چگونه شامپو فرش خانگی درست کنیم؟

چگونه شامپو فرش خانگی درست کنیم؟
راهنمای مطالعه

    در این مقاله همراه ما باشید تا ضمن آشنایی با شیوه اصولی استفاده از شامپو فرش صنعتی، چند دستور ساده برای درست کردن شامپو فرش خانگی را نیز بیاموزید.

    فرش‌ها، به دلیل ماهیت ذاتی خود، یکی از وسایل خانه هستند که زیاد تمیز نمی‌مانند. به خصوص اگر در مناطق پر تردد مانند راهروها از آنها استفاده شود. به همین دلیل است که تمیز کردن آنها به طور منظم و با استفاده از شامپو فرش خانگی یا صنعتی بسیار مهم است. تحقیقات جدید نشان داده است که شستشوی فرش مانند شیوه‌ای که در بهترین قالیشویی تهران استفاده می‌شود؛ نه تنها عمر این کالای ارزشمند را افزایش می‌دهد؛ بلکه به کاهش سموم و گرده‌هایی که می‌توانند اعضای خانواده شما را بیمار کنند نیز کمک می‌کند.

    مشکل اینجاست که محلول‌های مورد استفاده در قالیشویی ها معمولا از مواد شیمیایی تشکیل شده‌اند. بنابراین هم ممکن است برای برخی از افراد آلرژی ایجاد کنند و مضر باشند و هم شیوه استفاده از آنها تخصصی است. به همین دلیل است که برخی از خانواده‌ها برای شستن فرش و مبل شویی شوینده‌های خانگی را ترجیح می‌دهند. بله درست شنیدید. شما می‌توانید یک محلول شوینده عالی را به راحتی در خانه و با استفاده از مواد طبیعی، ضد حساسیت و غیرمضر تهیه کنید. ضمن اینکه برای استفاده از این شوینده‌ها به شیوه‌ای که در اکثر مراکز قالیشویی تهران استفاده می‌شود نیز کافیست که چند نکته ذکر شده در این مقاله را رعایت کنید.

    شیوه درست استفاده از شامپو فرش‌ها در قالیشویی

    محصولات صنعتی که در اکثر سوپرمارکت‌ها به عنوان شامپو فرش فروخته می‌شوند؛ دارای دستورالعمل خاصی برای مصرف هستند. رعایت این دستورالعمل باعث می‌شود که تا حد امکان از پوسیدگی الیاف فرش جلوگیری شود. اگر می‌خواهید درست از این ماده استفاده کنید؛ مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

    • یک ظرف مناسب را با یک لیتر آب پر کرده و دو فنجان شامپو فرش را در آن حل کنید. برای تولید کف، از حرکات تند و سرعتی دست در ظرف استفاده کنید.
    • کف حاصله را با استفاده از یک تکه اسفنج نرم بردارید و به آرامی روی قالی بکشید. فراموش نکنید که در این مرحله فقط باید از کف به دست آمده روی فرش بمالید و هرگز برای شستشوی فرش از آبی که ته ظرف جمع شده است استفاده نکنید. چرا که آب به سادگی می‌تواند به لایه عمیق فرش نفوذ کند. ضمن افزایش خطر پوسیدگی، نفوذ آب موجب چسبندگی فرش شده و خشک شدن آن را به تاخیر می‌اندازد.
    • حدود نیم ساعت زمان بدهید تا کف کاملا تمام آلودگی را در مجاورت اکسیژن موجود در هوا در خود حل کند. در این مدت سعی کنید اصلا روی فرش راه نروید.
    • بعد از گذشت نیم ساعت، با یک تکه دستمال زبر یا پرده توری، کف را در جهت خواب فرش روی الیاف آن بمالید.
    • در مرحله بعدی باید با استفاده از یک جاروی زبر و چوبی، روی فرش را در جهت خواب الیاف جارو کنید.
    • برای حفظ زیبایی ظاهری، بعد از خشک شدن با یک برس سر قدیمی روی فرش را شانه کنید تا پرزهای آن به هم نچسبند و خواب فرش به حالت طبیعی در بیاید.

    نحوه درست کردن شامپو فرش خانگی

    چند دستور مختلف برای درست کردن شامپو فرش خانگی وجود دارد که هر کدام مناسب یک نوع فرش هستند. در ادامه به چند مورد از بهترین دستورهای ساخت شامپو فرش خانگی اشاره می‌کنیم.

    شامپو فرش مخصوص الیاف مصنوعی

    اکثر فرش‌هایی که در بازار با عنوان فرش ماشینی فروخته می‌شوند از الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند. این الیاف به دلیل استحکام، دوام، مقاومت بالا در برابر لکه و همچنین مقرون‌به‌صرفه بودن، محبوبیت زیادی دارند. نگهداری از الیاف فرش مصنوعی نسبتاً ساده است. بنابراین برای تمیز کردن آن می‌توانید از شوینده زیر استفاده کنید:

    در یک سطل بزرگ، یک لیتر سرکه سفید و یک لیتر آب را با هم مخلوط کنید. محلول را داخل دستگاه قالیشویی خانگی یا دستگاه بخارشوی ریخته و با پیروی از دستورالعمل شرکت سازنده دستگاه، شروع به تمیز کردن فرش خود کنید. توجه داشته باشید که فرش را خیلی خیس نکنید زیرا باعث خراب شدن قسمت پشتی و چروک شدن فرش می‌شود.

    شامپو فرش مخصوص فرش‌های رنگ روشن

    این شامپو فرش خانگی حاوی پراکسید هیدروژن به عنوان ماده اصلی به همراه آب گرم است. پراکسید هیدروژن قدرت زیادی برای از بین بردن لکه‌های سر سخت فرش دارد و اگر به این شیوه از آن استفاده شود؛ سفید‌کننده رقیقی محسوب می‌شود. هرگز از این محلول روی فرش‌های تیره استفاده نکنید. زیرا باعث می‌شود رنگ آن تغییر کرده و لکه‌های سفید روی فرش باقی بماند. مانند هر یک از روش‌های خانگی که به شما توصیه می‌شود؛ بسیار مهم است که این تمیزکننده را نیز ابتدا روی قسمتی از فرش که زیاد در معرض دید نیست آزمایش کنید و سپس اقدام به استفاده گسترده از آن کنید.

    برای تهیه این محلول به 4 قاشق غذاخوری محلول پراکسید هیدروژن ۳ درصد،۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، ۱ و نیم لیتر آب داغ و ۵ قطره اسانس مورد نظر خود نیاز دارید. پراکسید هیدروژن، مایع ظرفشویی و اسانس را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. برای اطمینان از ترکیب شدن آنها با یکدیگر می‌توانید از یک قاشق برای هم زدن استفاده کنید. مخلوط را با آب داغ در مخزن دستگاه خانگی قالیشویی بریزید. اگر هم این دستگاه را در دسترس ندارید؛ می‌توانید ترکیب حاصله را بعد از مخلوط کردن با آب گرم، با استفاده از روشی که در بالا توضیح دادیم و با استفاده از اسفنج روی فرش بمالید.

    شامپو فرش مخصوص فرش‌های ماشینی

    اگر بخارشوی دارید؛ مجبور نیستید حتما از شوینده‌های صنعتی برای تمیز کردن فرش استفاده کنید. یک شوینده خانگی عالی وجود دارد که می‌توانید آن را در منزل درست کرده و هزینه شستشوی فرش خود را به حد هزینه استفاده از خدمات ارزان ترین قالیشویی برسانید. نکته مهم در مورد این دستور این است که از مواد ارزان قیمتی در ساخت آن استفاده می‌شود که اثر سمی روی فرش شما باقی نمی‌گذارند. ۲ قاشق غذاخوری آمونیاک، ۱ قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی، ۲ فنجان الکل و چند قطره اسانس مورد نظر خود را در یک ظرف مناسب ۴ لیتری مخلوط کنید. بقیه ظرف را با آب گرم پر کنید. در صورت دسترسی به دستگاه خانگی شستشوی فرش، محلول را به مخزن دستگاه اضافه کرده و فرآیند شستشو را آغاز کنید. این مخلوط غلیظ نیست؛ بنابراین نیازی به اضافه کردن آب اضافی به مخزن ندارید. این شامپو فرش خانگی نه تنها در تمیز کردن فرش‌های شما عالی عمل می‌کند؛ بلکه می‌توان از آن برای شستن کف و تمیز کردن حمام نیز استفاده کرد.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید