آیا کم خونی باعث ریزش مو می‌شود؟

آیا کم خونی باعث ریزش مو می‌شود؟
راهنمای مطالعه

    داشتن موهای پرپشت و ظاهری زیبا و آراسته، آرزوی بسیاری از زنان و مردان است. اما امروزه با توجه به دلایلی مختلفی چون استرس، اضطراب، عدم رعایت بهداشت، بیماری و... افراد بسیاری دچار ریزش مو می‌شوند.

    این ریزش مو در بسیاری از مواقع به حدی شدت پیدا می‌کند که می‌تواند در نهایت منجر به طاسی سر شود. از این رو بهتر است هر زمان نشانه و علائم ریزش مو را مشاهده کردید نسبت به درمان آن اقدام کنید. در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با ریزش موی سر ناشی از کم خونی و فقر آهن با شما صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

    آیا کم خونی و فقر آهن باعث ریزش مو می‌شود؟

    کمبود آهن یا فقر آهن نه تنها در شدت ریزش مو تاثیر می‌گذارد، بلکه در الگوی ریزش مو هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. در واقع زمانی که در بدن آهن کافی وجود نداشته باشد یا بدن نتواند از آهن موجود استفاده کند، فرد مبتلا به کم خونی شده است. یک عنصر بسیار مهم در آنزیمی به نام ریبونوکلئوتید ردوکتاز وجود دارد که وظیفه آن رشد سلول می‌باشد. در صورت کم شدن این آنزیم، رشد سلول‌ها کاهش پیدا کرده یا متوقف می‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در اثر کمبود این آنزیم آسیب می‌بیند، موهای سر هستند. با کاهش این آنزیم سلول‌ها مو که بسیار حساس هستند قادر به رشد نخواهند بود و همین موضوع منجر به ریزش موی سر و طاسی مو در آقایان و زنان می‌شود.

    علائم کم خونی چیست؟

    بیماری کم خونی یا آنمی هم مانند دیگر بیماری‌ها علائم و نشانه‌های مختلفی دارد. شدت و نوع این علائم با توجه به سن فرد، وضعیت کم خونی، وضعیت جسمی و.... می‌تواند متغیر باشد. اما از علائم و نشانه‌های کم خونی در بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • خستگی بیش از حد: یکی از شایع‌ترین علائم کم خونی خستگی بیش از حد است. بدن برای تهیه هموگلوبین که در گلبول قرمز وجود است نیاز به آهن دارد. در صورتی که آهن بدن کم باشد هموگلوبین کمتری به بافت‌ها و ماهیچه‌های بدن می‌رسد. وظیفه هموگلوبین حمل اکسیژن مورد نیاز بدن است. در صورتی که کمتر از حد معمول باشد فرد احساس کسلی و خستگی خواهد داشت.
    • تنگی نفس: در صورتی که کمبود آهن در بدن شدت پیدا کند، فرد دچار تنگی نفس خواهد شد. زمانی که کمبود آهن در بدن افزایش پیدا کند هموگلوبین‌ها قادر نخواهند بود که اکسیژن لازم را تامین کنند. همین موضوع منجر به تنگی نفس در فرد خواهد شد.
    • رنگ پریدگی: این نشانه در بیشتر افرادی‌ که به کم خونی مبتلا هستند دیده شده است. رنگ پریدگی در تمام نقاط بدن ایجاد می‎‌شود و تنها محدود به یک بخش نخواهد بود.
    • سر درد و سرگیجه: سردرد و سرگیجه در مقایسه با دیگر علائم شیوع کمتری دارد. زمانی که اکسیژن کافی سلول‌های مغزی نرسد، سلول‌ها متورم می‌شود.
    • خشکی پوست و مو: در زمان کم خونی بدن سعی می‌کند تا اکسیژن موجود را به بافت‌ها و اندام‌های مهم بدن هدایت کند. از این رو بخش‌هایی چون پوست و مو که در برابر دیگر اندام‌های بدن از اهمیت کمتری برخوردار هستند، در مقایسه با دیگر بخش‌ها آسیب بیشتری می‌بینند.
    • تپش قلب: زمانی که سطح هموگلوبین بدن پایین باشد، اکسیژن به اندازه کافی به بدن نمی‌رسد. این موضوع می‌تواند منجر به نارسایی قلبی و تپش قلب شود.
    • از دیگر نشانه‌های کم خونی می‌توان به پاهای بی قرار، تورم دهان و لثه، دست و پای سرد، ناخن‌های شکننده، عفونت‌های مکرر، احساس اضطراب، زبان درد و.... اشاره کرد.

    چطور ریزش موی ناشی از فقر آهن را درمان کنیم؟

    با توجه به مقاله منتشر شده در رابطه با قطع ریزش مو : ریزش موی ناشی از کمبود آهن یا فقر آهن راه‌های درمانی بسیاری دارد. در ادامه با راه‌های درمانی ریزش موی ناشی از فقر آهن بیشتر آشنا خواهید شد:

    • درمان کم خونی: یکی از بهترین راه‌های برای درمان کم خونی مراجعه به پزشک است. در زمان بروز نشانه‌های کم خونی می‌توانید با مراجعه به پزشک و دارو درمانی نسبت به درمان کم خونی اقدام کنید. پزشک با توجه به شدت کم خونی، وضعیت جسمی و... برای فرد بیمار دارو تجویز می‌کند.
    • مصرف مکمل مو: برای جبران کمبود آهن در بدن می‌توانید از مکمل‌های مو که موجب رشد مجدد موها و تقویت‌ فولیکول‌های مو می‌شود استفاده کنید. بیشتر این مکمل‌ها دارای منیزیم، آهن، روی، ویتامینC، اسید فولیک و.. هستند. البته بهتر است قبل از مصرف هرگونه مکمل دارویی با پزشک مشورت کنید.
    • مزوتراپی: یکی دیگر از راه‌هایی که منجر به درمان قطعی ریزش موهایتان می‌شود، مزوتراپی است. در مزوتراپی پزشک سعی می‌کند تا مواد مورد نیاز رشد موها ازجمله آنزیم‌ها و فاکتورهای رشد، ویتامین، پروتئین، آنزیم‌های گیاهی و... را از طریق تزریق وارد پوست کند. این مواد موجب تقویت فولیکول‌های مو می‌شوند و رشد موها مجدد از سر گرفته خواهد شد.

    آیا کم خونی روی ریزش ابروها نیز موثر است؟

    با توجه به مقاله منتشر شده در وب‌سایت medicalnewstoday: همانطور که در ابتدا عنوان کردیم کم خونی علاوه بر اینکه می‌تواند روی ریزش موهای سر تاثیرگذار باشد، از طرفی می‌تواند روی ریزش ابروها هم تاثیر بگذارد. معمولا افرادی که دچار کم خونی یا فقر آهن شده‌اند به دنبال آن هستند بتوانند با کمک راه‌ و روش‌های پزشکی موجب پرپشتی و ترمیم ابروهای آسیب دیده شوند.

    زمانی که هموگلوبین‌ها نتوانند اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین کنند، اکسیژن کمتری به موهای بدن ازجمله ابروها می‌رسد. این موضوع می‌تواند موجب کم پشتی و ریزش ابروهایتان شود.

    روش های پرپشت شدن ابرو

    در حال حاضر راه و روش‌های بسیاری برای پر پشت شدن ابروها بوجود آمده است. در این میان افراد به دنبال روشی هستند تا علاوه بر کیفیت و بازده بالا بتواند کمترین عارضه را در بر داشته باشد. کاشت ابرو طبیعی یکی از مناسب‌ترین، طبیعی‌ترین و بهترین روش‌های پرپشت کردن ابرو می‌باشد. با توجه به مقاله منتشر شده در کلینیک صدف با موضوع کاشت ابرو چیست؟ کاشت ابرو یک عمل زیبایی است که در آن گرافت‌های مو از سر برداشت شده و به ناحیه ابرو منتقل می‌شوند. این عمل زیرمجموعه کاشت مو است و از همان تکنیک‌ها برای انتقال فولیکول مو استفاده می‌کند. انتقال فولیکول‌های مو به ابرو باعث می‌شود که تارهای کاشته شده تا پایان عمر رشد کنند و کاملا طبیعی به نظر برسند. کاشت ابرو طبیعی با پرپشت کردن موهای ابرو به زیباتر شدن چهره کمک کرده و اعتماد به ‌نفستان را افزایش می‌دهد.

    جمع‌بندی

    اگر شما هم دچار ریزش موی ناشی از کمبود آهن شده‌اید بهتر است در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کنید. هرچه مدت زمان بیشتری از ریزش موی شما بگذرد قطعا روند درمان هم سخت‌تر و طولانی‌تر خواهد شد.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید