بررسی اپل ایرپاد مکس؛ هدفون دور گوشی اپل ارزش خرید دارد؟

بررسی اپل ایرپاد مکس؛ هدفون دور گوشی اپل ارزش خرید دارد؟
راهنمای مطالعه

    بررسی ایرپاد مکس اپل از کیفیت صدای فوق العاده و تجربه کاربری چشمگیر خبر می‌دهد اما این قابلیت‌ها قیمت بالای هدفون دور گوشی اپل را توجیه می‌کند؟

    اپل در زمینه ایربادهای بی‌سیم دستی بر آتش دارد و تا کنون چندین نسل از آنها را روانه بازار کرده. این شرکت تحت نام بیتس هم ۲ مدل هدفون دور گوشی معرفی کرده اما با معرفی ایرپاد مکس رسما وارد بازار هدفون‌های دور گوشی شد.

    ایرپاد مکس طراحی بسیار زیبایی دارد و از ویژگی‌های هوشمند پیشرفته‌ای بهره می‌برد، بااین‌حال قیمت ۵۴۹ دلاری آن بسیار بالاست و رقبای اصلی این هدفون از جمله سونی WH-1000XM4 و بوز ۷۰۰ حدود ۲۰۰ دلار ارزانتر هستند.

    در ادامه بررسی ایرپاد مکس اپل نقاط ضعف و قوت آن را محک می‌زنیم تا ببینیم هدفون دور گوش اپل برای شما ارزش خرید دارد یا خیر.

    بررسی ایرپاد مکس در یک نگاه

    بررسی ایرپاد مکس - ایرپاد مکس در یک نگاه

    مزایا ایرپاد مکس

    • طراحی لوکس و زیبایی دارد؛
    • استفاده از آن آسان است؛
    • صدای آن واضح و متعادل است؛
    • صدای سه‌بعدی دارد؛
    • با حذف نویز عالی صداهای مزاحم را حذف می‌کند

    معایب ایرپاد مکس

    • قیمت آن بسیار بالاست؛
    • قابلیت‌های محدودی برای اندروید و ویندوز دارد؛
    • پورت ۳.۵ میلی متری ندارد؛
    • کلید روشن/ خاموش ندارد؛
    • کیف هوشمند ناامیدکننده‌ای دارد

    ایرپاد دور گوشی اپل واقعا ارزش این قیمت را دارد؟ از یک جهت نه! زیرا بیشتر هدفون‌های بازار که از هر نظر بهترند، بسیار ارزان‌تر از ایرپاد مکس تمام می‌شوند.

    همچنین با اینکه ایرپاد مکس جزو بهترین هدفون‌های اپل به شمار می‌رود و می‌توان آن را با اتصال سیمی هم استفاده کرد، با موسیقی بدون افت کیفیت اپل موزیک سازگار نیست.

    بااین‌حال از جهاتی دیگر، پاسخ مثبت است. در ادامه بررسی ایرپاد مکس خواهیم دید طراحی، حذف نویز عالی، کیفیت صدای بالا و سایر ویژگی‌هایی که دارد، خیلی‌ها را نسبت به خریدن این ایرپاد وسوسه می‌کند.

    طراحی؛ زیبایی در عین سادگی

    بررسی ایرپاد مکس - طراحی

    ایرپاد مکس با ابعاد ۱۶۸.۶ در ۸۳.۴ در ۱۸۷.۳ میلی‌متری در رده مدل‌های متوسط قرار می‌گیرد. برخلاف ایرپادهای اپل که روکشی از پلاستیک سفیدرنگ دارند، طیف رنگی ایرپاد مکس بسیار متنوع‌تر است. مخصوصا صورتی آن آدم را یاد آب‌نبات می‌اندازد، البته صورتی آن اصلا کودکانه نیست. ته‌رنگ هدبند و قاب آن مرجانی است، اما قسمت بیرونی کاپ‌های آن به رنگ رزگلد هستند.

    قسمت داخلی کاپ‌ها بالشتک‌هایی بیضی شکل دارد که از جنس مموری فوم است. به اندازه بالشتک‌های سونی WH-1000XM4 نرم نیست، ولی همچنان حسی اسفنجی و ایمن را در اطراف گوش ایجاد می‌کند.

    قاب کاپ‌ها از فولاد ضدزنگ ساخته شده و مقاومت بسیار بالایی دارد. یک بازوی باریک تلسکوپی با یک هدبند مشبک در وسط آن کاپ‌ها را به هم متصل می‌کند.

    پارچه این هدبند قابل تنفس است و فشار را روی سر کاهش می‌دهد که باعث می‌شود وزن آنرا کمتر از میزان واقعی حس کنید.

    ایرپاد مکس با ۳۸۵ گرم وزن، به‌مراتب سنگین‌تر از هدفون‌های سونی WH-1000XM4 و باس ۷۰۰ (Boss 700) است که هر دو کمتر از ۲۵۵ گرم وزن دارند. 

    ption id="attachment_42622" align="alignnone" width="850"]بررسی ایرپاد مکس - طراحی هدبند مشبک قابل‌تنفس این ایرپاد فشار روی سر را کاهش می‌دهد

    اپل کار هوشمندانه‌ای انجام داد و دکمه دیجیتال کراون (Digital Crown) ساعت هوشمند اپل را در ایرپاد مکس هم استفاده کرد.

    این کلید در ایرپاد مکس برای کم و زیاد کردن صدا، رد کردن آهنگ‌‌ها و پخش یا توقف آنها کاربرد دارد. با این دکمه حتی می‌توانید سیری را احضار کنید یا اینکه تماس تلفنی را پاسخ داده و در انتها قطع کنید.

    ption id="attachment_42614" align="alignnone" width="850"]بررسی ایرپاد مکس - طراحی دکمه دیجیتال کراون که هم در ساعت اپل وجود دارد و هم در ایرپاد مکس

    دکمه دیگری که در سمت راست قرار دارد برای انتخاب بین حالت حذف نویز یا شفافیت است. حالا شاید بپرسید پس دکمه روشن/ خاموش آن کجاست؟ حقیقت این است که متأسفانه این دکمه را ندارد.

    البته اگر چند دقیقه در حالت سکون قرار بگیرد به حالت خواب و وقتی در کیف هوشمند قرار می‌گیرد به حالت فوق کم‌مصرف می‌رود، ولی بهتر بود اپل راهی برای خاموش‌ کردن کامل این ایرپاد در نظر می‌گرفت.

    عملکرد صوتی؛ تحسین برانگیز

    بررسی ایرپاد مکس - عملکرد صدا

    ایرپاد مکس در هر کاپ یک درایور پویای ۴۰ میلی‌متری سفارشی دارد که صداهای با فرکانس پایین، میانی و بالا را به صورتی فوق‌العاده از هم تفکیک می‌کند.

    یک موتور آهنربای حلقه‌ای نئودیمیوم دوگانه هم در آن کار گذاشته‌اند که انحراف هارمونی را حتی در بالاترین صدا به کمتر از ۱ درصد می‌رساند.

    اپل از یک تراشه H1 با طراحی آکوستیک سفارشی در هر کاپ استفاده کرده. همچنین نرم‌افزاری پیشرفته برای دستیابی به عملکرد صدای کامپیوتری دارد که مشابه قابلیت «عکسبرداری کامپیوتری» در آیفون ۱۲ است.

    هر یک از تراشه‌ها دارای ۱۰ هسته صوتی هستند که ۹ میلیارد عملیات را در هر ثانیه انجام داده و از اکولایزر سازگار شونده برای تعدیل و تنظیم صدا در حالت پرواز پشتیبانی می‌کنند.

    هدفون بی‌سیم ایرپاد مکس به‌احتمال زیاد برای دوست‌داران واقعی موسیقی یا حرفه‌ای‌های این زمینه که به صدای پس‌زمینه (پلی بک) بدون افت کیفیت نیاز دارند، انتخاب مناسبی به شمار نمی‌رود.

    هدفون‌ دور گوشی اپل صداهای بسیار با کیفیتی در فرکانس‌های زیر، میانی و بم تولید می‌کند اما عملکردش در مقایسه با مدل‌هایی که نصف آن قیمت دارند، چندان بالاتر نیست. 

    در بررسی ایرپاد مکس اپل مشخص شد که آن را با هر ژانری از موسیقی امتحان کنیم لذت‌بخش خواهد بود، اما قابلیتی که این ایرپاد را از سایر هدفون‌ها متمایز می‌کند، ویژگی صدای سه‌بعدی آن است. صدای سه‌بعدی اساسا فراگیر است، اما بیشتر در هدست‌ها این ویژگی را سراغ داشتیم.

    این ایرپاد از محتوای ویدیویی با صدای فراگیر ۵.۱ و ۷.۱ و دالبی اتموس پشتیبانی می‌کند و یک هد ترکر داخلی دارد که هنگام تماشای فیلم در آیفون صدایی متناسب با آنچه روی صفحه‌نمایش می‌بینید ایجاد می‌کند.

    برای مثال وقتی فیلم جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر را با ایرپاد مکس تماشا کردیم، هنگامی که سفینه‌ها با سرعت از سمت چپ صفحه‌نمایش به سمت راست آن حرکت می‌کردند، صدای حرکت آنها به‌دقت از گوش چپ به گوش راست دنبال می‌شد. وقتی هم که سرمان را حرکت می‌دادیم صدا مجددا کالیبره یا به‌اصطلاح بهینه‌سازی می‌شد.

    [related]37111[/related]

    حذف نویز و حالت شفافیت؛ بی‌نقص

    ایرپاد مکس برای حذف نویز فعال یا همان حذف صداهای محیط از ۶ میکروفون استفاده می‌کند. این ایرپاد فقط یک سطح حذف نویز دارد، اما بسیار عالی کار می‌کند. بااین‌حال اگر تنظیمات دقیق‌تری نیاز دارید باس ۷۰۰ برایتان بهتر است، زیرا ۱۱ سطح حذف نویز ارائه می‌دهد.

    با بررسی ایرپاد مکس به این نتیجه رسیدیم که در حذف صداهای با فرکانس پایین مثل باد و خیابان شلوغ بهتر از باس ۷۰۰ عمل می‌کرد، اما هدفون باس ۷۰۰ صداهایی با فرکانس متوسط و بالا مانند بوق خودروها یا جیغ‌کشیدن لاستیک به خاطر ترمز ناگهانی را بهتر حذف می‌کند.

    دیگر ویژگی این ایرپاد حالت شفافیت است که به کمک میکروفون‌ها صداهای مهم محیطی را به گوشتان می‌رساند.

    مورد دیگری که در بررسی ایرپاد مکس دیدیم، نشت موزیک در حال پخش در حجم صدای بالا است. از این نظر هدفون‌های رقیب صدا را کمتر به گوش اطرافیان می‌رساند. 

    از نظر کیفیت تماس تلفنی، ایرپاد مکس بهتر از سایر مدل‌های ایرپاد است و بیشتر نویزهای پس‌زمینه را حذف می‌کند. از آنجا که اجازه می‌دهد صدای خودتان را بشنوید، دیگر نگران این نخواهید بود که موقع صحبت با گوشی ناخودآگاه فریاد بزنید.

    سازگاری با دستگاه‌های دیگر؛ در حد متوسط

    بررسی ایرپاد مکس - جفت‌شدن با آیفون و راه‌اندازی

    وقتی هدفون را از قاب آن خارج می‌کنید تراشه H1 آن بلافاصله با آیفون جفت می‌شود. مثل دیگر محصولات اپل می‌توانید برای استفاده از هدفون به راحتی بین اپل واچ، آیپاد یا مینی هوم پاد سوییچ کنید.

    با ایرپاد مکس می‌توانید سیری (Siri) را احضار کنید. این ایرپاد می‌تواند از دستیار هوش مصنوعی اپل برای کنترل دستگاه‌های متصل به اینترنت منزل استفاده کند.

    ایرپاد مکس باوجود پشتیبانی عالی از دیوایس‌های اپل، با گجت‌های اندروید و ویندوز سازگاری کمتری دارد.

    در دستگاه‌های اندرویدی و ویندوزی هم اتصال کمی سخت‌تر انجام می‌شود و هم از نظر نرم‌افزاری به قابلیت‌هایی مثل فعال کردن حذف نویز یا صدای سه بعدی دسترسی ندارید.

    کیف هوشمند؛ ناامید کننده

    بررسی ایرپاد مکس - قاب هوشمند

    قاب این ایرپاد شبیه یک کیف چرمی است و هدبند آن نقش دسته این کیف را ایفا می‌کند. حقیقت این است که طراحی این کیف واقعا توی ذوق می‌زند، بااین‌حال ویژگی‌های مثبتی هم دارد. برای مثال، انعطاف‌پذیر است و می‌توان آن را در فضای کوچکی جا داد.

    دو مشکل بزرگ این قاب یکی این است که هدبند ایرپاد بیرون از قاب قرار می‌گیرد و احتمال آلودگی و کثیف‌شدنش زیاد است. دیگر اینکه این قاب هوشمند محافظت خاصی ارائه نمی‌دهد. یعنی نمی‌توانید مطمئن باشید که اگر از دست‌تان بیفتد از ایرپادتان مراقبت کند.

    شارژدهی باتری؛ کافی

    بررسی ایرپاد مکس - عمر باتری

    ایرپاد مکس تا ۲۰ ساعت عمر باتری دارد. مهم نیست که چقدر از زمان را به گوش‌دادن آهنگ، صحبت‌کردن یا حذف صداهای مزاحم اطراف‌تان اختصاص داده باشید.

    طی بررسی ایرپاد مکس ۳ ساعت تماس تلفنی و ۱۰ ساعت گوش‌دادن به موسیقی یا تماشای ویدیو داشتیم و چند ساعت هم حذف نویز  را فعال کردیم و همچنان ۱۰ درصد از شارژ باتری باقی ماند. از آنجا که وقتی در قاب هوشمندش قرار می‌گیرد به حالت فوق کم‌مصرف می‌رود، باتری‌اش خیلی دیر تخلیه می‌شود.

    اپل حالت کم‌مصرف این ایرپاد را به‌خوبی و به‌شکلی مؤثر طراحی کرده. البته در مقایسه با سونی WH-1000XM4 باید گفت سونی ۱۰ ساعت هم بیشتر دوام می‌آورد.

    یک مشکل دیگر این است که اگر از کابل لایتنینگ ۳.۵ میلی‌متری به USB-C استفاده کنید، باز هم باید ایرپاد مکس را شارژ کنید. این کابل فقط می‌تواند به شما کمک کند با اتصال سیمی از هدفون استفاده کنید و متأسفانه آن را شارژ نمی‌کند.

    قیمت و لوازم جانبی؛ گران و محدود

    قیمت ایرپاد مکس اپل حدود ۱۴ میلیون تومان است. به جز هدفون، یک کیف هوشمند و کابل لایتینگ به USB-C هم در جعبه است اما متأسفانه شارژر ندارد.

    کابل لایتنینگ به ۳٫۵ میلی‌متری  هم ندارد، یعنی اگر بخواهید برای تدوین بدون بلوتوث از آن استفاده کنید باید این کابل را هم بخرید که حدود ۹۰۰ هزار تومان می‌شود.

    این ایرپاد در پنج رنگ خاکستری، نقره‌ای، آبی آسمانی، سبز و صورتی عرضه شده است. بالشتک‌های آن مغناطیسی و قابل تعویض هستند. هر جفت بالشتک جایگزین هم تقریبا ۱ میلیون و پانصد هزار تومان است.

    بنابراین با وجود اینکه ایرپاد مکس از هدفون‌های لوکس و گرانقمیتی مانند فوکال ارزان‌تر است، با خرید لوازم جانبی و کم‌وکسری‌هایی که دارد، قیمتش به همان حدود می‌رسد.

    جمع‌بندی بررسی ایرپاد مکس: ارزش خرید دارد یا نه؟

    ایرپاد مکس بهترین هدفون اپل است، فقط مشکل این است که زیادی گران است. بااین‌حال راحتی استفاده، کیفیت صدای فوق‌العاده و ویژگی جذاب صدای سه‌بعدی را به‌سختی می‌توان نادیده گرفت. رقبای هدفون دور گوشی اپل مثل باس ۷۰۰ و سونی WH-1000XM4 با اندروید سازگاری بیشتری دارند، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و حتی امکان حذف نویز را در سطوح بالاتری دارند. علاوه بر این هر دو دارای قاب‌های کاربردی، جک هدفون و دکمه پاور هستند. برای جمع بندی بررسی ایرپاد مکس اپل می‌توان گفت اگر از آن دسته افرادی هستید که به محصولات اپل وفادارید و قیمت این ایرپاد برایتان مهم نیست، ارزش خرید دارد؛ در غیر این صورت سراغ مدل‌های دیگر بروید. برای شما کدام ویژگی هدفون در اولویت است؟ آیا ایرپاد مکس آن ویژگی را دارد؟ اگر نه، حاضرید از هدفونی با کیفیت متوسط استفاده کنید که آن ویژگی را داشته باشد؟ برایمان در دیدگاه‌ها نظرتان را بنویسید. [see_also]16456[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید