۱۰ وسیله برای کسانی که می‌خواهند پادکست داشته باشند

۱۰ وسیله برای کسانی که می‌خواهند پادکست داشته باشند
راهنمای مطالعه

    پادکست این روزها علاقه‌مندان بسیاری دارد و هر روز به تعداد افرادی که پادکست خود را راه‌اندازی می‌کنند افزوده می‌شود. اگر شما هم به فکر ساخت پادکست هستید، باید تجهیزات آن را فراهم کنید.

    راه‌اندازی پادکست کار تقریبا مشکلی است اما اگر بدانید برای این کار به چه تجهیزاتی نیاز دارید، می‌توانید استودیوی خودتان و به دنبال آن برنامه‌های جالبی را که در نظر دارید راحت‌تر بسازید. در این مقاله از «درجه» با ما باشید تا شما را با تجهیزات ساخت پادکست آشنا کنیم.

    قصد ساخت چه نوع پادکستی دارید؟

    انتخاب تجهیزات ساخت پادکست به نوع محتوای شما بستگی دارد. مثلا اگر تنها خودتان در پادکست صحبت می‌کنید نیازی به خرید میکسر، رابط صوتی و آمپلی فایر ندارید. در واقع این ابزارها زمانی کاربرد دارند که چند نفر به صورت همزمان در پادکست شرکت دارند.

    ضبط صوت دیجیتال هم بیشتر زمانی به کار می‌رود که در فضای باز صحبت می‌کنید یا با افرادی در خیابان و محیط‌های شلوغ مصاحبه می‌کنید.

    اگر هنوز در ابتدای راه هستید، تنها با یک میکروفون یقه‌ای ارزان‌قیمت می‌توانید ساخت پادکست را شروع کنید و بعدا سراغ تجهیزات دیگر بروید.

    ۱. کامپیوتر یا لپ‌تاپ

    لپ تاپ پرفروش

    برای ساخت پادکست می‌توانید از موبایل استفاده کنید اما نباید انتظار کیفیت چندانی از آن داشته باشید. اگر کامپیوتر یا لپ تاپ دارید بهتر است از آنها استفاده کنید چون تمام ماجرا، از ضبط و ویرایش صدا گرفته تا ارسال و پخش آن در کامپیوتر حرفه‌ای تر و راحت‌تر صورت می‌گیرد.

    ضبط و ویرایش صدا کار پیچیده و سنگینی نیست و با بک لپ‌تاپ یا کامپیوتر ساده هم کارتان راه می‌افتد. بنابراین اگر کامپیوتری قدیمی دارید به احتمال زیاد می‌توانید کار ضبط و ویرایش صدا را با آن انجام دهید و نیازی به هزینه برای خرید مدل‌های جدید نیست

    اگر قصد خرید سیستم جدید برای ساخت پادکست دارید سراغ مدل‌هایی بروید که پورت‌های ورودی میکروفون و خروجی هدفون دارند؛ بدین ترتیب می‌توانید صدا را بدون نیاز به ابزارهای واسطه با بالاترین کیفیت ممکن ضبط کرده یا ادیت کنید.

    مشاهده لیست قیمت انواع لپ‌تاپ

    ۲. نرم‌افزارهای صوتی ویژه پادکست

    تجهیزات ساخت پادکست، نرم‌افزار

    برای ساخت پادکست نرم‌افزارهای متعددی در دسترس است که از بهترین‌های آنها باید به Audacity، Squadcast، ProTools و Adobe Audition اشاره کرد.

    کارایی و قابلیت‌های این نرم‌افزارها با هم متفاوت است و برخی پیچیده‌تر بوده و گزینه‌های بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهند. اگر دنبال نرم‌افزاری ساده هستید که زیاد درگیرتان نکنید بهترین گزینه ادوبی آدیشن (Adobe audition) است که رابط کاربری ساده‌ای دارد و ویدیوهای آموزشی حتی به زبان فارسی برای آن در یوتیوب منتشر شده است.

    همچنین بهتر است یک نرم‌افزار کارگاه صوتی دیجیتال (DAW) هم روی سیستم داشته باشد. با داشتن این نرم‌افزار می‌توانید فایل صوتی‌تان را ضبط، ذخیره و ویرایش کنید. امکان بالا بردن کیفیت صدا، حذف نویز، فشرده‌سازی، ادغام فایل‌ها یا حذف بخشی از پادکست را هم با این نرم‌افزار خواهید داشت. برخی از نرم‌افزارهای DAW مثل GarageBand، Reaper، Presonus Studio One و Waveform Free به‌صورت رایگان در دسترس هستند.

    اگر کامپیوتر ندارد می‌توانید از اپ‌های مخصوص گوشی استفاده کنید. البته اپ‌های پیش فرض ضبط صدا تعریفی ندارد و برای گوشی‌های اندروید اپلیکیشن EASY VOICE RECORDER و برای آيفون Voice Recorder Free گزینه‌های به مراتب بهتر و رایگان هستند.

    ۳. میکروفون

    تجهیزات ساخت پادکست، میکروفون

    برای ساخت پادکست می‌شود از میکروفون موبایل یا هدفون معمولی استفاده کرد اما این میکروفون‌ها صداهای محیط و پس‌زمینه را هم ضبط می‌کنند و کیفیت کار به شدت پایین می‌آید. به همین خاطر توصیه می‌کنیم در این مورد کمی دست به جیب شوید.

    بیشتر افراد تازه‌کار از میکروفون‌های با رابط جک ۳.۵ میلی متری یا USB استفاده می‌کنند، چراکه خیلی راحت و بی‌دردسر آن را مستقیم به کامپیوتر وصل کرده و شروع به ضبط صدا می‌کنند.

    [bs-quote quote=" میکروفون‌های اقتصادی بویا از محبوبترین مدل‌ها بین پادکسترها هستند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

     

    اما اگر به انعطاف‌پذیری بیشتری نیاز دارید و می‌خواهید به برنامه‌های پادکست‌تان مهمان دعوت کنید، باید میکروفون‌های مجهز به کابل رابط XLR بخرید.

    این نوع میکروفون دارای رابط خاصی است که در آن سیگنال به صورت ایزوله و متعادل منتقل شده و نویز کمتری پیدا می‌کنند. برای انتخاب بهتر مطالب راهنمای خرید میکروفون و بهترین میکروفون یقه‌ای و استودیویی را ببینید.

    پرطرفدارترین میکروفون‌های XLR را ببینید

    ۴. پاپ فیلتر

    تجهیزات ساخت پادکست، پاپ فیلتر

    یکی دیگر از تجهیزات ضروری پادکست پاپ ‌فیلتر است که به ضبط صدا با کیفیت عالی کمک می‌کند. مهم‌ترین کاربرد این وسیله پیشگیری از ایجاد نویز ناشی از تلفظ صداهایی مانند «‌پ» یا صداهای سوت‌دار مانند «س» و «ش» است. این وسیله جلوی این نویزها و صداهایی نظیر دمیدن، نفس کشیدن و دیگر اصوات ناخواسته را قبل از اینکه به میکروفون برسند، می‌گیرد.

    برخی از افراد پاپ‌فیلتر را با بادگیر اشتباه می‌گیرند. بادگیر (Windscreen) هم برای ضبط باکیفیت صدا در فضای باز استفاده می‌شود. در واقع بادگیر از ضبط صدای باد جلوگیری می‌کند.

    پرفروش‌ترین انواع پاپ فیلتر را ببینید

    ۵.پایه میکروفون و شوک ‌مونت

    تجهیزات ساخت پادکست، پایه میکروفون

    برای کنار هم نگهداشتن میکروفون و پاپ‌فیلتر باید از یک پایه محکم استفاده کنید. پایه علاوه بر نگهداشتن میکروفون و پاپ‌فیلتر به شما کمک می‌کند که میکروفون را در وضعیت مناسبی قرار دهید تا مجبور نباشید، به پایین خم شوید یا خود را بالا بکشید و به‌راحتی جلوی میکروفون صحبت کنید.

    در بازار انواع و اقسام میکروفون‌های با قیمت‌های مناسب وجود دارد. هنگام خرید پایه میکروفون به انعطاف پذیری، راحت خم و راست شدن یا بلند و کوتاه شدن ارتفاع آن دقت کافی داشته باشید. پایه‌ای بخرید که بتوانید میکروفون را در هر کجا که لازم است قرار دهید.

    هر وقت که میکروفون‌تان را جابه‌جا می‌کنید یا موقع بیان سخنانی پرشور یا تایپ مطلبی با استفاده از صفحه کلید، حرکات تندی انجام می‌دهید، ارتعاش‌های ریزی به وجود می‌آید که به‌صورت نویزهای کوتاه و ناگهانی ضبط می‌شوند. یادتان باشد که میکروفون‌ها به ارتعاش‌های روی سطح به‌شدت حساس هستند.

    به این دلیل شما به یک شوک مونت نیاز دارید. این وسیله جلوی تمام ارتعاش‌های ایجادشده را می‌گیرد و از رسیدن آنها به میکروفون‌تان پیشگیری می‌کند. در واقع با معلق کردن میکروفون در هوا این ارتعاشات را خنثی کرده و از انتقال آنها از طریق سطح و پایه به میکروفون جلوگیری می‌کند. شوک مونت مناسب میکروفون‌های حرفه‌ای کاندنسر است.

    تجهیزات ساخت پادکست، شوک‌مونت

    موقع خرید میکروفون از فروشنده بخواهید که شوک‌ مونت سازگار با میکروفون‌تان و از همان برند به شما بدهد. بدین ترتیب شوک مونت خریداری شده می‌تواند به‌خوبی از عهده وزن میکروفون‌تان برآید.

    محبوب‌ترین پایه‌های میکروفون را ببینید

    ۶. هدفون

    هدفون تا یک میلیون

    هدفون به چند دلیل در ساخت پادکست به کارتان می‌آید. اولا اگر از نوع رو گوشی و پشت‌‌بسته (Closed-back) باشد صدای محبط را حذف کرده و مانع پرت شدن حواستان می‌شود.

    دوما در جریان ضبط صدای خودتان را می‌شنوید و در صورتی که نویز یا مشکل دیگری در کار باشد همان لحظه کار را قطع کرده و دوباره بخش مورد نظر را ضبط می‌کنید. علاوه بر این پس از ضبط و حین ویرایش با دقت بالاتری فایل صوتی را گوش ‌می‌دهید و در صورت وجود هر مشکلی در فرکانس‌های مختلف، متوجه آن خواهید شد. برای خرید هدفون نیاز به هزینه زیادی ندارید و با یک میلیون می‌توانید هدفون با کیفیت بخرید.

    پرفروش‌ترین هدفون‌ها را ببینید

    [related]37111[/related]

    همچنین وقتی در برنامه پادکست‌تان چند مجری داشته باشید، برای برقراری ارتباط بهتر هر کدام به یک هدفون نیاز دارند. بنابراین می‌توانید آمپلی‌فایر هدفون چندکاناله بخرید تا بیش از یک جک هدفون داشته باشد و کیفیت صدای هر کدام از هدفون‌ها را افزایش دهد. خرید آمپلی فایر ضروری نیست اما اگر قصد خرید آن را دارید سراغ مدل‌های با دستکم ۴ کانال بروید.

    تجهیزات ساخت پادکست، آمپلی‌فایر

    ۷. رابط صوتی و میکسر صدا

    تجهیزات ساخت پادکست، رابط صوتی

    رابط‌‌های صوتی از آن دست مواردی است که خریدش ضروری نیست اما اگر محدودیت بودجه ندارید به ارتقای کیفیت کارتان کمک می‌کند. این رابط مانند پلی سیگنال‌های صوتی میکروفون را به سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل کرده و آنها را به کامپیوتر می‌فرستد.

    همانطور که پیش از این توضیح دادیم، میکروفون‌های مجهز به USB را می‌توان مستقیما به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل کرد اما برخی از پادکسترها ترجیح می‌دهند از جادوی رابط صوتی برای حفظ کیفیت صدای اصلی استفاده کنند.

    رابط‌های صوتی معمولا اجازه اتصال به چندین کانال از ورودی و خروجی می‌دهند. بنابراین می‌توانید از چند هدفون استفاده کنید یا همزمان چند صدای مختلف را ضبط کنید. بیشتر رابط‌ها پیش‌تقویت‌کننده (پری‌آمپلی‌فایر) دارند تا با تقویت سیگنال میکروفون تمام تاخیرها، تداخل‌ها و لغزش‌های زمانی را حذف کنند.

    وسیله‌ دیگری که اینجا به کارتان می‌آید، میکسر صداست. این میکسر شبیه رابط صوتی است و میزان ورودی و خروجی‌های صدا را کنترل کرده و کیفیت صوت را افزایش می‌دهد.

    تجهیزات ساخت پادکست، میکسر صدا

    میکسرها وقتی می‌خواهید با کسی مصاحبه زنده کنید یا به برنامه‌تان موسیقی زنده اضافه کنید عالی هستند. با استفاده از این ابزار می‌توانید صداها را به‌گونه‌ای با یکدیگر ترکیب کنید که خروجی آنها کاملا شفاف و بدون مشکلات صوتی باشند. حتی می‌توانید با استفاده از آن جلوه‌های ویژه صوتی ایجاد کنید.

    محبوب‌ترین انواع میکسر صدا را ببینید

    ۸. ضبط‌ صوت

    تجهیزات ساخت پادکست، ضبط‌کننده صوتی دیجیتال

    اگر محتوای پادکست به شکلی است که باید در فضای آزاد صحبت کنید یا با دیگران مصاحبه داشته باشید، این ابزار به کارتان می‌آید.

    هرچند تقریبا همه گو‌شی‌ها اپ ضبط صدا دارند اما کیفیت موبایل با ضبط‌های دیجیتال قابل قیاس نیست. در این شرایط باید یک ضبط صوت دیجیتال مطمئن و ترجیحا یک میکروفون مجزا داشته باشید تا صداها را با کیفیت بالا ضبط و روی کارت microSD ذخیره کنید.

    جدیدترین انواع ضبط صوت را ببینید

    ۹. ابزارهای ذخیره‌سازی اطلاعات

    تجهیزات ساخت پادکست، ابزارهای ذخیره‌سازی اطلاعات

    به‌طورکلی بهتر است آن دسته از فایل‌های صوتی را که فورا به آنها نیاز ندارید (مانند فایل‌های قدیمی) به ابزارهای هارد خارجی منتقل کنید تا حافظه داخلی کامپیوترتان خیلی پر و سنگین نشود.

    می‌خواهید به این فایل‌ها به سرعت دسترسی داشته باشید می‌توانید از فلش‌های حافظه هم استفاده کنید و هر جا که خواستید اطلاعات‌تان را با خود حفظ کنید.

    خرید هارد اکسترنال از ارزان‌ترین فروشنده

    ۱۰. عایق صدا

    تجهیزات ساخت پادکست، عایق

    هر نوع استودیوی ضبط پادکستی که برای خود آماده کنید باید اتاق‌تان را آکوستیک (عایق صوتی) کنید. بدین ترتیب صدای بیرون به داخل اتاق نمی‌آید. برای این کار باید پنل‌های آکوستیک را روی دیوارهای اتاق و یا سقف نصب کنید.

    تجهیزات ضروری آکوستیک را ببینید

    کلام آخر

    انتخاب و خرید تجهیزات ساخت پادکست باید بر اساس نوع محتوا صورت بگیرد. اگر پادکست شما تنها یک مجری دارد، به خرید میکسر، رابط و آمپلی فایر نیازی ندارید. در صورتی که هنوز در ابتدای راه هستید می‌توانید با یک میکروفون یقه‌ای و حتی هدفون گوشی کار ساخت پادکست را کلید بزنید. اگر شما هم درباره ساخت پادکست تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید. [see_also]37708[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید