند و گزینه‌ مناسبی برای هر خانه‌ای است.

    بونسای همچنین به آفت‌ها کمترین حساسیت را نشان می‌دهد و از این جهت نیز گیاه ایده‌آلی است. فیکوس می‌تواند در نور کم نیز مقاومت کند اما بهتر است آن را در محیط پرنور اما نه با نور مستقیم قرار داد.

    [related]35236[/related]

    این گیاه از آنجا که بومی مناطق گرمسیر است، در فصل‌های سرد سال باید در محیط بسته و گرم نگه‌داری شود. بونسای را نباید در نزدیکی منبع گرما و همچنین منبع سرما نیز قرار داد.

    برای آبیاری بونسای باید دقت کنید که خاک آن کمی خشک شده باشد و پس از آبیاری نیز آب از زیر گلدان خارج شود. فیکوس می‌تواند آبیاری بیش از حد و آبیاری کم را تحمل کند اما در صورت ادامه دار شدن ممکن است خشک شود.

    این گیاه غبارپاشی با اسپری آب را دوست دارد و اگر در مناطق خشک زندگی می‌کنید، بهتر است برای ایجاد رطوبت مناسب از سینی سنگ ریزه استفاده کرده یا یک ظرف آب کنار بونسای قرار دهید.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    گیاه لیندا

    گیاه آپارتمانی مقاوم

    گیاه لیندا یکی دیگر از بهترین گیاهان مقاوم است که به آن نخل دم اسبی نیز می‌گویند. برگ‌های این گیاه مقاوم، برای جلوگیری از هدر رفتن آب، سطح مقطع باریکی دارند و آب را در ساقه ضخیم خود ذخیره می‌کنند.

    گیاه لیندا به همین دلیل گیاه مقاومی در برابر کم‌آبی محسوب می‌شود. این گیاه که حالت شوریده و مجنونی دارد، در شرایط ویژه می‌تواند تا ارتفاع دو متر نیز تنها با بالا آمدن ساقه‌هایش رشد کند.

    لیندا در دسته گیاهان کم توقع جا دارد اما به علت علاقه‌اش به نور، از اینکه بقیه گیاهان رویش سایه بیندازند، خوشش نمی‌آید. همچنین این گیاه نباید در نزدیکی دیگر گیاهان قرار داشته باشد و رطوبت آن‌ها را جذب کند؛ زیرا نیاز کمی به آبیاری دارد.

    لیندا را در لیست گیاهان کم خطر برای کودکان و حیوانات خانگی قرار داده‌اند. این گیاه مقاوم نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر، از نور مستقیم خورشید لذت نمی‌برد و ماندن در نور غیرمستقیم و نیم‌سایه را ترجیح می‌دهد.

    همچنین در تمام طول سال حتی اگر یک بار این گیاه را غبارپاشی کنید، برای آن کافی است. شاید باورنکردنی باشد اما این گیاه می‌تواند حتی تا حدود یک سال نیز آب در خود ذخیره کند. آبیاری مدام لیندا، باعث پوسیدگی پیاز و از بین رفتن خود گیاه می‌شود. به دلیل این ویژگی لیندا، شما می‌توانید بدون نگرانی برای این گیاه به مسافرت بروید.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    ماری (سانسوریا)

    بهترین گیاهان مقاومگیاه ماری که آن را با نام‌های سانسوریا و زبان مادرشوهر نیز می‌شناسند، یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی سایه دوست و مقاوم محسوب می‌شود. این گیاه برای هر خانه‌ای با کمترین دردسری قابل نگه‌داری است و راه و روش مراقبتی از آن بسیار آسان است. این گیاه به سادگی خراب نشده و مقاومت بالایی حتی در برابر آبیاری کم از خود نشان می‌دهد.

    سانسوریا را می‌توان حتی تا هفته‌ها بدون توجه خاصی نگه‌داری کرد و همچنان گیاهی شاداب و سرحال داشت. مقاومت سانسوریا در برابر بی‌آبی، خشکی و آفت‌‌ها بسیار بالاست. سانسوریا توانایی رشدی تا حدود یک متر را نیز دارد. این گیاه به هوای سرد و متوسط علاقه بیشتری نشان می‌دهد و در سایه و دمای معتدل به رشد آهسته‌ خود ادامه می‌دهد.

    سانسوریا به آبیاری تا مدت‌زمان زیادی تقریبا بی‌نیاز است و می‌توان این گیاه را پس از خشک شدن خاکش آبیاری کرد. همچنین توجه داشته باشد که آبیاری مدام ممکن است باعث پوسیدگی این گیاه شود. این گیاه از نظر نیاز به کود هم گیاه قانعی است. همچنین از آن‌جا که در محیط خانه خاصیت تصفیه‌کنندگی دارد، از آن در سرویس‌های بهداشتی هم استفاده می‌کنند.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    گیاه چمچه‌ای یا برگ‌قاشقی

    گیاه آپارتمانی مقاوم

    برگ قاشقی یکی دیگر از بهترین گیاهان مقاوم است و برای نگه‌داری آن اصلا به مشکل نمی‌خورید. این گل در خانه‌هایی که رو به آسمان و نور هم پنجره ندارند، دوام می‌آورد و هفته‌ای فقط یک بار به آبیاری نیاز دارد.

    این گل را حتی می‌توانید در معرض نور فلورسنتی مانند نور مهتابی نیز نگه‌داری کنید و مطمئن باشید که به رشدش ادامه می‌دهد.

    این گیاه مقاوم، به دلیل اینکه یک گزینه مناسب برای تصفیه هواست و از طرفی به نور کمی برای رشد نیز نیاز دارد، برای محیط ادارات و بانک‌ها نیز مناسب است.

    این گیاه بدون ساقه یا با ساقه‌ای کوچک است و برخورد شیره آن با دست ممکن است موجب حساسیت شود. برگ قاشقی در طول تابستان بیش از سایر زمان‌ها به آبیاری و غبارپاشی منظم نیاز دارد.

    خاک گلدان گیاه برگ قاشقی نباید خشک شده و دائما باید رطوبت داشته باشد. برگ قاشقی در فصل زمستان نیاز چندانی به آبیاری ندارد اما در فصول گرم باید آن را در محیط مرطوب نگه‌داری کرد تا شادابیش حفظ شود.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    یشم

    بهترین گیاهان مقاومیشم که به آن گیاه کراسولا درختی نیز گفته می‌شود، از دیگر گیاهان مقاوم است. یشم جزو بهترین گیاهان آپارتمانی با رشد سریع است و به سرعت از یک گیاه کوچک گلدانی، به گیاهی بالغ و بزرگ تبدیل شود. یشم به دلیل برگ‌های گوشتی خود می‌تواند آب را مدت زمان زیادی در خود نگهداری کرده و به آبیاری کمتری نیاز داشته باشد.

    گیاه کراسولا درختی به خشکی عادت داشته و در دمای زیاد و گرم و حتی نور زیاد نیز سرحال است. همچنین توجه داشته باشید که گیاه یشم از آفت‌خیزترین گیاهان محسوب می‌شود و باید برای مبارزه با آفات از اسپری‌های آفت‌کش یا پنبه آغشته به الکل استفاده کرد.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    گیاه بنجامین یا انجیر برگ‌ریز

    گیاه آپارتمانی مقاوم

    از میان بهترین گیاهان مقاوم همچنین می‌توان به گیاه بنجامین یا انجیر برگ‌ریز اشاره کرد. بنجامین در واقع درختچه کوچکی است که در داخل گلدان یا داخل خاک قرار دارد و می‌توان هر چهار الی هفت روز یک بار آن را آبیاری کرد.

    این گیاه می‌تواند در کنار پنجره و در معرض نور غیرمستقیم خورشید قرار بگیرد و تنها هرچند وقت یک‌بار جهتش تغییر کند. این گیاه در محیط داخل خانه نیز به خوبی رشد می‌کند و باید در طول فصل رشد خود به طور منظم آبیاری شود.

    بنجامین را نباید زیاد جابه‌جا کرد زیرا ممکن است بر اثر جابجایی برگ‌هایش ریزش کنند. گیاه بنجامین در مکان‌های سرپوشیده همچنین نقش مهمی در تصفیه هوا و پاکسازی محیط ایفا می‌کند. این گیاه درصورت عدم آبیاری یا آبیاری نشدن به اندازه کافی مخصوصا در هوای سرد، به خزان برگ‌ها مبتلا می‌‌شود.

    بنجامین همچنین غبارپاشی را دوست دارد و نیاز دارد در محیط‌های تقریبا مرطوب و خنک بماند. همچنین بهتر است گیاه بنجامین را در مکان‌های دور از تردد و جابه‌جایی قرار داد.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    برگ عبایی

    بهترین گیاهان مقاوم

    گیاه برگ‌ عبایی که آن را آسپیدیسترا نیز می‌نامند، یکی دیگر از بهترین گیاهان مقاوم و البته ارزانی است که می‌تواند در لیست خرید شما قرار بگیرد. این گیاه که به خانواده سوسن تعلق دارد، در دسته گیاهان زینتی و ارزان‌‌قیمت است و با برگ‌هایی به رنگ سبز تیره و درخشانش، می‌تواند یکی از زیبایی‌های خانه شما باشد.

    برگ عبایی همچنین می‌تواند جزو گیاهان گلدار آپارتمانی نیز باشد و در صورت گل دادن، دارای گل‌های ریز و فنجان مانند می‌شود. گل‌های گیاه برگ‌ عبایی روی سطح خاک و در قسمت زیرین گیاه، در اواخر تابستان پدیدار می‌شوند. عمر گیاه برگ‌ عبایی به دلیل مقاومتی که دارد، بسیار زیاد است و این گیاه می‌تواند سال‌های بسیاری بدون تغذیه مناسب و تعویض گلدان، همچنان به زندگی خود ادامه دهد. برگ عبایی علاوه بر گونه‌هایی با برگ‌های سبز تیره و درخشان، گونه‌هایی با برگ‌هایی به رنگ سفید، کرم و حتی رنگ‌های دیگر نیز دارد.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    پوتوسبهترین گیاهان مقاوم

    گیاه پوتوس یا پتوس را می‌توان در دسته‌بندی گیاهانی با قیمتی بسیار مناسب و مقاوم قرار داد. این گیاه که به جنگل‌های جزایر سولومون تعلق دارد، شهرت خود را مدیون رشد راحت و سرخوشانه‌اش است. گیاه پوتوس توانایی این را دارد که با هر آب‌وهوایی و هر زیستگاهی سازگار شده و به زندگی و رشد خود ادامه دهد.

    پوتوس در کنار این که از بهترین گیاهان مقاوم محسوب می‌شود، از قابلیت تصفیه‌کنندگی هوا نیز برخوردار است و با افزایش رطوبت جو، دی‌اکسید‌کربن را با اکسیژن جایگزین می‌کند. گیاه پوتوس قابلیت این را دارد که در شرایط نوری متفاوت و حتی نور کم نیز، خوب رشد کند؛ بااین‌حال نور مورعلاقه پتوس، نور غیرمستقیم و تقریبا کم است تا برگ‌هایی سبز داشته باشد.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    بنفشه آفریقایی

    بهترین گیاهان مقاوم

    بنفشه آفریقایی به نوری که جذب می‌کند اهمیت می‌دهد؛ زیرا در سلامتش نقش مستقیم دارد. نور موردعلاقه برای بنفشه آفریقایی ملایم تا روشن، غیر مستقیم و نور معمولی داخل خانه است.

    از فاکتورهای مهم برای رشد بنفشه آفریقایی می‌توان به دما، رطوبت و کیفیت هوا اشاره کرد. عواملی مانند نور، گرما، خاک، سن گیاه، جنس و حجم گلدان در مورد مقدار آب و فاصله زمانی بین دو آبیاری گل بنفشه آفریقایی دخالت دارد.

    [related]35940[/related]

    این گیاه ریشه حساسی به آب دارد و می‌تواند به سادگی پوسیده شود. به همین خاطر لازم است که در مورد مقدار و دفعات آبیاری بنفشه آفریقایی توجه بیشتری داشته باشید و این كار را با دقت و احتیاط كامل انجام دهید.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    گیاه فیلودِندرون

    گیاه آپارتمانی مقاوم

    گیاه فیلودِندرون نیز مانند دیگر موارد در فهرست بهترین گیاهان مقاوم به آبیاری چندانی نیاز ندارد و حتی آبیاری زیاد می‌تواند باعث آسیب زدن به آن شود. فیلودِندرون اگر در معرض نور بیش از حد یا دمای بالا قرار بگیرد، لازم است بیشتر آبیاری شود؛ اما در محیط‌های کم‌نور و خنک‌تر، به آبیاری کمتری نیز نیاز دارد. برای آبیاری این گیاه بهتر است به این موضوع توجه کنیم که لایه بالایی خاکش خشک باشد.

    این گیاه همچنین به دلیل اینکه اصالتا متعلق به جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی است، به نور کمی نیاز دارد و حتی می‌تواند زیر نورهای مصنوعی مانند لامپ‌های فلوئورسنت نیز به حیات خود ادامه دهد. نکته‌ مهم درباره گیاه فیلودِندرون این است که در صورت تابش نور کمتر، سرعت رشد کمتری نیز خواهد داشت.

    اگر فیلودِندرون شما برگ‌های کوچکی داشت یا فاصله بین برگ‌ها و بلند شدن ساقه‌ها زیاد شد، به معنی عدم دریافت نور کافی است. همچنین در نظر داشته باشید که برگ های فیلودندرون در صورت خورده شدن هم برای انسان و هم برای حیوانات سمی است.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    لاکی بامبو

    بهترین گیاهان مقاوم

    گیاه لاکی بامبو را که یکی از مقاوم‌ترین گیاهان محسوب می‌شود، دراسینا نیز می‌نامند. این گیاه براساس علم فنگ‌شویی، علاوه بر این‌که زیبا و لوکس به نظر می‌رسد، می‌تواند برای محیطی که در آن قرار می‌گیرد خوش‌شانسی نیز به ارمغان بیاورد. البته این لوکس بودن باعث شده جزو بهترین گیاهان آپارتمانی گران قیمت قرار گیرد.

    لاکی بامبو جزو گیاهانی محسوب می‌شود که اگر آبش را به طور مدام تعویض کنید و آن را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید، تا مدت‌ها مقاومت خود را حفظ می‌کند و یکی از اعضای خانواده شما باقی می‌ماند.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    کالانکوآ

    بهترین گیاهان مقاوم

    گیاه کالانکوآ جدای از مقاومت بالا جزو بهترین گیاهان آپارتمانی گلدار است، ترجیح می‌دهد که در محیط‌های روشن و آفتابی قرار بگیرد. فصل رشد و فعالیت این گیاه بیشتر تابستان است.

    در فصل زمستان بهتر است گیاه را روبه‌روی پنجره جنوبی قرار داد تا حداکثر استفاده از آفتاب را داشته باشد. این گیاه را در طول تابستان باید به طور منظم و در زمستان کمتر آبیاری کرد و تا زمانی که خاک گلدان کاملا خشک شود، صبوری کرد.

    گیاه کالانکوا هوای گرم را دوست دارد؛ پس بهتر است آن‌ را در معرض بادهای مصنوعی و سردی مانند کولر قرار ندهید. همچنین در تابستان نیز نیاز است که هر ۲ هفته یک بار گیاه کالانکوآ را کوددهی کنید. برای رشد بهتر ریشه های گیاه کالانکوا و پرپشت شدن برگ‌هایش، بهتر است که هر سال در فصل رشد، گیاه را به گلدان و خاک جدیدی منتقل کرد.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    پول چینی

    بهترین گیاهان مقاوم

    از بهترین گیاهان مقاوم می‌توان به گیاه پول چینی اشاره کرد که علت نام‌گذاری آن، برگ‌های سکه مانند براقش است. گیاه پیله آ (peperomioides) یا گیاه پول چینی به دلیل داشتن شاخ و برگ جذاب سکه‌ای شکل و راحت بودن مراقبت از آن، از گیاهان خانگی محبوب است.

    این گیاه چند ساله در خانواده گزنه قرار دارد و بومی جنوب چین و کوه‌‌های هیمالیا است. عده‌ای این گیاه را به دلیل برگ‌های ضخیم سبز پررنگ و ساقه‌های کوتاهش، با گیاه قاشقی اشتباه می‌گیرند.

    پول چینی به مراقبت خاصی نیاز ندارد و برای هر خانه‌ای و با هر درجه از توجهی، گزینه مناسبی است؛ به طوری که در بسیاری از موارد، گیاه پول چینی را مقاوم‌ترین گیاه آپارتمانی نام می‌برند.

    این نامگذاری به این علت است که این گیاه در برابر شرایط محیطی و دمایی مقاومت بسیاری از خود نشان داده و آسیب‌پذیری کمی دارد. گیاه پول چینی در فضاهایی با نور کم رشد خوبی دارد و برای آپارتمان‌های کم‌نور بسیار مناسب است.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    کاکتوس

    بهترین گیاهان مقاوم

    کاکتوس که نماد بهترین گیاهان مقاوم است، از طریق برگ‌های آبدار یا ریشه‌هایش، آب و مواد مغذی را ذخیره کرده و شرایط سخت را تحمل می‌کند.

    بسیاری از کاکتوس‌ها دارای فصل رشد و کمون هستند. برای مثال فصل رشد کاکتوس از بهار تا پاییز است و از اواخر پاییز تا اوایل بهار که هوا سردتر و روزها کوتاه‌ترند، این گیاه شروع به رشد دوباره می‌کند.

    در طول فصل رشد، یک بار آبیاری در هفته برایشان کافی است اما با بزرگ شدن، نیاز به آب بیشتری نیز دارد. کاکتوس نسبت به گیاهان دیگر نیاز کمتری به آب دارد پس با آبیاری بیش از حد موجب از بین رفتنش خواهید شد.

    مشاهده تصاویر و قیمت انواع این گیاه

    جمع بندی بهترین گیاهان مقاوم آپارتمانی

    نگهداری از گل و گیاه کار ساده‌ای نیست و بسیاری از آن‌ها در صورت عدم توجه کافی یا نگهداری اشتباه از بین می‌روند. بهترین راه برای حل این مشکل خرید گیاهانی است که مقاومت بالایی دارند. در فهرست بهترین گیاهان مقاوم آپارتمانی شما را با ۱۴ مدل از این گیاهان آشنا کردیم. شما چه گیاهان جان سخت دیگری را می‌شناسید که به آسانی تسلیم شرایط نامساعد نمی‌شوند؟ نظر خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگر کاربران «درجه» به اشتراک بگذارید. [see_also]35285[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید