۱۰ پرسشی که قبل از خرید لوازم خانگی باید از خودتان بپرسید

۱۰ پرسشی که قبل از خرید لوازم خانگی باید از خودتان بپرسید
راهنمای مطالعه

    اگر قصد خرید لوازم خانگی دارید، با ورود به این صفحه دقیقا به هدف زده‌اید. کسی که تجربه خرید محصولی را ندارد یا دقیقا نمی‌داند از میان مدل‌های مختلف یخچال، گاز و هر چیز دیگری کدام را باید انتخاب کند، در موقعیت حساسی قرار می‌گیرد و نیاز به کمک دارد. ما کمک‌تان می‌کنیم.

    پرسش‌های لازم قبل از خرید لوازم خانگی کدامند؟

    لوازم منزل

    فرقی نمی‌کند آون توستر پارس خزر باشد یا مایکروویو از لوکس‌ترین برند خارجی، قبل از اقدام به خرید لوازم خانگی باید از به پرسش‌هایی جواب بدهید. این پرسش‌ها به شما کمک می‌کنند تا چشم‌انداز مناسبی از خرید خود پیدا کنید. مثلا باید از خود بپرسید:

    • آیا فضای کافی برای نگهداری وسیله مورد نظر دارم؟
    • به چه مدلی از وسیله مورد نظر نیاز دارم؟
    • در محدوده قیمت مورد نظرم چه گزینه‌هایی وجود دارد؟
    • اندازه و حجم وسیله مورد نظر چقد باشد؟
    • رنگ مورد علاقه‌ من برای وسیله مورد نظر چیست؟
    • دستگاه و وسیله چه ویژگی‌هایی ارائه می‌کند؟
    • مناسب‌ترین قیمت خرید وسیله چیست؟
    • نظرات خریداران دیگر درباره عملکرد و مطلوبیت وسیله مورد نظر چیست؟
    • ارسال و نصب وسیله چگونه است؟
    • چطور از دست وسایل قدیمی خلاص شوم؟

    ۱. آیا فضای کافی برای نگهداری وسیله مورد نظر دارم؟

    قبل از خرید لوازم خانگی مثلا ماشین ظرف‌شویی، گاز، آون توستر و... باید مکانی که قرار است وسیله را در آن قرار بدهید، اندازه‌گیری کرده و ببینید که چقدر جا برای عضو جدید خانه‌تان دارید. علاوه بر اندازه‌گیری و برآورد فضای لازم برای قرار دادن لوازم خانگی مورد نظر خود باید ابعاد وسیله را هم بدانید.

    اگر بدانید که ابعاد وسیله چقدر است و چه فضایی برای نگهداری آن در اختیار دارید، انتخاب‌های دقیق‌تری از میان گزینه‌های مختلف خواهید داشت. چیزی که اهمیت دارد، توجه به مقدار فضایی است که وسیله اشغال خواهد کرد. علاوه بر مکان قرار دادن آن باید به طول و عرض درهای ورودی و اتاق‌ها هم دقت کنید. گاهی‌اوقات، امکان داخل آوردن یک وسیله از ابعاد کوچک در ورودی و... ممکن نیست.

    ۲. به چه مدلی از وسیله مورد نظر نیاز دارم؟

    برای خرید لوازم خانه باید بدانید که از میان مدل‌های مختلف، کدام گزینه برای‌تان مناسب است. مثلا یخچال‌ها دارای مدل‌های متنوعی هستند؛ یخچال ساید‌بای‌ساید می‌خواهید یا ساده. گازها انواع گوناگونی دارند؛ به دنبال گاز رومیزی هستید یا مبله (همان گازهایی که مجهز به فِر و... هستند). ماشین ظرف‌شویی هم انواع دو طبقه و چند طبقه و... دارد. باید بدانید که هر یک از این مدل‌ها چگونه است، چه شکل و ظاهری دارد و بنا به نیاز و سلیقه‌تان از میان آنها انتخاب کنید. برای آگاهی از مدل‌های مختلف لوازم خانگی می‌توانید با جست‌وجوی تصاویر آنها در اینترنت یا با مراجعه به فروشگاه‌ها مطلع شوید.

    ۳. در محدوده قیمت مورد نظرم چه گزینه‌هایی وجود دارد؟

    همان‌طور که می‌دانید، لوازم خانگی در قیمت‌ها و سطوح مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. منظور از سطوح مختلف، این است که برخی از مدل‌ها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متنوع‌تر و بیشتری هستند و برخی هم کاملا معمولی‌اند و فقط برای انجام یک عمل یا رفع یک نیاز مشخص طراحی شده‌اند. باید ببینید که گزینه‌های متناسب با بودجه شما چه مواردی هستند. مثلا شاید یخچال فریزر دوقلو و زیبایی که پسندیده‌اید به اندازه خودرویی که سوار می‌شوید، قیمت داشته باشد. پس با در نظر داشتن ابعاد جیب مبارک‌تان، گزینه‌های مختلف خرید لوازم خانگی را از فیلتر قیمت عبور بدهید. خوب است کارایی دستگاه‌های مختلف را بدانید؛ مثلا ببینید فرق توستر و مایکروفر چیست و بررسی کنید که آیا می‌توانید یکی را جایگزین دیگری کنید.

    ۴. اندازه و حجم وسیله مورد نظر چقدر باشد؟

    باید بدانید که چه اندازه و حجمی از وسیله برای‌تان مناسب‌تر است. مثلا اگر مدام مهمان دارید یا خانواده‌تان پرجمعیت است، باید یک ماشین ظرف‌شویی بزرگ خریداری کنید. اما اگر دو نفر بیشتر نیستید و هیچ‌وقت مهمانی‌های پرجمعیت نمی‌دهید، خرید یک ماشین ظرف‌شویی رومیزی بهتر است. درباره انواع دیگر لوازم خانگی هم این موضوع صدق می‌کند. استفاده وسیله را با توجه به نیازهای خود و اعضای خانواده‌تان در نظر بگیرید و بعد خرید کنید.

    ۵. رنگ مورد علاقه‌ من برای وسیله مورد نظر چیست؟

    لوازم منزل

    رنگ لوازم خانگی هم مهم است. تقریبا رنگ سفید تمام لوازم خانگی در بازار موجود است. اما بعضی‌ها که شاید شما هم از آنها باشید از رنگ نقره‌ای، استیل و... استقبال می‌کنند. اگر می‌خواهید لوازم خانگی‌تان رنگی به جز سفید داشته باشد، مثلا مشکی براق باشد (بعضی از وسایل برقی با این رنگ هم عرضه می‌شوند)، بهتر است، دقت کنید که جنس بدنه، ضدلک است یا خیر. چون اگر وسیله زود لک بشود، در نگهداری آن به مشکل برخواهید خورد.

    ۶. دستگاه و وسیله چه ویژگی‌هایی ارائه می‌کند؟

    بعضی مدل‌های وسیله‌ای که به دنبال خرید آن هستید، خدمات بیشتری به شما ارائه می‌کند. قبل از خرید باید ببینید که آیا خدمات اضافی دستگاه برای‌تان مناسب است؟ ضمن اینکه با اضافه شدن گزینه‌های خدماتی که وسیله ارائه می‌کند، قیمت آن هم افزایش می‌یابد. این موضوع را هم به دقت بررسی کنید.

    گاهی‌اوقات، هزینه خرید یک وسیله با خدمات اضافی چندان گران‌تر از خرید یک نوع عادی از همان وسیله نیست. پس سعی کنید، این مورد را در نظر داشته باشید. به ضمانتی که محصول در هنگام فروش به مشتری ارائه می‌دهد هم دقت داشته باشید. در هنگام خرید، مدت و خدمات ضمانت یا همان گارانتی هم عامل خوبی برای مقایسه وسایل مختلف است.

    ۷. مناسب‌ترین قیمت خرید وسیله چیست؟

    از همان اولین فروشگاهی که مراجعه کرده‌اید سریعا خرید نکنید. چند فروشگاه را ببینید، قیمت‌ها را بپرسید و بعد از اینکه دریافتید کدام فروشگاه قیمت‌های مناسب‌تری دارد از آن خرید کنید. با وجود اینکه ممکن است، محصولات و اجناس فروشگاه‌ها مشابه باشند، دلایل مختلفی مانند عمده‌فروشی و... باعث می‌شود که بعضی از آنها اجناس‌شان را ارزان‌تر بفروشند. پس هوشیار باشید تا پول کمتری خرج کنید.

    ۸. نظرات خریداران دیگر درباره مطلوبیت وسیله چیست؟

    با جستجو در سطح اینترنت می‌توانید از نظر افراد دیگری مطلع شوید که قبلا کالای موردنظرتان را خریداری کرده‌اند. نظرات مثبت و منفی خریداران دیگر به شما دید وسیع‌تری برای خرید می‌دهد و می‌توانید به اطلاعاتی دست پیدا کنید که به طور عادی با حضور در فروشگاه و توضیحات فروشنده به آنها دسترسی ندارید. اگر دوستان و آشنایان‌تان هم تجربه خرید محصولی مشابه را داشته‌اند از آنها راهنمایی بگیرید.

    ۹. ارسال و نصب وسیله چگونه است؟

    لوازم منزل

    یکی دیگر از مواردی که باید حتما در خرید لوازم خانگی در نظر داشته باشید، شیوه تحویل گرفتن آن است. بعضی مواقع هزینه ارسال یک وسیله به درب منزل روی قیمت فروش حساب می‌شود و گاهی به طور مجزا از خریدار دریافت می‌شود. باید به این موضوع دقت کنید و ببینید که چطور برای‌تان به صرفه‌تر خواهد بود. ضمن اینکه در زمان ارسال و نصب محصول هم باید نیروهایی که این کار را بر عهده دارند، دقت کنند تا وسیله و در دیوارهای‌تان خراب و مخدوش نشود. قبل از اینکه وسیله خود را تحویل بگیرید و رسید آن را امضا کنید باید حتما از صحت و سلامت بودن آن مطمئن شوید.

    ۱۰. چطور از دست وسایل قدیمی خلاص شوم؟

    برای اینکه فضای بیشتری برای خرید لوازم جدید داشته باشید، بهتر است از دست وسایل و لوازم قدیمی خود خلاص شوید. مثلا آنها را به سمساری‌ها بفروشید، به دیگران ببخشید یا در وبسایت‌های فروش اجناس دست دوم قرار بدهید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید