۵ نکته پیش از خرید عسل، این سوالات را از فروشنده بپرسید

۵ نکته پیش از خرید عسل، این سوالات را از فروشنده بپرسید
راهنمای مطالعه

    عسل یکی از چالش‌ بر‌انگیزترین خریدها برای افراد است که علت آن هم به موارد مختلفی مانند وجود عسل‌های غیر طبیعی زیاد در بازار و همچنین حواشی زیاد پیرامون تشخیص عسل طبیعی برمی‌گردد.

    این دو عامل باعث شده است که افراد یا به کلی از خرید عسل صرف نظر کنند و آن را از سبد غذایی خود حذف کنند و یا اینکه در آخر عسلی را که می‌خرند با شک و تردید مصرف کنند.

    در این مطلب تلاش شده تا به 6 نکته مهم و کاربردی در این خصوص خرید عسل طبیعی بپردازیم. امیدواریم بتوانید با استفاده از این نکات، در هنگام خرید عسل طبیعی با دقت بیشتری عمل کرده و بهترین عسل را خریداری کنید.

     

    ۱. بررسی میزان ساکارز عسل

    طبیعتا این امکان برای شما وجود ندارد که عسل را در محل آزمایش کنید و از میزان ساکارز آن اطلاع پیدا کنید، اما بد نیست که از فروشنده بپرسید که میزان ساکارز این عسل چقدر است یا در چه محدوده‌ای قرار دارد.

    همانطور که می‌دانید میزان ساکارز عسل طبیعی باید زیر 5 درصد باشد که عدد دقیق آن برای عسل‌های مختلف متفاوت است اما به طور کلی اگر میزان ساکارز بالای 5درصد باشد یعنی زنبور از مواد قندی هم تغذیه کرده است که هرچقدر این عدد بالاتر باشد میزان تغذیه‌ای بودن عسل با مواد قندی بیشتر است.

    دقت داشته باشید که عسل کنار در بین تمامی عسل‌ها یک استثنا است و قانون ساکارز زیر 5درصد در مورد آن صادق نیست چرا که عسل کنار ذاتا ساکارز بالایی دارد و نمی‌توان بر اساس میزان ساکارز طبیعی بودن یا نبودن آن را تشخیص داد و نیاز به مشاهده فاکتورهای دیگری در آزمایش عسل دارد.

     

    ۲. شکرک زدن عسل طبیعی

    به این موضوع دقت داشته باشید که عسل طبیعی قطعا شکرک می‌زند که هر عسل با توجه به نوع آن بعد از مدت مشخصی شکرک می‌زند که برخی بعد از چند هفته و برخی مانند عسل کنار بعد از حدود 1 سال، اما این شکرک زدن قطعی است و اصلا چیز بدی نیست.

    اما بعضا مشاهده می‌شود که فروشنده به عنوان یک امتیاز مثبت به خریدار می‌گوید که این عسل شکرک نمی‌زند، در این صورت دو حالت وجود دارد یا عسل کاملا غیر طبیعی است یا اگر هم طبیعی باشد قطعا گرمادیده است، که دادن حرارت و گرما به عسل اگرچه مانع شکرک زدن می‌شود اما بیشتر خواص آن را از بین می‌برد، تقریبا همه عسل‌های سوپرمارکتی حرارت دیده و غیر طبیعی هستند.

     

    ۳. خرید عسل با ضمانت بازگشت وجه

    از آنجایی که امکان آزمایش عسل برای شما وجود ندارد و هزینه زیادی هم دارد، بهترین کار این است که از فروشنده مطمئن خرید خود را انجام دهید، فروشنده مطمئن فردی است که از آزمایش شدن عسل‌هایش ترسی ندارد و به همین دلیل با اطمینان کامل و همراه با ضمانت بازگشت وجه عسل را عرضه می‌کند، خرید از چنین فروشنده‌ای به مراتب ریسک خیلی کمتری دارد.

    به طور مثال، آویشا یکی از مجموعه‌های عرضه کننده عسل طبیعی همراه با ضمانت بازگشت وجه است، با خرید از آویشا این اطمینان برای شما وجود دارد که در صورت نارضایتی از عسل، می‌توانید وجه خود را دریافت کنید.

    https://avishaa.com

    ۴. عسل تگ گیاه یا تگ گل

    به طور کلی وقتی گفته می‌شود که این عسل به طور مثال عسل آویشن است، به این معنی نیست که زنبورها فقط و فقط از گیاه آویشن برای تهیه این عسل تغذیه کرده اند چرا که هیچکس نمی‌تواند دقیقا بگوید که زنبور از چه گیاهانی در چند کیلومتر دورتر از کندو تغذیه کرده است.

    وقتی می‌گویم عسل آویشن، در واقع به این معنی است که زنبورها در منطقه‌ای قرار دارند که عمده پوشش گیاهی این منطقه آویشن است و می‌توان گفت که اغلب تغذیه زنبور از گیاهان آویشن بوده است و به چنین عسلی تک گیاه هم گفته می‌شود.

    دقت کنید که فروشنده نمی‌تواند به خاطر تک گیاه بودن عسل قیمت خیلی زیادی را پیشنهاد دهد، عسل‌های چند گیاه، گون، آویشن و ... همگی اگر طبیعی باشند بسیار مفید و پرخاصیت هستند و اینطور نیست که فقط اگر تگ گیاه باشند مفید هستند.

     

    ۵. آزمایش های خانگی تشخیص عسل طبیعی

    برای تشخیص عسل طبیعی روش‌های مختلفی مانند روش تشخیص عسل با کبریت، تشخیص عسل با مورچه، تشخیص عسل با حل کردن آن در آب و.... وجود دارد که توصیه می‌کنیم به هیچکدام از این روش‌ها اکتفا نکنید چرا که نتیجه انجام این آزمایش‌ها روی عسل‌های طبیعی و تغذیه‌ای تقریبا یکسان است و نمی‌توان با این روش‌ها عسل تغذیه‌ای را از عسل طبیعی تشخیص داد و انجام آن توسط فروشنده نباید به عنوان معیاری برای طبیعی بودن باشد.

     

    قیمت عسل طبیعی چقدر است؟

    قیمت عسل طبیعی به عوامل مختلفی بستگی دارد، اول اینکه عسل از کدام نوع است؟ عسل آویشن؟ عسل گون؟ عسل زرشک و...

    که با توجه به میزان فراوانی این گیاهان مسلما قیمت عسل هم متغیر است، به طور مثال عسل زرشک به دلیل کمیاب تر بودن قیمت بیشتری نسبت به عسل گون دارد.

    از طرفی عسل گون یک منطقه ممکن است با عسل گون منطقه ای دیگر اندکی تفاوت قیمت داشته باشد که این موضوع هم کاملا طبیعی است.

    اما در حال حاضر که در تابستان 1401 هستیم، قیمت نرمال عسل طبیعی در بازه ای بین  250 الی 350 هزار تومان می‌باشد، پس به هیچ وجه قابل قبول نیست که برای عسل طبیعی قیمت‌هایی نزدیک به 1 میلیون تومان برای هر کیلو را از شما درخواست کنند.

     

    عسل طبیعی از کجا بخریم؟

    هیچ راهی جز دیدن برگه آزمایش عسل وجود ندارد. البته روش های مختلفی برای بررسی عسل طبیعی به صورت خانگی وجود دارد؛ اما هیچ کدام از این روش ها نمی تواند به طور دقیق مشخص کند که عسل خریداری شده طبیعی است یاخیر. در نتیجه بهترین کار، بررسی برگه آزمایش است. اما از آنجایی که برای ما امکان پذیر نیست که دائما عسل‌های خریداری شده را به صرف هزینه‌ای چند برابر خود عسل، مورد آزمایش قرار دهیم، بهترین راه خرید از فروشنده مطمئن است و فروشنده مطئمن فرد یا مجموعه‌ای است که محصولاتش را با ضمانت عرضه می‌کند و ترسی از مورد آزمایش قرار گرفتن محصولاتش نداد.  

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید