عسل طبیعی و با کیفیت چه مشخصاتی دارد؟

عسل طبیعی و با کیفیت چه مشخصاتی دارد؟
راهنمای مطالعه

    در این مطلب قصد داریم یک راهنمای خرید عسل ارائه دهیم تا امکان تشخیص عسل اصل برای مصرف کنندگان آسان تر شود. خواص دارویی و درمانی عسل تا حد زیادی به گیاهانی وابسته است که زنبور های عسل از شهد آن ها تغذیه کرده‌اند. امروزه انواع مختلفی از عسل در سراسر جهان یافت می‌شود. درصد شهد و گرده گیاهی که بیشتر از سایر گیاهان توسط زنبورها مورد استفاده قرار گرفته، نوع عسل را تعیین می‌کند.

    به طور مثال بیش از ۸۰ درصد شهد و گرده ای که زنبور ها در تولید عسل آویشن مصرف کرده‌اند، مربوط به گیاه آویشن است. بنابراین رنگ، طعم و عطر این عسل به گیاه آویشن بسیار نزدیک بوده و خواص آن را نیز داراست. این موضوع در تولید سایر عسل‌های طبیعی از جمله عسل گز انگبین، عسل کتیرا، عسل گون، عسل مرکبات بهاره و غیره نیز صدق می‌کند. برای مطالعه راهنمای خرید عسل در ادامه با ما همراه شوید.

    دستیابی به عسل اصل

    بهتر است قبل از خرید به راهنمای خرید عسل مراجعه کنید. زنبورستان دکتر هانی راد با راه اندازی سامانه اینترنتی خود اقدام به عرضه انواع عسل طبیعی با بالاترین کیفیت کرده است و خرید عسل زنبورستان دکتر هانی راد بسیار راحت شده است. کلیه محصولات زنبورستان دکتر هانی با ذکر کامل مشخصات و قیمت به روز در سایت این مجموعه آورده شده است.

    همان طور که می‌دانید عسل طبیعی مستقیماً توسط زنبورهای عسل و بدون دخالت انسان‌ها تولید می‌شود. اما در این میان عده ای سودجو اقدام به تولید عسل های تقلبی و عسل های مصنوعی می‌کنند. یکی از مهم ترین کارهایی که برخی از زنبورداران به منظور افزایش میزان برداشت عسل از کندو ها انجام می‌دهند، استفاده از شربت شکر و شربت های مصنوعی برای تغذیه زنبور های عسل است.

    در این روش عسل مستقیماً توسط زنبورها تولید می‌شود. اما ماده ای که زنبور ها از آن تغذیه کرده‌اند گرده و شهد گیاهان طبیعی نبوده و به همین دلیل عسلی که تولید می‌شود خواص عسل طبیعی و خالص را دارا نیست. همچنین برخی از سودجویان با تغلیظ شربت شکر و اضافه کردن اسانس و رنگ به آن اقدام به تولید عسل های تقلبی می‌کنند. در تولید این نوع عسل زنبورهای عسل هیچ نقشی ندارند. بنابراین می توان گفت محصولی که به عنوان عسل و با شکل ظاهری عسل به فروش می‌رسد کاملاً تقلبی بوده و هیچ خاصیتی ندارد.

    یکی از بهترین راه‌ها برای دسترسی به محصولات اصل زنبور عسل مراجعه به زنبورستان های معروف و با تجربه و استفاده از راهنمای خرید عسل است. زنبورستان دکتر هانی یکی از مشهور ترین مراکزی است که توانسته با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه پرورش زنبور عسل و تولید محصولات زنبور عسل رضایت مصرف کنندگان بسیار زیادی را در سراسر ایران کسب کند.

    برای افرادی که امکان مراجعه حضوری و دسترسی به محصولات این مجموعه را ندارند، امکان خرید مستقیم اینترنتی و بدون واسطه از طریق سایت این مجموعه مهیا شده است.آدرس سایت زنبورستان دکتر هانی راد drhoney.net می باشد. بدین ترتیب مصرف کنندگان در کمترین زمان ممکن به عسل اصل دسترسی خواهند داشت.

    راهنمای خرید عسل طبیعی و با کیفیت

    قبل از هر چیز بهتر است بدانید شایعه های بسیار زیادی درباره عسل اصل وجود دارد که خریداران را به هنگام خرید عسل گمراه و دچار سردرگمی می‌کند. به طور مثال گفته می‌شود عسلی که شکرک می زند طبیعی نیست. همچنین گفته می‌شود که رنگ عسل طبیعی طلایی روشن است. تصورات دیگری نیز درباره طعم عسل طبیعی وجود دارد. اما تنها کافیست با مراجعه به منابع مورد اعتماد و موثق و مطالعه راهنمای خرید عسل، آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید. بدین ترتیب از میزان گمراهی و سردرگمی شما به هنگام خرید عسل کاسته می‌شود.

    شکرک زدن

    این نکته را برای همیشه به خاطر بسپارید که عسل طبیعی هم شکرک می‌زند. رس بستن یا شکرک زدن به دنبال وجود مواد قندی همچون فروکتوز، ساکارز و گلوکز در ترکیبات عسل طبیعی رخ می‌دهد. مدت زمان رس بستن در عسل های مختلف متفاوت است. برخی از عسل‌ها به هنگام فروش هم دارای شکرک هستند. اما برخی دیگر ممکن است تا دو سال شکرک نزنند. عوامل مختلفی از جمله میزان رطوبت، دمای نگهداری عسل، وجود موم و گرده در عسل طبیعی می‌تواند بر میزان شکرک موجود در آن تأثیر گذار باشد.

    اما برعکس این موضوع صادق نیست. یعنی هر عسلی که شکرک بزند طبیعی نیست. شکرک در واقع نشانی از وجود مواد قندی در یک ماده غذایی است. به طور مثال مربا، شربت ها و غیره نیز پس از مدتی شکرک می‌زنند. برای از بین بردن شکرک عسل طبیعی می‌توانید از روش حرارت دهی بن ماری استفاده کنید.

    رنگ و طعم عسل

    همچنین این نکته را نیز از راهنمای خرید عسل دکتر هانی به خاطر داشته باشید که رنگ عسل طبیعی متأثر از نوع گیاهانی است که زنبور ها از آن تغذیه کرده‌اند. به طور مثال عسل آویشن کمی تیره و مایل به قرمز است. این در حالیست که عسل بهاره رنگی مایل به زرد طلایی دارد و روشن است. همچنین نوع گیاهانی که توسط زنبور ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند بر طعم نهایی عسل نیز تأثیر می‌گذارند. بنابراین عسل های طبیعی طعم یکسانی ندارند.

    تست سلامت عسل

    با شناخت خصوصیات عسل خوب می‌توان به راحتی عسل تقلبی و اصل را شناسایی کرد. خرید عسل طبیعی اصل نیازمند توجه به نکات ساده‌ای در هنگام خرید آن است. به طور مثال باید در هنگام خرید به میزان چسبندگی عسل، غلظت آن، میزان رطوبت و رنگ آن توجه شود.

    درباره ترکیبات عسل طبیعی، بهتر است بدانید این کار برای افراد عادی امکان پذیر نیست. تنها راه برای اطمینان از اصل بودن عسل مشاهده برگه آزمایش سلامت آن است. بهتر است بدانید کلیه محصولات زنبورستان دکتر هانی به همراه برگه سلامت و ضمانت اصل بودن به فروش می‌رسند. نتیجه تست سلامت این عسل ها روی سامانه اینترنتی زنبورستان دکتر هانی قابل مشاهده است. در این برگه مشخصات کامل عسل از جمله میزان رطوبت، میزان ساکارز و غیره تعیین شده است.

    وجود موم در عسل

    یکی دیگر از مواردی که به هنگام خرید، مصرف کننده را دچار سردرگمی می کند، وجود موم در عسل است. بسیاری از افراد ادعا می کنند خاصیت عسل موم دار بیشتر است یا گفته می شود وجود موم در عسل نشانی از اصل بودن آن است. بهتر است این تصور را از ذهن خود بیرون کنید که عسل موم دار خاصیت بیشتری دارد. خاصیت عسل هیچ ارتباطی با موم ندارد.

    محل تولید عسل

    منطقه‌ای که عسل در آن تولید شده است بر روی کیفیت عسل تأثیر نمی‌گذارد. به طور مثال نمی‌توان گفت عسلی که در خراسان شمالی تولید شده بهتر از عسل خوانسار است. تفاوت در منطقه تنها می‌تواند منجر به تفاوت در گیاهانی شود که زنبور ها از آن تغذیه می‌کنند. بنابراین عسل های متنوعی تولید خواهد شد. به طور مثال عسل زرشک و عناب در هر شهری برداشت نمی‌شود.

    روش‌های خانگی برای تشخیص عسل اصل

    بر اساس باورهای قدیمی، روش‌هایی برای تشخیص عسل اصل از تقلبی رواج یافته است که به هیچ وجه انجام آن ها توصیه نمی‌شود. به طور مثال گفته می‌شود عسل طبیعی حاوی گوگرد است و با آتش زدن آن می توانید اصل بودن عسل را تشخیص دهید. همچنین گفته می‌شود می توانید از ریختن عسل در آب سرد و مشاهده میزان حلالیت آن طبیعی بودن عسل را تشخیص دهید. این در حالیست که این روش‌ها از نظر علمی هیچ گونه توجیهی ندارند و نتیجه آن ها قابل اعتماد نیست. شما می‌توانید برای خرید عسل طبیعی (عسل کنار، چهل گیاه، آویشن، بهاره و...) همچنین خرید ژل رویال، خرید بره موم، خرید گرده گل و دیگر محصولات مرتبط به سایت زنبورستان دکتر هانی راد مراجعه کنید. توجه داشته باشید برای خرید ژل رویال، بره موم، گرده گل و دیگر محصولات نیز باید دقت کافی داشته باشید. خوب است در مورد این محصولات نیز بطور کلی اطلاعاتی داشته باشید. در مقاله https://drhoney.net/some-products-produced-by-bees  درباره برخی از محصولات زنبور عسل توضیح داده شده است. همانطور که گفته شد در این مقاله، مطالبی برای راهنمای خرید عسل ارائه دادیم. همچنین به شایعات و نظریه‌های اشتباه درباره عسل طبیعی پرداختیم. امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید