تحصیل در آمریکا؛ ساده‌ترین راه پیشرفت در کشور فرصت‌ها

تحصیل در آمریکا؛ ساده‌ترین راه پیشرفت در کشور فرصت‌ها
راهنمای مطالعه

    کیفیت بالای آموزش و فرصت‌های شغلی بی‌نظیر پس از فارغ‌التحصیلی در آمریکا کافی است که این کشور مقصد محبوب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی باشد. خبر خوب برای علاقه‌مندان به تحصیل در آمریکا این است که این کشور هم از افراد مستعد به‌خوبی استقبال می‌کند و چندین نوع ویزای تحصیلی ارائه می‌دهد تا براساس شرایط و امکانات خود بتوانید برای آن‌ها درخواست دهید. در این مطلب به مهم‌ترین اطلاعاتی که دربارهٔ مهاجرت تحصیلی به آمریکا باید بدانید، می‌پردازیم.

    انواع ویزای آمریکا جهت مهاجرت تحصیلی

    اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا آغاز مسیر مهاجرت تحصیلی به این کشور است. پس از دریافت نامهٔ پذیرش از دانشگاه باید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. انواع ویزای تحصیلی آمریکا عبارتند از:

    ۱) ویزای F-1 ( ۱ ساله و قابل تمدید)

    این ویزا برای متقاضیانی صادر می‌شود که قصد تحصیل یا تحقیق در کالج، دانشگاه، دبیرستان، مدارس ابتدایی خصوصی، مؤسسات زبان انگلیسی یا سایر مؤسسات دانشگاهی مورد تأیید برنامهٔ دانشجویان و تبادل بازدیدکنندگان آمریکا (SEVP) را داشته باشند.

    ۲) ویزای M-1 ( ۲ ساله)

    دستهٔ دوم ویزای تحصیلی آمریکا برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل یا آموزش غیر آکادمیک یا حرفه‌ای در آمریکا مناسب است. اگر به رشته‌های حرفه‌ای شامل آشپزی، آرایشگری، خلبانی و ... علاقه دارید، می‌توانید برای این ویزای تحصیلی اقدام کنید. برای واجد شرایط‌بودن در ویزای M-1، متقاضیان باید توسط یک موسسهٔ فنی‌وحرفه‌ای مورد تأیید خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات‌متحده (USCIS) پذیرفته شوند.

    ۳) ویزای J-1 ( ۳ ساله)

    این ویزا مناسب افرادی است که به‌منظور شرکت در برنامهٔ تبادلی تحصیلی یا کاری به آمریکا می‌روند؛ مانند کسانی که یک ترم تحصیلی را در خارج از کشور سپری می‌کنند یا می‌خواهند حداکثر یک یا دو ترم در ایالات ‌متحده کارآموزی کنند. متقاضیان این ویزا باید در دوره‌های تحصیلی یا کاری که مورد تأیید ادارهٔ امور آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه آمریکا هستند شرکت کنند.

    شرایطی که برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا باید داشته باشید.

    معمولاً هیچ محدودیت سنی برای اخذ ویزای دانشجویی آمریکا وجود ندارد اما دانشگاه‌های این کشور ممکن است محدودیت‌های سنی برای پذیرش دانشجو داشته باشند. دانشجویان متقاضی ویزای F-1 و M-1 برای اخذ ویزای دانشجویی آمریکا باید فرم I-20 و متقاضیان ویزا J-1 باید فرم DS-2019 دریافت کنند. همهٔ متقاضیان ویزای تحصیلی آمریکا باید مدارک زیر را ارائه کنند:

    • پاسپورت معتبر؛
    • عکس پرسنلی؛
    • تأییدیهٔ پرداخت هزینه‌های ویزا؛
    • ریزنمرات تحصیلی؛
    • مدارک مقاطع قبلی؛
    • مدارک اثبات‌کنندهٔ تمکن مالی؛
    • نامه‌ای مبنی بر قصد بازگشت به کشور خود؛
    • نامهٔ پذیرش از دانشگاه؛
    • مدرک زبان آیلتس یا تافل.

    مراحل کلی اخذ ویزای دانشجویی کشور آمریکا

    تحصیل در آمریکا مزایای زیادی به همراه دارد اما دستیابی به این هدف علاوه بر تصمیم‌گیری و پشتکار صبر بالایی می‌طلبد؛ چراکه اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه‌های آمریکا و دریافت ویزای تحصیلی فرایندی طولانی‌مدت است. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا باید مراحل زیر را بگذرانید تا موفق به دریافت ویزای تحصیلی آمریکا شوید.

    ۱) تکمیل فرم I-20 یا DS-2019: پس از اخذ پذیرش، دانشگاه فرم I-20 به متقاضیان ویزای F-1 یا M-1 و فرم DS-2019 برای متقاضیان ویزای J-1 ارائه می‌دهد؛

    ۲) پرداخت هزینهٔ سیستم اطلاعات دانشجویی و تبادل بازدیدکنندگان ((SEVIS

    ۳) پر کردن درخواست DS-160 و دریافت کد رهگیری که برای مصاحبهٔ ویزای دانشجویی آمریکا الزامی است؛

    ۴) پرداخت هزینهٔ ویزا و آماده‌کردن مدارک؛

    ۵) رزرو وقت ویزا و شرکت در مصاحبه.

    معیارهایی که برای انتخاب دانشگاه محل تحصیل باید درنظر داشته باشید

    انتخاب دانشگاه باید واقع‌بینانه و متناسب با شرایط شما صورت بگیرد تا انرژی، وقت و سرمایه‌تان تلف نشود. اگر قصد تحصیل در آمریکا را دارید، معیارهای زیر را ارزیابی کنید تا درنهایت دانشگاه موردعلاقه و متناسب با شرایط خود را پیدا کنید:

    • کیفیت علمی و شهرت دانشگاه و استادان؛
    • میزان حمایت و پشتیبانی دانشگاه از دانشجو مانند امکانات تحصیلی و رفاهی یا شرایط اعطای کمک هزینه تحصیلی در آمریکا؛
    • محل دانشگاه؛
    • هزینهٔ تحصیل و زندگی؛
    • نمره یا مدرک زبان موردنیاز برای اخذ پذیرش؛
    • اعتبار سنجی دانشگاه، مدرک و رشته در کشور مبدأ خود یا در سطح جهانی.

    لیست دانشگاه‌های آمریکا را که دوره‌هایی در مقطع و رشتهٔ تحصیلی شما ارائه می‌دهند، تهیه کرده و دربارهٔ تک‌به‌تک آن‌ها تحقیق کنید. در این مرحله علاوه بر بررسی سایت دانشگاه‌ها از مشاوران مجرب و حرفه‌ای درزمینهٔ مهاجرت تحصیلی راهنمایی بگیرید.

    لیست برترین دانشگاه‌های کشور آمریکا

    دانشگاه یا کالج محل تحصیل شما می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر آینده شغلی‌تان داشته باشد، بنابراین تحقیق درباره دانشگاه‌های برتر در سطح جهانی و تلاش برای اخذ پذیرش از آن‌ها کاملاً منطقی و عاقلانه است. بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال ۲۰۲۳ که اخیراً منتشر شده است، ۱۰ مورد از بهترین دانشگاه‌های آمریکا عبارت‌اند از:

    ۱) موسسه فناوری ماساچوست

    ۲) دانشگاه استنفورد

    ۳) دانشگاه هاروارد

    ۴) موسسه فناوری کالیفرنیا

    ۵) دانشگاه شیکاگو

    ۶) دانشگاه پنسیلوانیا

    ۷) دانشگاه پرینستون

    ۸) دانشگاه ییل

    ۹) دانشگاه کرنل

    ۱۰) دانشگاه کلمبیا

    روش‌های کم‌کردن هزینه تحصیل در کشور آمریکا

    تحصیل در آمریکا می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. اخذ بورسیه تحصیلی آمریکا و کار حین تحصیل روش‌هایی عاقلانه برای کاهش و مدیریت هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور است. دریافت کمک‌هزینهٔ تحصیلی در آمریکا معمولاً سخت است اما اگر نمرات خوبی کسب کرده باشید یا در فعالیت‌های ورزشی و علمی مقام کسب کنید، ممکن است واجد شرایط دریافت بورسیه باشید. برخلاف شرایط اخذ بورسیه تحصیلی آمریکا، کار حین تحصیل در این کشور آن‌چنان سخت نیست. شرایط کار حین تحصیل در آمریکا متناسب با انواع ویزای دانشجویی این کشور متفاوت است.

    • دانشجویان دارای ویزای F1، پس از پایان سال اول تحصیل خود، تا ۲۰ ساعت در هفته به‌صورت پاره‌وقت در طول‌ترم و داخل دانشگاه و در طول تعطیلات بدون محدودیت زمانی و به‌صورت تمام‌وقت اجازهٔ کار دارند. دانشجویانی که مایل به کار طولانی‌تر و خارج از دانشگاه هستند، باید از ادارهٔ خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات‌متحده (USCIS) مجوز دریافت کنند. افراد دارای ویزای F1 واجد شرایط درخواست برای آموزش عملی اختیاری (OPT) هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حداکثر ۱۲ ماه پس از فارغ‌التحصیلی در زمینهٔ مرتبط با تحصیلات خود در آمریکا کار کنند.
    • دارندگان ویزای M-1 مجاز به کار در داخل یا خارج از دانشگاه در حین تحصیل نیستند ولی پس از تحصیل حداکثر ۱ سال مجاز به کار تمام‌وقت در OPT خواهند بود.
    • دانشجویان دارای ویزای J-1 پس از ۱ سال تحصیل، تنها اجازهٔ کار در دانشگاه را دارند. پس از فارغ‌التحصیلی نیز باید به کشور خود برگردند و حداقل ۲ سال در آنجا بمانند و سپس برای کار به آمریکا بازگردند.

    شرایط لازم جهت اخذ بورسیه تحصیلی در کشور آمریکا

    شرایط دریافت کمک هزینه تحصیلی در آمریکا در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است اما در اغلب اوقات به دانشجویان دارای معدل بالا بورسیه اعطا می‌شود. البته بورسیه‌هایی برای جنسیت‌ها، قومیت‌ها و ملیت‌های مختلف نیز وجود دارد. برای اطلاع از بورسیه‌های تحصیلی باید به سایت‌های رسمی دانشگاه‌ها مراجعه کنید یا از مؤسسات اعزام دانشجو راهنمایی بگیرید.

     مسیر خود را برای مهاجرت به آمریکا کوتاه‌تر کنید!

    نقشهٔ راه مهاجرت هرچند ساده به نظر می‌رسد اما ابعاد و نکات پنهان زیادی دارد که عدم اطلاع از آن‌ها موجب سردرگمی، ناامیدی و از دست‌دادن فرصت تحصیل در کشور فرصت‌ها می‌شود. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آمریکا را دارید از مشاوران و متخصصانی راهنمایی بگیرید که متناسب با شرایط فردی شما مسیر صاف و همواری را پیش رویتان بگذارند. آکادمی اپلای موسسه‌ای معتبر درزمینهٔ اعزام دانشجو است که در مسیر مهاجرت تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان زیادی را با موفقیت همراهی و پشتیبانی کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان درزمینهٔ مهاجرت تحصیلی، اخذ بورسیه و ویزای دانشجویی آمریکا به وب‌سایت آکادمی اپلای مراجعه کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید