آیا خرید آيفون SE در سال ۲۰۱۹ معقول است؟

آیا خرید آيفون SE در سال ۲۰۱۹ معقول است؟
راهنمای مطالعه

    آیفون SE، گوشی زیبا و کوچک‌اندامِ اپل است که حدود 3 سال پیش معرفی شد؛ اما آیا در سال ۲۰۱۹ خرید چنین دستگاهی همچنان توجیحی دارد؟

    اپل در ۲۱ مارس ۲۰۱۶ میلادی (۲ فروردین ۱۳۹۵) از عضو ریزنقش خانواده آیفون‌ها با نام iPhone SE رونمایی کرد. صفحه‌نمایش ۴ اینچی این دستگاه در کنار ظاهر زیبا و کلاسیک آیفون SE، و مشخصات نه چندان بد، ویژگی اصلی این گوشی بودند.

    با افزایش قیمت گوشی‌های جدید معرفی شده توسط اپل و افزایش قیمت کلیه گوشی‌ها در ایران، مشتریان به فکر خرید برخی دستگاه‌های قدیمی می‌افتند که قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به گوشی‌های به روز پیدا کرده‌اند می‌افتند. اما آیا خرید گوشی‌هایی که سال‌ها از معرفی آن‌ها گذشته کار معقولیست؟ با درجه همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

    قیمت مقرون به صرفه

    نخستین وجه‌تمایز آیفون SE با دیگر آیفون‌های بازار، قیمت به‌مراتب پایین‌ترِ آن است. در زمان نگارش این مقاله، قیمت نسخه ۶۴ گیگابایتی آیفون SE در بازار ایران بین ۳ میلیون ۳۰۰ هزارتومان تا ۳ میلیون ۶۰۰ هزارتومان است. آیفون در زمان رونمایی برچسب قیمتی ۴۰۰ دلاری داشت، اما با گذشت سه سال اپل قیمت این گوشی را تا ۲۵۰ دلار نیز کاهش داده است.

    برای مقایسه خوب است بدانید که ارزان‌ترین آیفون جدیدی که اپل معرفی کرده، یعنی آیفون XR اختلاف قیمت ۸ میلیون تومانی با آیفون SE دارد.

    صفحه نمایش کوچک ولی مناسب

    iPhone SE / آیفون SE

    اندازه ۴ اینچی صفحه‌نمایش شاید برای خیلی از افراد کوچک به‌‌نظر بیاید؛ اما همین اندازه کوچک مورد علاقه بسیاری از کاربران است، چراکه می‌توانند با یک دست به راحتی با گوشی خود کار کنند. البته بسیاری از کاربران نیز نظر متفاوتی دارند و صفحات نمایش بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهند، بنابراین می‌توان اندازه گوشی را مناسب ولی اندازه صفحه نمایش را یکی از نقاط منفی این گوشی دانست.

    پشتیبانی نرم‌افزاری قوی

    با گذشت سه سال از عرضه آیفون SE، این دستگاه همچنان قادر به دریافت آپدیت‌های نرم‌افزاری iOS است. در زمان نگارش این مقاله، آخرین نسخه iOS با شماره ۱۲.۱.۴ به‌راحتی روی iPhone SE اجرا می‌شود. همین به‌روز‌رسانی‌ها باعث شده تا عملکرد نرم‌افزاری گوشی حتی از قبل نیز روان‌تر باشند و کاربران بتوانند جدیدترین قابلیت‌های iOS را بچشند.

    اگر تغییری در برنامه‌های آتی اپل برای پشتیبانی از آیفون‌ها رخ ندهد، انتظار می‌رود که این دستگاه به‌روزرسانی نرم‌افزاری iOS 14 را نیز دریافت کند که با این اوصاف، بازه پشتیبانی نرم‌افزاری دستگاه به پنج سال می‌رسد.

    جک هدفون

    iPhone SE / آیفون SE

    آیفون SE آخرین موبایل تولیدی اپل است که به‌همراه جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون روانه بازار شد. اپل پس از عرضه این دستگاه، با معرفی آیفون ۷ جک هدفون را به‌طور کلی از گوشی‌های خود حذف کرد. از‌این‌رو، اگر استفاده از تبدیل‌ برای اتصال هدفون‌های قدیمی خود به دستگاه برایتان آزاردهنده است و از جهتی، به استفاده از آیفون علاقه‌مند هستید، آیفون SE برایتان مناسب خواهد بود.

    دوربین قوی

    iPhone SE / آیفون SE

    اپل در آیفون SE از همان دوربینی استفاده کرده که پیش‌تر در آیفون 6s بهره برده بود. سنسور ۱۲ مگاپیکسلی این دستگاه به کاربران اجازه می‌دهد که حتی پس از گذشت سه سال، هنوز هم عکس‌های زیبایی را به‌ثبت برسانند.

    افزون‌بر‌این، به‌سبب طراحی متفاوت آیفون SE، لنز دوربین اصلی به‌مانند دیگر آیفون‌ها از بدنه دستگاه بیرون نزده است. این موضوع علاوه‌بر زیبایی‌بخشی به دستگاه، از خطر آسیب‌دیدگی لنز بر اثر ضربه نیز به‌طرز محسوسی می‌کاهد.

    نکته جذاب دیگر درباره این دوربین، پشتیبانی از ثبت تصاویر زنده و فیلم‌برداری 4K با نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه است.

    سخت‌افزار قوی

    باوجود اینکه آیفون SE در آستانه سه سالگی قرار دارد؛ اما این بدین مفهوم نیست که از حیث سرعت و قدرت‌ نرم‌افزاری با دستگاهی قدیمی و کند روبرو هستیم.

    بهینگی نرم‌افزار در کنار بهره‌گیری سخت‌افزار مناسب از آیفون SE دستگاهی ساخته که حتی با استانداردهای فعلی دنیای موبایل نیز نمی‌توان آن را دستگاهی قدیمی و کند نامید. در اکثر کارهای روزمره iPhone SE به‌خوبی از پسِ کارها بر می‌آید. همچنین اگر به انجام بازی‌های موبایلی علاقه‌مندید، نیازی به هیچگونه نگرانی نیست؛ زیرا این دستگاه حتی با بازی‌های گرافیکی امروزی نیز مشکلی ندارد.

    جمع‌بندی

    در پاسخ به سؤالی که در ابتدای مطلب پرسیدیم، باید گفت، بله، آیفون SE حتی با گذشت سه سال از زمان معرفی نیز همچنان ارزش خرید دارد. با‌این‌حال قطعاً بین آیفونی سه‌ساله و آیفونی که کمتر از یک سال از معرفی آن می‌گذرد، تفاوت‌های بسیاری از حیث کیفیت و قابلیت وجود دارد. صفحه‌نمایش و دوربین از جمله مواردی هستند که در آیفون‌های جدید پیشرفت بسیار زیادی داشته‌اند. بی‌شک آیفون SE حد اعلای کیفیت آیفون‌ها را ارائه نمی‌کند؛ اما مسلماً تجربه‌ای که به شما ارائه می‌دهد در رده‌ خوب قرار می‌گیرد. به‌هر‌حال، باتوجه به هزینه‌ای که بابت خرید آیفون SE پرداخت می‌کنید، قطعاً باید انتظارات خود را نیز از این گوشی تعدیل کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید