مزایای شاهین سایپا؛ چرا شاهین بخریم؟

مزایای شاهین سایپا؛ چرا شاهین بخریم؟
راهنمای مطالعه

    مزایای شاهین سایپا از طراحی این خودرو گرفته تا کابین بی صدا و موارد دیگری را شامل می‌شود که در این مطلب معرفی کرده‌ایم.

    سال ۹۷ بود که شرکت سایپا بعد از مدت‌ها تصمیم گرفت یک محصول جدید بر مبنای پلتفرمی تازه را به بازار ایران ارائه دهد. این خودروساز که در سال‌های گذشته صرفا روی پلتفرم به‌روز شده پراید، یعنی ایکس ۲۰۰ تمرکز داشت و محصولاتی مثل تیبا، کوییک و ساینا را بر اساس آن به بازار داده بود، در حوالی سال ۹۷ از سدانی جدید بر اساس یک پلتفرم تازه با کد اس پی ۱۰۰ رونمایی کرد‌.

    شاهین سایپا

    این خودرو در ابتدا رهام نام گرفت اما درنهایت به شاهین تغییر اسم داد و طی سال ۹۹ به تدریج به بازار آمد. شاهین سایپا قرار بود با موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس h300 به دست مشتری ایرانی برسد اما درنهایت نسخه توربو موتور تیبا برای آن انتخاب شد. در ادامه می‌خواهیم به مزایای شاهین سایپا اشاره کنیم و جنبه‌های مثبت این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم تا مشتری بداند که چرا باید شاهین سایپا بخرد.

    مزایای شاهین سایپا

    پیش از این شما را با معایب شاهین سایپا آشنا کردیم و در این مطلب سراغ معرفی مزایای شاهین خواهیم رفت. اگر دنبال انتخاب خودروی ایرانی هستید، توضیه می‌کنیم قبل از خرید با معایب تارا اتوماتیک، معایب دنا پلاس توربو و معایب کوییک هم آشنا شوید.

    طراحی ظاهری زیبا

    برخلاف اکثر خودروهای تولید داخل به ویژه آنها که با نام و نشان ایرانی به بازار راه پیدا کرده‌اند، خودروی شاهین از طراحی ظاهری نسبتا زیبا و کم‌حاشیه برخوردار است. شرکت سایپا سعی داشته تا محصول خود را به نحوی طراحی کند که حداقل استانداردهای بصری مورد نظر مشتریان در آن رعایت شود و جذابیت بدنه این خودرو نسبت به تولیدات اقتصادی روز دنیا تا حد زیادی قابل رقابت باشد.

    سایپا شاهین

    المان‌های طرح چهره شاهین شامل چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر به‌گونه‌ای مناسب با یکدیگر هماهنگ شده و نمایی متعادل برای این سدان خانوادگی به وجود آورده‌اند. استایل بدنه شاهین نیز در نوع خود زیبا و نسبتاً خوش‌تراش به نظر می‌رسد که به‌واسطه حجم پردازی‌های منطقی به این هدف دست یافته است. در مجموع خودروی شاهین نسبت به محصولات رقیب نظیر پژو پارس، دنا معمولی و سورن پلاس از طراحی زیبا و مدرن‌تری سود می‌برد که باید آن را به عنوان یکی از مزایای شاهین سایپا در نظر بگیریم.

    [related]49941[/related]

    مزایای شاهین از نظر کابین جادار

    هر خودرویی که لقب خانوادگی را یدک می‌کشد باید حتما از کابین نسبتا جادار برای حداقل ۵ نفر برخوردار باشد. یکی از مزایای شاهین سایپا این است که به دلیل فاصله محوری مناسب، از کابین تقریبا بزرگ سود می‌برد که این سدان ایرانی را به گزینه بسیار مناسب برای استفاده‌های خانوادگی تبدیل می‌کند. به ویژه صندلی‌های ردیف عقب این خودرو طوری طراحی شده‌اند تا سرنشینان فضایی وسیع، خصوصا از نظر بخش پا و زانوها را در اختیار داشته باشند و از این جهت محدودیت آزاردهنده متوجه آنها نباشد.

    داخل شاهین

    حجم صندوق عقب شاهین نیز تقریبا نسبت به برخی رقبا کوچکتر است اما می‌تواند پاسخگوی توقعات یک خانواده چهارنفره باشد؛ چراکه صندوق شاهین حدود ۴۲۰ لیتر ظرفیت دارد و مقدار قابل قبولی از لوازم و اسباب را درون خود جا می‌دهد. بنابراین در مجموع باید کابین نسبتا بزرگ و جادار شاهین را به عنوان یکی از نقاط قوت اصلی آن در نظر بگیریم و آن را به عنوان یک خودروی خانوادگی جادار خریداری کنیم.

    کابین نسبتا ساکت

    گرچه انتقاداتی به متریال کابین شاهین و نحوه طراحی داخلی آن وارد است، اما به نظر می‌رسد عایق‌بندی فضای داخل اتاق شاهین به نحوی انجام شده است که ورود سروصدا به داخل آن کمتر از برخی رقبا مثل دنا معمولی، پژو پارس و... باشد و این از مزایای شاهین سایپا است.

    البته شاید در طول زمان و با افزایش کارکرد خودرو، سروصدای ادوات داخلی کابین کمی افزایش پیدا کند اما در مجموع این‌طور احساس می‌شود که کابین شاهین عایق‌بندی رضایت‌بخشی دارد و از نفوذ سروصدای بیرون تا حد مناسبی جلوگیری می‌کند. البته غرش‌های موتور توربو گاه‌وبیگاه درون اتاق شنیده می‌شود که می‌تواند برای برخی کاربران مهیج به نظر برسد و برای بعضی دیگر کمی آزاردهنده باشد.

    کابین شاهین

    مزایای شاهین از نظر امکانات

    شرکت سایپا خودرو شاهین جی را به امکانات تقریبا مناسبی مجهز کرده است که آن را در جمع خودروهای میان‌قیمت داخلی به یکی از محصولات نسبتا خوش‌آپشن تبدیل می‌کند. امکاناتی مثل سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی ۷ اینچی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دوربین عقب، اتولایت، دیلایت، مسیریاب جی پی اس، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، از جمله تجهیزاتی هستند که رفاه بیشتری برای کاربران شاهین ایجاد خواهند کرد و بسیاری از آنها در محصولاتی مثل سورن پلاس یا پژو پارس تیوفایو وجود ندارد.

    اشتراک قطعات فنی با تیبا

    موتور شاهین نسخه به‌روز شده و مجهز به توربوشارژر پیشرانه تیبا است و بنابراین بسیاری از قطعات آن با قیمت ارزان در بازار یافت می‌شود. موتور تیبا در خانواده کوییک و ساینا هم موجود و اکثر قطعات آنها با خانواده پراید مشترک است. پس تعمیرات این موتور نیز به آسانی صورت می‌گیرد و در مجموع از لحاظ هزینه تعمیرات و قیمت قطعات می‌تواند یکی از نمونه‌های مقرون‌به‌صرفه بازار تلقی شود.

    عقب شاهین

    سخن پایانی

    همان‌طور که مطالعه کردید، در این مقاله به چند مورد از مزایای شاهین سایپا اشاره کرده و نقاط قوت آن را به اطلاع شما رساندیم. خودروی شاهین می‌توانست یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های خانوادگی بازار ایران تبدیل شود و محبوبیت بالایی به دست آورد، اما استفاده از یک پیشرانه نسبتا قدیمی با فناوری توربوشارژ و بروز برخی ایرادات فنی باعث شد تا مشتریان با احتیاط بیشتری به سمت خرید شاهین حرکت کنند. به ویژه استفاده از یک موتور توربوشارژ برای مشتریان ایرانی که معمولا به هزینه نگهداری اتومبیل خود اهمیت زیادی می‌دهند و می‌خواهند یک ماشین کم استهلاک از نظر فنی خریداری کنند، موجب می‌شود تا شاهین از نظر فنی به جایگاه مطلوب خود دست پیدا نکند. شاهین سایپا برای رفع این ایراد شرکت سایپا در نظر دارد تا موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی تیوفایو ایران خودرو را برای شاهین به کار بگیرد که در آن صورت، انتظار می‌رود محبوبیت این سدان ایرانی بالاتر از زمان کنونی باشد و دیگر انتقاد چندانی به بخش فنی آن وارد نشود. در آن زمان می‌توان گفت که خرید خودروی شاهین دیگر مانع خاصی نخواهد داشت و مشتریانی که به دنبال یک خودرو با میزان استهلاک نسبتا پایین هستند نیز می‌توانند با خیال راحت شاهین را به خانه ببرند. [see_also]52449[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید