بررسی پوکو F5 پرو شیائومی؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا

بررسی پوکو F5 پرو شیائومی؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا
راهنمای مطالعه

    بررسی پوکو F5 پرو شیائومی از نظر پردازنده، نمایشگر، باتری، رم و قیمت مزایا و معایب این گوشی را نشان می‌دهد. در ادامه به مقایسه Poco F5 با رقبای هم قیمت آن هم می‌پردازیم.

    شیائومی پوکو F5 پرو و F5 معمولی (Xiaomi Poco F5) بازار گیمینگ میان‌رده را هدف گرفته‌اند اما پوکو F5 پرو را با پردازنده پرقدرت و نمایشگر عالی می‌توان قاتل پرچمدار دانست. در ادامه مطلب به بررسی مزایا و معایب پوکو F5 پرو خواهیم پرداخت که جانشین مدل بسیار محبوب پوکو F4 GT شده و در فهرست راهنمای خرید گوشی و بهترین گوشی شیائومی قرار دارد.

    مشخصات شیائومی پوکو F5 پرو

    اگر دنبال معایب پوکو F5 پرو هستید، آن را در بخش مشخصات سخت‌افزاری پیدا نخواهید کرد چون این گوشی یکی از بهترین تراشه‌های بازار موبایل یعنی Snapdragon 8+ Gen 1 دارد که با دوربینی عالی و نمایشگر امولد خیره کننده همراه شده است.

    البته داشتن این سخت‌افزار قدرتمند به قیمت طراحی سرهم بندی شده، رابط کاربر نه چندان بهینه و ظاهر شدن گاه و بیگاه تبلیغات تمام شده است. با این تفاسیر خرید پرچمدار اقتصادی شیائومی منطقی است یا نه؟ در ادامه بررسی پوکو F5 پرو به این سوال پاسخ خواهیم داد.

    • نمایشگر امولد ۶.۶۷ اینچی با وضوح ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل و رفرش ۱۲۰ هرتز
    • بدنه شیشه‌ای با لایه محافط گوریلا گلس و گواهی مقاومت در برابر آب IP53
    • تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک
    • ۸/۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی
    • دوربین اصلی سه‌گانه ۶۴ مگاپیکسلی با فیلم‌برداری 8K
    • دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی
    • باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپرساعتی با توان ۶۷ وات، ۳۰ وات بی‌سیم
    • قیمت ۴۱۰ دلار

    رقبای شیائومی پوکو F5 پرو در بازار ایران:

    [table id=1414 /]

    بررسی پوکو F5 پرو از نظر طراحی

    بررسی پوکو f5 پرو

    پوکو را معمولا با بدنه پلاستیکی می‌شناسیم اما در قاتل پرچمدار جدید آنها بدنه شیشه‌ای در رنگ‌های سیاه یا سفید خودنمایی می‌کند.

    [bs-quote quote="پوکو F5 پرو بدنه شیشه‌ای دارد اما مقاومت آن چندان زیاد نیست" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    روی این پنل را لایه محافظ نامشخصی فراگرفته تا از خط و خش در امان باشد اما همچنان لک و اثر انگشت را به آسانی جذب می‌کند.

    اگر این مساله آزارتان می‌دهد، رنگ سفید پوکو F5 پرو را انتخاب کنید که لکه‌ها را پنهان می‌کند.

    لنزهای دوربین در ماژول چهارگوشی از فلز صیقل خورده قرار گرفته‌اند که نمای جذابی به گوشی بخشیده است.

    برجستگی ماژول دوربین Xiaomi Poco F5 زیاد است و به خاطر چیدمان عمودی لنزها طول آن هم کمی بیش از حد است.

    فریم میانی از پلاستیک ساخته شده و انحنای آن در دسترس گرفتن گوشی را آسان‌تر می‌کند. یکی از معایب پوکو F5 پرو در این بخش گواهی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار IP53 است که نسبت به گوشی‌های همرده با استاندارد IP68 و IP67 در سطحی بسیار پایین‌تر قرار می‌گیرد.

    [table id=1415 /]

    بررسی نمایشگر پوکو F5 پرو

    بررسی پوکو f5 پرو نمایشگر

    نمایشگر پوکو F5 پرو کاملا تخت است و هیچ انحنایی در لبه‌های آن دیده نمی‌شود. شاید این مورد به مذاق برخی خوش نیاید اما از نظر کیفیت و نرخ رفرش یکی از بهترین نمایشگرها بین رقبای همرده است.

    [bs-quote quote="نمایشگر با وضوح و غنای رنگ عالی در سطح پرچمدارهاست" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    پنل ۶.۶۷ اینچی AMOLED از وضوح عالی ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ و تراکم ۵۲۶ پیکسل بر اینج برخوردار است. پوکو F5 پرو به لطف سازگاری با استانداردهای دالبی ویژن و +HDR10 محتوا را با غنای رنگی و کنتراست معرکه به نمایش می‌گذارد.

    اگر از طرفداران بازی‌های رقابتی هستید باید بدانید که نمایشگر نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی و نمونه‌برداری ۴۸۰ هرتزی دارد و بازی‌ها را با حداکثر سرعت پیش چشمتان ترسیم می‌کند. بررسی پوکو F5 پرو در بازی اپکس لجندز سرعت بسیار بالای نمایشگر را تایید می‌کند.

    برخلاف دیگر گوشی‌های این برند حسگر اثرانگشت روی لبه نیست و با نمایشگر یکپارچه شده. خوشبختانه سرعت و دقت آن در شناسایی اثر انگشت بسیار بالاست و مشکلات گوشی‌های اقتصادی با این نوع سنسور را ندارد. در نهایت باید به حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیتی اشاره کرد که مشاهده صفحه زیر نور مستقیم را آسان می‌کند.

    [table id=1409 /]

    دوربین پوکو F5 پرو؛ با کیفیت

    دوربین پوکو f5 پرو

    سنسور ۶۴ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 نقش اصلی را در دوربین سه‌گانه پوکو F5 پرو بازی می‌کند. این سنسور را دوربین ۸ مگاپیکسلی عریض و ۲ مگاپیکسلی ماکرو همراهی می‌کنند که مورد آخر کاربرد خاصی ندارد و بیشتر تزیینی است.

    سنسور اصلی

    عملکرد سنسور ۶۴ مگاپیکسلی فوق‌العاده است و مثل یک دوربین حرفه‌ای عکس‌های شاداب، غنی از رنگ، شارپ و با کنتراست بالا ثبت می‌کند. عملکرد دوربین در شب هم من را سورپرایز کرد و همانطور که در تصاویر پایین می‌بینید فعال کردن حالت نایت مود به ثبت جزییات بالا، روشن کردن سایه‌ها و کاهش نویز کمک زیادی می‌کند.

    [bs-quote quote="کیفیت دوربین اصلی فوق‌العاده است و فیلمبرداری 8K دارد" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    Poco F5 Pro دوربین تله فوتو ندارد، اما دارای زوم دیجیتال ۲ برابری است که تصاویر بسیار واضحی تولید می‌کند. بدین منظور گوشی به جای اینکه به سادگی روی تصویر زوم کند، تصاویر لنز عریض را کراپ می‌کند.

    یکی از معدود معایب پوکو F5 پرو در زمینه تصاویر پرتره است که خوب از آب در نمی‌آید و کارتونی است.

    مشکل اینجاست که جداسازی سوژه از پس زمینه به خوبی انجام نمی‌شود و برخی نقاط به اشتباه جزو پس زمینه مرزبندی و تار می‌شود. تغییر نوار لغزنده برای کاهش میزان تار شدن پس زمینه هم کمکی به حل مشکل نمی‌کند.

    دوربین فوق عریض و ماکرو

    بررسی پوکو F5 پرو از کارایی پایین دوربین التراواید ۸ مگاپیکسلی خبر می‌دهد. عکس‌های آن دقت رنگ و وضوح پایینی دارند و رنگ و رو رفته هستند. البته اوضاع آنقدرها بد نیست که نتوانید از این عکس‌ها برای اینستاگرام استفاده کنید.

    دوربین ماکرو برای عکاسی بسیار نزدیک از سوژه‌ها مناسب است اما ماکرو پوکو F5 پرو فوکوس خودکار ندارد و نمی‌توانید خیلی به سوژه نزدیک شوید؛ بنابراین کارایی خاصی ندارد.

    دوربین سلفی

    پوکو F5 پرو دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.5 دارد که تصاویر واضحی با دقت رنگ بالا می گیرد. یکی از عوامل آزاردهنده، افکت صاف کردن چهره است که به طور پیش فرض فعال شده. اگر مثل من این افکت را دوست ندارید، می‌توانید به راحتی آن را خاموش کنید.

    [related]46626[/related]

    فیلمبرداری

    در ادامه بررسی پوکو F5 پرو نوبت به فیلمبرداری می‌رسد که با حداکثر وضوح 8K و نرخ ۲۴ فریم در ثانیه انجام می‌شود. شاید روی کاغذ 8K عالی باشد اما در تجربه ما تفاوت زیادی با 4K ندارد و صرفا حجم بیشتری از حافظه را اشغال می‌کند.

    یک نکته مهم این است که نمی‌توانید در حالت 4K 60FPS فیلم HDR بگیرید و این حالت به 30 FPS محدود است. جزییات هنگام فیلمبرداری 4K بسیار واضح و دقیق است، رنگ‌ها کمی اشباع اما عالی و شاداب است؛ با این حال اگر کمی حرکت کنید همه چیز به هم می‌ریزد. دلیل این مشکل کارایی پایین لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) است که حین حرکت مرتب فوکوس را تغییر می‌دهد.

    ویدیوهای دوربین فوق عریض در یک کلمه به درد نخور است مگر اینکه با جزییات محدود، کنتراست پایین و لرزش‌ دست مشکلی نداشته باشید. برخلاف آنچه سازنده ادعا کرده بعید است وضوح این ویدیوها واقعا 1080p باشد.

    نمونه تصاویر دوربین اصلی پوکو f5 پرو (منبع: فون‌آرنا):

    نمونه تصاویر دوربین فوق عریض پوکو f5 پرو:

    [gallery ids="58629,58630"]

    نمونه تصاویر دوربین اصلی پوکو f5 پرو در شب با و بدون نایت مود:

    [gallery ids="58625,58626"]

    نمونه تصاویر دوربین سلفی پوکو f5 پرو:

    [gallery ids="58628,58627"]

    [table id=1413 /]

    بررسی سخت افزار پوکو F5 پرو

    پردازنده پوکو f5 پرو

    پوکو F5 پرو شاید بهترین پردازنده دنیای اندروید را نداشته باشد اما به یکی از سه تای برتر مجهز شده. تراشه اسنپدراگون ۸+ نسل یک قلب تپنده قاتل پرچمدار شیائومی است که تا همین پارسال در گرانقیمت‌ترین گوشی‌های اندروید شاهدش بودیم.

    [bs-quote quote="تراشه پرچمدار پوکو F5 پرو به آسانی هر بازی سنگینی را اجرا می‌کند" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    ما در بررسی پوکو F5 پرو نسخه با ۱۲ گیگابایت رم را در اختیار داشتیم که ترکیبش با Snapdragon 8+ Gen 1 یعنی اجرای روان سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌های اندرویدی در یک چشم بر هم زدن.

    کارهای معمولی مثل گردش در منوها، مرور وب، تماشای فیلم و اجرای برنامه‌های پرکاربرد مثل اینستاگرام و پیام‌رسان‌ها بدون هیچ لگ یا باگی به شکل سریع انجام می‌شود.

    موردی که در بررسی من را تحت تاثیر قرار داد باز شدن راحت و بدون دردسر اپلیکیشن دوربین، جابجایی سریع بین حالت‌های مختلف و عکاسی و فیلمبرداری بدون لگ بود.

    یکی از مزایای پوکو F5 پرو در گیمینگ علاوه بر سخت‌افزار قدرتمند، نسخه دوم فناوری LiquidCool است که شامل محفظه بخار فلزی و لایه‌های گرافیتی برای دفع حرارت است. به لطف این فناوری بدنه گوشی حین اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی بیش از حد گرم نشده و عملکرد آن در بالاترین سطح باقی می‌ماند.

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=68][/accordion]

    [/accordions]

     

    پیکربندی رم و حافظه داخلی

    پوکو F5 پرو در ۳ نسخه با رم و حافظه داخلی ۸/۲۵۶، ۱۲/۲۵۶ و ۱۲/۵۱۲ گیگابایت روانه بازار می‌شود. گوشی فاقد اسلات برای کارت حافظه است اما با توجه به حجم بالای نسخه پایه احتمالا از نظر فضای ذخیره سازی مشکلی نخواهید داشت. حافظه داخلی این گوشی از نوع بسیار پر سرعت UFS 3.1 است.

    [table id=1410 /]

    باتری و سرعت شارژ

    باتری پوکو f5 پرو

    پوکو مدعی است این گوشی با تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 حدود ۳۰ درصد در مصرف انرژی پردازنده و پردازشگر گرافیکی صرفه‌جویی می‌کند و در عین حال هوش مصنوعی آن ۲۰ درصد بازدهی بالاتری دارد.

    در بررسی پوکو F5 پرو یکبار شارژ کامل باتری ۵۱۶۰ میلی آمپرساعتی یک و نیم روز به ما اجازه بازی، وبگردی، گردش در شبکه‌های اجتماعی و تماشای ویدیو داد.

    یکی از بهترین مزایای Poco F5 Pro شارژ سریع ۶۸ واتی است که شما را از نگرانی در مورد میزان شارژ باقیمانده نجات می‌دهد.

    اگر دیدید ۲۰ درصد شارژ باتری باقیمانده کافیست ۱۵ دقیقه گوشی را شارژ کنید تا باتری به ۷۰ درصد برسد. خوشبختانه آداپتور درون جعبه است و نیازی نیست مثل بررسی گلکسی A54 جداگانه آن را بخرید.

    [table id=1411 /]

    امکانات

    پرچمدار اقتصادی شیائومی به اسپیکرهای استریو مجهز شده که در لبه‌های بالا و پایین قرار گرفته‌اند.

    نه تنها حجم صدا بسیار بالاست بلکه کیفیت فرکانس‌ها در هر محدوده‌ای ثابت می‌ماند و همزمان از شنیدن صداهای زیر و بیس‌های عمیق و کوبنده لذت خواهید برد.

    یکی از مزایا در بررسی پوکو F5 پرو که در گوشی‌‌های دیگر این برند خبری از آن نیست، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر است که سرعت و دقت بالایی در احراز هویت کاربر دارد.

    [table id=1416 /]

    مزایا شیائومی پوکو F5 پرو

    نمایشگر باکیفیت

    پنل امولد این گوشی از تراکم بالای ۵۰۰ پیکسل در اینچ برخوردار است که معمولا در گوشی‌های پرچمدار شاهدش هستیم. این صفحه شما در دریایی از رنگ‌های جذاب و شاداب غرق خواهد کرد.

    پردازنده پرچمدار

    تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک از تراشه‌های برتر اندروید است و به راحتی هرچه تمام‌تر از عهده اجرای سنگین‌ترین بازی‌های روز از جمله گنشین ایمپکت برخواهد آمد.

    شارژدهی طولانی

    به لطف تراشه بهینه اسنپدراگون و باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپرساعتی شارژدهی پوکو F5 پرو بسیار مناسب است و با استفاده عادی تا دو روز هم دوام می‌آورد. علاوه بر این آداپتور هم درون جعبه است.

    دوربین اصلی با کیفیت

    تفاوتی ندارد در چه شرایط نوری هستید یا از چه سوژ‌ه‌ای عکاسی می‌کنید، دوربین ۶۴ مگاپیکسلی عکس‌های بسیار با کیفیتی ثبت می‌کند که از نظر رنگ، نوردهی و کنتراست در سطح بسیار بالایی قرار دارند.

    معایب پوکو F5 پرو

    طراحی و بدنه ضعیف

    هرچند پنل پشتی پوکو F5 پرو شیشه‌ای است اما لایه محافظ قدرتمندی ندارد و در برابر نفوذ آب هم نسبت به رقبای همرده بسیار آسیب‌پذیر است. بنابراین با سقوط از ارتفاع یا تماس با آب ممکن است آسیب ببینید. طراحی آن هم با ماژول برجسته و بسیار بزرگ دروبین چنگی به دل نمی‌زند.

    نرم افزار غیر بهینه

    رابط کاربری سرعت خوبی دارد اما نمایش گاه و بیگاه تبلیغات کاربران را آزرده می‌کند. علاوه بر این انبوهی اپلیکیشن بی مصرف به صورت پیش فرض روی گوشی نصب شده که بعضی از آنها قابل حذف هم نیست.

    پشتیبانی نرم‌افزاری کوتاه مدت

    پشتیبانی نرم افزاری یکی دیگر از نقاط ضعف موبایل‌های پوکو است که در مورد Poco F5 Pro به معنای تنها ۲ سال به‌روزرسانی سیستم عامل است. به عبارت دیگر پرچمدار اقتصادی شیائومی تنها تا اندروید ۱۵ آپدیت می‌شود در حالی که آیفون و سامسونگ گاهی تا ۵ سال هم ساپورت نرم‌افزاری دارند.

     

    در آخر

    در پایان بررسی پوکو F5 پرو باید بگویم از کار با این گوشی لذت بردم. لذت دیدن ویدیو در نمایشگری با وضوح خیره‌کننده و اسپیکرهای با کیفیت فراتر از حد انتظار بود. تراشه غول‌آسای اسنپدراگون مثل موتوری قدرتمند اپ‌ها را به پرواز در می‌آورد و به هیچ چیز نه نمی‌گوید. شارژ سریع ۶۷ واتی هم آماده است تا ظرف چند دقیقه باک پوکو F5 پرو را پر کند. اگر نمایش یکی دو تبلیغ در روز شما را اذیت نمی‌کند و زیر ۳ سال گوشی را عوض می‌کنید، احتمالا شما هم مثل من از کار با پوکو F5 پرو لذت خواهید برد.

     

    سوالات متداول در مورد پوکو F5 پرو

    قیمت پوکو F5 پرو چقدر است؟ شیائومی پوکو F5 پرو با ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه در بازارهای جهانی ۴۵۰ دلار قیمت دارد. مشخصات Poco F5 Pro چیست؟ چیپست اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱، نمایشگر ۶.۶۷ اینچ با رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۴۰۰ و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، دوربین ۶۴ مگاپیکسلی و شارژ سریع ۶۷ وات[see_also]49003[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید