راهنمای خرید اسپیکر بی‌ سیم؛ هرآنچه که باید در این باره بدانید

راهنمای خرید اسپیکر بی‌ سیم؛ هرآنچه که باید در این باره بدانید
راهنمای مطالعه

    برای خرید اسپیکر بی سیم چه مواردی را باید در نظر بگیریم، چه بودجه‌ای را کنار بگذاریم و چه انتظاری را باید از این دستگاه‌ها داشت باشیم؟ در راهنمای خرید پیشِ‌رو به توضیح همه آن‌ها خواهیم پرداخت.

    اسپیکرهای بی سیم به شما اجازه می‌دهند تا محتوای پخش‌شده در گوشی‌هوشمند، تبلت یا لپ‌تاپتان را اعم از فیلم، موسیقی یا بازی، با صدایی غنی‌تر بشنوید.

    پیش از اینکه اقدام به خرید یکی از این اسپیکر‌ها کنید، باید شاخصه‌های مختلفی را در نظر داشته باشید تا انتخابی عاقلانه انجام دهید. اینکه بودجه‌تان به چه اندازه است و قصد دارید از اسپیکر بی سیم برای چه منظوری استفاده کنید، مواردی هستند که باید قبل از خرید برای خود روشن سازید. برای خرید اسپیکر مناسب حتما مطالب بهترین اسپیکر قابل حمل و بهترین اسپیکر رومیزی را مطالعه کنید.

    بودجه

    بودجه / Budget

    اینکه تا چه اندازه می‌توانید برای خرید یک اسپیکر بی سیم هزینه کنید، تأثیر مستقیمی در کیفیت نهایی محصول‌ خریداری‌شده دارد. اسپیکرهای بی سیمی که امروزه در بازار ایران یافت می‌شوند، از ۲۰ هزارتومان تا ۲۰ میلیون تومان قیمت دارند.

    اگر قصدتان از خرید اسپیکر بی سیم، استفاده از آن به‌عنوان یک سیستم صوتی پیشرفته در محیط داخلی خانه است، گزینه‌های پیشروی شما گران‌قیمت هستند اما در عوض امکانات بسیار زیاد و کیفیت بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ اما اگر هدفتان از خرید این دستگاه‌ها، تنها استفاده در محیط‌های بیرونی یا پیک‌نیک‌ و مسافرت است، اسپیکر‌هایی در بازه قیمتی ۵۰ تا ۹۰۰ هزارتومان می‌توانند به خوبی پاسخگوی نیاز شما باشند.

    وای‌فای یا بلوتوث؛ شایدم هر دو

    هوم پاد اپل / Apple HomePod

    اسپیکرهای بی سیم از دو طریق اتصال خود با دستگاه شما را برقرار می‌کنید؛ امواج وای‌فای و بلوتوث.

    اسپیکر‌هایی که از امواج وای‌فای استفاده می‌کنند، ابتدا باید به شبکه خانگی شما متصل شوند. معمولا این اسپیکر‌ها به‌دلیل اینکه کاربران حرفه‌ای را هدف قرار می‌‌دهند، مصرف انرژی بالاتری نیز دارند؛ از‌این‌رو بسیای از آن‌ها به منبع برق از طریق پریز متصل می‌شوند.

    در آن‌سو اسپیکرهایی بلوتوثی قرار دارند که به‌سادگی و ‌به‌سرعت از طریق بلوتوث به گوشی یا لپ‌تاپ متصل می‌شود. معمولاً این دستگاه‌ها اندازه‌ کوچک‌تری نسبت به نمونه‌های وای‌فای دارند و انرژی آن‌ها از طریق باتری قابل‌شارژ تأمین می‌شود. این مسئله سبب شده تا حمل‌پذیری چنین اسپیکرهایی آسان‌تر باشد.

    • اسپیکرهای بلوتوثی: حمل‌پذیرترین اسپیکرها از فناوری بلوتوث برای پخش موسیقی استفاده می‌کنند.
      • مزیت‌ها: تکنولوژی بلوتوث با بازه‌ گسترده‌ای از دستگاه‌های هوشمند سازگاری دارد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به گوشی‌های آیفون، دستگاه‌های اندرویدی و ویندوزی اشاره کرد. افزون‌بر این، قیمت اسپیکرهای بلوتوثی در مقایسه با نمونه‌های وای‌فای‌ ارزان‌تر است.
      • ضعف‌ها: به‌صورت همزمان شما فقط می‌توانید موسیقی در حال پخش را روی یک اسپیکر ارسال کنید؛ همچنین وسعت صدا در اسپیکرهای بلوتوثی نهایتاً ۱۰ متر خواهد بود.
      • راه‌اندازی: به‌صورت کلی، اتصال از طریق بلوتوث به‌مراتب در مقایسه با وای‌فای راحت‌تر است. کافیست بلوثوث دستگاه را روشن کرده و به اسپیکر متصل شوید. امروزه برخی از اسپیکرهای بلوتوثی از فناوری NFC نیز بهره می‌برند که به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق نزدیک‌کردن دو دستگاه به یکدیگر، اتصال را برقرار کنند.
    • اسپیکرهای وای‌فای: اسپیکرهای وای‌فای از شبکه‌ خانگی شما استفاده می‌کنند؛ همچنین صدا و سیگنال در این اسپیکر‌ها در مقایسه با نمونه‌های دیگر قوی‌تر و پایدارتر است.
      • مزیت‌ها: در اسپیکرهای وای‌فای، به‌صورت همزمان می‌توان روی چندین بلندگو موسیقی پخش کرد. همچنین وسعت صدا در این محصولات تا ۶۰ متر برآورد می‌شود.
      • ضعف‌ها: استفاده از اینترنت نظیر تماشای آنلاین ویدیو یا وب‌گردی در هنگام استفاده از اسپیکرهای وای‌فای می‌تواند در کیفیت صدای درحال‌پخش کمی تأثیر منفی بگذارد.
      • راه‌اندازی: برای استفاده از این اسپیکر‌ها ابتدا باید اپلیکیشن‌ مخصوصی را دانلود کنید و سپس با واردکردن رمز عبور، اتصال دستگاه را به شبکه‌ برقرار سازید. البته نمونه‌های دیگری نیز وجود دارند که احتیاج به نصب اپلیکیشن ندارند.
    • اسپیکرهای وای‌فای و بلوتوثی: در این اسپیکرهای بی سیم، شما به هر دو فناوری وای‌فای و بلوتوث برای پخش قطعات موسیقی دسترسی دارید.
      • مزیت‌ها: پیاده‌سازی تکنولوژی وای‌فای و بلوتوث اجازه می‌دهد تا اسپیکر علاوه بر اینکه به شبکه اینترنت خانگی متصل شود، قادر به اتصال از طریق بلوتوث نیز باشد.
      • ضعف‌ها: قیمت این دستگاه‌ها معمولاً گران‌تر از دیگر نمونه‌ها است.
      • راه‌اندازی: برای بهره‌گیری از هر دو تکنولوژی، باید مراحل راه‌اندازی جداگانه‌ای را طی کنید؛ اگرچه این مراحل چندان سخت و زمان‌گیر نیستند.

    استاندارد‌های اسپیکرهای وای‌فای

    اگر تصمیم دارید که اسپیکر وای‌فای خریداری کنید، احتمالا با اصطلاحات بسیاری نظیر Apple AirPlay، DLNA، DTS، Play-Fi، Heos و Sonos روبرو می‌شوید.

    نام‌های فوق همگی بیانگر استانداردهایی هستند که یک اسپیکر وای‌فای از آن‌ها برای اتصال به شبکه و دسترسی به محتوا استفاده می‌کند. در بسیاری از اسپیکر شاهد هستیم که بیش‌از یک استاندارد پیاده‌سازی شده است.

    اگر قصد دارید سیستم صوتی‌ای متشکل از چندین اسپیکر وای‌فای را طراحی کنید، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که تمامی اسپیکر‌ها حداقل دارای یک استاندارد مشابه هستند.

    اما سؤال اینجاست که هرکدام از این استاندارد‌ها چه معنایی دارند و چه تفاوت‌های را رقم می‌زنند؟

    • استاندارد AirPlay فناوری‌ای است که توسط اپل توسعه یافته و به دستگاه‌های تولید شرکت اپل اجازه می‌دهد تا ارتباط سریعی را برقرار کنند؛ با‌این‌حال این استاندارد تنها به دستگاه‌های اپلی خلاصه نمی‌شود و رایانه‌های ویندوزی نیز می‌توانند از طریق نرم‌افزار آیتیونز به دستگاه‌هایی با این استاندارد دسترسی پیدا کنند؛ اما گوشی‌های اندرویدی به‌دلیل عدم پشتیبانی مستقیم اپل، به‌صورت رسمی امکان اتصال به این اسپیکر‌ها را ندارند؛ با‌این‌وجود، خوشبختانه برنامه‌های غیررسمی وجود دارد که چنین امکانی را میسر می‌کنند. استاندارد AirPlay امکان پخش همزمان موسیقی روی چندین اسپیکر‌ها را ارائه می‌کنند.
    • تمامی استانداردهای دیگر که بالاتر از آن‌ها نام بردیم به‌جز AirPlay با تمامی دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها اعم از ویندوز، اندروید، iOS و مک سازگاری دارند.

    قدرت سیگنال

    بلندگو وایرلس

    طرح از کریس فیل‌پات

    از منظر قدرت نفوذ سیگنال، اسپیکرهای وای‌فای نسبت به نمونه‌های بلوتوثی برتری دارند. در‌حالی‌که اسپیکر‌های بلوتوثی نهایتاً تا ۱۰ متر را می‌توانند پوشش دهند؛ اما در آن‌سو اسپیکرهای وای‌فای حداکثر تا ۶۰ متر را تحت پوشش قرار می‌دهند.

    جدا از این مسئله، نفوذ سیگنال‌های وای‌فای از موانع راحت‌تر صورت می‌پذیرد. به‌عنوان‌مثال، اگر بین موبایل و اسپیکر دیواری قرار داشته باشد، امواج وای‌فای بسیار راحت‌تر از این دیوار عبور می‌کنند.

    قابلیت‌های مهم اسپیکرهای بی سیم

    اسپیکر بلوتوث / بلندگو بی سیم

    پیش‌از اینکه تصمیم به خرید یک اسپیکر بگیرید، باید با برخی موارد آشنایی پیدا کنید.

    ورودی‌ها و خروجی‌ها

    در بسیاری از اسپیکرهای بی سیم، ورودی AUX برای اتصال سیم تعبیه شده تا افراد بتوانند افزون‌بر مصارف بی‌سیم، با سیم نیز از اسپیکر خود استفاده کنند؛ همچنین در برخی مدل‌ها شاهد استفاده از درگاه USB‌ هستیم. تشخیص صدا

    برخی از مدل‌ها دارای فناوری تشخیص صدا هستند؛ بدین‌ترتیب، کاربر می‌تواند با فرامین صوتی خود، صدا را کم‌ و زیاد کرده یا قطعه در حال پخش را تعویض کند.

    سرویس‌های آنلاین موسیقی

    در کنار امکان پخش موسیقی از طریق موبایل یا کامپیوتر، در بعضی اسپیکرهای وای‌فای شاهد دسترسی به سرویس‌های استریم موسیقی آنلاین نظیر اسپاتیفای هستیم. چنین قابلیت به شما امکانی می‌دهد تا قطعات موسیقی را به‌صورت آنلاین پخش کنید.

    قابلیت Hands-Free Speakerphone

    این ویژگی که تنها در برخی مدل‌های بلوتوثی یافت می‌شود، به کاربر اجازه می‌دهد تا تماس‌های دریافتی خود روی موبایل را از طریق امواج بلوتوث به اسپیکر انتقال دهد و صدای تماس‌گیرنده را از طریق اسپیکر بی سیم بشنود.

    چی بخریم؟

    نیازهای مختلف، مصارف مختلفی را نیز طلب می‌کند. اینکه کجا، از چه نوع اسپیکری استفاده کنیم، نقش بسیار مهمی در رضایت شما از خریدتان دارد.

    اسپیکرهای سبک؛ مناسب برای مسافران

    اسپیکر بلوتوث / بلندگو بی سیم

    اگر قصدتان از خرید اسپیکر بی سیم، استفاده از آن در سفرهایتان است، باید به‌دنبال دستگاه‌هایی باشید که اندازه‌ کوچکی داشته باشند تا به‌راحتی در چمدان سفرتان جای بگیرند.

    درحالی که شاید در نگاه نخست، به‌سبب اندازه کوچک به‌نظر برسد که صدای پخش‌شده از این اسپیکر‌ها ضعیف باشند؛ اما در بسیاری از مدل‌ها، صدایی از آن‌ها برخواسته می‌شود که حقیقتاً شما را شگفت‌زده می‌سازد.

    ضد آب؛ مناسب برای ماجراجویان

    اسپیکر بلوتوث / بلندگو بی سیم

    در صورت اینکه به فعالیت‌های خارج‌از‌خانه می‌پردازید و ورزش‌های آبی تفریحتان به‌حساب می‌رود، پیشنهاد می‌کنیم به‌دنبال اسپیکر‌هایی باشید که در مقابل نفوذ آب از خود مقاومت نشان می‌دهند.

    این‌دسته از اسپیکر‌ها نه‌تنها دربرابر نفوذ آب مقاوم هستند؛ بلکه از ورود گرد‌و‌غبار به‌درون شیارهای خود نیز جلوگیری می‌کنند. اینگونه شما می‌توانید با خیالی راحت در کنار ساحل دریا با اسپیکر بی سیم خود بنشینید و فقط از صدای دلنواز موسیقی در کنار صدای تلاطم امواج دریا لذت ببرید؛ بدون اینکه نگران اتفاقات جانبی نظیر بارش باران یا برخورد موج دریا به اسپیکر خود باشید.

    ذخیره‌گر انرژی؛ مناسب برای شارژ گوشی

    اسپیکر بلوتوث / بلندگو بی سیم

    در برخی از اسپیکر‌های بی سیم، بخشی برای ذخیره‌ انرژی تعبیه شده که می‌تواند برای شما به‌مانند پاور بانک عمل کند. این اسپیکر‌ها که معمولا دارای درگاه USB‌ هستند، به‌ افراد اجازه می‌دهند تا گوشی یا تبلت خود را با اتصال به اسپیکر از طریق کابل، شارژ کنند. بدین‌صورت، شما افزون‌بر اسپیکر بی سیم، همواره با خود یک شارژر سیار را نیز حمل می‌کنید.

    جمع‌بندی

    اگر هدفتان از خرید اسپیکر بی سیم، استفاده از آن در محیط‌های داخلی و به صورت ثابت است، پیشنهاد می‌کنیم که به‌سراغ نمونه‌های وای‌فای‌دار بروید؛ البته امروزه به‌لطف پیشرفت‌های فناوری بلوتوث، می‌توان برای استفاده‌های عادی نیز از اسپیکرهای بلوتوثی در محیط‌های داخلی بهره گرفت. اگرچه قیمت اسپیکر‌های وای‌فای در مقایسه با نمونه‌های بلوتوثی بیشتر است؛ اما مصارف حرفه‌ای آن‌ به‌خصوص برای افرادی که به ریزترین جزئیات موسیقیایی اهمیت می‌دهند، این هزینه‌ اضافی را توجیه می‌کند. با‌این‌حال، اگر می‌خواهید اسپیکر قابل حمل و مناسب محیط‌های بیرونی داشته باشید، اسپیکر‌های بلوتوثی بهترین انتخاب برای شما هستند؛ سادگی اتصال به‌ آن‌ها و اندازه‌ کوچک‌ترشان، شاخص‌ترین مزیت برای این اسپیکر‌ها شناخته می‌شوند.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید